Keskustan kuntavaaliohjelma: Toiveista totta seuraavalla vaalikaudella

keskusta logo 2020

Keskustan puoluevaltuusto hyväksyi puolueen kuntavaaliohjelman. ”Keskusta – tekee toiveista totta”. Ohjelmassa linjataan Keskustan tavoitteita tulevalle vaalikaudelle.

Haluamme turvata tasa-arvoiset mahdollisuudet hyvään elämään kaikkialla Suomessa ja edistää koko Suomen elinvoimaa. Kunnat ovat alueensa tärkeimpiä elinvoiman kehittäjiä.

Keskusta huolehtii siitä, että kunnan asiat jäävät tuleville sukupolville paremmassa kunnossa kuin ne nyt ovat. Meille järkivihreys on kunnissakin käytännön tekoja. Siirrämme puheet ja teot ilmastoahdistuksesta ilmastoinnostukseen.

Rakennamme kuntia, jotka ottavat huomioon erilaisten perheiden ja myös yksinasuvien tarpeet. Keskusta tuo vaihtoehtoja ikäihmisten hoitoon ja hoivaan. Painopistettä pitää siirtää laitoshoidosta turvalliseen kotona asumiseen.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen on oltava laadukkaita ja ne pitää saada läheltä jokaiselle, vauvasta vaariin ja muksusta mummoon. Samalla terveyden ja hyvinvoinnin eroja on kavennettava.

Edistämme aktiivista kuntalaisuutta. Tämä tarkoittaa esimerkiksi kuntalaisten kuulemista ja oma-aloitteista vaikuttamista, sujuvaa tiedonkulkua ja tekniikan laajempaa hyödyntämistä.

Tärkeänä osana vaaliohjelmaa Keskusta käsittelee monipaikkaista elämää, mikä on yhä useamman todellisuutta koronaepidemian jyllätessä. Tavoitteemme on mahdollistaa arki, jossa koti voi olla useammassa paikassa. Etätöiden lisääminen koituu sekä ihmisten että ympäristön hyväksi.

Keskeisten valtakunnallisten tavoitteiden lisäksi ohjelmassa nostetaan esiin erilaisten kuntien ja kaupunkien painopisteet. Ohjelmasta löytävät omansa niin pienet kunnat ja harvaan asutut alueet kuin seutukaupungit, keskisuuret kunnat kuin suuret kaupungit.

Tästä ohjelmaan>

Annikan kanssa on virtuaalinen keskusteluohjelma sivuillani. Pääsiäisen jälkeen saan vieraakseni kaikille tutun juontajan ja toimittajan, Vappu Pimiän. Annikan kanssa -tuokioiden tarkoituksena on tuoda sekä itselleni että teille uusia ajatuksia – hieman päivänpolitiikan keskustelua syvemmältä. Odotan, että pääsemme Vapun kanssa keskustelussamme kevään korvalla muun muassa kotimaisen ruoan ja aivan varmasti myös perhearvojen äärelle!
8.4.2021 / K-Studio
Keskustan Honkonen ja Keskustanuorten Markkanen: Nuoret pois vuokra-asumisen loukusta – jokaiselle nuorelle oikeus omaan asuntoon
Keskustan tavoitteena on, että jokaisella työssäkäyvällä nuorella olisi jatkossa mahdollisuus hankkia oma koti. Honkonen ja Markkanen esittävät, että ASP-järjestelmään tulisi lisätä enemmän joustoja ja osa harkinnasta tulisi jättää pankin tehtäväksi, noudattaen kuitenkin hyvää pankkitapaa. Yksi tapa olisi esimerkiksi poistaa ASP-asuntojen osalta hintarajat kokonaan.
8.4.2021 / Uutiset
Annika Saarikko: EU:n suunta ja kansalaisten toiveet erkaantumassa, tarvitaan parempaa unionia
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko avasi keskustelua EU:n suunnasta ja Suomen EU-linjasta puheessaan Paasikivi-seuran vieraana. Saarikon mukaan kansalaisten huoliin ja esimerkiksi Kiinan haasteeseen EU vastaa parhaiten huolehtimalla oman järjestelmänsä toimivuudesta sekä unionion epäkohtiin tarttumisesta.
6.4.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan kuntavaaliohjelma: Toiveista totta seuraavalla vaalikaudella