Keskustan kuntavaaliohjelma: Toiveista totta seuraavalla vaalikaudella

keskusta logo 2020

Keskustan puoluevaltuusto hyväksyi puolueen kuntavaaliohjelman. ”Keskusta – tekee toiveista totta”. Ohjelmassa linjataan Keskustan tavoitteita tulevalle vaalikaudelle.

Haluamme turvata tasa-arvoiset mahdollisuudet hyvään elämään kaikkialla Suomessa ja edistää koko Suomen elinvoimaa. Kunnat ovat alueensa tärkeimpiä elinvoiman kehittäjiä.

Keskusta huolehtii siitä, että kunnan asiat jäävät tuleville sukupolville paremmassa kunnossa kuin ne nyt ovat. Meille järkivihreys on kunnissakin käytännön tekoja. Siirrämme puheet ja teot ilmastoahdistuksesta ilmastoinnostukseen.

Rakennamme kuntia, jotka ottavat huomioon erilaisten perheiden ja myös yksinasuvien tarpeet. Keskusta tuo vaihtoehtoja ikäihmisten hoitoon ja hoivaan. Painopistettä pitää siirtää laitoshoidosta turvalliseen kotona asumiseen.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen on oltava laadukkaita ja ne pitää saada läheltä jokaiselle, vauvasta vaariin ja muksusta mummoon. Samalla terveyden ja hyvinvoinnin eroja on kavennettava.

Edistämme aktiivista kuntalaisuutta. Tämä tarkoittaa esimerkiksi kuntalaisten kuulemista ja oma-aloitteista vaikuttamista, sujuvaa tiedonkulkua ja tekniikan laajempaa hyödyntämistä.

Tärkeänä osana vaaliohjelmaa Keskusta käsittelee monipaikkaista elämää, mikä on yhä useamman todellisuutta koronaepidemian jyllätessä. Tavoitteemme on mahdollistaa arki, jossa koti voi olla useammassa paikassa. Etätöiden lisääminen koituu sekä ihmisten että ympäristön hyväksi.

Keskeisten valtakunnallisten tavoitteiden lisäksi ohjelmassa nostetaan esiin erilaisten kuntien ja kaupunkien painopisteet. Ohjelmasta löytävät omansa niin pienet kunnat ja harvaan asutut alueet kuin seutukaupungit, keskisuuret kunnat kuin suuret kaupungit.

Tästä ohjelmaan>

Suomen Keskusta hakee viestintäpäällikköä
Onko itsenäinen ja vastuullinen viestinnän johtotehtävä sinun unelmasi? Motivoidutko vaihtuvista työpäivistä etkä säikähdä paineita? Haluatko tulla mukaan kehittämään politiikkaa aiempaa myönteisempään ja tulevaisuususkoisempaan suuntaan? Hae Suomen Keskustan viestintäpäällikön tehtävään!
28.6.2022 / Uutiset
Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokous 23. – 24.8. Porissa ja Satakunnassa
Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokous pidetään tiistaista keskiviikkoon 23. – 24.8.2022 Porissa. Kesäkokouksen yhteydessä on kansanedustajien tutustumiskäyntejä ja yleisötapahtumia Satakunnassa.
20.6.2022 / Tapahtumat
Keskustan varapuheenjohtaja Pakarinen: Kokoomuksen uudelleenharkinta erityistalousalueista paikallaan
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen on tyytyväinen Helsingin kokoomuslaisen varapormestari Daniel Sazonovin ulostuloon erityistalousalueiden puolesta. Sazonov totesi viikonloppuna Helsingin Sanomissa, että myös Helsinki voisi hyötyä Keskustan esittämästä mahdollisuudesta perustaa erityistalousalueita.
19.6.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan kuntavaaliohjelma: Toiveista totta seuraavalla vaalikaudella