Keskustan kuntavaaliohjelma: Toiveista totta seuraavalla vaalikaudella

keskusta logo 2020

Keskustan puoluevaltuusto hyväksyi puolueen kuntavaaliohjelman. ”Keskusta – tekee toiveista totta”. Ohjelmassa linjataan Keskustan tavoitteita tulevalle vaalikaudelle.

Haluamme turvata tasa-arvoiset mahdollisuudet hyvään elämään kaikkialla Suomessa ja edistää koko Suomen elinvoimaa. Kunnat ovat alueensa tärkeimpiä elinvoiman kehittäjiä.

Keskusta huolehtii siitä, että kunnan asiat jäävät tuleville sukupolville paremmassa kunnossa kuin ne nyt ovat. Meille järkivihreys on kunnissakin käytännön tekoja. Siirrämme puheet ja teot ilmastoahdistuksesta ilmastoinnostukseen.

Rakennamme kuntia, jotka ottavat huomioon erilaisten perheiden ja myös yksinasuvien tarpeet. Keskusta tuo vaihtoehtoja ikäihmisten hoitoon ja hoivaan. Painopistettä pitää siirtää laitoshoidosta turvalliseen kotona asumiseen.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen on oltava laadukkaita ja ne pitää saada läheltä jokaiselle, vauvasta vaariin ja muksusta mummoon. Samalla terveyden ja hyvinvoinnin eroja on kavennettava.

Edistämme aktiivista kuntalaisuutta. Tämä tarkoittaa esimerkiksi kuntalaisten kuulemista ja oma-aloitteista vaikuttamista, sujuvaa tiedonkulkua ja tekniikan laajempaa hyödyntämistä.

Tärkeänä osana vaaliohjelmaa Keskusta käsittelee monipaikkaista elämää, mikä on yhä useamman todellisuutta koronaepidemian jyllätessä. Tavoitteemme on mahdollistaa arki, jossa koti voi olla useammassa paikassa. Etätöiden lisääminen koituu sekä ihmisten että ympäristön hyväksi.

Keskeisten valtakunnallisten tavoitteiden lisäksi ohjelmassa nostetaan esiin erilaisten kuntien ja kaupunkien painopisteet. Ohjelmasta löytävät omansa niin pienet kunnat ja harvaan asutut alueet kuin seutukaupungit, keskisuuret kunnat kuin suuret kaupungit.

Tästä ohjelmaan>

Suomen Keskusta julkaisee oman vaaliohjelmansa historian ensimmäisiin aluevaaleihin, jotka käydään 23. tammikuuta 2022. Tilaisuudessa ohjelman esittelevät Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko ja varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen.
27.9.2021 / K-Studio
Tehdään aluevaalit kaikille tutuiksi kyselemällä ja vastaamalla. Mitä tarkoittaa esim. Sote-palvelupiste? Onhan Keskusta linjannut, että jatkossa jokaisessa kunnassa pitää olla vähintään yksi Sote-palvelupiste. Lähetyksessä vieraana ovat valtiosihteeri, Sote-asiantuntija Maria Kaisa Aula ja kutsuttuna asiantuntijana Väestöliiton toimitusjohtaja, Sosten hallituksen puheenjohtaja Eija Koivuranta. Ohjelman juontaa Keskustan poliittinen asiantuntija Helena Pakarinen.
23.9.2021 / K-Studio
Kansanedustaja Hanna Huttunen: Arjen pitää olla turvallista jokaiselle suomalaiselle
Kansanedustaja Hanna Huttunen käytti Keskustan tiistaisen ryhmäpuheenvuoron sisäisen turvallisuuden selontekokeskustelussa ja painotti sitä, että poliisin oltava läsnä arjessa niin kaupungeissa kuin maaseudulla ja että määrärahojen käyttö ja kohdentuminen syytä selvittää.
21.9.2021 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan kuntavaaliohjelma: Toiveista totta seuraavalla vaalikaudella