Pohjoismaisten keskipuolueiden johdot koolle Helsinkiin

Pohjoismaiset keskipuolueiden johdot saapuvat Suomen Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikon ja puoluesihteeri Riikka Pirkkalaisen vieraiksi Helsinkiin maanantaina 25.4.2022.

-Ajatus kokoontumisesta syntyi jo koronakriisin aikana. Politiikassa on muutaman viime vuoden ajan ollut poikkeuksellisen paljon ylikansallisia ilmiöitä. Päätimme jo viime vuoden puolella, että käymme näitä sisarpuolueiden kanssa läpi yhteistä näkemystä hakien. Tietenkin turvallisuuden takaaminen Pohjoismaissa on nyt tapaamisen ykkösteema, Annika Saarikko avaa tapaamisen taustoja.

Tapaamiseen osallistuvat Keskustapuolueet Ruotsista (Centerpartiet), Norjasta (Senterpartiet), Tanskasta (Venstre) ja Islannista (Framsoknarflokkurinn). Mukaan on kutsuttu Suomesta myös RKP. Jokaisesta puolueesta on on kutsuttu puheenjohtaja ja puoluesihteeri tapaamiseen.

-Turvallisuuspolitiikan lisäksi ohjelmassa on keskustelu aluepolitiikasta, joka yhdistää pohjoismaisia keskustapuolueita. Tarkastelemme myös poliittisen keskikentän muutoksia ja politiikan kokonaisasetelmaa. Luvassa on varmasti monipuolinen ja antoisa päivä, Riikka Pirkkalainen toteaa.

Tiejyrä, soppatykki vai keskustalainen sopu
Keskustalaiset kansanedustajat tivasivat eduskunnan kyselytunnilla, mitä sosiaali- ja terveyspalveluita hallitus aikoo leikata. Ministerin mukaan vaikeiden päätösten tekeminen on vaikeaa. Konkelossa oleviin työmarkkinakysymyksiin keskusta vaatii neuvottelu- ja sopimisratkaisuja jyräämisen ja soppatykkien sijaan. Omaa malliaan keskusta ehdottaa myös aikuiskoulutustuen pelastamiseksi. Hallitus aikoo lakkauttaa käytetyn ja järkevän tuen. Eduskunnassa muistettiin myös Ukrainan sodan alkamispäivää ja vietettiin hiljainen hetki.
23.2.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
Hyvin toimiva yhteistyö luo turvaa
Keskustan mielestä Suomen osallistuminen Naton toimintaan Itämerellä ja Kaakkois-Euroopassa on perusteltua. Keskustan ryhmäpuheen aiheesta eduskunnassa piti Itä-Suomen Outokummusta tuleva kansanedustaja Hanna Räsänen. Hän totesi puheessaan kokeneensa kotiseudullaan konkreettisesti, kuinka tärkeää on viranomaisten hyvä yhteistyö. Räsänen muistutti, että se luo alueille turvaa.
22.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot

Työmarkkinoiden konkeloa seuratessa Suomen ulkopuoliset ilkimykset iloissaan taputtavat ja maan talous sakkaa entisestään. Siksi Keskusta tarjoaa oikeiston tiejyräporukalle ja vasemmiston paikalleen juntatulle soppatykkijoukolle keskellä olevaa kolmatta tietä: sopimista. Keskustan Tuomas Kettunen pohti näitä asioita ryhmäpuheenvuorossaan eduskunnassa. Lisäksi hän muotoili myös vanhaa persuhokemaa uuteen uskoon: missä ps, siellä petetty vaalilupaus.
20.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetPohjoismaisten keskipuolueiden johdot koolle Helsinkiin