Annika saarikko keskustakirjasto oodissa. Toimittajat ympäröivät häntä. Taustalla Keskustan logo roll-up

Vaikka toivotammekin lumen ja pakkaset tervetulleiksi, ei samaa voi sanoa lämmityslaskuista. Laskun loppusumma on pientaloasukkaalle huimaava, etenkin jos koti lämpiää öljyllä.

Moni miettiikin öljypannun vaihtamista uuteen ratkaisuun. Investointi kalustoineen ja töineen on monelle arvokas satsaus. Tarvitaankin valtiota tukemaan kotien vapaaehtoista siirtymää ulkomaisesta öljystä edullisempaan, kotimaiseen vaihtoehtoon.

Alkuun päästiin, kun 1. syyskuuta alkaen tuli mahdolliseksi hakea 2500 – 4000 euron tukea investoinnille uuteen lämmitysratkaisuun.

Tämä hallitusneuvotteluissa pohjustamamme vapaaehtoisen energiaremontin tuki on ollut menestys. Viikonloppuna Pirkanmaan ELY-keskuksen Vesa-Pekka Heikkilä kertoi Talouselämä-lehdelle, että hakemuksia on sisässä nyt noin 5 200, ja päätöksiä on annettu noin 1 200. Heikkilän mukaan avustusrahat riittäisivät 7 000–8 000 kiinteistöön, eli vielä parituhatta kotia mahtuu mukaan.

Määrärahat ovat siis loppumassa, juuri kun olemme päässeet vauhtiin.

Elinkeinoministeri Mika Lintilä ehdottikin lauantaina, että suuntaisimme hankkeemme laajentamiseen yli sadan miljoonan euron potin Suomen kestävän kasvun ohjelmasta, joka rahoitetaan EU:n elvytysrahoilla. Näin saisimme autettua kymmeniätuhansia koteja siirtymään edullisempaan lämmitysratkaisuun. Ehdotus on Keskustalle tärkeä.

Esimerkiksi maalämpö, puu, ilma-vesilämpöpumppu ja kaukolämpö ovat hyviä vaihtoehtoja eri olosuhteisiin. Omassa kodissamme Varsinais-Suomessa siirryimme vaihtoehtoja vertailtuamme talon remontin yhteydessä ilma-vesilämpöpumppuun, jo ennen tätä uutta tukimuotoa.

Olennaista on, että eurot pysyvät Suomessa, päästöt laskevat ja asumisen kulut pienenevät. Ketään ei pidä pakottaa mylläämään kotinsa ratkaisuja, mutta tukea halukkaille on syytä olla tarjolla. Kuten olemme huomanneet, kysyntää on.

Asia on keskustalaisille erityisen tärkeä, koska siinä yhdistyy monta pysyvää tavoitettamme: Edullisempi asuminen, ympäristöystävällisyys, ja kotimaisen työn sekä yrittäjyyden tukeminen. Ulkomaisen fossiilisen energian tilalle ajamme kotimaista, uusiutuvaa energiaa.

Kyse on myös pientaloasujan elämisen edellytyksistä. Asumisen kohtuulliset kulut, nettiyhteyden toimivuus, teiden kunto ja peruspalvelujen saatavuus ovat toimivan arjen perusedellytyksiä. Kaikkia näitä on edistettävä.

Maanteiden päällystämiseen satsaamme nyt runsaasti. Työtä riittää myös verkkoyhteyksissä. Operaattorit ovat netin osalta pääroolissa, valtion tehtävä on varmistaa suomalaisten reilu kohtelu. Kestävän kasvun ohjelmalla on tarvittaessa vauhditettava uusien lämmitysratkaisujen lisäksi myös huippunopeuden yhteyksien leviämistä koteihin koko maassa.

Asumisen edellytyksiä on rakennettava koko Suomeen. Etätyön, yrittämisen, opiskelun ja digipalveluiden mahdollisuudet eivät saa jäädä pätkivästä netistä kiinni. Tavoittelemme Suomea, jossa yhä useampi voi työskennellä missä tahansa. Kunnon netti tarvitaan kaikkien suomalaisten ulottuville, kohtuuhintaan.

Annika Saarikko

Keskustan puheenjohtaja, valtiovarainministeri, kansanedustaja (Varsinais-Suomi)

Suomen Keskusta hakee viestintäpäällikköä
Onko itsenäinen ja vastuullinen viestinnän johtotehtävä sinun unelmasi? Motivoidutko vaihtuvista työpäivistä etkä säikähdä paineita? Haluatko tulla mukaan kehittämään politiikkaa aiempaa myönteisempään ja tulevaisuususkoisempaan suuntaan? Hae Suomen Keskustan viestintäpäällikön tehtävään!
28.6.2022 / Uutiset
Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokous 23. – 24.8. Porissa ja Satakunnassa
Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokous pidetään tiistaista keskiviikkoon 23. – 24.8.2022 Porissa. Kesäkokouksen yhteydessä on kansanedustajien tutustumiskäyntejä ja yleisötapahtumia Satakunnassa.
20.6.2022 / Tapahtumat
Keskustan varapuheenjohtaja Pakarinen: Kokoomuksen uudelleenharkinta erityistalousalueista paikallaan
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen on tyytyväinen Helsingin kokoomuslaisen varapormestari Daniel Sazonovin ulostuloon erityistalousalueiden puolesta. Sazonov totesi viikonloppuna Helsingin Sanomissa, että myös Helsinki voisi hyötyä Keskustan esittämästä mahdollisuudesta perustaa erityistalousalueita.
19.6.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetPuheenjohtaja Annika Saarikon blogi: Kodeille laajemmin tukea lämmityslaskun pienentämiseen