Keskustan puheenjohtajaehdokkaat pitivät puheensa puoluekokouksessa

Keskustan puoluekokous on edennyt henkilövalintoihin. Puheenjohtajaehdokkaat Petri Honkonen, Katri Kulmuni, Annika Saarikko ja Ilkka Tiainen pitivät lauantaina puheensa puoluekokoukselle. Edeltävässä yleiskeskustelussa käytettiin 202 puheenvuoroa.

Puheenjohtajaehdokas, Keskustan nykyinen varapuheenjohtaja Petri Honkonen totesi puheessaan olevansa suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan kasvatti ja nimesi tärkeimmäksi tavoitteekseen sen pelastamisen.

– Suomi on vakavassa saumassa. Ihmisillä on huoli omasta ja läheisten pärjäämisestä. Se hyvinvointiyhteiskunta, jonka kasvatti minä olen, on vaarassa. Ajelehtimisen pitää loppua. Suomea pitää johtaa.

– Suomen pitää olla vauraampi ja yritteliäämpi. Silloin pystymme pitämään kaikki mukana. Hyvin pärjäävillä on velvollisuus kantaa vastuuta lapsista, nuorista ja vanhuksista, Honkonen sanoi.

Puheenjohtajaehdokas, Keskustan nykyinen puheenjohtaja Katri Kulmuni sanoi, että Suomelta ja Keskustalta vaaditaan tässä vakavassa tilanteessa sisua. Näköalattomuus ja osattomuus ruokkivat Kulmunin mukaan vastakkainasetteluja maailmalla, Euroopassa ja Suomessa.

– Seuraamme sivusta kun puolen Suomen asuntojen arvo romahtaa, vai taistelemmeko koko Suomen puolesta? Puoluekokous, te päätätte, millä linjalla Keskusta menee eteenpäin.

Puheenjohtajaehdokas, tiede- ja kulttuuriministeri Annika Saarikko totesi puheessaan, että Keskustan tehtävä on ratkaista suomalaisten ongelmia. Hänen mukaansa politiikassa on kyse edelleen leivästä, terveydestä ja turvasta.

– Oikeus hyvään elämään kaikkialla Suomessa, kodit maailman keskipisteinä ja lähimmäisen rakkaus ja kotimainen yrittäjyys ovat keskustalaisia yhdistäviä, tulevaisuuden isoja asioita.

Puheenjohtajaehdokas Ilkka Tiainen puhui puoluekokoukselle rakkaudesta Suomeen. Hän sanoi tämän maan antaneen hänelle kaiken, josta unelmoida. Tiaisen mukaan Keskustan pitää avata visiolla, haastaa substanssillaa ja ajaa häpeilettömästi Suomen etua. Hän kritisoi EU:n elpymispakettia, mutta liputti eurooppalaisen yhteistyön puolesta.

Puheenjohtajavaaliin on asettunut ehdolle myös Jari Tasanen.

Keskustan Katainen neuvottelemaan Suomelle tärkeästä merenkulun polttoaineiden EU-laista
Europarlamentaarikko Elsi Katainen on valittu ryhmänsä liikennevaliokunnan neuvottelijaksi merenkulun uusiutuvien ja vähähiilisten polttoaineiden käyttöä säätävään FuelEU Maritime -asetukseen, joka on osa EU:n energia- ja ilmastopakettia. Kataisen mukaan asetus on viennistä ja merikuljetuksista riippuvaiselle Suomelle ratkaisevan tärkeä: tavoitteenani neuvotteluissa on varmistaa selkeä lainsäädäntö, joka huomioi mm. talvimerenkulun Suomelle aiheuttamat poikkeusolosuhteet, Elsi Katainen linjaa.
27.10.2021 / Uutiset
Elinkeinoministeri Mika Lintilä: Luvitusta sujuvoittamalla vihreät investoinnit liikkeelle, ei kehystä venyttämällä
Elinkeinoministeri Mika Lintilä haluaa, että Suomen investointiympäristöstä tehdään Euroopan paras. Luvituksen sujuvoittaminen on ilmainen tapa saada yksityisiä investointeja ja työpaikkoja aikaiseksi tukemaan vihreää siirtymää ja uusteollistamista.
23.10.2021 / Uutiset
Yleisö kysyy, Annika vastaa. FB-livenä toteuttavaan lähetykseen yleisö voi laittaa kysymyksiään jo etukäteen tapahtuman keskustelussa tai suoran lähetyksen kommenttikentässä. Käsittelyssä tulevat aluevaalit ja ajankohtaiset poliittiset aiheet. Vähän kuin eduskunnan kyselytunnilla olisit.
21.10.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puheenjohtajaehdokkaat pitivät puheensa puoluekokouksessa