Keskustan puheenjohtajaehdokkaat pitivät puheensa puoluekokouksessa

Keskustan puoluekokous on edennyt henkilövalintoihin. Puheenjohtajaehdokkaat Petri Honkonen, Katri Kulmuni, Annika Saarikko ja Ilkka Tiainen pitivät lauantaina puheensa puoluekokoukselle. Edeltävässä yleiskeskustelussa käytettiin 202 puheenvuoroa.

Puheenjohtajaehdokas, Keskustan nykyinen varapuheenjohtaja Petri Honkonen totesi puheessaan olevansa suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan kasvatti ja nimesi tärkeimmäksi tavoitteekseen sen pelastamisen.

– Suomi on vakavassa saumassa. Ihmisillä on huoli omasta ja läheisten pärjäämisestä. Se hyvinvointiyhteiskunta, jonka kasvatti minä olen, on vaarassa. Ajelehtimisen pitää loppua. Suomea pitää johtaa.

– Suomen pitää olla vauraampi ja yritteliäämpi. Silloin pystymme pitämään kaikki mukana. Hyvin pärjäävillä on velvollisuus kantaa vastuuta lapsista, nuorista ja vanhuksista, Honkonen sanoi.

Puheenjohtajaehdokas, Keskustan nykyinen puheenjohtaja Katri Kulmuni sanoi, että Suomelta ja Keskustalta vaaditaan tässä vakavassa tilanteessa sisua. Näköalattomuus ja osattomuus ruokkivat Kulmunin mukaan vastakkainasetteluja maailmalla, Euroopassa ja Suomessa.

– Seuraamme sivusta kun puolen Suomen asuntojen arvo romahtaa, vai taistelemmeko koko Suomen puolesta? Puoluekokous, te päätätte, millä linjalla Keskusta menee eteenpäin.

Puheenjohtajaehdokas, tiede- ja kulttuuriministeri Annika Saarikko totesi puheessaan, että Keskustan tehtävä on ratkaista suomalaisten ongelmia. Hänen mukaansa politiikassa on kyse edelleen leivästä, terveydestä ja turvasta.

– Oikeus hyvään elämään kaikkialla Suomessa, kodit maailman keskipisteinä ja lähimmäisen rakkaus ja kotimainen yrittäjyys ovat keskustalaisia yhdistäviä, tulevaisuuden isoja asioita.

Puheenjohtajaehdokas Ilkka Tiainen puhui puoluekokoukselle rakkaudesta Suomeen. Hän sanoi tämän maan antaneen hänelle kaiken, josta unelmoida. Tiaisen mukaan Keskustan pitää avata visiolla, haastaa substanssillaa ja ajaa häpeilettömästi Suomen etua. Hän kritisoi EU:n elpymispakettia, mutta liputti eurooppalaisen yhteistyön puolesta.

Puheenjohtajavaaliin on asettunut ehdolle myös Jari Tasanen.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puheenjohtajaehdokkaat pitivät puheensa puoluekokouksessa