Keskustan puheenjohtajaehdokkaat pitivät puheensa puoluekokouksessa

Keskustan puoluekokous on edennyt henkilövalintoihin. Puheenjohtajaehdokkaat Petri Honkonen, Katri Kulmuni, Annika Saarikko ja Ilkka Tiainen pitivät lauantaina puheensa puoluekokoukselle. Edeltävässä yleiskeskustelussa käytettiin 202 puheenvuoroa.

Puheenjohtajaehdokas, Keskustan nykyinen varapuheenjohtaja Petri Honkonen totesi puheessaan olevansa suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan kasvatti ja nimesi tärkeimmäksi tavoitteekseen sen pelastamisen.

– Suomi on vakavassa saumassa. Ihmisillä on huoli omasta ja läheisten pärjäämisestä. Se hyvinvointiyhteiskunta, jonka kasvatti minä olen, on vaarassa. Ajelehtimisen pitää loppua. Suomea pitää johtaa.

– Suomen pitää olla vauraampi ja yritteliäämpi. Silloin pystymme pitämään kaikki mukana. Hyvin pärjäävillä on velvollisuus kantaa vastuuta lapsista, nuorista ja vanhuksista, Honkonen sanoi.

Puheenjohtajaehdokas, Keskustan nykyinen puheenjohtaja Katri Kulmuni sanoi, että Suomelta ja Keskustalta vaaditaan tässä vakavassa tilanteessa sisua. Näköalattomuus ja osattomuus ruokkivat Kulmunin mukaan vastakkainasetteluja maailmalla, Euroopassa ja Suomessa.

– Seuraamme sivusta kun puolen Suomen asuntojen arvo romahtaa, vai taistelemmeko koko Suomen puolesta? Puoluekokous, te päätätte, millä linjalla Keskusta menee eteenpäin.

Puheenjohtajaehdokas, tiede- ja kulttuuriministeri Annika Saarikko totesi puheessaan, että Keskustan tehtävä on ratkaista suomalaisten ongelmia. Hänen mukaansa politiikassa on kyse edelleen leivästä, terveydestä ja turvasta.

– Oikeus hyvään elämään kaikkialla Suomessa, kodit maailman keskipisteinä ja lähimmäisen rakkaus ja kotimainen yrittäjyys ovat keskustalaisia yhdistäviä, tulevaisuuden isoja asioita.

Puheenjohtajaehdokas Ilkka Tiainen puhui puoluekokoukselle rakkaudesta Suomeen. Hän sanoi tämän maan antaneen hänelle kaiken, josta unelmoida. Tiaisen mukaan Keskustan pitää avata visiolla, haastaa substanssillaa ja ajaa häpeilettömästi Suomen etua. Hän kritisoi EU:n elpymispakettia, mutta liputti eurooppalaisen yhteistyön puolesta.

Puheenjohtajavaaliin on asettunut ehdolle myös Jari Tasanen.

Suomen metsiä ei saa antaa EU:n hallittaviksi
Keskusta esitti torstaina eduskunnan kyselytunnilla hallitukselle selvän kysymyksen: sanooko Suomi EU:n ennallistamisasetukselle kyllä vai ei. Kyse on siitä, annetaanko valta Suomen metsistä EU:lle vai pidetäänkö se omassa maassa. Viikolla käytiin myös välikysymyskeskustelu, jossa Keskusta vaati vastauksia hallituksen alueellisesti syrjivästä politiikasta. Hallitus sai myös lopulta liikkeelle Keskustan hoputtaman lakialoitteen itärajan turvallisuuden parantamiseksi.
22.3.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
Kesk. Kosonen:  Koko Suomeen tekoja, ei työryhmiä
Suomi on turvallinen ja hyvinvoiva vain, jos koko maa pidetään asuttuna ja sen eri osien monipuolinen osaaminen ja yrittäminen otetaan käyttöön. Selvityksiä tekeviä työryhmiä ja niiden tuloksia on saatu jo riittävästi. Maan hallitukselta odotetaan nyt tekoja eikä mahdollisuuksien heikennystä, kuten näyttää tapahtuvan. Näin arvioi Keskustan kansanedustaja Hanna Kosonen Keskustan ryhmäpuheessa välikysymyskeskustelun aikana. Kosonen sanoi, että hallitus romuttaa kaiken hyvän, mitä Suomeen on rakennettu.
20.3.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan Kurvinen: Rahat ja teot koko Suomen hyväksi puuttuvat
Keskustan ja Liike Nyt:n maaliskuun alkupuolella jättämää välikysymystä käsiteltiin eduskunnassa. Välikysymyksen ensimmäisen allekirjoittajan puheessaan Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen muistuttaa, että Keskusta esitti jo syksyllä hallitukselle talouden kasvupakettia. Siinä tunnin junan rahoilla laitettaisiin teitä kuntoon, korjattaisiin homekouluja ja käynnistettäisiin rakennushankkeita ympäri Suomen. Näillä kaikilla saataisiin myös joka puolelle maata työpaikkoja.
20.3.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puheenjohtajaehdokkaat pitivät puheensa puoluekokouksessa