Kurvinen: Suomi tarvitsee tammikuun kihlauksen henkeä ja vahvaa presidenttiä

Antti Kurvinen Oulussa

Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen väläyttää uuden ajan tammikuun kihlausta.

Kurvinen sanoi puheessaan Keskustan puoluekokouksessa Oulussa, että osa Suomen iskukykyä epävarmassa maailmassa on maamme teollisuudesta huolehtiminen.

– Suomi ottaa nyt iskua. Tammikuun kihlauksesta on 80 vuotta. Kriisioloissa työnantajat ja ay-liike löivät kättä. Teollisuutemme tarvitsee nyt tammikuun kihlauksen henkeä.

Kurvisen mukaan Suomi tarvitsee kovina aikoina myös presidenttiä. Kurvinen pitää tärkeänä, että Suomella on riittävin valtaoikeuksin toimiva presidentti myös tulevaisuudessa.

– Meillä on nyt iskunkestävä ja iskukykyinen tasavallan presidentti. Keskustan tulee huolehtia, että näin on myös jatkossa.

Itsesäälin aika on ohi

Kurvinen puuttui puheessaan myös Keskustan omaan tilanteeseen. Hänen mukaansa itsesäälin aika on ohi. Kurvinen kannusti puoluekokousedustajia palaamaan hetkeen, jolloin heistä tuli keskustalaisia:

– Silloin tiedät, että Keskusta on paljon enemmän kuin hallituksessa olo tai olemattomuus, paljon enemmän kuin se, kuka on puolueen puheenjohtaja, Kurvinen sanoi puoluekokousedustajille.

Kurvisen mielestä nyt pitää lopettaa gallupien perässä juoksentelu ja keskinäinen riitely. Hän varoitti, että kuoleman pelossa ei pidä tehdä poliittista itsemurhaa.

– Kääntäkää lippalakit suoraan. Suoristakaa essut. Laittakaa kunniamerkit rintaan. Sillä Keskusta nousee, Kurvinen valoi henkeä puoluekokousedustajiin.

Keskustan Katainen neuvottelemaan Suomelle tärkeästä merenkulun polttoaineiden EU-laista
Europarlamentaarikko Elsi Katainen on valittu ryhmänsä liikennevaliokunnan neuvottelijaksi merenkulun uusiutuvien ja vähähiilisten polttoaineiden käyttöä säätävään FuelEU Maritime -asetukseen, joka on osa EU:n energia- ja ilmastopakettia. Kataisen mukaan asetus on viennistä ja merikuljetuksista riippuvaiselle Suomelle ratkaisevan tärkeä: tavoitteenani neuvotteluissa on varmistaa selkeä lainsäädäntö, joka huomioi mm. talvimerenkulun Suomelle aiheuttamat poikkeusolosuhteet, Elsi Katainen linjaa.
27.10.2021 / Uutiset
Elinkeinoministeri Mika Lintilä: Luvitusta sujuvoittamalla vihreät investoinnit liikkeelle, ei kehystä venyttämällä
Elinkeinoministeri Mika Lintilä haluaa, että Suomen investointiympäristöstä tehdään Euroopan paras. Luvituksen sujuvoittaminen on ilmainen tapa saada yksityisiä investointeja ja työpaikkoja aikaiseksi tukemaan vihreää siirtymää ja uusteollistamista.
23.10.2021 / Uutiset
Yleisö kysyy, Annika vastaa. FB-livenä toteuttavaan lähetykseen yleisö voi laittaa kysymyksiään jo etukäteen tapahtuman keskustelussa tai suoran lähetyksen kommenttikentässä. Käsittelyssä tulevat aluevaalit ja ajankohtaiset poliittiset aiheet. Vähän kuin eduskunnan kyselytunnilla olisit.
21.10.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKurvinen: Suomi tarvitsee tammikuun kihlauksen henkeä ja vahvaa presidenttiä