Kurvinen: Suomi tarvitsee tammikuun kihlauksen henkeä ja vahvaa presidenttiä

Antti Kurvinen Oulussa

Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen väläyttää uuden ajan tammikuun kihlausta.

Kurvinen sanoi puheessaan Keskustan puoluekokouksessa Oulussa, että osa Suomen iskukykyä epävarmassa maailmassa on maamme teollisuudesta huolehtiminen.

– Suomi ottaa nyt iskua. Tammikuun kihlauksesta on 80 vuotta. Kriisioloissa työnantajat ja ay-liike löivät kättä. Teollisuutemme tarvitsee nyt tammikuun kihlauksen henkeä.

Kurvisen mukaan Suomi tarvitsee kovina aikoina myös presidenttiä. Kurvinen pitää tärkeänä, että Suomella on riittävin valtaoikeuksin toimiva presidentti myös tulevaisuudessa.

– Meillä on nyt iskunkestävä ja iskukykyinen tasavallan presidentti. Keskustan tulee huolehtia, että näin on myös jatkossa.

Itsesäälin aika on ohi

Kurvinen puuttui puheessaan myös Keskustan omaan tilanteeseen. Hänen mukaansa itsesäälin aika on ohi. Kurvinen kannusti puoluekokousedustajia palaamaan hetkeen, jolloin heistä tuli keskustalaisia:

– Silloin tiedät, että Keskusta on paljon enemmän kuin hallituksessa olo tai olemattomuus, paljon enemmän kuin se, kuka on puolueen puheenjohtaja, Kurvinen sanoi puoluekokousedustajille.

Kurvisen mielestä nyt pitää lopettaa gallupien perässä juoksentelu ja keskinäinen riitely. Hän varoitti, että kuoleman pelossa ei pidä tehdä poliittista itsemurhaa.

– Kääntäkää lippalakit suoraan. Suoristakaa essut. Laittakaa kunniamerkit rintaan. Sillä Keskusta nousee, Kurvinen valoi henkeä puoluekokousedustajiin.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKurvinen: Suomi tarvitsee tammikuun kihlauksen henkeä ja vahvaa presidenttiä