Kurvinen: Suomi tarvitsee tammikuun kihlauksen henkeä ja vahvaa presidenttiä

Antti Kurvinen Oulussa

Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen väläyttää uuden ajan tammikuun kihlausta.

Kurvinen sanoi puheessaan Keskustan puoluekokouksessa Oulussa, että osa Suomen iskukykyä epävarmassa maailmassa on maamme teollisuudesta huolehtiminen.

– Suomi ottaa nyt iskua. Tammikuun kihlauksesta on 80 vuotta. Kriisioloissa työnantajat ja ay-liike löivät kättä. Teollisuutemme tarvitsee nyt tammikuun kihlauksen henkeä.

Kurvisen mukaan Suomi tarvitsee kovina aikoina myös presidenttiä. Kurvinen pitää tärkeänä, että Suomella on riittävin valtaoikeuksin toimiva presidentti myös tulevaisuudessa.

– Meillä on nyt iskunkestävä ja iskukykyinen tasavallan presidentti. Keskustan tulee huolehtia, että näin on myös jatkossa.

Itsesäälin aika on ohi

Kurvinen puuttui puheessaan myös Keskustan omaan tilanteeseen. Hänen mukaansa itsesäälin aika on ohi. Kurvinen kannusti puoluekokousedustajia palaamaan hetkeen, jolloin heistä tuli keskustalaisia:

– Silloin tiedät, että Keskusta on paljon enemmän kuin hallituksessa olo tai olemattomuus, paljon enemmän kuin se, kuka on puolueen puheenjohtaja, Kurvinen sanoi puoluekokousedustajille.

Kurvisen mielestä nyt pitää lopettaa gallupien perässä juoksentelu ja keskinäinen riitely. Hän varoitti, että kuoleman pelossa ei pidä tehdä poliittista itsemurhaa.

– Kääntäkää lippalakit suoraan. Suoristakaa essut. Laittakaa kunniamerkit rintaan. Sillä Keskusta nousee, Kurvinen valoi henkeä puoluekokousedustajiin.

Tiejyrä, soppatykki vai keskustalainen sopu
Keskustalaiset kansanedustajat tivasivat eduskunnan kyselytunnilla, mitä sosiaali- ja terveyspalveluita hallitus aikoo leikata. Ministerin mukaan vaikeiden päätösten tekeminen on vaikeaa. Konkelossa oleviin työmarkkinakysymyksiin keskusta vaatii neuvottelu- ja sopimisratkaisuja jyräämisen ja soppatykkien sijaan. Omaa malliaan keskusta ehdottaa myös aikuiskoulutustuen pelastamiseksi. Hallitus aikoo lakkauttaa käytetyn ja järkevän tuen. Eduskunnassa muistettiin myös Ukrainan sodan alkamispäivää ja vietettiin hiljainen hetki.
23.2.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
Hyvin toimiva yhteistyö luo turvaa
Keskustan mielestä Suomen osallistuminen Naton toimintaan Itämerellä ja Kaakkois-Euroopassa on perusteltua. Keskustan ryhmäpuheen aiheesta eduskunnassa piti Itä-Suomen Outokummusta tuleva kansanedustaja Hanna Räsänen. Hän totesi puheessaan kokeneensa kotiseudullaan konkreettisesti, kuinka tärkeää on viranomaisten hyvä yhteistyö. Räsänen muistutti, että se luo alueille turvaa.
22.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot

Työmarkkinoiden konkeloa seuratessa Suomen ulkopuoliset ilkimykset iloissaan taputtavat ja maan talous sakkaa entisestään. Siksi Keskusta tarjoaa oikeiston tiejyräporukalle ja vasemmiston paikalleen juntatulle soppatykkijoukolle keskellä olevaa kolmatta tietä: sopimista. Keskustan Tuomas Kettunen pohti näitä asioita ryhmäpuheenvuorossaan eduskunnassa. Lisäksi hän muotoili myös vanhaa persuhokemaa uuteen uskoon: missä ps, siellä petetty vaalilupaus.
20.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetKurvinen: Suomi tarvitsee tammikuun kihlauksen henkeä ja vahvaa presidenttiä