Kulmuni: Elpymispaketti kertaluonteinen, EU:n noudatettava omia sääntöjään

Puheenjohtaja Katri Kulmunin mukaan EU:n elpymispaketti on pidettävä kertaluonteisena. Kulmuni sanoi puheessaan Keskustan puoluekokouksessa lauantaina, että EU:n on pystyttävä noudattamaan omia sääntöjään.

Kulmunin mukaan moni ihminen ymmärrettävästi kysyy, onko rahan antamisesta Italiaan mitään apua Suomen työllisyydelle ja taloudelle. Hän katsoo, että elpymispaketin käyttö ja tuloksellisuus riippuvat siitä, miten eurooppalaiset hallitukset kohdentavat nämä rahat.

– Suomen viennistä Eurooppaan merkittävä osa muodostuu palveluista ja investointituotteista, joilla muissa EU-maissa tuotetaan EU:n ulkopuolelle suuntautuvaa vientiä. Niinpä talouden on elvyttävä maailmanlaajuisesti, että EU:n ja Suomenkin taloudet voivat kestävästi elpyä, Keskustan puheenjohtaja totesi puoluekokouksen poliittisessa katsauksessaan.

Kulmuni tähdensi, miten tärkeää on pitää ihmiset EU:n muutoksissa mukana. Se edellyttää avointa keskustelua.

– EU:ta ei voida enää kehittää kriisien kautta, vaan sen on tapahduttava demokraattisen keskustelun kautta, vaikka aikaa kuluisikin hieman enemmän.

– Suomi on hyötynyt paljon euroalueessa mukana olemisesta. Eurossa on kuitenkin myös ongelmia, joista on käytävä poliittista keskustelua. Kasvu- ja vakaussopimuksen piti asettaa rajat euromaiden velkaantumiselle ja budjettivajeille. Toistaiseksi pelkkä sopimuskuri ei ole toiminut. Onko sitä mahdollista saada toimimaan vai onko valuuttaunionissamme valuvika?

Kulmunin mukaan elpymispaketti on käsiteltävä eduskunnassa ja sen valiokunnissa huolellisesti ja päätösten perustuslainmukaisuus ja legitiimit menettelyt varmistaen. Kulmuni katsoo, että EU:n talouspolitiikasta on aloitettava laaja keskustelu kaikkien puolueiden kesken.

Lue koko puhe tästä>>

Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen: Liikenneköyhyyttä aiheuttavat ruuhkamaksut hylättävä pääkaupunkiseudulla
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarisen mielestä ruuhkamaksujen käyttöönotolle ei ole kestäviä perusteita. Suomen pääkaupunkiseudun ei tarvitse olla ruuhkamaksuissa edelläkävijä, varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen linjaa.
15.5.2021 / Uutiset
Suorassa lähetyksessä esittelemme Keskustan vaalikampanjan TV-mainokset ja tutustumme vaaliohjelmaamme ehdokkaiden kera ympäri Suomen. Mukana myös kuntavaaliehdokkaat Annika Saarikko ja Matti Vanhanen.
7.5.2021 / K-Studio
Keskustan vpj ja Keskustalaisempi Eurooppa -työryhmän pj Riikka Pakarinen: Suomessa tavoitteeksi nurmivaltaisen maidon ja naudanlihan tuotannon kasvattaminen
Nurmipeitteisyys, monimuotoisuus ja hiilensietokyky ovat kaikki tärkeitä elementtejä suomalaisessa maataloudessa. Niillä vastataan ympäristö-, ilmasto- ja biodiversiteettikysymyksiin. Karjatila on siis hyvä monimuotoisuuden lähde, Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen toteaa.
7.5.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKulmuni: Elpymispaketti kertaluonteinen, EU:n noudatettava omia sääntöjään