Kulmuni: Elpymispaketti kertaluonteinen, EU:n noudatettava omia sääntöjään

Puheenjohtaja Katri Kulmunin mukaan EU:n elpymispaketti on pidettävä kertaluonteisena. Kulmuni sanoi puheessaan Keskustan puoluekokouksessa lauantaina, että EU:n on pystyttävä noudattamaan omia sääntöjään.

Kulmunin mukaan moni ihminen ymmärrettävästi kysyy, onko rahan antamisesta Italiaan mitään apua Suomen työllisyydelle ja taloudelle. Hän katsoo, että elpymispaketin käyttö ja tuloksellisuus riippuvat siitä, miten eurooppalaiset hallitukset kohdentavat nämä rahat.

– Suomen viennistä Eurooppaan merkittävä osa muodostuu palveluista ja investointituotteista, joilla muissa EU-maissa tuotetaan EU:n ulkopuolelle suuntautuvaa vientiä. Niinpä talouden on elvyttävä maailmanlaajuisesti, että EU:n ja Suomenkin taloudet voivat kestävästi elpyä, Keskustan puheenjohtaja totesi puoluekokouksen poliittisessa katsauksessaan.

Kulmuni tähdensi, miten tärkeää on pitää ihmiset EU:n muutoksissa mukana. Se edellyttää avointa keskustelua.

– EU:ta ei voida enää kehittää kriisien kautta, vaan sen on tapahduttava demokraattisen keskustelun kautta, vaikka aikaa kuluisikin hieman enemmän.

– Suomi on hyötynyt paljon euroalueessa mukana olemisesta. Eurossa on kuitenkin myös ongelmia, joista on käytävä poliittista keskustelua. Kasvu- ja vakaussopimuksen piti asettaa rajat euromaiden velkaantumiselle ja budjettivajeille. Toistaiseksi pelkkä sopimuskuri ei ole toiminut. Onko sitä mahdollista saada toimimaan vai onko valuuttaunionissamme valuvika?

Kulmunin mukaan elpymispaketti on käsiteltävä eduskunnassa ja sen valiokunnissa huolellisesti ja päätösten perustuslainmukaisuus ja legitiimit menettelyt varmistaen. Kulmuni katsoo, että EU:n talouspolitiikasta on aloitettava laaja keskustelu kaikkien puolueiden kesken.

Lue koko puhe tästä>>

Hyvin toimiva yhteistyö luo turvaa
Keskustan mielestä Suomen osallistuminen Naton toimintaan Itämerellä ja Kaakkois-Euroopassa on perusteltua. Keskustan ryhmäpuheen aiheesta eduskunnassa piti Itä-Suomen Outokummusta tuleva kansanedustaja Hanna Räsänen. Hän totesi puheessaan kokeneensa kotiseudullaan konkreettisesti, kuinka tärkeää on viranomaisten hyvä yhteistyö. Räsänen muistutti, että se luo alueille turvaa.
22.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot

Työmarkkinoiden konkeloa seuratessa Suomen ulkopuoliset ilkimykset iloissaan taputtavat ja maan talous sakkaa entisestään. Siksi Keskusta tarjoaa oikeiston tiejyräporukalle ja vasemmiston paikalleen juntatulle soppatykkijoukolle keskellä olevaa kolmatta tietä: sopimista. Keskustan Tuomas Kettunen pohti näitä asioita ryhmäpuheenvuorossaan eduskunnassa. Lisäksi hän muotoili myös vanhaa persuhokemaa uuteen uskoon: missä ps, siellä petetty vaalilupaus.
20.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetKulmuni: Elpymispaketti kertaluonteinen, EU:n noudatettava omia sääntöjään