Kulmuni: Elpymispaketti kertaluonteinen, EU:n noudatettava omia sääntöjään

Puheenjohtaja Katri Kulmunin mukaan EU:n elpymispaketti on pidettävä kertaluonteisena. Kulmuni sanoi puheessaan Keskustan puoluekokouksessa lauantaina, että EU:n on pystyttävä noudattamaan omia sääntöjään.

Kulmunin mukaan moni ihminen ymmärrettävästi kysyy, onko rahan antamisesta Italiaan mitään apua Suomen työllisyydelle ja taloudelle. Hän katsoo, että elpymispaketin käyttö ja tuloksellisuus riippuvat siitä, miten eurooppalaiset hallitukset kohdentavat nämä rahat.

– Suomen viennistä Eurooppaan merkittävä osa muodostuu palveluista ja investointituotteista, joilla muissa EU-maissa tuotetaan EU:n ulkopuolelle suuntautuvaa vientiä. Niinpä talouden on elvyttävä maailmanlaajuisesti, että EU:n ja Suomenkin taloudet voivat kestävästi elpyä, Keskustan puheenjohtaja totesi puoluekokouksen poliittisessa katsauksessaan.

Kulmuni tähdensi, miten tärkeää on pitää ihmiset EU:n muutoksissa mukana. Se edellyttää avointa keskustelua.

– EU:ta ei voida enää kehittää kriisien kautta, vaan sen on tapahduttava demokraattisen keskustelun kautta, vaikka aikaa kuluisikin hieman enemmän.

– Suomi on hyötynyt paljon euroalueessa mukana olemisesta. Eurossa on kuitenkin myös ongelmia, joista on käytävä poliittista keskustelua. Kasvu- ja vakaussopimuksen piti asettaa rajat euromaiden velkaantumiselle ja budjettivajeille. Toistaiseksi pelkkä sopimuskuri ei ole toiminut. Onko sitä mahdollista saada toimimaan vai onko valuuttaunionissamme valuvika?

Kulmunin mukaan elpymispaketti on käsiteltävä eduskunnassa ja sen valiokunnissa huolellisesti ja päätösten perustuslainmukaisuus ja legitiimit menettelyt varmistaen. Kulmuni katsoo, että EU:n talouspolitiikasta on aloitettava laaja keskustelu kaikkien puolueiden kesken.

Lue koko puhe tästä>>

Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko: Olemme Suomen myönteisin ja tulevaisuuskoisin puolue
"Keskusta on aina toiminut nimensä mukaisesti sillanrakentajana suomalaisessa politiikassa. Uskon, että sille on nyt tilausta enemmän kuin koskaan. Maltti ja empatia ovat politiikan supervoimia", näin totesi Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko perjantaiaamun poliittisessa linjapuheessaan.
18.9.2020 / Uutiset
Keskustan uusi puheenjohtaja Annika Saarikko pitää linjapuheensa yhdessä muun puoluejohdon kanssa.
18.9.2020 / K-Studio
K-studiossa vieraana valtiovarainministeri Matti Vanhanen.
16.9.2020 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKulmuni: Elpymispaketti kertaluonteinen, EU:n noudatettava omia sääntöjään