Kulmuni: Elpymispaketti kertaluonteinen, EU:n noudatettava omia sääntöjään

Puheenjohtaja Katri Kulmunin mukaan EU:n elpymispaketti on pidettävä kertaluonteisena. Kulmuni sanoi puheessaan Keskustan puoluekokouksessa lauantaina, että EU:n on pystyttävä noudattamaan omia sääntöjään.

Kulmunin mukaan moni ihminen ymmärrettävästi kysyy, onko rahan antamisesta Italiaan mitään apua Suomen työllisyydelle ja taloudelle. Hän katsoo, että elpymispaketin käyttö ja tuloksellisuus riippuvat siitä, miten eurooppalaiset hallitukset kohdentavat nämä rahat.

– Suomen viennistä Eurooppaan merkittävä osa muodostuu palveluista ja investointituotteista, joilla muissa EU-maissa tuotetaan EU:n ulkopuolelle suuntautuvaa vientiä. Niinpä talouden on elvyttävä maailmanlaajuisesti, että EU:n ja Suomenkin taloudet voivat kestävästi elpyä, Keskustan puheenjohtaja totesi puoluekokouksen poliittisessa katsauksessaan.

Kulmuni tähdensi, miten tärkeää on pitää ihmiset EU:n muutoksissa mukana. Se edellyttää avointa keskustelua.

– EU:ta ei voida enää kehittää kriisien kautta, vaan sen on tapahduttava demokraattisen keskustelun kautta, vaikka aikaa kuluisikin hieman enemmän.

– Suomi on hyötynyt paljon euroalueessa mukana olemisesta. Eurossa on kuitenkin myös ongelmia, joista on käytävä poliittista keskustelua. Kasvu- ja vakaussopimuksen piti asettaa rajat euromaiden velkaantumiselle ja budjettivajeille. Toistaiseksi pelkkä sopimuskuri ei ole toiminut. Onko sitä mahdollista saada toimimaan vai onko valuuttaunionissamme valuvika?

Kulmunin mukaan elpymispaketti on käsiteltävä eduskunnassa ja sen valiokunnissa huolellisesti ja päätösten perustuslainmukaisuus ja legitiimit menettelyt varmistaen. Kulmuni katsoo, että EU:n talouspolitiikasta on aloitettava laaja keskustelu kaikkien puolueiden kesken.

Lue koko puhe tästä>>

Keskustan eduskuntaryhmä vetoaa rokotusten ottamisen puolesta
Keskustan eduskuntaryhmä vetoaa vakavasti suomalaisiin rokotusten ottamisen puolesta. Niin suojelee sekä itseään, läheisiään että muita kanssaihmisiään. Rokotukset ottamalla jokainen pystyy osaltaan vaikuttamaan suoraan myös siihen, että Suomi pysyy auki.
21.10.2021 / Uutiset
Keskusta hakee viestinnän poliittista suunnittelijaa
Tehtävä on määräaikainen vanhempainvapaan sijaisuus välillä 10.1-30.6 2022. Hakuaikaa on jatkettu 31.10. asti.
21.10.2021 / Uutiset
Keskustan Pakarinen: Etätyö luo lisätarvetta lähiyrittäjyydelle
Monipaikkaisuudella ja sen etätyön muodolla on suuria vaikutuksia kaupunkiseuduilla, joilla asiantuntijatyön runsas määrä tarkoittaa myös aiempaa suurempaa määrää etätyötä koronan jälkeen. Enemmän kotona tehtävä työ synnyttää uutta kysyntää palveluille lähellä kotia. Lähipalveluiden kysyntä vaikkapa lounasravintoloiden muodossa todennäköisesti kasvaa, kun etätyöt nyt vakiintuvat, Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä Riikka Pakarinen linjaa.
15.10.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKulmuni: Elpymispaketti kertaluonteinen, EU:n noudatettava omia sääntöjään