Puoluesihteeri Antti Siika-aho puoluevaltuustossa: ”You will see”

Keskustan puoluesihteeri Antti Siika-ahon mukaan tasavallan presidentinvaali on Keskustan tämän hetken tärkein järjestöllinen tehtävä. Siika-aho muistutti, että vaalit eivät ole edes vielä alkaneet ja presidenttipelin todellinen asetelma hahmottuu vastaa joulun jälkeen. Siika-Aho puhui lauantaina Keskustan puoluevaltuuston kokouksessa Lahdessa.

• Tämä vaali muistuttaa kovin paljon vuoden 2000 presidentinvaaleja. Tuolloinhan oletettuja kärkiehdokkaita myllytettiin kaikissa kanavissa ja Esko Aho ja Tarja Halonen tuomittiin kakkossarjalaisiksi.
  • Lopulta Aho ja Halonen nousivat toiselle kierrokselle, koska ihmiset pääsivät tutustumaan ehdokkaisiin todellisuudessa ja pääsivät perehtymään heidän tarjoamaansa suuntaan. Uskon, että näissä vaaleissa tullaan näkemään samanlaista liikettä ehdokassijoituksissa.

Siika-aho kiitti kaikkia, jotka ovat jo tehneet runsaasti presidenttiehdokas Rehnin hyväksi. Siika-aho rohkaisi kaikkia tekemään hartiavoimin töitä ja innostumaan vaaleista.

• ”You will see”, oli Siika-ahon viesti vaaliasetelmien muodostumisesta.

Puoluesihteeri Siika-aho kertoi myös, että Keskustan puoluekokousta aiotaan avata useammille ja Keskustaliike keskittyy yhä vahvemmin uusien toimintamuotojen kokeilemiseen.

• Vuosien 2024 ja 2025 vaaleihin käydään kunnianhimoisella ohjelmatyöllä ja sitkeällä ehdokashakinnalla.
  • Keskustaa tullaan kehittämään ensi vuonna hyväksyttävän järjestöstrategian suuntaviivoilla, ja ensi vuonna käynnistetään myös uuden periaateohjelman työstäminen, Siika-Aho summasi keskustaväen työsarkaa.

Tiejyrä, soppatykki vai keskustalainen sopu
Keskustalaiset kansanedustajat tivasivat eduskunnan kyselytunnilla, mitä sosiaali- ja terveyspalveluita hallitus aikoo leikata. Ministerin mukaan vaikeiden päätösten tekeminen on vaikeaa. Konkelossa oleviin työmarkkinakysymyksiin keskusta vaatii neuvottelu- ja sopimisratkaisuja jyräämisen ja soppatykkien sijaan. Omaa malliaan keskusta ehdottaa myös aikuiskoulutustuen pelastamiseksi. Hallitus aikoo lakkauttaa käytetyn ja järkevän tuen. Eduskunnassa muistettiin myös Ukrainan sodan alkamispäivää ja vietettiin hiljainen hetki.
23.2.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
Hyvin toimiva yhteistyö luo turvaa
Keskustan mielestä Suomen osallistuminen Naton toimintaan Itämerellä ja Kaakkois-Euroopassa on perusteltua. Keskustan ryhmäpuheen aiheesta eduskunnassa piti Itä-Suomen Outokummusta tuleva kansanedustaja Hanna Räsänen. Hän totesi puheessaan kokeneensa kotiseudullaan konkreettisesti, kuinka tärkeää on viranomaisten hyvä yhteistyö. Räsänen muistutti, että se luo alueille turvaa.
22.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot

Työmarkkinoiden konkeloa seuratessa Suomen ulkopuoliset ilkimykset iloissaan taputtavat ja maan talous sakkaa entisestään. Siksi Keskusta tarjoaa oikeiston tiejyräporukalle ja vasemmiston paikalleen juntatulle soppatykkijoukolle keskellä olevaa kolmatta tietä: sopimista. Keskustan Tuomas Kettunen pohti näitä asioita ryhmäpuheenvuorossaan eduskunnassa. Lisäksi hän muotoili myös vanhaa persuhokemaa uuteen uskoon: missä ps, siellä petetty vaalilupaus.
20.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetPuoluesihteeri Antti Siika-aho puoluevaltuustossa: ”You will see”