Keskusta nimesi 12 ensimmäistä ehdokasta Euroopan parlamentin vaaleihin.

Lahdessa kokoontunut Keskustan puoluevaltuuston kokous nimesi 12 ensimmäistä ehdokastaan kesällä 2024 käytäviin Euroopan parlamentin vaaleihin.

Ehdokkaiksi nimettiin:

Perttu Helin, 45, FM, erityisopettaja, Turku (Varsinais-Suomi)
Kati Häkkinen, 43, yrittäjä, Mikkeli (Etelä-Savo, Itä-Savo, KN)
Venla Kajan, 25, opiskelija, Kuopio (KOL)
Elsi Katainen, 56, MEP, Kuopio (Pohjois-Savo, KN)
Timo Kaunisto, 60 , FT, MMM, Hämeenlinna (Etelä-Häme)
Piia Koriseva, 51, yrittäjä, toimittaja, Paimio (Varsinais-Suomi)
Mika Lintilä, 57, kansanedustaja, Toholampi (Keski-Pohjanmaa)
Valtteri Paakki, 25, FM, maakuntasuunnittelija, Jyväskylä (Keski-Suomi, Keskustanuoret)
Petri Roininen, 59, DI, toimitusjohtaja, Helsinki (Helsinki)
Sami Ronkola, 30, lastensuojelun ohjaaja, Kerava (Uusimaa)
Joel Taskila, 31, yrittäjä, Oulu (KOL)
Ira Toppinen, 51, ekonomi, sivistysjohtaja, Siikalatva (Pohjois-Pohjanmaa)

Keskustan ehdokasasettelu on pitkällä ja vain kahdeksan ehdokaspaikkaa jää avoimeksi ja puoluehallituksen nimettäviksi talven aikana.

Keskusta valmistautuu vaaleihin täysimittaisesti ja tavoitteenaan lisätä kannatustaan. Lähestyvistä presidentinvaaleista huolimatta puolue on halunnut olla jo tässä vaiheessa hyvin valmistautunut kesällä käytäviin vaaleihin, koska tulevalla EU-kaudella vaikutetaan pitkälti siihen, mikä Euroopan unionin tulevaisuus on.

Tätä työtä vauhdittamaan puoluevaltuusto hyväksyi myös puolueen eurovaaliteesit, jotka toistavat Keskustan kestävää Eurooppa poliittista linjaa. Teeseistä käy hyvin selvästi ilmi, että Keskusta ei hyväksy kotien pakkoremontteja, eikä maan- ja metsänomistajan asemaa heikentäviä päätöksiä. Sen sijaan kannatamme mahdollistavaa sääntelyä ja kestävää energia- ja ilmastopolitiikkaa, luonnonvarapolitiikkaa ja alueiden politiikkaa.

Tutustu Keskustan ehdokkaisiin ja eurovaaliteeseihin täällä>

Tiejyrä, soppatykki vai keskustalainen sopu
Keskustalaiset kansanedustajat tivasivat eduskunnan kyselytunnilla, mitä sosiaali- ja terveyspalveluita hallitus aikoo leikata. Ministerin mukaan vaikeiden päätösten tekeminen on vaikeaa. Konkelossa oleviin työmarkkinakysymyksiin keskusta vaatii neuvottelu- ja sopimisratkaisuja jyräämisen ja soppatykkien sijaan. Omaa malliaan keskusta ehdottaa myös aikuiskoulutustuen pelastamiseksi. Hallitus aikoo lakkauttaa käytetyn ja järkevän tuen. Eduskunnassa muistettiin myös Ukrainan sodan alkamispäivää ja vietettiin hiljainen hetki.
23.2.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
Hyvin toimiva yhteistyö luo turvaa
Keskustan mielestä Suomen osallistuminen Naton toimintaan Itämerellä ja Kaakkois-Euroopassa on perusteltua. Keskustan ryhmäpuheen aiheesta eduskunnassa piti Itä-Suomen Outokummusta tuleva kansanedustaja Hanna Räsänen. Hän totesi puheessaan kokeneensa kotiseudullaan konkreettisesti, kuinka tärkeää on viranomaisten hyvä yhteistyö. Räsänen muistutti, että se luo alueille turvaa.
22.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot

Työmarkkinoiden konkeloa seuratessa Suomen ulkopuoliset ilkimykset iloissaan taputtavat ja maan talous sakkaa entisestään. Siksi Keskusta tarjoaa oikeiston tiejyräporukalle ja vasemmiston paikalleen juntatulle soppatykkijoukolle keskellä olevaa kolmatta tietä: sopimista. Keskustan Tuomas Kettunen pohti näitä asioita ryhmäpuheenvuorossaan eduskunnassa. Lisäksi hän muotoili myös vanhaa persuhokemaa uuteen uskoon: missä ps, siellä petetty vaalilupaus.
20.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskusta nimesi 12 ensimmäistä ehdokasta Euroopan parlamentin vaaleihin.