Puoluevaltuusto: Saneerauksesta kehittämiseen – kohti tasa-arvoisempaa Suomea

On pidettävä huolta tulevista sukupolvista. Lasten ja perheiden palvelujen uudistamista on jatkettava, jotta lapsen etu voidaan huomioida entistä paremmin ja jotta jokainen perhe saa tarvitsemaansa tukea ajoissa. Painopiste on siirrettävä korjaavista palveluista ehkäiseviin. Tältä pohjalta on rakennettu myös hallituksen lapsi- ja perhepalveluiden kärkihanke.

Yhdenvertaisemmat palvelut ja tuki vähentävät lasten ja perheiden eriarvoisuutta. Lasten ja perheiden palvelut on järjestettävä matalan kynnyksen perhekeskusmallin mukaisesti. Lisäksi sosiaali- ja terveyspalveluiden, kuten kuntoutuksen ja lastensuojelun, tulisi liikkua kouluihin.

Koulutusta on uudistettava siten, että jokainen pärjää ja löytää paikkansa peruskoulussa. Tästä ovat viestineet esimerkiksi tuoreen Pisa-tutkimuksen tulokset. Erityisesti poikien asemaan ja hyvinvointiin on kiinnitettävä huomiota. Sosiaalisten taitojen ja kykyjen vahvistaminen onnistuu parhaiten vahvistamalla yhteisöllisyyttä.
On huolehdittava, että maakuntauudistuksen jälkeen kunnilla on taloudelliset edellytykset turvata lähikoulujen tulevaisuus, ja niiden lakkauttamisille on laitettava piste.

Maailman mittakaavassa Suomen satavuotinen historia on lasten hyvinvoinnin menestystarina. Itsenäisyyden juhlavuoden kunniaksi Keskusta haastaa myös muut puolueet tekemään työtä tulevien sukupolvien hyväksi. Puolitetaan yhteisvoimin köyhyys. Vähennetään huostaanottojen määrää. Pidetään huolta, että yksikään nuori ei tipahda kelkasta.

Puoluevaltuusto antaa täyden tukensa sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen ja maakuntauudistuksen loppuun saattamiselle. Uudistuksissa on kyse tasa-arvosta ja oikeudenmukaisuudesta. Perusterveydenhuollon ja sosiaalipalvelujen parantaminen on ennen kaikkea heikoimmista huolehtimista.

Kaikenlainen vastakkainasettelu erilaisten kuntien ja kaupunkien sekä maakuntien välillä on vahingollista ja vanhanaikaista.

Kaupungit tarvitsevat maaseutua, maaseutu kaupunkeja. Menestyäkseen Suomen tulee saada kaikki voimavaransa – niin henkiset kuin aineellisetkin – yhteisen hyvän kasvattamiseen. Vain siten olemme kansakuntana vahvoja seuraavatkin sata vuotta.

Suomalaisen kiertotalouden ja uusiutuvan energian laajamittainen hyödyntäminen onnistuu vain maaseudun ja kaupunkien yhteistoiminnalla.

Alueelliset näkökulmat on huomioitava myös valtionhallinnon päätöksissä. Keskusta edellyttää, että eri ministeriöiden hallinnonaloilla tehtävistä, valtion palveluihin ja työpaikkoihin maakunnissa vaikuttavista päätöksistä valmistellaan nykyistä tarkemmat vaikuttavuusarviot.

Koko Suomen ja kaikkien suomalaisten presidentti

Matti Vanhasella on presidenttiehdokkaista vahvin ulko- ja turvallisuuspoliittinen kokemus ja osaaminen. Hänellä on hyvät suhteet sekä itään että länteen ja erityisesti naapurimaihimme.

Hän tuntee Suomen Hangosta Utsjoelle. Matti on oikea henkilö toimimaan eheyden ja tasa-arvon puolesta puhuvana arvojohtajana. Presidentin pitää yhdistää eikä erottaa suomalaisia toisistaan. Vastakkainasettelulle tai erilaisissa kuplissa elämiselle meillä ei kansakuntana ole varaa.

Keskustan tunnus on ”Suomen asia on meidän”. On itsestämme kiinni, miten Suomen käy. On varmaa, että mitä ehyempi yhteiskunta olemme, sitä paremmin kestämme myös maailman melskeet. Meidän kaikkien yhteisen tulevaisuuden rakentamisessa presidentillä on iso rooli.

Tähän tehtävään Matti Vanhanen on ehdokkaista paras vaihtoehto.

Keskustan keskikesän podcastin aiheena on työ ja työn tulevaisuus koronakriisin jälkeisessä Suomessa. Keskustelemassa elinkeinoministeri Mika Lintilä sekä Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala.
10.7.2020 / Podcast
Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetPuoluevaltuusto: Saneerauksesta kehittämiseen – kohti tasa-arvoisempaa Suomea