Puoluevaltuusto: Saneerauksesta kehittämiseen – kohti tasa-arvoisempaa Suomea

On pidettävä huolta tulevista sukupolvista. Lasten ja perheiden palvelujen uudistamista on jatkettava, jotta lapsen etu voidaan huomioida entistä paremmin ja jotta jokainen perhe saa tarvitsemaansa tukea ajoissa. Painopiste on siirrettävä korjaavista palveluista ehkäiseviin. Tältä pohjalta on rakennettu myös hallituksen lapsi- ja perhepalveluiden kärkihanke.

Yhdenvertaisemmat palvelut ja tuki vähentävät lasten ja perheiden eriarvoisuutta. Lasten ja perheiden palvelut on järjestettävä matalan kynnyksen perhekeskusmallin mukaisesti. Lisäksi sosiaali- ja terveyspalveluiden, kuten kuntoutuksen ja lastensuojelun, tulisi liikkua kouluihin.

Koulutusta on uudistettava siten, että jokainen pärjää ja löytää paikkansa peruskoulussa. Tästä ovat viestineet esimerkiksi tuoreen Pisa-tutkimuksen tulokset. Erityisesti poikien asemaan ja hyvinvointiin on kiinnitettävä huomiota. Sosiaalisten taitojen ja kykyjen vahvistaminen onnistuu parhaiten vahvistamalla yhteisöllisyyttä.
On huolehdittava, että maakuntauudistuksen jälkeen kunnilla on taloudelliset edellytykset turvata lähikoulujen tulevaisuus, ja niiden lakkauttamisille on laitettava piste.

Maailman mittakaavassa Suomen satavuotinen historia on lasten hyvinvoinnin menestystarina. Itsenäisyyden juhlavuoden kunniaksi Keskusta haastaa myös muut puolueet tekemään työtä tulevien sukupolvien hyväksi. Puolitetaan yhteisvoimin köyhyys. Vähennetään huostaanottojen määrää. Pidetään huolta, että yksikään nuori ei tipahda kelkasta.

Puoluevaltuusto antaa täyden tukensa sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen ja maakuntauudistuksen loppuun saattamiselle. Uudistuksissa on kyse tasa-arvosta ja oikeudenmukaisuudesta. Perusterveydenhuollon ja sosiaalipalvelujen parantaminen on ennen kaikkea heikoimmista huolehtimista.

Kaikenlainen vastakkainasettelu erilaisten kuntien ja kaupunkien sekä maakuntien välillä on vahingollista ja vanhanaikaista.

Kaupungit tarvitsevat maaseutua, maaseutu kaupunkeja. Menestyäkseen Suomen tulee saada kaikki voimavaransa – niin henkiset kuin aineellisetkin – yhteisen hyvän kasvattamiseen. Vain siten olemme kansakuntana vahvoja seuraavatkin sata vuotta.

Suomalaisen kiertotalouden ja uusiutuvan energian laajamittainen hyödyntäminen onnistuu vain maaseudun ja kaupunkien yhteistoiminnalla.

Alueelliset näkökulmat on huomioitava myös valtionhallinnon päätöksissä. Keskusta edellyttää, että eri ministeriöiden hallinnonaloilla tehtävistä, valtion palveluihin ja työpaikkoihin maakunnissa vaikuttavista päätöksistä valmistellaan nykyistä tarkemmat vaikuttavuusarviot.

Koko Suomen ja kaikkien suomalaisten presidentti

Matti Vanhasella on presidenttiehdokkaista vahvin ulko- ja turvallisuuspoliittinen kokemus ja osaaminen. Hänellä on hyvät suhteet sekä itään että länteen ja erityisesti naapurimaihimme.

Hän tuntee Suomen Hangosta Utsjoelle. Matti on oikea henkilö toimimaan eheyden ja tasa-arvon puolesta puhuvana arvojohtajana. Presidentin pitää yhdistää eikä erottaa suomalaisia toisistaan. Vastakkainasettelulle tai erilaisissa kuplissa elämiselle meillä ei kansakuntana ole varaa.

Keskustan tunnus on ”Suomen asia on meidän”. On itsestämme kiinni, miten Suomen käy. On varmaa, että mitä ehyempi yhteiskunta olemme, sitä paremmin kestämme myös maailman melskeet. Meidän kaikkien yhteisen tulevaisuuden rakentamisessa presidentillä on iso rooli.

Tähän tehtävään Matti Vanhanen on ehdokkaista paras vaihtoehto.

Annikan kanssa on virtuaalinen keskusteluohjelma sivuillani. Pääsiäisen jälkeen saan vieraakseni kaikille tutun juontajan ja toimittajan, Vappu Pimiän. Annikan kanssa -tuokioiden tarkoituksena on tuoda sekä itselleni että teille uusia ajatuksia – hieman päivänpolitiikan keskustelua syvemmältä. Odotan, että pääsemme Vapun kanssa keskustelussamme kevään korvalla muun muassa kotimaisen ruoan ja aivan varmasti myös perhearvojen äärelle!
8.4.2021 / K-Studio
Keskustan Honkonen ja Keskustanuorten Markkanen: Nuoret pois vuokra-asumisen loukusta – jokaiselle nuorelle oikeus omaan asuntoon
Keskustan tavoitteena on, että jokaisella työssäkäyvällä nuorella olisi jatkossa mahdollisuus hankkia oma koti. Honkonen ja Markkanen esittävät, että ASP-järjestelmään tulisi lisätä enemmän joustoja ja osa harkinnasta tulisi jättää pankin tehtäväksi, noudattaen kuitenkin hyvää pankkitapaa. Yksi tapa olisi esimerkiksi poistaa ASP-asuntojen osalta hintarajat kokonaan.
8.4.2021 / Uutiset
Annika Saarikko: EU:n suunta ja kansalaisten toiveet erkaantumassa, tarvitaan parempaa unionia
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko avasi keskustelua EU:n suunnasta ja Suomen EU-linjasta puheessaan Paasikivi-seuran vieraana. Saarikon mukaan kansalaisten huoliin ja esimerkiksi Kiinan haasteeseen EU vastaa parhaiten huolehtimalla oman järjestelmänsä toimivuudesta sekä unionion epäkohtiin tarttumisesta.
6.4.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetPuoluevaltuusto: Saneerauksesta kehittämiseen – kohti tasa-arvoisempaa Suomea