Me päättäjät olemme yli puoluerajojen yhdessä antaneet suomalaisille huolenpitolupauksen.

Keskustalle on arvo- ja linjavalinta, että huolenpitolupauksesta pidetään kiinni myös taloudellisesti niukkoina aikoina. Siksi sosiaali- ja terveyspalvelujen ja maakuntauudistus on vihdoin toteutettava.

Lääkäriin pääsy, hoito ja hoiva on turvattava tasa-arvoisesti kaikille suomalaisille koko Suomessa myös tulevaisuudessa. Tasa-arvoiset sosiaali- ja terveyspalvelut edellyttävät kuntia leveämpiä hartioita. Siksi maakunnat järjestävät palvelut jatkossa. Valinnanvapauden lisääminen on yksi ratkaisu ihmisten yhdenvertaisuudesta huolehtimiseksi.

Kotikuntien tärkein tehtävä puolestaan on arjen huolenpito eli lähipalvelujen hoitaminen päivähoidosta ja peruskoulusta alkaen.

Huolestuttavaa on, että kaikki puolueet eivät enää näytä olevan sitoutuneita yhteiseen huolenpitolupaukseen. SDP – ja muukin oppositio – on todennut, että sosiaali- ja terveyspalvelujen ja maakuntauudistus on palautettava lähtöruutuun vain neljä-viisi kuukautta sen jälkeen, kun uudistus on vuoden 2019 alussa tullut voimaan.

Tällä olisi vakavia seurauksia yhteiskunnallisen tasa-arvon ja oikeudenmukaisuuden kannalta. Sosiaali- ja terveyspalvelujen, etenkin perusterveydenhuollon rapautuminen jatkuisi. Suurimmiksi kärsijöiksi joutuisivat heikompiosaiset suomalaiset. Sosiaali- ja terveyspalveluissa työskentelevien ja heidän läheistensä elämään tulisi epävarmuutta.

Keskusta katsoo, että Suomen ongelmia ei ole enää varaa vatuloida. Ongelmat eivät ratkea myöskään peruuttamalla taaksepäin. Hyvinvointiyhteiskuntaa on uudistettava ja Suomi on laitettava kuntoon.

Suomalaiset ansaitsevat SDP:ltä selvyyden puolueen linjaan. Vastauksia odotetaan ennen muuta SDP:n uudelta puoluejohdolta. Valtakunnanpolitiikassa voimme olla eri puolilla, mutta uudistusten käytännön toteuttaminen maakunnissa ja kotikunnissa edellyttää yhteistyötä. Kysymys kuuluu, onko SDP siihen valmis?

Lisätietoja: Keskustan varapuheenjohtajat Juha Rehula, puhelin 050 511 3017, Katri Kulmuni, puhelin 044 2555 903 ja Antti Kurvinen, puhelin 044 751 4257

Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
Suomi ja suomalaisuus – koko Suomi. Mitkä ovat nuo meidän suomalaisten vahvuudet Suomessa, mitkä ovat olleet turvanamme koronan aikana ja miten hyödyntää niitä Suomen uudelleenrakentamisessa. Keskustelemassa Keskustan puheenjohtaja, kansanedustaja Katri Kulmuni sekä kirjailija, käsikirjoittaja Katri Manninen. Podcastia juontaa Keskustan viestintäpäällikkö Laura Ruohola.
26.6.2020 / Podcast
EtusivuAjankohtaistaUutisetRehula, Kulmuni ja Kurvinen: Huolenpitolupauksesta on pidettävä kiinni – SDP:n linja vaarantaa palvelut ja lisää epävarmuutta