Me päättäjät olemme yli puoluerajojen yhdessä antaneet suomalaisille huolenpitolupauksen.

Keskustalle on arvo- ja linjavalinta, että huolenpitolupauksesta pidetään kiinni myös taloudellisesti niukkoina aikoina. Siksi sosiaali- ja terveyspalvelujen ja maakuntauudistus on vihdoin toteutettava.

Lääkäriin pääsy, hoito ja hoiva on turvattava tasa-arvoisesti kaikille suomalaisille koko Suomessa myös tulevaisuudessa. Tasa-arvoiset sosiaali- ja terveyspalvelut edellyttävät kuntia leveämpiä hartioita. Siksi maakunnat järjestävät palvelut jatkossa. Valinnanvapauden lisääminen on yksi ratkaisu ihmisten yhdenvertaisuudesta huolehtimiseksi.

Kotikuntien tärkein tehtävä puolestaan on arjen huolenpito eli lähipalvelujen hoitaminen päivähoidosta ja peruskoulusta alkaen.

Huolestuttavaa on, että kaikki puolueet eivät enää näytä olevan sitoutuneita yhteiseen huolenpitolupaukseen. SDP – ja muukin oppositio – on todennut, että sosiaali- ja terveyspalvelujen ja maakuntauudistus on palautettava lähtöruutuun vain neljä-viisi kuukautta sen jälkeen, kun uudistus on vuoden 2019 alussa tullut voimaan.

Tällä olisi vakavia seurauksia yhteiskunnallisen tasa-arvon ja oikeudenmukaisuuden kannalta. Sosiaali- ja terveyspalvelujen, etenkin perusterveydenhuollon rapautuminen jatkuisi. Suurimmiksi kärsijöiksi joutuisivat heikompiosaiset suomalaiset. Sosiaali- ja terveyspalveluissa työskentelevien ja heidän läheistensä elämään tulisi epävarmuutta.

Keskusta katsoo, että Suomen ongelmia ei ole enää varaa vatuloida. Ongelmat eivät ratkea myöskään peruuttamalla taaksepäin. Hyvinvointiyhteiskuntaa on uudistettava ja Suomi on laitettava kuntoon.

Suomalaiset ansaitsevat SDP:ltä selvyyden puolueen linjaan. Vastauksia odotetaan ennen muuta SDP:n uudelta puoluejohdolta. Valtakunnanpolitiikassa voimme olla eri puolilla, mutta uudistusten käytännön toteuttaminen maakunnissa ja kotikunnissa edellyttää yhteistyötä. Kysymys kuuluu, onko SDP siihen valmis?

Lisätietoja: Keskustan varapuheenjohtajat Juha Rehula, puhelin 050 511 3017, Katri Kulmuni, puhelin 044 2555 903 ja Antti Kurvinen, puhelin 044 751 4257

Markus Lohi: Osakesäästötili muutettava sijoitussäästötiliksi
Keskustan varapuheenjohtaja ja talouspoliittisen työryhmän pj. Markus Lohi tukee voimakkaasti puheenjohtaja Saarikon torstaista avausta. ”Osakesäästötiliä on syytä laajentaa sijoitussäästötiliksi”, Lohi linjaa.
23.1.2021 / Uutiset
Keskustan varapj. Petri Honkonen: Twitterit hetkeksi kiinni?
Navalnyi-sekaannus laittaa kysymään, kannattaisiko meidän johto- ja vastuupaikoilla olevien pistää twitterit ainakin hetkellisesti kiinni ja hakeutua useammin saman pöydän ääreen keskustelemaan? Kansainvälisten ja kotimaisten mullistusten ajassa tämä ei ole aivan vähäpätöinen kysymys. Eikö meidän päättäjien tehtävä kuitenkin ole johtaa Suomea eikä somea?
22.1.2021 / Uutiset
Jos kaipaat tolkkua hulluun maailmaan ja vaihtoehtoa vastakkainasettelulle, tule netin äärelle torstaina 21. tammikuuta. Osana Keskustan eduskuntaryhmän talvikokousta Keskustan Annika Saarikko ja Antti Kurvinen keskustelevat netissä Matti Vanhasen ja Anu Vehviläisen kanssa politiikan käytös- ja toimintatavoista.
21.1.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetRehula, Kulmuni ja Kurvinen: Huolenpitolupauksesta on pidettävä kiinni – SDP:n linja vaarantaa palvelut ja lisää epävarmuutta