Riikka Pakarinen: Varhaiskasvatusmaksujen alentaminen on tärkeä tuki perheille

riikka pakarinen, sininen vaatetus ja tumma tausta

Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen näkee hallituksen päätöksen esittää varhaiskasvatusmaksujen alentamista tärkeänä perhepoliittisena tekona. Erityisesti isoissa kaupungeissa perheiden taloudellinen tilanne voi olla pikkulapsivaiheessa tiukka jo korkeiden asumiskustannusten vuoksi.

-Arviolta noin 20 000 uutta pieni- ja keskituloista perhettä saa ensi vuoden elokuussa lapsilleen maksuttoman varhaiskasvatuksen, kun varhaiskasvatusmaksuun vaikuttavia tulorajoja nostetaan 31 %. Tänään eduskunnalle annettu esitys jatkaa viime vaalikaudella aloitettua varhaiskasvatusmaksujen keventämistä, Pakarinen toteaa.

Varhaiskasvatusmaksu laskee myös merkittävällä osalla perheistä. Pakarinen tietää omasta kokemuksestaan, että erityisesti yksinhuoltajaperheissä jokainen lisäeuro helpottaa perheen arkea.

Pakarinen kiittelee, että esityksen mukaan myös perheen toisen varhaiskasvatuksessa olevan lapsen maksua tullaan laskemaan. Maksu on nyt 50 prosenttia ja 1.8.2021 lähtien 40 prosenttia perheen nuorimman lapsen kokopäivähoidon maksusta. Maksun keventäminen madaltaa työllistymisen kynnystä erityisesti niissä kaksi- tai useampilapsisissa perheissä, joissa toinen vanhemmista on pienituloinen.

-Varhaiskasvatusmaksujen alentaminen pienentää kunnille kertyviä maksutuloja noin 70 miljoonalla eurolla. Valtio korvaa kunnille maksutulojen alenemisen, eikä muutos siten heikennä kuntataloutta, kiittelee Pakarinen.

Pakarinen muistuttaa vielä, että varhaiskasvatuksen laadun kehittäminen vaatii myös jatkossa panostamista.

-Varhaiskasvatuksen laatu tarkoittaa muun muassa riittävää ja ammattitaitoista henkilöstöä, turvallista ja terveellistä ympäristöä ja arjen kiireettömyyttä, jotta jokainen lapsi saa tarvitsemansa tuen ja huomion, kuvailee Pakarinen.

Keskustan ryhmäpuheenjohtaja Juha Pylväs: Sotea todella tarvitaan
Viidentoista vuoden valmistelun jälkeen ollaan vihdoin saamassa aikaan uudistus, jota todella tarvitaan. Tämä päivä (15.6.2021) jää aikakirjoihin suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä, eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo.
15.6.2021 / Uutiset
Maanantai-iltana palataan vielä vaaleihin ja sen tunnelmiin. Klo 18 alkavassa lähetyksessä käydään puoluesihteeri Riikka Pirkkalaisen ja puolustusministeri, kansanedustaja Antti Kaikkosen kanssa vaalituloksen kimppuun.
14.6.2021 / K-Studio
Keskustan kuntavaalivalvojaisia järjestetään ympäri Suomen eri kunnissa. Puolue ei järjestä varsinaisia vaalivalvojaisia vaan etkot, joissa vieraillaan keskustalaisissa vaalivalvojaisissa ympäri Suomen ja kuullaan puheenjohtaja Annika Saarikon haastattelu. Lähetyksen juontaa Keskustan viestintäpäällikkö, toimittaja Laura Ruohola. Musiikista vastaa Eetu Viinikka. Tervetuloa seuraamaan suoraa lähetystä!
13.6.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetRiikka Pakarinen: Varhaiskasvatusmaksujen alentaminen on tärkeä tuki perheille