Annika saarikko keskustakirjasto oodissa. Toimittajat ympäröivät häntä. Taustalla Keskustan logo roll-up

Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko näkee puolustushallinnon kasvavat etätyömahdollisuudet suuntana, johon koko Suomen työelämää on vietävä. Puolustusministeri Kaikkonen kertoi tiistaina ratkaisuista, jotka edistävät tuhansien työntekijöiden alueellisesti joustavan työn jatkumista myös koronan jälkeen. Saarikon mukaan etätyöstä on tehtävä pysyvä osa tulevaisuuden työelämää.

-Korona-aika on osoittanut, että monissa tehtävissä etätyö on mahdollista ja tehokasta. Etätyön myötä mahdollistuu monipaikkainen työelämä, jossa ihminen voi valita asuinpaikkansa vapaammin.

-Monipaikkaisuus on iso mahdollisuus perheille ja alueille. Laajentuvat etätyömahdollisuudet ovat iso yhteiskunnallinen muutosvoima, Saarikko sanoo.

Saarikko sanoo, että tulevaisuuden työpiste voi olla maaseudulla, kaupungissa tai vaikkapa ikääntyvien vanhempien lähellä. Mökkien ja kakkosasuntojen merkitys korostuu. Valtiolla tehtävä on tarttua tähän trendiin ja vauhdittaa sitä. Esimerkiksi verkkoyhteyksien vahvistamiseksi kaupunkien lisäksi myös maaseudulla on tehtävä päätöksiä tulevina viikkoina.

-Edistyksen jarrut, kuten pätkivät verkkoyhteydet, on siivottava tieltä. Työn ja arjen edellytyksiä on rakennettava tasapainoisesti koko maahan.

-Keskustalle tulevaisuuden Suomi on monipaikkainen Suomi, toteaa Saarikko.

Mikä muuttuu yrittäjien eläkelaissa? Yrittäjien eläkelain (YEL) uudistus etenee. Huolet on kuultu. Mikä laissa muuttuu? Keskustelemassa eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja, Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi, valiokunnan jäsenet, kansanedustajat Hanna-Leena Mattila ja Pekka Aittakumpu sekä Mikro- ja yksinyrittäjät ry:n puheenjohtaja Liisa Hanén ja Suomen Yrittäjien työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellstén.
30.11.2022 / K-Studio
Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kalli: Luontoa pitää suojella – omaisuuden suoja pitää turvata ja kustannukset jakaa oikeudenmukaisesti
Luonnon tilan parantaminen on yhteinen asia, ja siihen tarvitaan jokaista. Ihmisten omaisuuden suojan pitää kuitenkin toteutua kaikissa oloissa. Luonnonsuojelun kustannusten tulee jakaantua oikeudenmukaisesti. Hallituksen esityksessä näin ei ollut ja osa omaisuuden suojaa heikentävistä ja kustannuksia epäoikeudenmukaisesti kohdentavista seurauksista kävi ilmi vasta eduskuntakäsittelyn aikana.
29.11.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan puoluevaltuusto vaatii järkeä ennallistamisasetukseen
EU:n luonnonvarapolitiikkaan tarvitaan järkeä ja kokonaiskestävyyttä. EU:ssa esitetty uusi ennallistamisasetus on suomalaiselle veronmaksajalle äärettömän kallis, huonosti valmisteltu ja epäoikeudenmukainen.
27.11.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetSaarikko: Puolustusministeriö näyttää suuntaa – etätyö ei jää vain koronailmiöksi