Annika saarikko keskustakirjasto oodissa. Toimittajat ympäröivät häntä. Taustalla Keskustan logo roll-up

Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko näkee puolustushallinnon kasvavat etätyömahdollisuudet suuntana, johon koko Suomen työelämää on vietävä. Puolustusministeri Kaikkonen kertoi tiistaina ratkaisuista, jotka edistävät tuhansien työntekijöiden alueellisesti joustavan työn jatkumista myös koronan jälkeen. Saarikon mukaan etätyöstä on tehtävä pysyvä osa tulevaisuuden työelämää.

-Korona-aika on osoittanut, että monissa tehtävissä etätyö on mahdollista ja tehokasta. Etätyön myötä mahdollistuu monipaikkainen työelämä, jossa ihminen voi valita asuinpaikkansa vapaammin.

-Monipaikkaisuus on iso mahdollisuus perheille ja alueille. Laajentuvat etätyömahdollisuudet ovat iso yhteiskunnallinen muutosvoima, Saarikko sanoo.

Saarikko sanoo, että tulevaisuuden työpiste voi olla maaseudulla, kaupungissa tai vaikkapa ikääntyvien vanhempien lähellä. Mökkien ja kakkosasuntojen merkitys korostuu. Valtiolla tehtävä on tarttua tähän trendiin ja vauhdittaa sitä. Esimerkiksi verkkoyhteyksien vahvistamiseksi kaupunkien lisäksi myös maaseudulla on tehtävä päätöksiä tulevina viikkoina.

-Edistyksen jarrut, kuten pätkivät verkkoyhteydet, on siivottava tieltä. Työn ja arjen edellytyksiä on rakennettava tasapainoisesti koko maahan.

-Keskustalle tulevaisuuden Suomi on monipaikkainen Suomi, toteaa Saarikko.

Annikan kanssa on virtuaalinen keskusteluohjelma sivuillani. Pääsiäisen jälkeen saan vieraakseni kaikille tutun juontajan ja toimittajan, Vappu Pimiän. Annikan kanssa -tuokioiden tarkoituksena on tuoda sekä itselleni että teille uusia ajatuksia – hieman päivänpolitiikan keskustelua syvemmältä. Odotan, että pääsemme Vapun kanssa keskustelussamme kevään korvalla muun muassa kotimaisen ruoan ja aivan varmasti myös perhearvojen äärelle!
8.4.2021 / K-Studio
Keskustan Honkonen ja Keskustanuorten Markkanen: Nuoret pois vuokra-asumisen loukusta – jokaiselle nuorelle oikeus omaan asuntoon
Keskustan tavoitteena on, että jokaisella työssäkäyvällä nuorella olisi jatkossa mahdollisuus hankkia oma koti. Honkonen ja Markkanen esittävät, että ASP-järjestelmään tulisi lisätä enemmän joustoja ja osa harkinnasta tulisi jättää pankin tehtäväksi, noudattaen kuitenkin hyvää pankkitapaa. Yksi tapa olisi esimerkiksi poistaa ASP-asuntojen osalta hintarajat kokonaan.
8.4.2021 / Uutiset
Annika Saarikko: EU:n suunta ja kansalaisten toiveet erkaantumassa, tarvitaan parempaa unionia
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko avasi keskustelua EU:n suunnasta ja Suomen EU-linjasta puheessaan Paasikivi-seuran vieraana. Saarikon mukaan kansalaisten huoliin ja esimerkiksi Kiinan haasteeseen EU vastaa parhaiten huolehtimalla oman järjestelmänsä toimivuudesta sekä unionion epäkohtiin tarttumisesta.
6.4.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetSaarikko: Puolustusministeriö näyttää suuntaa – etätyö ei jää vain koronailmiöksi