Siirry sisältöön

Annika saarikko keskustakirjasto oodissa. Toimittajat ympäröivät häntä. Taustalla Keskustan logo roll-up

Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko näkee puolustushallinnon kasvavat etätyömahdollisuudet suuntana, johon koko Suomen työelämää on vietävä. Puolustusministeri Kaikkonen kertoi tiistaina ratkaisuista, jotka edistävät tuhansien työntekijöiden alueellisesti joustavan työn jatkumista myös koronan jälkeen. Saarikon mukaan etätyöstä on tehtävä pysyvä osa tulevaisuuden työelämää.

-Korona-aika on osoittanut, että monissa tehtävissä etätyö on mahdollista ja tehokasta. Etätyön myötä mahdollistuu monipaikkainen työelämä, jossa ihminen voi valita asuinpaikkansa vapaammin.

-Monipaikkaisuus on iso mahdollisuus perheille ja alueille. Laajentuvat etätyömahdollisuudet ovat iso yhteiskunnallinen muutosvoima, Saarikko sanoo.

Saarikko sanoo, että tulevaisuuden työpiste voi olla maaseudulla, kaupungissa tai vaikkapa ikääntyvien vanhempien lähellä. Mökkien ja kakkosasuntojen merkitys korostuu. Valtiolla tehtävä on tarttua tähän trendiin ja vauhdittaa sitä. Esimerkiksi verkkoyhteyksien vahvistamiseksi kaupunkien lisäksi myös maaseudulla on tehtävä päätöksiä tulevina viikkoina.

-Edistyksen jarrut, kuten pätkivät verkkoyhteydet, on siivottava tieltä. Työn ja arjen edellytyksiä on rakennettava tasapainoisesti koko maahan.

-Keskustalle tulevaisuuden Suomi on monipaikkainen Suomi, toteaa Saarikko.

Keskustan Jyväskylän puoluekokouksen kannanotto 16.6.2024: Jokainen nuori tarvitsee turvallisen aikuisen
Keskustan mielestä jokainen nuori tarvitsee arkeensa vähintään yhden turvallisen aikuisen. Yksikin kiusattu, syrjäytynyt tai koulusta pudonnut nuori on sivistysliike keskustalle liikaa. Keskusta edellyttää toimivaa oppilashuoltoa ja haluaa vahvistaa sitä.
16.6.2024 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetSaarikko: Puolustusministeriö näyttää suuntaa – etätyö ei jää vain koronailmiöksi