Annika saarikko keskustakirjasto oodissa. Toimittajat ympäröivät häntä. Taustalla Keskustan logo roll-up

Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko näkee puolustushallinnon kasvavat etätyömahdollisuudet suuntana, johon koko Suomen työelämää on vietävä. Puolustusministeri Kaikkonen kertoi tiistaina ratkaisuista, jotka edistävät tuhansien työntekijöiden alueellisesti joustavan työn jatkumista myös koronan jälkeen. Saarikon mukaan etätyöstä on tehtävä pysyvä osa tulevaisuuden työelämää.

-Korona-aika on osoittanut, että monissa tehtävissä etätyö on mahdollista ja tehokasta. Etätyön myötä mahdollistuu monipaikkainen työelämä, jossa ihminen voi valita asuinpaikkansa vapaammin.

-Monipaikkaisuus on iso mahdollisuus perheille ja alueille. Laajentuvat etätyömahdollisuudet ovat iso yhteiskunnallinen muutosvoima, Saarikko sanoo.

Saarikko sanoo, että tulevaisuuden työpiste voi olla maaseudulla, kaupungissa tai vaikkapa ikääntyvien vanhempien lähellä. Mökkien ja kakkosasuntojen merkitys korostuu. Valtiolla tehtävä on tarttua tähän trendiin ja vauhdittaa sitä. Esimerkiksi verkkoyhteyksien vahvistamiseksi kaupunkien lisäksi myös maaseudulla on tehtävä päätöksiä tulevina viikkoina.

-Edistyksen jarrut, kuten pätkivät verkkoyhteydet, on siivottava tieltä. Työn ja arjen edellytyksiä on rakennettava tasapainoisesti koko maahan.

-Keskustalle tulevaisuuden Suomi on monipaikkainen Suomi, toteaa Saarikko.

Keskustan varapj. Petri Honkonen: Twitterit hetkeksi kiinni?
Navalnyi-sekaannus laittaa kysymään, kannattaisiko meidän johto- ja vastuupaikoilla olevien pistää twitterit ainakin hetkellisesti kiinni ja hakeutua useammin saman pöydän ääreen keskustelemaan? Kansainvälisten ja kotimaisten mullistusten ajassa tämä ei ole aivan vähäpätöinen kysymys. Eikö meidän päättäjien tehtävä kuitenkin ole johtaa Suomea eikä somea?
22.1.2021 / Uutiset
Jos kaipaat tolkkua hulluun maailmaan ja vaihtoehtoa vastakkainasettelulle, tule netin äärelle torstaina 21. tammikuuta. Osana Keskustan eduskuntaryhmän talvikokousta Keskustan Annika Saarikko ja Antti Kurvinen keskustelevat netissä Matti Vanhasen ja Anu Vehviläisen kanssa politiikan käytös- ja toimintatavoista.
21.1.2021 / K-Studio
Tiedotustilaisuudessa ovat läsnä eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen ja puolueen puheenjohtaja Annika Saarikko.
21.1.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetSaarikko: Puolustusministeriö näyttää suuntaa – etätyö ei jää vain koronailmiöksi