Suomen Keskustan seurakuntavaaliohjelma: Kotiseurakunta kuuluu kaikille

Seurakunnan jäsenten toiminta omassa lähiyhteisössään ja elämässään lähimmäisten ja koko luomakunnan parhaaksi on elävän seurakunnan merkki. Vastuunkanto toisista ihmisistä niin lähellä kuin kaukana kuuluu keskeisesti näkemyksiimme.

– Kirkon toimintaa tulee Keskustan mielestä rakentaa entistä enemmän seurakuntalaisista ja heidän elämästään ja tarpeistaan käsin, ei vain kirkon omiin työaloihin pohjautuen, seurakuntavaaliohjelman valmistelusta vastannut Maria Kaisa Aula sanoo ja jatkaa:

– Korostamme sitä, että seurakunnassa kaikki ovat samanarvoisia, tulevat kuulluiksi ja kohdatuiksi. Se tarkoittaa myös sitä, että arvostamme toisen oikeutta olla asioista eri mieltä. Keskusta tuomitsee kaikenlaisen hengellisen väkivallan ja toimii aktiivisesti syrjintää, vihapuhetta ja rasismia vastaan.

Ohjelmamme muistuttaa, että seurakuntalaiset, papit ja muut seurakunnan työntekijät muodostavat yhdessä seurakunnan ja päättävät sen toiminnasta. Seurakunta olemme me. Kaikenikäisillä eli myös lapsilla ja nuorilla on oikeus osallistua ja vaikuttaa omassa seurakunnassaan.

Puolustamme positiivisen uskonnonvapauden toteutumista. Rakennamme aktiivisesti yhteistyötä seurakunnan sekä kunnan ja eri järjestöissä toimivien kesken oman lähiyhteisön parhaaksi. Seurakunnilla on paljon osaamista ja annettavaa tähän yhteistyöhön.

Keskusta haluaa olla rakentamassa koko Suomen ja kaikkien suomalaisten kirkkoa, joka säilyttää myös kirkon julkisoikeudellisen aseman. Seurakuntatyön edellytykset on turvattava koko Suomessa. Myös yhteistyötä seurakuntien välillä on tarpeen lisätä.

Keskustan seurakuntavaaliohjelma pohjautuu kesällä 2018 hyväksyttyihin periaateohjelman linjauksiin.

Seurakuntavaalit järjestetään 18.11.2018 (ennakkoäänestys 6. – 10.11.).

Keskustan Kulmuni: Omalla energialla vapautta ja vaurautta
Keskusta on aina kannattanut omavaraisuutta, mutta risupaketeista meitäkin on haukuttu. Suomen energiaomavaraisuus on parantunut ja riippuvuus tuodusta fossiilienergiasta vähentynyt viimeisen 20 vuoden aikana. Tämä ei ole tapahtunut vahingossa tai itsestään
5.10.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan eduskuntaryhmä: Tukea Ukrainalle pitää jatkaa – Suomen oma varautuminen korostuu
Keskustan eduskuntaryhmä pitää viimeaikaisia tapahtumia – Venäjän osittaista liikekannallepanoa, puheita sodasta länttä vastaan, niin sanottuja kansanäänestyksiä Ukrainan itä- ja eteläosissa, alueiden liittämisaikeita Venäjään ja Nord Stream -kaasuputkien vuotoja Itämerellä – vakavana ja huolestuttavana kehityksenä.
29.9.2022 / Uutiset
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan pj Lohi: Hyvää hoitoa jokaiselle kautta Suomen
Hoitajapula, päivystysten ruuhkautuminen ja se, että hoitoon ei pääse eikä hoivaa saa ovat vakavia asioita. Etenkin huoli ikäihmisten palveluista on yhteinen.
28.9.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetSuomen Keskustan seurakuntavaaliohjelma: Kotiseurakunta kuuluu kaikille