Suomen Keskustan seurakuntavaaliohjelma: Kotiseurakunta kuuluu kaikille

Seurakunnan jäsenten toiminta omassa lähiyhteisössään ja elämässään lähimmäisten ja koko luomakunnan parhaaksi on elävän seurakunnan merkki. Vastuunkanto toisista ihmisistä niin lähellä kuin kaukana kuuluu keskeisesti näkemyksiimme.

– Kirkon toimintaa tulee Keskustan mielestä rakentaa entistä enemmän seurakuntalaisista ja heidän elämästään ja tarpeistaan käsin, ei vain kirkon omiin työaloihin pohjautuen, seurakuntavaaliohjelman valmistelusta vastannut Maria Kaisa Aula sanoo ja jatkaa:

– Korostamme sitä, että seurakunnassa kaikki ovat samanarvoisia, tulevat kuulluiksi ja kohdatuiksi. Se tarkoittaa myös sitä, että arvostamme toisen oikeutta olla asioista eri mieltä. Keskusta tuomitsee kaikenlaisen hengellisen väkivallan ja toimii aktiivisesti syrjintää, vihapuhetta ja rasismia vastaan.

Ohjelmamme muistuttaa, että seurakuntalaiset, papit ja muut seurakunnan työntekijät muodostavat yhdessä seurakunnan ja päättävät sen toiminnasta. Seurakunta olemme me. Kaikenikäisillä eli myös lapsilla ja nuorilla on oikeus osallistua ja vaikuttaa omassa seurakunnassaan.

Puolustamme positiivisen uskonnonvapauden toteutumista. Rakennamme aktiivisesti yhteistyötä seurakunnan sekä kunnan ja eri järjestöissä toimivien kesken oman lähiyhteisön parhaaksi. Seurakunnilla on paljon osaamista ja annettavaa tähän yhteistyöhön.

Keskusta haluaa olla rakentamassa koko Suomen ja kaikkien suomalaisten kirkkoa, joka säilyttää myös kirkon julkisoikeudellisen aseman. Seurakuntatyön edellytykset on turvattava koko Suomessa. Myös yhteistyötä seurakuntien välillä on tarpeen lisätä.

Keskustan seurakuntavaaliohjelma pohjautuu kesällä 2018 hyväksyttyihin periaateohjelman linjauksiin.

Seurakuntavaalit järjestetään 18.11.2018 (ennakkoäänestys 6. – 10.11.).

Tule kuulolle - Annika Saarikon uuden keskusteluohjelman ensimmäisenä vieraana kirjailija Kari Hotakainen. Puhutaan maaseudusta, kaupungista, Suomesta ja elämästä.
3.12.2020 / K-Studio
Annika Saarikolle oma virtuaalinen keskusteluohjelma - avausvieraana kirjailija Kari Hotakainen
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikon ensimmäinen "Annikan kanssa" nähdään huomisiltana Saarikon omalla facebook-kanavalla.
2.12.2020 / Uutiset
Kalli Keskustan ryhmäpuheenvuorossa: Koko Suomeen työpaikkoja, kestävää kasvua ja elämisen edellytyksiä
Keskustan ryhmäpuheenvuoron pitänyt kansanedustaja Eeva Kalli muistutti tänään, että koronan taklaamisen ohella meiltä vaaditaan myös kykyä nähdä pandemian yli. Koko Suomi on vietävä koronan jälkeiseen maailmaan entistä vahvempana ja entistä houkuttelevampana. On rakennettava tie sumusta valoon.
1.12.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetSuomen Keskustan seurakuntavaaliohjelma: Kotiseurakunta kuuluu kaikille