Suomen Keskustan seurakuntavaaliohjelma: Kotiseurakunta kuuluu kaikille

Seurakunnan jäsenten toiminta omassa lähiyhteisössään ja elämässään lähimmäisten ja koko luomakunnan parhaaksi on elävän seurakunnan merkki. Vastuunkanto toisista ihmisistä niin lähellä kuin kaukana kuuluu keskeisesti näkemyksiimme.

– Kirkon toimintaa tulee Keskustan mielestä rakentaa entistä enemmän seurakuntalaisista ja heidän elämästään ja tarpeistaan käsin, ei vain kirkon omiin työaloihin pohjautuen, seurakuntavaaliohjelman valmistelusta vastannut Maria Kaisa Aula sanoo ja jatkaa:

– Korostamme sitä, että seurakunnassa kaikki ovat samanarvoisia, tulevat kuulluiksi ja kohdatuiksi. Se tarkoittaa myös sitä, että arvostamme toisen oikeutta olla asioista eri mieltä. Keskusta tuomitsee kaikenlaisen hengellisen väkivallan ja toimii aktiivisesti syrjintää, vihapuhetta ja rasismia vastaan.

Ohjelmamme muistuttaa, että seurakuntalaiset, papit ja muut seurakunnan työntekijät muodostavat yhdessä seurakunnan ja päättävät sen toiminnasta. Seurakunta olemme me. Kaikenikäisillä eli myös lapsilla ja nuorilla on oikeus osallistua ja vaikuttaa omassa seurakunnassaan.

Puolustamme positiivisen uskonnonvapauden toteutumista. Rakennamme aktiivisesti yhteistyötä seurakunnan sekä kunnan ja eri järjestöissä toimivien kesken oman lähiyhteisön parhaaksi. Seurakunnilla on paljon osaamista ja annettavaa tähän yhteistyöhön.

Keskusta haluaa olla rakentamassa koko Suomen ja kaikkien suomalaisten kirkkoa, joka säilyttää myös kirkon julkisoikeudellisen aseman. Seurakuntatyön edellytykset on turvattava koko Suomessa. Myös yhteistyötä seurakuntien välillä on tarpeen lisätä.

Keskustan seurakuntavaaliohjelma pohjautuu kesällä 2018 hyväksyttyihin periaateohjelman linjauksiin.

Seurakuntavaalit järjestetään 18.11.2018 (ennakkoäänestys 6. – 10.11.).

Keskustan Pakarinen: Etätyö luo lisätarvetta lähiyrittäjyydelle
Monipaikkaisuudella ja sen etätyön muodolla on suuria vaikutuksia kaupunkiseuduilla, joilla asiantuntijatyön runsas määrä tarkoittaa myös aiempaa suurempaa määrää etätyötä koronan jälkeen. Enemmän kotona tehtävä työ synnyttää uutta kysyntää palveluille lähellä kotia. Lähipalveluiden kysyntä vaikkapa lounasravintoloiden muodossa todennäköisesti kasvaa, kun etätyöt nyt vakiintuvat, Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä Riikka Pakarinen linjaa.
15.10.2021 / Uutiset
K-studion vieraaksi saapuu ministeri Antti Kurvinen. Keskustelussa mistä luomme lisää kasvua ja työpaikkoja luoville aloille, korjaamme koronan jälkiä ja pidämme huolta lapsista ja nuorista, kun samaan aikaan veikkauksen rahoitus vähenee.
14.10.2021 / K-Studio
Keskustan Markus Lohi: Kela-korvauksia ei pidä poistaa yksityisestä sairaanhoidosta
Keskustan varapuheenjohtaja, sosiaali- ja terveysvaliokunnan pj. Markus Lohi ei näe perustetta poistaa yksityisen sairaanhoidon kela-korvauksia. Tärkeää on myös varmistaa monituottajuus ja palveluseteleiden käyttö osana sote-uudistusta, Lohi toteaa.
11.10.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetSuomen Keskustan seurakuntavaaliohjelma: Kotiseurakunta kuuluu kaikille