Suomen Keskustan seurakuntavaaliohjelma: Kotiseurakunta kuuluu kaikille

Seurakunnan jäsenten toiminta omassa lähiyhteisössään ja elämässään lähimmäisten ja koko luomakunnan parhaaksi on elävän seurakunnan merkki. Vastuunkanto toisista ihmisistä niin lähellä kuin kaukana kuuluu keskeisesti näkemyksiimme.

– Kirkon toimintaa tulee Keskustan mielestä rakentaa entistä enemmän seurakuntalaisista ja heidän elämästään ja tarpeistaan käsin, ei vain kirkon omiin työaloihin pohjautuen, seurakuntavaaliohjelman valmistelusta vastannut Maria Kaisa Aula sanoo ja jatkaa:

– Korostamme sitä, että seurakunnassa kaikki ovat samanarvoisia, tulevat kuulluiksi ja kohdatuiksi. Se tarkoittaa myös sitä, että arvostamme toisen oikeutta olla asioista eri mieltä. Keskusta tuomitsee kaikenlaisen hengellisen väkivallan ja toimii aktiivisesti syrjintää, vihapuhetta ja rasismia vastaan.

Ohjelmamme muistuttaa, että seurakuntalaiset, papit ja muut seurakunnan työntekijät muodostavat yhdessä seurakunnan ja päättävät sen toiminnasta. Seurakunta olemme me. Kaikenikäisillä eli myös lapsilla ja nuorilla on oikeus osallistua ja vaikuttaa omassa seurakunnassaan.

Puolustamme positiivisen uskonnonvapauden toteutumista. Rakennamme aktiivisesti yhteistyötä seurakunnan sekä kunnan ja eri järjestöissä toimivien kesken oman lähiyhteisön parhaaksi. Seurakunnilla on paljon osaamista ja annettavaa tähän yhteistyöhön.

Keskusta haluaa olla rakentamassa koko Suomen ja kaikkien suomalaisten kirkkoa, joka säilyttää myös kirkon julkisoikeudellisen aseman. Seurakuntatyön edellytykset on turvattava koko Suomessa. Myös yhteistyötä seurakuntien välillä on tarpeen lisätä.

Keskustan seurakuntavaaliohjelma pohjautuu kesällä 2018 hyväksyttyihin periaateohjelman linjauksiin.

Seurakuntavaalit järjestetään 18.11.2018 (ennakkoäänestys 6. – 10.11.).

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetSuomen Keskustan seurakuntavaaliohjelma: Kotiseurakunta kuuluu kaikille