Keskustan demokratiaohjelma on julkaistu

Keskustan demokratia- ja kansalaisyhteiskuntapolitiikan keskeiset linjaukset

Päätöksenteko vaatii suuria rakenneuudistuksia

Keskusta sitoutuu uudistamaan päätöksenteon rakenteita vastaamaan tämän päivän yhteiskuntaa.

Vaikuttamisen ja osallistumisen uudet ilmiöt otetaan vakavasti

Spontaania ja lyhytkestoista pop up -toimintaa tuetaan osana yhteiskunnallista osallistumista. Yhteiskunnallisen vaikuttamisen neljäs sektori eli yksittäiset aktiivikansalaiset, järjestäytymättömät yhteisöt ja erilaiset somessa toimivat ryhmät tunnustetaan osana yhteiskunnallisen vaikuttamisen kenttää. Kansalaisten suoran osallistumisen keinoja lisätään.

Yhteiskunnallinen keskustelukulttuuri vaatii tervehdyttämistalkoot, koska kärjistykset ja tahallinen väärinymmärtäminen saavat monet jättäytymään keskustelujen ulkopuolelle. Medialukutaitoa korostetaan ja informaatiovaikuttaminen estetään. Tavoitteena on terve ja hyvinvoiva keskustelukulttuuri.

Osallisuudesta puhuttaessa muistetaan, että myös sen nurjaan puoleen – osattomuuteen ja syrjäytymiseen – on puututtava.

Lasten ja nuorten osallistuminen tulevan vaalikauden kärkiä

Lasten toimijuutta yhteiskunnassa edistetään tekemällä päätöksenteosta ymmärrettävämpää ja kehittämällä lapsille sopivia digitaalisen osallistumisen keinoja.

Koulukulttuuria kehitetään suuntaan, jossa puolueet ja kansalaisyhteiskunnan toimijat ovat luontainen osa koulujen kasvatustehtävää.

Äänestysikäraja lasketaan 16 ikävuoteen kaikissa vaaleissa.

Osallisuuden näkeminen uusin silmin

Puoluedemokratiaa vahvistetaan: Keskusta järjestönä uudistuu ja avautuu. Peruspilareina toimiviin Keskustan järjestökenttään ja poliittiseen linjatyöhön otetaan mukaan kaikki suomalaiset.

Yhdistysten ja järjestöjen rahoitusjärjestelmää selkeytetään. Vapaaehtois- ja talkootoiminnan normeja puretaan edelleen ja ohjeistukset kootaan yhdeksi tietopankiksi.

Maakuntauudistus on tapa lisätä lähidemokratiaa. Kunnat ja maakunnat tarvitsevat riittävällä työajalla resursoituja luottamushenkilöitä ja uusia politiikan tekemisen tapoja työelämän, arjen ja luottamustoimien yhteensovittamiseksi.

Demokratiapolitiikka kansainvälisen työn kärkeen

Hyödynnetään suomalaista demokratia- ja yhteiskuntaosaamista.

Tuetaan yhdistysten ja seurojen kansainvälistymistä ja kansainvälistä yhteistyötä.

Vahvistetaan Keskustan kansainvälistä toimintaa.

Keskustan puoluepäivä – SuomiAreena
"Elämänmakuiset ratkaisut uuden normaalin parissa". Mukana keskustelemassa tiede-ja kulttuuriministeri Antti IV Kurvinen, kansanedustaja, ex-huippu-urheilija Hanna Kosonen sekä koronavuonna virtuaalialan yrityksen perustanut yrittäjä Jarno Wuorisalo. Keskustelun loppupuolella seuraamme liittyy myös maa-ja metsätalousministeri Jari Leppä.
12.7.2021 / Uutiset
Keskustan Lohi, Aittakumpu ja Mattila iloitsevat: Tänään tehtiin historiaa!
"Tänään tehtiin historiaa", iloitsivat keskustalaiset sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenet, kansanedustajat Markus Lohi, Pekka Aittakumpu ja Hanna-Leena Mattila, eduskunnan hyväksyttyä soteuudistuksen lainsäädännön äänin 105-77.
23.6.2021 / Uutiset
Juha Pylväs sote-uudistuksen läpimenosta: Poikkeuksellisen iso onnistuminen!
"Poikkeuksellisen iso onnistuminen Marinin-Saarikon hallitukselta. Tämä päivä jää aikakirjoihin", Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo sote-uudistuksen läpimenosta eduskunnassa.
23.6.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan demokratiaohjelma on julkaistu