Lapsen ja nuoren kasvaminen aktiivisuuteen ja toimeliaisuuteen edellyttää aitoja mahdollisuuksia vaikuttaa ja kertoa mielipiteensä. Nuorten roolia päätöksenteossa on vahvistettava konkreettisin teoin seuraavalla vaalikaudella, linjasi Keskustan puoluehallitus demokratia- ja kansalaisyhteiskuntaohjelmassaan.

– Esimerkiksi äänestysikärajan laskeminen vaaleissa pitää nähdä ratkaisuna nuorten yhteiskunnalliseen kasvatukseen. Oikeus vaikuttaa itseään lähellä oleviin, paikallisiin asioihin, on mitä parhain tapa edistää eheää yhteiskuntaa, jossa kaikki kokevat olevansa mukana nuoresta saakka. Nuori polvi on taatusti tähän valmis, Keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä sanoo.

Sipilä toteaa Keskustan esittävän neljää ratkaisua nuorten osallisuuden tukemiseksi:

* Puoluekokouksen linjauksen mukaisesti äänestysikäraja lasketaan maakunta- ja kuntavaaleissa sekä valtiollisissa vaaleissa 16 ikävuoteen. Äänestysikärajan lasku tulee toteuttaa kautta linjan vuoteen 2023 mennessä. Vaalikelpoisuuden ikäraja säilytetään 18 vuodessa.

* Kansalaisaloitteen allekirjoittamisen ikäraja lasketaan 16 vuoteen.

* Jokaisessa kunnassa on oltava kunnanhallituksen asettama nuorisovaltuusto, jolle on taattava riittävät toimintaresurssit. Nuorille on annettava puhe- ja läsnäolo-oikeus valmistelevissa ja päättävissä ryhmissä ja heidät on otettava riittävästi mukaan valmisteluun, päätöksentekoon, arviointiin ja seurantaan.

* Kunnanhallitusten ja maakuntahallitusten kokoonpanoon tulisi soveltaa ikäkiintiötä, jonka mukaan 5% toimielimen päätöksentekijöistä on alle 30-vuotiaita. Näin varmistettaisiin, että puolueet nostaisivat nuoria päättäjiksi kaikkialla Suomessa.

Keskustan puoluehallitus hyväksyi demokratia- ja osallisuuslinjauksen torstaina 13.9.2018. Lauantaina 15. syyskuuta vietetään kansainvälistä demokratian päivää.

Keskustan keskikesän podcastin aiheena on työ ja työn tulevaisuus koronakriisin jälkeisessä Suomessa. Keskustelemassa elinkeinoministeri Mika Lintilä sekä Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala.
10.7.2020 / Podcast
Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puheenjohtaja Juha Sipilä: Äänestysikäraja alas, kunnanhallituksiin nuorisokiintiö