Lapsen ja nuoren kasvaminen aktiivisuuteen ja toimeliaisuuteen edellyttää aitoja mahdollisuuksia vaikuttaa ja kertoa mielipiteensä. Nuorten roolia päätöksenteossa on vahvistettava konkreettisin teoin seuraavalla vaalikaudella, linjasi Keskustan puoluehallitus demokratia- ja kansalaisyhteiskuntaohjelmassaan.

– Esimerkiksi äänestysikärajan laskeminen vaaleissa pitää nähdä ratkaisuna nuorten yhteiskunnalliseen kasvatukseen. Oikeus vaikuttaa itseään lähellä oleviin, paikallisiin asioihin, on mitä parhain tapa edistää eheää yhteiskuntaa, jossa kaikki kokevat olevansa mukana nuoresta saakka. Nuori polvi on taatusti tähän valmis, Keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä sanoo.

Sipilä toteaa Keskustan esittävän neljää ratkaisua nuorten osallisuuden tukemiseksi:

* Puoluekokouksen linjauksen mukaisesti äänestysikäraja lasketaan maakunta- ja kuntavaaleissa sekä valtiollisissa vaaleissa 16 ikävuoteen. Äänestysikärajan lasku tulee toteuttaa kautta linjan vuoteen 2023 mennessä. Vaalikelpoisuuden ikäraja säilytetään 18 vuodessa.

* Kansalaisaloitteen allekirjoittamisen ikäraja lasketaan 16 vuoteen.

* Jokaisessa kunnassa on oltava kunnanhallituksen asettama nuorisovaltuusto, jolle on taattava riittävät toimintaresurssit. Nuorille on annettava puhe- ja läsnäolo-oikeus valmistelevissa ja päättävissä ryhmissä ja heidät on otettava riittävästi mukaan valmisteluun, päätöksentekoon, arviointiin ja seurantaan.

* Kunnanhallitusten ja maakuntahallitusten kokoonpanoon tulisi soveltaa ikäkiintiötä, jonka mukaan 5% toimielimen päätöksentekijöistä on alle 30-vuotiaita. Näin varmistettaisiin, että puolueet nostaisivat nuoria päättäjiksi kaikkialla Suomessa.

Keskustan puoluehallitus hyväksyi demokratia- ja osallisuuslinjauksen torstaina 13.9.2018. Lauantaina 15. syyskuuta vietetään kansainvälistä demokratian päivää.

Keskustan eduskuntaryhmä vetoaa rokotusten ottamisen puolesta
Keskustan eduskuntaryhmä vetoaa vakavasti suomalaisiin rokotusten ottamisen puolesta. Niin suojelee sekä itseään, läheisiään että muita kanssaihmisiään. Rokotukset ottamalla jokainen pystyy osaltaan vaikuttamaan suoraan myös siihen, että Suomi pysyy auki.
21.10.2021 / Uutiset
Keskusta hakee viestinnän poliittista suunnittelijaa
Tehtävä on määräaikainen vanhempainvapaan sijaisuus välillä 10.1-30.6 2022. Hakuaikaa on jatkettu 31.10. asti.
21.10.2021 / Uutiset
Keskustan Pakarinen: Etätyö luo lisätarvetta lähiyrittäjyydelle
Monipaikkaisuudella ja sen etätyön muodolla on suuria vaikutuksia kaupunkiseuduilla, joilla asiantuntijatyön runsas määrä tarkoittaa myös aiempaa suurempaa määrää etätyötä koronan jälkeen. Enemmän kotona tehtävä työ synnyttää uutta kysyntää palveluille lähellä kotia. Lähipalveluiden kysyntä vaikkapa lounasravintoloiden muodossa todennäköisesti kasvaa, kun etätyöt nyt vakiintuvat, Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä Riikka Pakarinen linjaa.
15.10.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puheenjohtaja Juha Sipilä: Äänestysikäraja alas, kunnanhallituksiin nuorisokiintiö