Lapsen ja nuoren kasvaminen aktiivisuuteen ja toimeliaisuuteen edellyttää aitoja mahdollisuuksia vaikuttaa ja kertoa mielipiteensä. Nuorten roolia päätöksenteossa on vahvistettava konkreettisin teoin seuraavalla vaalikaudella, linjasi Keskustan puoluehallitus demokratia- ja kansalaisyhteiskuntaohjelmassaan.

– Esimerkiksi äänestysikärajan laskeminen vaaleissa pitää nähdä ratkaisuna nuorten yhteiskunnalliseen kasvatukseen. Oikeus vaikuttaa itseään lähellä oleviin, paikallisiin asioihin, on mitä parhain tapa edistää eheää yhteiskuntaa, jossa kaikki kokevat olevansa mukana nuoresta saakka. Nuori polvi on taatusti tähän valmis, Keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä sanoo.

Sipilä toteaa Keskustan esittävän neljää ratkaisua nuorten osallisuuden tukemiseksi:

* Puoluekokouksen linjauksen mukaisesti äänestysikäraja lasketaan maakunta- ja kuntavaaleissa sekä valtiollisissa vaaleissa 16 ikävuoteen. Äänestysikärajan lasku tulee toteuttaa kautta linjan vuoteen 2023 mennessä. Vaalikelpoisuuden ikäraja säilytetään 18 vuodessa.

* Kansalaisaloitteen allekirjoittamisen ikäraja lasketaan 16 vuoteen.

* Jokaisessa kunnassa on oltava kunnanhallituksen asettama nuorisovaltuusto, jolle on taattava riittävät toimintaresurssit. Nuorille on annettava puhe- ja läsnäolo-oikeus valmistelevissa ja päättävissä ryhmissä ja heidät on otettava riittävästi mukaan valmisteluun, päätöksentekoon, arviointiin ja seurantaan.

* Kunnanhallitusten ja maakuntahallitusten kokoonpanoon tulisi soveltaa ikäkiintiötä, jonka mukaan 5% toimielimen päätöksentekijöistä on alle 30-vuotiaita. Näin varmistettaisiin, että puolueet nostaisivat nuoria päättäjiksi kaikkialla Suomessa.

Keskustan puoluehallitus hyväksyi demokratia- ja osallisuuslinjauksen torstaina 13.9.2018. Lauantaina 15. syyskuuta vietetään kansainvälistä demokratian päivää.

Kurvinen ja Kärnä: Vapaaehtoinen alueellistaminen koko valtiohallintoon!
Puolustushallinnon päätös lisätä työntekijöiden etätyömahdollisuuksia on päänavaus valtion toimintojen uudenlaiselle alueellistamiselle, toteavat Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen ja puolueen kunta- ja aluetyöryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Mikko Kärnä.
25.11.2020 / Uutiset
Anna-Mari Vimpari Keskustan ministeriryhmän valtiosihteeriksi
Keskustan ministeriryhmä on kutsunut ministeriryhmän valtiosihteeriksi VTM Anna-Mari Vimparin. Vimpari aloittaa tehtävässään tammikuun alussa. Hän toimii tällä hetkellä Keskustan eduskuntaryhmän pääsihteerinä.
24.11.2020 / Uutiset
Saarikko: Puolustusministeriö näyttää suuntaa - etätyö ei jää vain koronailmiöksi
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko näkee puolustushallinnon kasvavat etätyömahdollisuudet suuntana, johon koko Suomen työelämää on vietävä.
24.11.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puheenjohtaja Juha Sipilä: Äänestysikäraja alas, kunnanhallituksiin nuorisokiintiö