Pirkkalainen: Demokratiassa tärkein ei ole se, joka huutaa lujimmin

Vahvojen yhteiskunta on pohjimmiltaan vain vastuulleen sokeiden yhteiskunta.

Tänään kansainvälisenä demokratian päivänä tämä ajatus Keskustan tuoreesta periaateohjelmasta puhuttelee erityisen paljon. Keskusta julkaisi eilen demokratia- ja kansalaisyhteiskuntalinjauksen. Siinä kutsumme kaikkia yhteiskunnallisen keskustelukulttuurin tervehdyttämistalkoisiin, koska kärjistykset ja tahallinen väärinymmärtäminen saavat monet jättäytymään keskustelujen ulkopuolelle.

Yhteiskunnan toiminnan kannalta terve ja toisia kunnioittava keskustelukulttuuri on perustavanlaatuinen kysymys. Nyt keskustelukulttuurissa on jotain mätää. Tahalliset väärinymmärrykset, vastakkainasettelut ja kärjistynyt sosiaalisen median keskustelu ovat omiaan epävakauttamaan yhteiskuntaa. Moni jättää osallistumatta keskusteluihin kotona, ystäväpiirissä, työpaikalla tai julkisuudessa, sillä kärjistyksiä hakevassa ilmapiirissä on usein helpompi olla hiljaa.

Politiikassakin on voitava epäonnistua ja olla keskeneräinen. On voitava pitää itsestään huolta ja saatava mahdollisuus myös korjata virheet ja kasvaa. On pystyttävä pyytämään anteeksi ja saamaan anteeksi. Demokratiassa on oltava tilaa aivan kaikille, ei vain vahvimmille ja äänekkäimmille. Armollisuuden ja ymmärryksen on lisäännyttävä yhteiskunnassa ja politiikassa.

Keskustassa ei ole sijaa ilkeilylle ja normaalien käyttäytymissääntöjen on pädettävä myös sosiaalisessa mediassa. Ennen ensi kevään vaaleja jokainen Keskustan ehdokas hyväksyy hyvän keskustelukulttuurin eettiset ohjeet. Koulutamme jäseniämme ja nostamme aktiivisesti esiin keskustelua hyvästä keskustelukulttuurista. Haluamme palauttaa politiikkaan dialogin sekä keskinäiseen ymmärrykseen ja kunnioitukseen pyrkivän keskustelutavan. Yhteisen ymmärryksen ja kunnioittavan keskustelukulttuurin rakentaminen alkaa omasta pesästä.

Hauraiden ja haavoitettujen osallisuudesta ja hyvinvoinnista huolehtiminen on yhteinen asia. Demokratiassa tärkein ei ole se, joka huutaa lujimmin. Vaatii erityistä herkkyyttä kuulla häntä, joka enää vain vaikenee.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetPirkkalainen: Demokratiassa tärkein ei ole se, joka huutaa lujimmin