Pirkkalainen: Demokratiassa tärkein ei ole se, joka huutaa lujimmin

Vahvojen yhteiskunta on pohjimmiltaan vain vastuulleen sokeiden yhteiskunta.

Tänään kansainvälisenä demokratian päivänä tämä ajatus Keskustan tuoreesta periaateohjelmasta puhuttelee erityisen paljon. Keskusta julkaisi eilen demokratia- ja kansalaisyhteiskuntalinjauksen. Siinä kutsumme kaikkia yhteiskunnallisen keskustelukulttuurin tervehdyttämistalkoisiin, koska kärjistykset ja tahallinen väärinymmärtäminen saavat monet jättäytymään keskustelujen ulkopuolelle.

Yhteiskunnan toiminnan kannalta terve ja toisia kunnioittava keskustelukulttuuri on perustavanlaatuinen kysymys. Nyt keskustelukulttuurissa on jotain mätää. Tahalliset väärinymmärrykset, vastakkainasettelut ja kärjistynyt sosiaalisen median keskustelu ovat omiaan epävakauttamaan yhteiskuntaa. Moni jättää osallistumatta keskusteluihin kotona, ystäväpiirissä, työpaikalla tai julkisuudessa, sillä kärjistyksiä hakevassa ilmapiirissä on usein helpompi olla hiljaa.

Politiikassakin on voitava epäonnistua ja olla keskeneräinen. On voitava pitää itsestään huolta ja saatava mahdollisuus myös korjata virheet ja kasvaa. On pystyttävä pyytämään anteeksi ja saamaan anteeksi. Demokratiassa on oltava tilaa aivan kaikille, ei vain vahvimmille ja äänekkäimmille. Armollisuuden ja ymmärryksen on lisäännyttävä yhteiskunnassa ja politiikassa.

Keskustassa ei ole sijaa ilkeilylle ja normaalien käyttäytymissääntöjen on pädettävä myös sosiaalisessa mediassa. Ennen ensi kevään vaaleja jokainen Keskustan ehdokas hyväksyy hyvän keskustelukulttuurin eettiset ohjeet. Koulutamme jäseniämme ja nostamme aktiivisesti esiin keskustelua hyvästä keskustelukulttuurista. Haluamme palauttaa politiikkaan dialogin sekä keskinäiseen ymmärrykseen ja kunnioitukseen pyrkivän keskustelutavan. Yhteisen ymmärryksen ja kunnioittavan keskustelukulttuurin rakentaminen alkaa omasta pesästä.

Hauraiden ja haavoitettujen osallisuudesta ja hyvinvoinnista huolehtiminen on yhteinen asia. Demokratiassa tärkein ei ole se, joka huutaa lujimmin. Vaatii erityistä herkkyyttä kuulla häntä, joka enää vain vaikenee.

Kurvinen ihmettelee Kokoomuksen kaksijakoisia kommentteja
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen ihmettelee Kokoomuksen sumutusta, joka kohdistuu ennen kaikkea maaseudun ihmisiin ja maaseutuelinkeinoihin. Kaverit pelaavat kaksin kortein ja Kokoomuksen kanta vaihtuu, kun Helsingistä tullaan maakuntaan.
23.9.2020 / Uutiset
Markus Lohi: Matkustusrajoituksia tarkennettava välittömästi
Keskustan varapuheenjohtaja ja eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Markus Lohi vaatii hallituksen matkustuslinjauksiin selkeyttä.
23.9.2020 / Uutiset
Eeva Kalli: Valtion on vastattava ihmisten tarpeisiin ja edistettävä asumiseen liittyvää valinnanvapautta
"Jokaisen ministeriön tulee tehdä omalla hallinnonalallaan yhteistyössä viranhaltijoiden ja työntekijöiden kanssa selvitys työtehtävistä, jotka voidaan monipaikkaistaa, sanoo Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, kansanedustaja Eeva Kalli.
20.9.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetPirkkalainen: Demokratiassa tärkein ei ole se, joka huutaa lujimmin