Pirkkalainen: Demokratiassa tärkein ei ole se, joka huutaa lujimmin

Vahvojen yhteiskunta on pohjimmiltaan vain vastuulleen sokeiden yhteiskunta.

Tänään kansainvälisenä demokratian päivänä tämä ajatus Keskustan tuoreesta periaateohjelmasta puhuttelee erityisen paljon. Keskusta julkaisi eilen demokratia- ja kansalaisyhteiskuntalinjauksen. Siinä kutsumme kaikkia yhteiskunnallisen keskustelukulttuurin tervehdyttämistalkoisiin, koska kärjistykset ja tahallinen väärinymmärtäminen saavat monet jättäytymään keskustelujen ulkopuolelle.

Yhteiskunnan toiminnan kannalta terve ja toisia kunnioittava keskustelukulttuuri on perustavanlaatuinen kysymys. Nyt keskustelukulttuurissa on jotain mätää. Tahalliset väärinymmärrykset, vastakkainasettelut ja kärjistynyt sosiaalisen median keskustelu ovat omiaan epävakauttamaan yhteiskuntaa. Moni jättää osallistumatta keskusteluihin kotona, ystäväpiirissä, työpaikalla tai julkisuudessa, sillä kärjistyksiä hakevassa ilmapiirissä on usein helpompi olla hiljaa.

Politiikassakin on voitava epäonnistua ja olla keskeneräinen. On voitava pitää itsestään huolta ja saatava mahdollisuus myös korjata virheet ja kasvaa. On pystyttävä pyytämään anteeksi ja saamaan anteeksi. Demokratiassa on oltava tilaa aivan kaikille, ei vain vahvimmille ja äänekkäimmille. Armollisuuden ja ymmärryksen on lisäännyttävä yhteiskunnassa ja politiikassa.

Keskustassa ei ole sijaa ilkeilylle ja normaalien käyttäytymissääntöjen on pädettävä myös sosiaalisessa mediassa. Ennen ensi kevään vaaleja jokainen Keskustan ehdokas hyväksyy hyvän keskustelukulttuurin eettiset ohjeet. Koulutamme jäseniämme ja nostamme aktiivisesti esiin keskustelua hyvästä keskustelukulttuurista. Haluamme palauttaa politiikkaan dialogin sekä keskinäiseen ymmärrykseen ja kunnioitukseen pyrkivän keskustelutavan. Yhteisen ymmärryksen ja kunnioittavan keskustelukulttuurin rakentaminen alkaa omasta pesästä.

Hauraiden ja haavoitettujen osallisuudesta ja hyvinvoinnista huolehtiminen on yhteinen asia. Demokratiassa tärkein ei ole se, joka huutaa lujimmin. Vaatii erityistä herkkyyttä kuulla häntä, joka enää vain vaikenee.

Keskustan eduskuntaryhmä: Tukea Ukrainalle pitää jatkaa – Suomen oma varautuminen korostuu
Keskustan eduskuntaryhmä pitää viimeaikaisia tapahtumia – Venäjän osittaista liikekannallepanoa, puheita sodasta länttä vastaan, niin sanottuja kansanäänestyksiä Ukrainan itä- ja eteläosissa, alueiden liittämisaikeita Venäjään ja Nord Stream -kaasuputkien vuotoja Itämerellä – vakavana ja huolestuttavana kehityksenä.
29.9.2022 / Uutiset
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan pj Lohi: Hyvää hoitoa jokaiselle kautta Suomen
Hoitajapula, päivystysten ruuhkautuminen ja se, että hoitoon ei pääse eikä hoivaa saa ovat vakavia asioita. Etenkin huoli ikäihmisten palveluista on yhteinen.
28.9.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Muutoksia Keskustan kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin – Kulmuni ehdokas talousvaliokunnan varapuheenjohtajaksi
Keskustan eduskuntaryhmä päätti ryhmäkokouksessaan torstaina 22.9. muutoksista kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin.
22.9.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetPirkkalainen: Demokratiassa tärkein ei ole se, joka huutaa lujimmin