Antti Kaikkonen Antti Rinteelle: Kyllä tässä työttömän asialla on yritetty olla

Rinne totesi suorassa televisiohaastattelussa, että pääministeri Juha Sipilä on ”vastuussa työmarkkinoiden jännitteistä” ja että hallitus on toiminut ”työnantajien edusmiehenä”.

– Rinteellä on tietenkin oikeus näkemyksiinsä, mutta tulosten valossa sanoisin, että kyllä tässä on ennen muuta työttömän asialla yritetty olla. Päällimmäinen tavoite on ollut saada lisää työpaikkoja Suomeen, ja siinä on kyllä aika lailla onnistuttukin. Tällä vaalikaudella on saatu jo reilusti yli 110 000 suomalaiselle töitä. Tähän on tarvittu myös poliittisia päätöksiä, joista osa on ollut vaikeitakin.

– Suomen talouden ja työllisyyden nousu johtuu tietysti monesta asiasta. Hallituksen toimilla, joilla kilpailukykyämme on parannettu, on siinä ollut oma roolinsa, Kaikkonen sanoo.

– Hämmentävintä on, että vielä eduskuntakäsittelyssä SDP tuki kilpailukykysopimusta, mutta sen jälkeen on ikään kuin ollut kieltämässä tämän.

– Nytkin vähän valitettavasti tuntuu siltä, että SDP-johtoisen ammattiyhdistysliikkeen kaavailemissa toimenpiteissä on kyse enemmän puoluepolitiikasta kuin itse asiasta, eli työllisyyden parantamisesta, Kaikkonen toteaa.

– Työmarkkinoilla ja laajemmin yhteiskunnassa olisi viisainta laittaa voimavarat nyt siihen, että talouden kasvun jatkuminen turvataan ja että vielä työttömänä oleville saadaan töitä. Tämä on ainakin Keskustan tavoite, Kaikkonen sanoo.

Keskustan Katainen neuvottelemaan Suomelle tärkeästä merenkulun polttoaineiden EU-laista
Europarlamentaarikko Elsi Katainen on valittu ryhmänsä liikennevaliokunnan neuvottelijaksi merenkulun uusiutuvien ja vähähiilisten polttoaineiden käyttöä säätävään FuelEU Maritime -asetukseen, joka on osa EU:n energia- ja ilmastopakettia. Kataisen mukaan asetus on viennistä ja merikuljetuksista riippuvaiselle Suomelle ratkaisevan tärkeä: tavoitteenani neuvotteluissa on varmistaa selkeä lainsäädäntö, joka huomioi mm. talvimerenkulun Suomelle aiheuttamat poikkeusolosuhteet, Elsi Katainen linjaa.
27.10.2021 / Uutiset
Elinkeinoministeri Mika Lintilä: Luvitusta sujuvoittamalla vihreät investoinnit liikkeelle, ei kehystä venyttämällä
Elinkeinoministeri Mika Lintilä haluaa, että Suomen investointiympäristöstä tehdään Euroopan paras. Luvituksen sujuvoittaminen on ilmainen tapa saada yksityisiä investointeja ja työpaikkoja aikaiseksi tukemaan vihreää siirtymää ja uusteollistamista.
23.10.2021 / Uutiset
Yleisö kysyy, Annika vastaa. FB-livenä toteuttavaan lähetykseen yleisö voi laittaa kysymyksiään jo etukäteen tapahtuman keskustelussa tai suoran lähetyksen kommenttikentässä. Käsittelyssä tulevat aluevaalit ja ajankohtaiset poliittiset aiheet. Vähän kuin eduskunnan kyselytunnilla olisit.
21.10.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetAntti Kaikkonen Antti Rinteelle: Kyllä tässä työttömän asialla on yritetty olla