Tavoitteena saada uusi hallitus nimitettyä 29.5.

Keskusta Uutiset

Tällä kertaa yksin tiedotustilaisuudessa esiintynyt Sipilä sanoi, että taloustyöryhmän työ on lähtenyt hyvin käyntiin. Kun ryhmä saa talouden raameista ensimmäisen version valmiiksi, se ja pari seuraavaa ehdotusta laitetaan lausuntokierrokselle neuvottelujen teemoittaisiin alatyöryhmiin.

– Toivottavasti ensi viikon lopulla olisimme talouden suhteen pidemmällä, jotta pystymme menemään hallinnonalakohtaiseen tarkasteluun ja sitä kautta maaliin, joka olisi kahden viikon päästä perjantaina.

Sipilän mukaan taloustyöryhmä on aloittanut 10 miljardin taloushaasteen paloittelun. Tästä haasteesta 4 miljardia koskee valtiontaloutta, 2 miljardia kuntia, ja loput 4 miljardia sopeutustarpeesta liittyy pidemmän aikavälin kestävyysvajeeseen sekä kunta- että valtiontaloudessa.

Sipilä kertoi, että reformiryhmä pohtii parhaillaan 4 miljardin kysymystä tarkastelemalla soteuudistusta, kuntien tehtäviä ja julkisen talouden tuottavuutta.

Jokin osa säästötarpeesta voi jäädä ehdolliseksi, jos löytyy vaikuttavia rakenteellisia toimia.

– Ei ole hylätty sitäkään, etteikö yhteiskuntasopimustyyppisissä neuvotteluissa päästäisi pidemmällä aikavälillä eteenpäin, Sipilä huomautti.

Sopimukseen pääseminen joissain keskeisissä työelämää koskevissa asioissa vähentäisi sopeutuspaineita. Sipilä kuitenkin korosti, että nämä prosessit kulkevat omaa latuaan.

– Yhteydenpitoa [työmarkkinaosapuoliin] on toki jatkettu, mutta se ei ole hallitusneuvotteluasia. Teemme tämän sen tiedoilla, mikä meillä on.

Keskustan ryhmäpuheenjohtaja Juha Pylväs: Sotea todella tarvitaan
Viidentoista vuoden valmistelun jälkeen ollaan vihdoin saamassa aikaan uudistus, jota todella tarvitaan. Tämä päivä (15.6.2021) jää aikakirjoihin suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä, eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo.
15.6.2021 / Uutiset
Maanantai-iltana palataan vielä vaaleihin ja sen tunnelmiin. Klo 18 alkavassa lähetyksessä käydään puoluesihteeri Riikka Pirkkalaisen ja puolustusministeri, kansanedustaja Antti Kaikkosen kanssa vaalituloksen kimppuun.
14.6.2021 / K-Studio
Keskustan kuntavaalivalvojaisia järjestetään ympäri Suomen eri kunnissa. Puolue ei järjestä varsinaisia vaalivalvojaisia vaan etkot, joissa vieraillaan keskustalaisissa vaalivalvojaisissa ympäri Suomen ja kuullaan puheenjohtaja Annika Saarikon haastattelu. Lähetyksen juontaa Keskustan viestintäpäällikkö, toimittaja Laura Ruohola. Musiikista vastaa Eetu Viinikka. Tervetuloa seuraamaan suoraa lähetystä!
13.6.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetTavoitteena saada uusi hallitus nimitettyä 29.5.