Tavoitteena saada uusi hallitus nimitettyä 29.5.

Keskusta Uutiset

Tällä kertaa yksin tiedotustilaisuudessa esiintynyt Sipilä sanoi, että taloustyöryhmän työ on lähtenyt hyvin käyntiin. Kun ryhmä saa talouden raameista ensimmäisen version valmiiksi, se ja pari seuraavaa ehdotusta laitetaan lausuntokierrokselle neuvottelujen teemoittaisiin alatyöryhmiin.

– Toivottavasti ensi viikon lopulla olisimme talouden suhteen pidemmällä, jotta pystymme menemään hallinnonalakohtaiseen tarkasteluun ja sitä kautta maaliin, joka olisi kahden viikon päästä perjantaina.

Sipilän mukaan taloustyöryhmä on aloittanut 10 miljardin taloushaasteen paloittelun. Tästä haasteesta 4 miljardia koskee valtiontaloutta, 2 miljardia kuntia, ja loput 4 miljardia sopeutustarpeesta liittyy pidemmän aikavälin kestävyysvajeeseen sekä kunta- että valtiontaloudessa.

Sipilä kertoi, että reformiryhmä pohtii parhaillaan 4 miljardin kysymystä tarkastelemalla soteuudistusta, kuntien tehtäviä ja julkisen talouden tuottavuutta.

Jokin osa säästötarpeesta voi jäädä ehdolliseksi, jos löytyy vaikuttavia rakenteellisia toimia.

– Ei ole hylätty sitäkään, etteikö yhteiskuntasopimustyyppisissä neuvotteluissa päästäisi pidemmällä aikavälillä eteenpäin, Sipilä huomautti.

Sopimukseen pääseminen joissain keskeisissä työelämää koskevissa asioissa vähentäisi sopeutuspaineita. Sipilä kuitenkin korosti, että nämä prosessit kulkevat omaa latuaan.

– Yhteydenpitoa [työmarkkinaosapuoliin] on toki jatkettu, mutta se ei ole hallitusneuvotteluasia. Teemme tämän sen tiedoilla, mikä meillä on.

Tehdään aluevaalit kaikille tutuiksi kyselemällä ja vastaamalla. Mitä tarkoittaa esim. Sote-palvelupiste? Onhan Keskusta linjannut, että jatkossa jokaisessa kunnassa pitää olla vähintään yksi Sote-palvelupiste. Lähetyksessä vieraana ovat valtiosihteeri, Sote-asiantuntija Maria Kaisa Aula ja kutsuttuna asiantuntijana Väestöliiton toimitusjohtaja, Sosten hallituksen puheenjohtaja Eija Koivuranta. Ohjelman juontaa Keskustan poliittinen asiantuntija Helena Pakarinen.
23.9.2021 / K-Studio
Kansanedustaja Hanna Huttunen: Arjen pitää olla turvallista jokaiselle suomalaiselle
Kansanedustaja Hanna Huttunen käytti Keskustan tiistaisen ryhmäpuheenvuoron sisäisen turvallisuuden selontekokeskustelussa ja painotti sitä, että poliisin oltava läsnä arjessa niin kaupungeissa kuin maaseudulla ja että määrärahojen käyttö ja kohdentuminen syytä selvittää.
21.9.2021 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen: EU:n puolustuspolitiikka ei enää voi olla pelkkiä juhlapuheita
Pelkkä ulko- ja turvallisuuspoliittinen puhe ei EU:lta enää riitä. Nyt tarvitaan konkreettisia toimia. EU:lla on tässä näytönpaikka, keskustan varapuheenjohtaja ja EU:n puolustuspolitiikasta väitöskirjaa tekevä Riikka Pakarinen toteaa.
18.9.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetTavoitteena saada uusi hallitus nimitettyä 29.5.