Tavoitteena saada uusi hallitus nimitettyä 29.5.

Keskusta Uutiset

Tällä kertaa yksin tiedotustilaisuudessa esiintynyt Sipilä sanoi, että taloustyöryhmän työ on lähtenyt hyvin käyntiin. Kun ryhmä saa talouden raameista ensimmäisen version valmiiksi, se ja pari seuraavaa ehdotusta laitetaan lausuntokierrokselle neuvottelujen teemoittaisiin alatyöryhmiin.

– Toivottavasti ensi viikon lopulla olisimme talouden suhteen pidemmällä, jotta pystymme menemään hallinnonalakohtaiseen tarkasteluun ja sitä kautta maaliin, joka olisi kahden viikon päästä perjantaina.

Sipilän mukaan taloustyöryhmä on aloittanut 10 miljardin taloushaasteen paloittelun. Tästä haasteesta 4 miljardia koskee valtiontaloutta, 2 miljardia kuntia, ja loput 4 miljardia sopeutustarpeesta liittyy pidemmän aikavälin kestävyysvajeeseen sekä kunta- että valtiontaloudessa.

Sipilä kertoi, että reformiryhmä pohtii parhaillaan 4 miljardin kysymystä tarkastelemalla soteuudistusta, kuntien tehtäviä ja julkisen talouden tuottavuutta.

Jokin osa säästötarpeesta voi jäädä ehdolliseksi, jos löytyy vaikuttavia rakenteellisia toimia.

– Ei ole hylätty sitäkään, etteikö yhteiskuntasopimustyyppisissä neuvotteluissa päästäisi pidemmällä aikavälillä eteenpäin, Sipilä huomautti.

Sopimukseen pääseminen joissain keskeisissä työelämää koskevissa asioissa vähentäisi sopeutuspaineita. Sipilä kuitenkin korosti, että nämä prosessit kulkevat omaa latuaan.

– Yhteydenpitoa [työmarkkinaosapuoliin] on toki jatkettu, mutta se ei ole hallitusneuvotteluasia. Teemme tämän sen tiedoilla, mikä meillä on.

Puheenjohtaja Annika Saarikko Keskustan eduskuntavaalistartissa 27.1.2023
Keskusta on puolue, joka tarjoaa välittämistä ilman holhoavaa vasemmistolaisuutta ja hyvää taloudenpitoa ilman kovaa oikeistolaisuutta. Meille isänmaallisuus on ylpeyttä, joka ei kumpua toisen polkemisesta. Isänmaallisuutemme polttoainetta ei ole pelko, vaan usko siihen, että rakennamme turvallista muutosta. Eteenpäin on elävän mieli.
27.1.2023 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetTavoitteena saada uusi hallitus nimitettyä 29.5.