Tavoitteena saada uusi hallitus nimitettyä 29.5.

Keskusta Uutiset

Tällä kertaa yksin tiedotustilaisuudessa esiintynyt Sipilä sanoi, että taloustyöryhmän työ on lähtenyt hyvin käyntiin. Kun ryhmä saa talouden raameista ensimmäisen version valmiiksi, se ja pari seuraavaa ehdotusta laitetaan lausuntokierrokselle neuvottelujen teemoittaisiin alatyöryhmiin.

– Toivottavasti ensi viikon lopulla olisimme talouden suhteen pidemmällä, jotta pystymme menemään hallinnonalakohtaiseen tarkasteluun ja sitä kautta maaliin, joka olisi kahden viikon päästä perjantaina.

Sipilän mukaan taloustyöryhmä on aloittanut 10 miljardin taloushaasteen paloittelun. Tästä haasteesta 4 miljardia koskee valtiontaloutta, 2 miljardia kuntia, ja loput 4 miljardia sopeutustarpeesta liittyy pidemmän aikavälin kestävyysvajeeseen sekä kunta- että valtiontaloudessa.

Sipilä kertoi, että reformiryhmä pohtii parhaillaan 4 miljardin kysymystä tarkastelemalla soteuudistusta, kuntien tehtäviä ja julkisen talouden tuottavuutta.

Jokin osa säästötarpeesta voi jäädä ehdolliseksi, jos löytyy vaikuttavia rakenteellisia toimia.

– Ei ole hylätty sitäkään, etteikö yhteiskuntasopimustyyppisissä neuvotteluissa päästäisi pidemmällä aikavälillä eteenpäin, Sipilä huomautti.

Sopimukseen pääseminen joissain keskeisissä työelämää koskevissa asioissa vähentäisi sopeutuspaineita. Sipilä kuitenkin korosti, että nämä prosessit kulkevat omaa latuaan.

– Yhteydenpitoa [työmarkkinaosapuoliin] on toki jatkettu, mutta se ei ole hallitusneuvotteluasia. Teemme tämän sen tiedoilla, mikä meillä on.

Markus Lohi: Osakesäästötili muutettava sijoitussäästötiliksi
Keskustan varapuheenjohtaja ja talouspoliittisen työryhmän pj. Markus Lohi tukee voimakkaasti puheenjohtaja Saarikon torstaista avausta. ”Osakesäästötiliä on syytä laajentaa sijoitussäästötiliksi”, Lohi linjaa.
23.1.2021 / Uutiset
Keskustan varapj. Petri Honkonen: Twitterit hetkeksi kiinni?
Navalnyi-sekaannus laittaa kysymään, kannattaisiko meidän johto- ja vastuupaikoilla olevien pistää twitterit ainakin hetkellisesti kiinni ja hakeutua useammin saman pöydän ääreen keskustelemaan? Kansainvälisten ja kotimaisten mullistusten ajassa tämä ei ole aivan vähäpätöinen kysymys. Eikö meidän päättäjien tehtävä kuitenkin ole johtaa Suomea eikä somea?
22.1.2021 / Uutiset
Jos kaipaat tolkkua hulluun maailmaan ja vaihtoehtoa vastakkainasettelulle, tule netin äärelle torstaina 21. tammikuuta. Osana Keskustan eduskuntaryhmän talvikokousta Keskustan Annika Saarikko ja Antti Kurvinen keskustelevat netissä Matti Vanhasen ja Anu Vehviläisen kanssa politiikan käytös- ja toimintatavoista.
21.1.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetTavoitteena saada uusi hallitus nimitettyä 29.5.