Mieluummin rohkeita uudistuksia kuin juustohöylää

Keskusta Uutiset

– Nyt haetaan tasapainoa sen kanssa, että joudutaan tekemään kipeitäkin asioita, mutta että ne pystyttäisiin tekemään niin, että kaikki suomalaiset pysyvät mukana, Sipilä sanoi.

Perjantaina Smolnassa työskentelivät tiiviisti ainakin talous-, reformi-, normienpurku-, työ- ja työllisyys- sekä hyvinvointityöryhmät.

Sipilä kertoi vieneensä työryhmiin sellaista viestiä, että mieluummin kuin käytettäisiin säästöjen etsimisessä juustohöylää, haettaisiin rohkeita uudistuksia.

– Joitain hyviä ahaa-elämyksiä on syntynyt tällä rintamalla. Uudistetaan mieluummin rohkeasti rakenteita, jotta palvelut pysyisivät hyvinä, vaikka rahaa olisi käytettävissä vähän vähemmänkin, Sipilä linjasi.

Sipilä kertoi, että pohdinnassa talousryhmällä on tällä hetkellä erityisesti suorien säästöjen ja rakenneuudistusten suhde. Hän ennakoi, että ensi viikon puolivälissä voidaan kertoa julkisen talouden 10 miljardin euron sopeutushaasteen tarkemmasta palastelusta pitkän aikavälin uudistuksiin, vaalikauden aikana vaikuttaviin uudistuksiin ja suoriin säästötoimiin.

Verolinjauksiin päästään, kun ensimmäinen talousraami on sovittu.

Viikonloppuna hallitusneuvotteluissa vedetään henkeä. Puolueitten ja joidenkin työryhmien taustatyö jatkuu, mutta Smolnassa ei viikonlopun aikana neuvotella.

Tehdään aluevaalit kaikille tutuiksi kyselemällä ja vastaamalla. Mitä tarkoittaa esim. Sote-palvelupiste? Onhan Keskusta linjannut, että jatkossa jokaisessa kunnassa pitää olla vähintään yksi Sote-palvelupiste. Lähetyksessä vieraana ovat valtiosihteeri, Sote-asiantuntija Maria Kaisa Aula ja kutsuttuna asiantuntijana Väestöliiton toimitusjohtaja, Sosten hallituksen puheenjohtaja Eija Koivuranta. Ohjelman juontaa Keskustan poliittinen asiantuntija Helena Pakarinen.
23.9.2021 / K-Studio
Kansanedustaja Hanna Huttunen: Arjen pitää olla turvallista jokaiselle suomalaiselle
Kansanedustaja Hanna Huttunen käytti Keskustan tiistaisen ryhmäpuheenvuoron sisäisen turvallisuuden selontekokeskustelussa ja painotti sitä, että poliisin oltava läsnä arjessa niin kaupungeissa kuin maaseudulla ja että määrärahojen käyttö ja kohdentuminen syytä selvittää.
21.9.2021 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen: EU:n puolustuspolitiikka ei enää voi olla pelkkiä juhlapuheita
Pelkkä ulko- ja turvallisuuspoliittinen puhe ei EU:lta enää riitä. Nyt tarvitaan konkreettisia toimia. EU:lla on tässä näytönpaikka, keskustan varapuheenjohtaja ja EU:n puolustuspolitiikasta väitöskirjaa tekevä Riikka Pakarinen toteaa.
18.9.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetMieluummin rohkeita uudistuksia kuin juustohöylää