Mieluummin rohkeita uudistuksia kuin juustohöylää

Keskusta Uutiset

– Nyt haetaan tasapainoa sen kanssa, että joudutaan tekemään kipeitäkin asioita, mutta että ne pystyttäisiin tekemään niin, että kaikki suomalaiset pysyvät mukana, Sipilä sanoi.

Perjantaina Smolnassa työskentelivät tiiviisti ainakin talous-, reformi-, normienpurku-, työ- ja työllisyys- sekä hyvinvointityöryhmät.

Sipilä kertoi vieneensä työryhmiin sellaista viestiä, että mieluummin kuin käytettäisiin säästöjen etsimisessä juustohöylää, haettaisiin rohkeita uudistuksia.

– Joitain hyviä ahaa-elämyksiä on syntynyt tällä rintamalla. Uudistetaan mieluummin rohkeasti rakenteita, jotta palvelut pysyisivät hyvinä, vaikka rahaa olisi käytettävissä vähän vähemmänkin, Sipilä linjasi.

Sipilä kertoi, että pohdinnassa talousryhmällä on tällä hetkellä erityisesti suorien säästöjen ja rakenneuudistusten suhde. Hän ennakoi, että ensi viikon puolivälissä voidaan kertoa julkisen talouden 10 miljardin euron sopeutushaasteen tarkemmasta palastelusta pitkän aikavälin uudistuksiin, vaalikauden aikana vaikuttaviin uudistuksiin ja suoriin säästötoimiin.

Verolinjauksiin päästään, kun ensimmäinen talousraami on sovittu.

Viikonloppuna hallitusneuvotteluissa vedetään henkeä. Puolueitten ja joidenkin työryhmien taustatyö jatkuu, mutta Smolnassa ei viikonlopun aikana neuvotella.

Suomen Keskusta hakee viestintäpäällikköä
Onko itsenäinen ja vastuullinen viestinnän johtotehtävä sinun unelmasi? Motivoidutko vaihtuvista työpäivistä etkä säikähdä paineita? Haluatko tulla mukaan kehittämään politiikkaa aiempaa myönteisempään ja tulevaisuususkoisempaan suuntaan? Hae Suomen Keskustan viestintäpäällikön tehtävään!
28.6.2022 / Uutiset
Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokous 23. – 24.8. Porissa ja Satakunnassa
Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokous pidetään tiistaista keskiviikkoon 23. – 24.8.2022 Porissa. Kesäkokouksen yhteydessä on kansanedustajien tutustumiskäyntejä ja yleisötapahtumia Satakunnassa.
20.6.2022 / Tapahtumat
Keskustan varapuheenjohtaja Pakarinen: Kokoomuksen uudelleenharkinta erityistalousalueista paikallaan
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen on tyytyväinen Helsingin kokoomuslaisen varapormestari Daniel Sazonovin ulostuloon erityistalousalueiden puolesta. Sazonov totesi viikonloppuna Helsingin Sanomissa, että myös Helsinki voisi hyötyä Keskustan esittämästä mahdollisuudesta perustaa erityistalousalueita.
19.6.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetMieluummin rohkeita uudistuksia kuin juustohöylää