Mieluummin rohkeita uudistuksia kuin juustohöylää

Keskusta Uutiset

– Nyt haetaan tasapainoa sen kanssa, että joudutaan tekemään kipeitäkin asioita, mutta että ne pystyttäisiin tekemään niin, että kaikki suomalaiset pysyvät mukana, Sipilä sanoi.

Perjantaina Smolnassa työskentelivät tiiviisti ainakin talous-, reformi-, normienpurku-, työ- ja työllisyys- sekä hyvinvointityöryhmät.

Sipilä kertoi vieneensä työryhmiin sellaista viestiä, että mieluummin kuin käytettäisiin säästöjen etsimisessä juustohöylää, haettaisiin rohkeita uudistuksia.

– Joitain hyviä ahaa-elämyksiä on syntynyt tällä rintamalla. Uudistetaan mieluummin rohkeasti rakenteita, jotta palvelut pysyisivät hyvinä, vaikka rahaa olisi käytettävissä vähän vähemmänkin, Sipilä linjasi.

Sipilä kertoi, että pohdinnassa talousryhmällä on tällä hetkellä erityisesti suorien säästöjen ja rakenneuudistusten suhde. Hän ennakoi, että ensi viikon puolivälissä voidaan kertoa julkisen talouden 10 miljardin euron sopeutushaasteen tarkemmasta palastelusta pitkän aikavälin uudistuksiin, vaalikauden aikana vaikuttaviin uudistuksiin ja suoriin säästötoimiin.

Verolinjauksiin päästään, kun ensimmäinen talousraami on sovittu.

Viikonloppuna hallitusneuvotteluissa vedetään henkeä. Puolueitten ja joidenkin työryhmien taustatyö jatkuu, mutta Smolnassa ei viikonlopun aikana neuvotella.

Keskustan ryhmäpuheenjohtaja Juha Pylväs: Sotea todella tarvitaan
Viidentoista vuoden valmistelun jälkeen ollaan vihdoin saamassa aikaan uudistus, jota todella tarvitaan. Tämä päivä (15.6.2021) jää aikakirjoihin suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä, eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo.
15.6.2021 / Uutiset
Maanantai-iltana palataan vielä vaaleihin ja sen tunnelmiin. Klo 18 alkavassa lähetyksessä käydään puoluesihteeri Riikka Pirkkalaisen ja puolustusministeri, kansanedustaja Antti Kaikkosen kanssa vaalituloksen kimppuun.
14.6.2021 / K-Studio
Keskustan kuntavaalivalvojaisia järjestetään ympäri Suomen eri kunnissa. Puolue ei järjestä varsinaisia vaalivalvojaisia vaan etkot, joissa vieraillaan keskustalaisissa vaalivalvojaisissa ympäri Suomen ja kuullaan puheenjohtaja Annika Saarikon haastattelu. Lähetyksen juontaa Keskustan viestintäpäällikkö, toimittaja Laura Ruohola. Musiikista vastaa Eetu Viinikka. Tervetuloa seuraamaan suoraa lähetystä!
13.6.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetMieluummin rohkeita uudistuksia kuin juustohöylää