Mieluummin rohkeita uudistuksia kuin juustohöylää

Keskusta Uutiset

– Nyt haetaan tasapainoa sen kanssa, että joudutaan tekemään kipeitäkin asioita, mutta että ne pystyttäisiin tekemään niin, että kaikki suomalaiset pysyvät mukana, Sipilä sanoi.

Perjantaina Smolnassa työskentelivät tiiviisti ainakin talous-, reformi-, normienpurku-, työ- ja työllisyys- sekä hyvinvointityöryhmät.

Sipilä kertoi vieneensä työryhmiin sellaista viestiä, että mieluummin kuin käytettäisiin säästöjen etsimisessä juustohöylää, haettaisiin rohkeita uudistuksia.

– Joitain hyviä ahaa-elämyksiä on syntynyt tällä rintamalla. Uudistetaan mieluummin rohkeasti rakenteita, jotta palvelut pysyisivät hyvinä, vaikka rahaa olisi käytettävissä vähän vähemmänkin, Sipilä linjasi.

Sipilä kertoi, että pohdinnassa talousryhmällä on tällä hetkellä erityisesti suorien säästöjen ja rakenneuudistusten suhde. Hän ennakoi, että ensi viikon puolivälissä voidaan kertoa julkisen talouden 10 miljardin euron sopeutushaasteen tarkemmasta palastelusta pitkän aikavälin uudistuksiin, vaalikauden aikana vaikuttaviin uudistuksiin ja suoriin säästötoimiin.

Verolinjauksiin päästään, kun ensimmäinen talousraami on sovittu.

Viikonloppuna hallitusneuvotteluissa vedetään henkeä. Puolueitten ja joidenkin työryhmien taustatyö jatkuu, mutta Smolnassa ei viikonlopun aikana neuvotella.

Petri Honkonen: Kokoomuksen ajama ajoneuvoveron jättikorotus estettävä
Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen torjuu kokoomuksen linjan vuosittaisen ajoneuvoveron rajuista korotuksista. Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo kertoi muutoksista kokoomuksen veromalliin perjantaina.
15.1.2021 / Uutiset
Kurvinen tyytyväinen: Polttoaineveron korotus ei hallituksen suunnitelmissa liikenteen päästöjen puolittamiseksi
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen on tyytyväinen liikenneministeriön tänään lausunnoille lähettämään fossiilittoman liikenteen tiekarttaan. Tiekartassa esiteltyyn keinovalikoimaan ei kuulu polttoaineveron korottaminen.
15.1.2021 / Uutiset
Liikennevaliokunnan varapuheenjohtaja Ari Torniainen: Autoa tarvitaan, päästöjä ei
Liikenteen päästöt voidaan puolittaa alueellisesti ja sosiaalisesti reilulla tavalla. Olennaista on vähentää päästöjä, ei vaikeuttaa liikkumista. Jatkossa teillä liikutaan yhä enemmän kotimaisilla uusiutuvalla polttonesteillä, biokaasulla ja sähköautoilla. Pitkien etäisyyksien Suomessa tarvitaan jatkossakin omaa autoa ja tämä tunnistetaan tiekartassa, Ari Torniainen kertoo.
15.1.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetMieluummin rohkeita uudistuksia kuin juustohöylää