Mieluummin rohkeita uudistuksia kuin juustohöylää

Keskusta Uutiset

– Nyt haetaan tasapainoa sen kanssa, että joudutaan tekemään kipeitäkin asioita, mutta että ne pystyttäisiin tekemään niin, että kaikki suomalaiset pysyvät mukana, Sipilä sanoi.

Perjantaina Smolnassa työskentelivät tiiviisti ainakin talous-, reformi-, normienpurku-, työ- ja työllisyys- sekä hyvinvointityöryhmät.

Sipilä kertoi vieneensä työryhmiin sellaista viestiä, että mieluummin kuin käytettäisiin säästöjen etsimisessä juustohöylää, haettaisiin rohkeita uudistuksia.

– Joitain hyviä ahaa-elämyksiä on syntynyt tällä rintamalla. Uudistetaan mieluummin rohkeasti rakenteita, jotta palvelut pysyisivät hyvinä, vaikka rahaa olisi käytettävissä vähän vähemmänkin, Sipilä linjasi.

Sipilä kertoi, että pohdinnassa talousryhmällä on tällä hetkellä erityisesti suorien säästöjen ja rakenneuudistusten suhde. Hän ennakoi, että ensi viikon puolivälissä voidaan kertoa julkisen talouden 10 miljardin euron sopeutushaasteen tarkemmasta palastelusta pitkän aikavälin uudistuksiin, vaalikauden aikana vaikuttaviin uudistuksiin ja suoriin säästötoimiin.

Verolinjauksiin päästään, kun ensimmäinen talousraami on sovittu.

Viikonloppuna hallitusneuvotteluissa vedetään henkeä. Puolueitten ja joidenkin työryhmien taustatyö jatkuu, mutta Smolnassa ei viikonlopun aikana neuvotella.

Mikä muuttuu yrittäjien eläkelaissa? Yrittäjien eläkelain (YEL) uudistus etenee. Huolet on kuultu. Mikä laissa muuttuu? Keskustelemassa eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja, Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi, valiokunnan jäsenet, kansanedustajat Hanna-Leena Mattila ja Pekka Aittakumpu sekä Mikro- ja yksinyrittäjät ry:n puheenjohtaja Liisa Hanén ja Suomen Yrittäjien työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellstén.
30.11.2022 / K-Studio
Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kalli: Luontoa pitää suojella – omaisuuden suoja pitää turvata ja kustannukset jakaa oikeudenmukaisesti
Luonnon tilan parantaminen on yhteinen asia, ja siihen tarvitaan jokaista. Ihmisten omaisuuden suojan pitää kuitenkin toteutua kaikissa oloissa. Luonnonsuojelun kustannusten tulee jakaantua oikeudenmukaisesti. Hallituksen esityksessä näin ei ollut ja osa omaisuuden suojaa heikentävistä ja kustannuksia epäoikeudenmukaisesti kohdentavista seurauksista kävi ilmi vasta eduskuntakäsittelyn aikana.
29.11.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan puoluevaltuusto vaatii järkeä ennallistamisasetukseen
EU:n luonnonvarapolitiikkaan tarvitaan järkeä ja kokonaiskestävyyttä. EU:ssa esitetty uusi ennallistamisasetus on suomalaiselle veronmaksajalle äärettömän kallis, huonosti valmisteltu ja epäoikeudenmukainen.
27.11.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetMieluummin rohkeita uudistuksia kuin juustohöylää