Sipilä: Neuvottelujen kipein vaihe menossa

Keskusta Uutiset

Talousryhmän ehdotus menee työryhmiin tarkasteltavaksi, ja palautuu jälleen takaisin talousryhmään. Tätä ”iterointikierrosta” jatketaan niin monta kertaa kuin on tarpeen. Sunnuntai-iltana tulisi olla siinä pisteessä, että päätökset talouden raameista voidaan tehdä.

Sipilä kuvasi, että nyt neuvotteluissa on käynnissä kaksi asiaa:

– Haetaan kestävyysvajeen ratkaisua toisaalta suorien säästöjen, toisaalta uudistusten kautta, ja toisaalta haetaan niitä asioita mihin panostaa, jotta tarvittava muutos hyvinvointiyhteiskunnan pelastamisessa saadaan aikaiseksi, Sipilä totesi.

Tavoitteena on saada aikaan kaikkiaan 10 miljardin euron vaikutus.

– Tämä ei tarkoita 10 miljardin euron leikkauslistoja. Karkeasti noin neljä miljardia etsitään säästöillä. Se tarkoittaa, että vähintään päätökset niistä pitää tehdä tämän vaalikauden aikana, Sipilä sanoi.

Hän muistutti, että 10 miljardin vaikutukset syntyvät siten, että neljän miljardin säästöjen lisäksi tehdään samaan aikaan myös rakenteellisia uudistuksia. Keskiviikkona pyritään esittelemään iso kuva säästökohteista ja uudistuksista. Sen jälkeen talousryhmän painopiste siirtyy hetkeksi verotukseen ja lyhyen tähtäimen rakenteellisten ratkaisujen hakemiseen.

Torstaina pyritään kertomaan strategiset tavoitteet ja kärkihankkeet.

Sipilän mukaan kipeä talousratkaisujen hakeminen on hänen ”prosessikaaviossaan” pisin vaihe, jolla hyvinvointiyhteiskunnan pelastussuunnitelmaa hallitusneuvotteluissa etsitään.

Ensi viikon alussa vuorossa on hallinnonalakohtaisen muutossuunnitelman teko.

– Jos mennään suunnitelmien mukaan, ensi viikon puolivälin paikkeilla oltaisiin sitten valmiita, Sipilä arvioi.

Sipilä sekä perussuomalaisten puheenjohtaja Timo Soini ja kokoomuksen puheenjohtaja Alexander Stubb ovat kiertäneet eri työryhmiä. Sipilän mukaan joissakin työryhmissä ollaan työssä jo hyvin pitkällä.

Työryhmien kokoonpanot löytyvät valtioneuvoston nettisivuilta >>

Varsinaisten neuvotteluryhmien lisäksi hallitusneuvotteluja käyvät puolueet kuulevat myös koko prosessin ajan eduskuntaryhmiensä jäsenten kommentteja ja huomioita.

Suomen Keskusta hakee viestintäpäällikköä
Onko itsenäinen ja vastuullinen viestinnän johtotehtävä sinun unelmasi? Motivoidutko vaihtuvista työpäivistä etkä säikähdä paineita? Haluatko tulla mukaan kehittämään politiikkaa aiempaa myönteisempään ja tulevaisuususkoisempaan suuntaan? Hae Suomen Keskustan viestintäpäällikön tehtävään!
28.6.2022 / Uutiset
Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokous 23. – 24.8. Porissa ja Satakunnassa
Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokous pidetään tiistaista keskiviikkoon 23. – 24.8.2022 Porissa. Kesäkokouksen yhteydessä on kansanedustajien tutustumiskäyntejä ja yleisötapahtumia Satakunnassa.
20.6.2022 / Tapahtumat
Keskustan varapuheenjohtaja Pakarinen: Kokoomuksen uudelleenharkinta erityistalousalueista paikallaan
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen on tyytyväinen Helsingin kokoomuslaisen varapormestari Daniel Sazonovin ulostuloon erityistalousalueiden puolesta. Sazonov totesi viikonloppuna Helsingin Sanomissa, että myös Helsinki voisi hyötyä Keskustan esittämästä mahdollisuudesta perustaa erityistalousalueita.
19.6.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetSipilä: Neuvottelujen kipein vaihe menossa