Sipilä: Neuvottelujen kipein vaihe menossa

Keskusta Uutiset

Talousryhmän ehdotus menee työryhmiin tarkasteltavaksi, ja palautuu jälleen takaisin talousryhmään. Tätä ”iterointikierrosta” jatketaan niin monta kertaa kuin on tarpeen. Sunnuntai-iltana tulisi olla siinä pisteessä, että päätökset talouden raameista voidaan tehdä.

Sipilä kuvasi, että nyt neuvotteluissa on käynnissä kaksi asiaa:

– Haetaan kestävyysvajeen ratkaisua toisaalta suorien säästöjen, toisaalta uudistusten kautta, ja toisaalta haetaan niitä asioita mihin panostaa, jotta tarvittava muutos hyvinvointiyhteiskunnan pelastamisessa saadaan aikaiseksi, Sipilä totesi.

Tavoitteena on saada aikaan kaikkiaan 10 miljardin euron vaikutus.

– Tämä ei tarkoita 10 miljardin euron leikkauslistoja. Karkeasti noin neljä miljardia etsitään säästöillä. Se tarkoittaa, että vähintään päätökset niistä pitää tehdä tämän vaalikauden aikana, Sipilä sanoi.

Hän muistutti, että 10 miljardin vaikutukset syntyvät siten, että neljän miljardin säästöjen lisäksi tehdään samaan aikaan myös rakenteellisia uudistuksia. Keskiviikkona pyritään esittelemään iso kuva säästökohteista ja uudistuksista. Sen jälkeen talousryhmän painopiste siirtyy hetkeksi verotukseen ja lyhyen tähtäimen rakenteellisten ratkaisujen hakemiseen.

Torstaina pyritään kertomaan strategiset tavoitteet ja kärkihankkeet.

Sipilän mukaan kipeä talousratkaisujen hakeminen on hänen ”prosessikaaviossaan” pisin vaihe, jolla hyvinvointiyhteiskunnan pelastussuunnitelmaa hallitusneuvotteluissa etsitään.

Ensi viikon alussa vuorossa on hallinnonalakohtaisen muutossuunnitelman teko.

– Jos mennään suunnitelmien mukaan, ensi viikon puolivälin paikkeilla oltaisiin sitten valmiita, Sipilä arvioi.

Sipilä sekä perussuomalaisten puheenjohtaja Timo Soini ja kokoomuksen puheenjohtaja Alexander Stubb ovat kiertäneet eri työryhmiä. Sipilän mukaan joissakin työryhmissä ollaan työssä jo hyvin pitkällä.

Työryhmien kokoonpanot löytyvät valtioneuvoston nettisivuilta >>

Varsinaisten neuvotteluryhmien lisäksi hallitusneuvotteluja käyvät puolueet kuulevat myös koko prosessin ajan eduskuntaryhmiensä jäsenten kommentteja ja huomioita.

Keskustan ryhmäpuheenjohtaja Juha Pylväs: Sotea todella tarvitaan
Viidentoista vuoden valmistelun jälkeen ollaan vihdoin saamassa aikaan uudistus, jota todella tarvitaan. Tämä päivä (15.6.2021) jää aikakirjoihin suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä, eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo.
15.6.2021 / Uutiset
Maanantai-iltana palataan vielä vaaleihin ja sen tunnelmiin. Klo 18 alkavassa lähetyksessä käydään puoluesihteeri Riikka Pirkkalaisen ja puolustusministeri, kansanedustaja Antti Kaikkosen kanssa vaalituloksen kimppuun.
14.6.2021 / K-Studio
Keskustan kuntavaalivalvojaisia järjestetään ympäri Suomen eri kunnissa. Puolue ei järjestä varsinaisia vaalivalvojaisia vaan etkot, joissa vieraillaan keskustalaisissa vaalivalvojaisissa ympäri Suomen ja kuullaan puheenjohtaja Annika Saarikon haastattelu. Lähetyksen juontaa Keskustan viestintäpäällikkö, toimittaja Laura Ruohola. Musiikista vastaa Eetu Viinikka. Tervetuloa seuraamaan suoraa lähetystä!
13.6.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetSipilä: Neuvottelujen kipein vaihe menossa