Sipilä: Neuvottelujen kipein vaihe menossa

Keskusta Uutiset

Talousryhmän ehdotus menee työryhmiin tarkasteltavaksi, ja palautuu jälleen takaisin talousryhmään. Tätä ”iterointikierrosta” jatketaan niin monta kertaa kuin on tarpeen. Sunnuntai-iltana tulisi olla siinä pisteessä, että päätökset talouden raameista voidaan tehdä.

Sipilä kuvasi, että nyt neuvotteluissa on käynnissä kaksi asiaa:

– Haetaan kestävyysvajeen ratkaisua toisaalta suorien säästöjen, toisaalta uudistusten kautta, ja toisaalta haetaan niitä asioita mihin panostaa, jotta tarvittava muutos hyvinvointiyhteiskunnan pelastamisessa saadaan aikaiseksi, Sipilä totesi.

Tavoitteena on saada aikaan kaikkiaan 10 miljardin euron vaikutus.

– Tämä ei tarkoita 10 miljardin euron leikkauslistoja. Karkeasti noin neljä miljardia etsitään säästöillä. Se tarkoittaa, että vähintään päätökset niistä pitää tehdä tämän vaalikauden aikana, Sipilä sanoi.

Hän muistutti, että 10 miljardin vaikutukset syntyvät siten, että neljän miljardin säästöjen lisäksi tehdään samaan aikaan myös rakenteellisia uudistuksia. Keskiviikkona pyritään esittelemään iso kuva säästökohteista ja uudistuksista. Sen jälkeen talousryhmän painopiste siirtyy hetkeksi verotukseen ja lyhyen tähtäimen rakenteellisten ratkaisujen hakemiseen.

Torstaina pyritään kertomaan strategiset tavoitteet ja kärkihankkeet.

Sipilän mukaan kipeä talousratkaisujen hakeminen on hänen ”prosessikaaviossaan” pisin vaihe, jolla hyvinvointiyhteiskunnan pelastussuunnitelmaa hallitusneuvotteluissa etsitään.

Ensi viikon alussa vuorossa on hallinnonalakohtaisen muutossuunnitelman teko.

– Jos mennään suunnitelmien mukaan, ensi viikon puolivälin paikkeilla oltaisiin sitten valmiita, Sipilä arvioi.

Sipilä sekä perussuomalaisten puheenjohtaja Timo Soini ja kokoomuksen puheenjohtaja Alexander Stubb ovat kiertäneet eri työryhmiä. Sipilän mukaan joissakin työryhmissä ollaan työssä jo hyvin pitkällä.

Työryhmien kokoonpanot löytyvät valtioneuvoston nettisivuilta >>

Varsinaisten neuvotteluryhmien lisäksi hallitusneuvotteluja käyvät puolueet kuulevat myös koko prosessin ajan eduskuntaryhmiensä jäsenten kommentteja ja huomioita.

Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
Suomi ja suomalaisuus – koko Suomi. Mitkä ovat nuo meidän suomalaisten vahvuudet Suomessa, mitkä ovat olleet turvanamme koronan aikana ja miten hyödyntää niitä Suomen uudelleenrakentamisessa. Keskustelemassa Keskustan puheenjohtaja, kansanedustaja Katri Kulmuni sekä kirjailija, käsikirjoittaja Katri Manninen. Podcastia juontaa Keskustan viestintäpäällikkö Laura Ruohola.
26.6.2020 / Podcast
EtusivuAjankohtaistaUutisetSipilä: Neuvottelujen kipein vaihe menossa