Sipilä: Neuvottelujen kipein vaihe menossa

Keskusta Uutiset

Talousryhmän ehdotus menee työryhmiin tarkasteltavaksi, ja palautuu jälleen takaisin talousryhmään. Tätä ”iterointikierrosta” jatketaan niin monta kertaa kuin on tarpeen. Sunnuntai-iltana tulisi olla siinä pisteessä, että päätökset talouden raameista voidaan tehdä.

Sipilä kuvasi, että nyt neuvotteluissa on käynnissä kaksi asiaa:

– Haetaan kestävyysvajeen ratkaisua toisaalta suorien säästöjen, toisaalta uudistusten kautta, ja toisaalta haetaan niitä asioita mihin panostaa, jotta tarvittava muutos hyvinvointiyhteiskunnan pelastamisessa saadaan aikaiseksi, Sipilä totesi.

Tavoitteena on saada aikaan kaikkiaan 10 miljardin euron vaikutus.

– Tämä ei tarkoita 10 miljardin euron leikkauslistoja. Karkeasti noin neljä miljardia etsitään säästöillä. Se tarkoittaa, että vähintään päätökset niistä pitää tehdä tämän vaalikauden aikana, Sipilä sanoi.

Hän muistutti, että 10 miljardin vaikutukset syntyvät siten, että neljän miljardin säästöjen lisäksi tehdään samaan aikaan myös rakenteellisia uudistuksia. Keskiviikkona pyritään esittelemään iso kuva säästökohteista ja uudistuksista. Sen jälkeen talousryhmän painopiste siirtyy hetkeksi verotukseen ja lyhyen tähtäimen rakenteellisten ratkaisujen hakemiseen.

Torstaina pyritään kertomaan strategiset tavoitteet ja kärkihankkeet.

Sipilän mukaan kipeä talousratkaisujen hakeminen on hänen ”prosessikaaviossaan” pisin vaihe, jolla hyvinvointiyhteiskunnan pelastussuunnitelmaa hallitusneuvotteluissa etsitään.

Ensi viikon alussa vuorossa on hallinnonalakohtaisen muutossuunnitelman teko.

– Jos mennään suunnitelmien mukaan, ensi viikon puolivälin paikkeilla oltaisiin sitten valmiita, Sipilä arvioi.

Sipilä sekä perussuomalaisten puheenjohtaja Timo Soini ja kokoomuksen puheenjohtaja Alexander Stubb ovat kiertäneet eri työryhmiä. Sipilän mukaan joissakin työryhmissä ollaan työssä jo hyvin pitkällä.

Työryhmien kokoonpanot löytyvät valtioneuvoston nettisivuilta >>

Varsinaisten neuvotteluryhmien lisäksi hallitusneuvotteluja käyvät puolueet kuulevat myös koko prosessin ajan eduskuntaryhmiensä jäsenten kommentteja ja huomioita.

Keskustan varapj. Petri Honkonen: Kyse on nyt Suomen selviytymisestä - ymmärretäänkö asioiden vakavuus?
Työllisyys ylös, velka hallintaan ja alas, kaikki (jokainen suomalainen ja koko maa) mukana pitäen. Siinä se on: perus- ja pääasioiden programmi Suomelle, sanoo Petri Honkonen.
20.2.2021 / Uutiset
Keskustan Pakarinen: Kuntien osaajapulaan on vastattava
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen jakaa huolen kuntien osaavan työvoiman saatavuudesta. Kevan työvoimaennusteen viesti on selkeä. Ihmisten arjen kannalta keskeisten palveluiden saatavuus eri puolilla Suomea on uhattuna, jos mitään ei tehdä.
19.2.2021 / Uutiset
Keskustan Eeva Kalli: Perheiden toiveet ja Keskustan tavoitteet toteutuvat perhevapaauudistuksessa
Yksi Keskustan kymmenestä kynnyskysymyksestä hallitukseen osallistumiselle oli nykyjärjestelmään nähden aidosti perhe-etuuksia parantavan perhepaketin toteuttaminen. - Keskusta vaati hallitusneuvotteluissa, että kotihoidon tuki säilytetään nykymuotoisena ja että äitien käytettävissä olevia ansiosidonnaisia perhevapaita ei vähennetä. Nämä tavoitteet kirjattiin myös hallitusohjelmaan. Perhevapaauudistuksen tavoitteena onkin hoivan tasa-arvon ja isien hoivavastuun kasvattaminen isille kohdennettuja etuuksia parantamalla, ei äitien vapaita leikkaamalla tai kotihoidon tukioikeutta heikentämällä.
16.2.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetSipilä: Neuvottelujen kipein vaihe menossa