Sotelle toteuttamiskelpoinen polku

Keskusta Uutiset

Hallitusneuvotteluihin valtioneuvoston juhlahuoneistoon Smolnaan kerääntyneet toimittajat kysyivät, syntyykö sote-ratkaisu maakuntapohjalta vai kuntayhtymäpohjalta. Sipilä totesi, että jommalta kummalta pohjalta se syntyy.

Puheenjohtajatriolla on edessä tiivis ilta. Kolmikko on saanut pöydälleen sote-pohdintojen lisäksi muun muassa työryhmien määrittelemät neljän vuoden tavoitteet ja kärkihankkeet.

Neuvotteluiden kulusta välittyi edelleen positiivinen kuva. Sipilä selvitti päiväkohtaiset aikataulutavoitteet. Huomenna keskiviikkona selviää valtiontalouden 10 miljardin euron haasteen hahmottuminen eri ”koreihin”. Torstain aikana on tarkoitus lyödä lukkoon kärkihankkeet, ja perjantaina pyritään hahmottamaan neljän miljardin euron reformikorin sisältö. Viikonloppu käytetään talouden raamin loppuun saattamiseen. Alkuviikosta sovitaan hallinnonalakohtainen muutossuunnitelma.

Valmista on Sipilän mukaan ensi viikon puolivälissä.

– Tämä on kipein mutta haastavin ja mielenkiintoisin vaihe, kun väännetään asioita kohilleen, niin kuin oululaiset sannoo, Sipilä luonnehti.

Työn alla muutosohjelma

Neuvottelujen vetäjätriosta myös Soini ja Stubb kiittelivät edelleen toimintatapoja. Kaikkien mielestä neuvotteluissa ollaan mielekkäässä vaiheessa, kun päästään vääntämään asioista. Silti mitään suuria ideologisia erimielisyyksiä ei trio S:n eri jäsenten mielestä ilmassa ole.

– Kaikki asiat lopulta tulevat tämän trion kautta mutta työryhmät saavat työskennellä itsenäisesti ja kaikki asiantuntijat voivat kulkea pääovesta, Soini totesi.

Sipilä korosti, että hallitusohjelmassa kyse on strategisesta ohjelmasta ja muutosohjelmasta – ei vain säästöistä.

– Valitsemme painopistealueita, joihin pitää pystyä myös panostamaan, vaikka menoja joudutaan leikkaamaan. Näitten päätösten aika on, kun kärkihankkeet on valittu.

Stubb kiitteli, ettei asioita vatuloida loputtomiin maistellen samalla uutta sanaa, jonka oli Sipilältä oppinut. Sipilä itsekin vakuutti, että aikataulussa edetään.

– Emme loputtomasti vatuloi tai jappase näissä.

Stubb kaivoi esiin kynän ja kirjoitti sanan vihkoonsa mutisten ”jappase!”.

Talousratkaisujen yksityiskohdista Sipilä ei vielä sanonut mitään. Hän kertoi ainoastaan, että triolla on edessään työntäyteinen ilta, kun myös talousryhmän sopeutusehdotuksia käydään läpi. Talousryhmä puolestaan on siirtynyt pohtimaan verotuskysymyksiä siksi aikaa, kun ryhmän ehdotukset säästöistä ovat kierroksella muissa työryhmissä ja puheenjohtajakolmikolla.

– Tässä on kyse kokonaisuudesta ja se nähdään vasta loppuvaiheessa, neuvottelijat totesivat.

Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko: Olemme Suomen myönteisin ja tulevaisuuskoisin puolue
"Keskusta on aina toiminut nimensä mukaisesti sillanrakentajana suomalaisessa politiikassa. Uskon, että sille on nyt tilausta enemmän kuin koskaan. Maltti ja empatia ovat politiikan supervoimia", näin totesi Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko perjantaiaamun poliittisessa linjapuheessaan.
18.9.2020 / Uutiset
Keskustan uusi puheenjohtaja Annika Saarikko pitää linjapuheensa yhdessä muun puoluejohdon kanssa.
18.9.2020 / K-Studio
K-studiossa vieraana valtiovarainministeri Matti Vanhanen.
16.9.2020 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetSotelle toteuttamiskelpoinen polku