Säästöjen rakenne alkaa hahmottua

Keskusta Uutiset

– Kuntien velvoitteet säästöistä tulevat voimaan pidemmällä aikavälillä, Sipilä totesi.

Hänen mukaansa soteuudistus ja julkisen sektorin tuottavuustoimet vaikuttavat asteittain ja tähtäin on vuodessa 2030.

– Päällimmäinen neljästä korista tähtää 1,5 miljardin sopeutukseen kasvun ja työllisyyden toimin. Jos kasvu- ja työllisyyspaketin taakse ei saada uskottavia toimia, tehdään ehdollinen säästölista, Sipilä sanoi.

Neuvottelijoiden tekemillä malleilla vuoteen 2019 mennessä kuntatalous ja valtiontalous olisivat hieman alijäämäiset, mutta tasapaino saavutettaisiin vuoteen 2021 mennessä.

Reformiryhmä pohtii Sipilän mukaan kuntien velvoitteita ja etsii sieltä miljardin euron edestä vaikuttavuutta. Toimet tarkoittavat tehtävien karsintaa, normien väljentämistä ja toimintatapojen uudistamista.

– Sitä listaa nyt parhaillaan väännetään, Sipilä kertoi.

Kolme askelta soteen

Sipilän mukaan sosiaali- ja terveyspalvelu-uudistus eli sote on nyt hyvässä asennossa. Askelmerkkejä tehdään parhaillaan, mutta lopullinen malli ei ole vielä valmis.

Sipilän mukaan soteasiaa on ”jumpattu” myös hallitusneuvotteluja käyvien keskustan, perussuomalaisten ja kokoomuksen puheenjohtajista koostuvassa triossa.

– Tavoitteenamme on tehdä poliittinen prioriteetti siitä, mikä on polku eteenpäin. Nyt on kaksi mallia, eli kuntayhtymämalli tai sitten suurempi itsehallintoalue. Päätöstä mallista ei ole vielä tehty, Sipilä sanoi.

Askelmerkkejä sitä kohti on kuitenkin rakennettu. Sote-ratkaisulle on sovittu kolme porrasta, joiden pohjalta edetään. Periaatteina ovat julkisten sosiaali- ja terveyspalveluiden integraatio ja rakenneuudistus, siirtyminen yksikanavaiseen rahoitukseen sekä valinnanvapauden ja tuotannon monipuolistuminen.

Sipilä totesi mediainfon aluksi tv-kameroille, että saadun kansalaispalautteen perusteella myös silmälasien istuvuutta on tänään parannettu niin, että rillit eivät enää valu nenälle.

Eurovaaliehdokas Kati Häkkinen: EU:ssa päätetään sinullekin tärkeistä asioista
Vuoden 2019 EU-vaalien äänestysprosentti oli valtakunnallisesti 40,8 %, Kaakkois-Suomessa 36.5 % ja Mikkelissä 39,3 %.
13.4.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Miksi hallitus toimillaan vain romuttaa luottamusta?
Keskusta ihmettelee, miksi hallituksen ja hallituspuolueiden riveistä rakentamisen ja parantamisen sijaan revitään ja rapautetaan. Hallitus uhkaa toimillaan romuttaa Suomen toimivan eläkejärjestelmän, joka turvaisi myös tulevien sukupolvien aseman. Samoin hallitus on tekemässä sairaalaverkolle. Oraalle saatu sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän kehittäminen näyttää hallituksen käsissä vaihtuvan järjestelmän hävittämiseen. Sama meno jatkuu myös toisen hallituspuolueen puheissa, joissa pilkataan ja nälvitään ratkaisujen hakemisen sijaan.
12.4.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
EtusivuAjankohtaistaUutisetSäästöjen rakenne alkaa hahmottua