Säästöjen rakenne alkaa hahmottua

Keskusta Uutiset

– Kuntien velvoitteet säästöistä tulevat voimaan pidemmällä aikavälillä, Sipilä totesi.

Hänen mukaansa soteuudistus ja julkisen sektorin tuottavuustoimet vaikuttavat asteittain ja tähtäin on vuodessa 2030.

– Päällimmäinen neljästä korista tähtää 1,5 miljardin sopeutukseen kasvun ja työllisyyden toimin. Jos kasvu- ja työllisyyspaketin taakse ei saada uskottavia toimia, tehdään ehdollinen säästölista, Sipilä sanoi.

Neuvottelijoiden tekemillä malleilla vuoteen 2019 mennessä kuntatalous ja valtiontalous olisivat hieman alijäämäiset, mutta tasapaino saavutettaisiin vuoteen 2021 mennessä.

Reformiryhmä pohtii Sipilän mukaan kuntien velvoitteita ja etsii sieltä miljardin euron edestä vaikuttavuutta. Toimet tarkoittavat tehtävien karsintaa, normien väljentämistä ja toimintatapojen uudistamista.

– Sitä listaa nyt parhaillaan väännetään, Sipilä kertoi.

Kolme askelta soteen

Sipilän mukaan sosiaali- ja terveyspalvelu-uudistus eli sote on nyt hyvässä asennossa. Askelmerkkejä tehdään parhaillaan, mutta lopullinen malli ei ole vielä valmis.

Sipilän mukaan soteasiaa on ”jumpattu” myös hallitusneuvotteluja käyvien keskustan, perussuomalaisten ja kokoomuksen puheenjohtajista koostuvassa triossa.

– Tavoitteenamme on tehdä poliittinen prioriteetti siitä, mikä on polku eteenpäin. Nyt on kaksi mallia, eli kuntayhtymämalli tai sitten suurempi itsehallintoalue. Päätöstä mallista ei ole vielä tehty, Sipilä sanoi.

Askelmerkkejä sitä kohti on kuitenkin rakennettu. Sote-ratkaisulle on sovittu kolme porrasta, joiden pohjalta edetään. Periaatteina ovat julkisten sosiaali- ja terveyspalveluiden integraatio ja rakenneuudistus, siirtyminen yksikanavaiseen rahoitukseen sekä valinnanvapauden ja tuotannon monipuolistuminen.

Sipilä totesi mediainfon aluksi tv-kameroille, että saadun kansalaispalautteen perusteella myös silmälasien istuvuutta on tänään parannettu niin, että rillit eivät enää valu nenälle.

Keskustan puoluepäivä – SuomiAreena
"Elämänmakuiset ratkaisut uuden normaalin parissa". Mukana keskustelemassa tiede-ja kulttuuriministeri Antti IV Kurvinen, kansanedustaja, ex-huippu-urheilija Hanna Kosonen sekä koronavuonna virtuaalialan yrityksen perustanut yrittäjä Jarno Wuorisalo. Keskustelun loppupuolella seuraamme liittyy myös maa-ja metsätalousministeri Jari Leppä.
12.7.2021 / Uutiset
Keskustan Lohi, Aittakumpu ja Mattila iloitsevat: Tänään tehtiin historiaa!
"Tänään tehtiin historiaa", iloitsivat keskustalaiset sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenet, kansanedustajat Markus Lohi, Pekka Aittakumpu ja Hanna-Leena Mattila, eduskunnan hyväksyttyä soteuudistuksen lainsäädännön äänin 105-77.
23.6.2021 / Uutiset
Juha Pylväs sote-uudistuksen läpimenosta: Poikkeuksellisen iso onnistuminen!
"Poikkeuksellisen iso onnistuminen Marinin-Saarikon hallitukselta. Tämä päivä jää aikakirjoihin", Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo sote-uudistuksen läpimenosta eduskunnassa.
23.6.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetSäästöjen rakenne alkaa hahmottua