Säästöjen rakenne alkaa hahmottua

Keskusta Uutiset

– Kuntien velvoitteet säästöistä tulevat voimaan pidemmällä aikavälillä, Sipilä totesi.

Hänen mukaansa soteuudistus ja julkisen sektorin tuottavuustoimet vaikuttavat asteittain ja tähtäin on vuodessa 2030.

– Päällimmäinen neljästä korista tähtää 1,5 miljardin sopeutukseen kasvun ja työllisyyden toimin. Jos kasvu- ja työllisyyspaketin taakse ei saada uskottavia toimia, tehdään ehdollinen säästölista, Sipilä sanoi.

Neuvottelijoiden tekemillä malleilla vuoteen 2019 mennessä kuntatalous ja valtiontalous olisivat hieman alijäämäiset, mutta tasapaino saavutettaisiin vuoteen 2021 mennessä.

Reformiryhmä pohtii Sipilän mukaan kuntien velvoitteita ja etsii sieltä miljardin euron edestä vaikuttavuutta. Toimet tarkoittavat tehtävien karsintaa, normien väljentämistä ja toimintatapojen uudistamista.

– Sitä listaa nyt parhaillaan väännetään, Sipilä kertoi.

Kolme askelta soteen

Sipilän mukaan sosiaali- ja terveyspalvelu-uudistus eli sote on nyt hyvässä asennossa. Askelmerkkejä tehdään parhaillaan, mutta lopullinen malli ei ole vielä valmis.

Sipilän mukaan soteasiaa on ”jumpattu” myös hallitusneuvotteluja käyvien keskustan, perussuomalaisten ja kokoomuksen puheenjohtajista koostuvassa triossa.

– Tavoitteenamme on tehdä poliittinen prioriteetti siitä, mikä on polku eteenpäin. Nyt on kaksi mallia, eli kuntayhtymämalli tai sitten suurempi itsehallintoalue. Päätöstä mallista ei ole vielä tehty, Sipilä sanoi.

Askelmerkkejä sitä kohti on kuitenkin rakennettu. Sote-ratkaisulle on sovittu kolme porrasta, joiden pohjalta edetään. Periaatteina ovat julkisten sosiaali- ja terveyspalveluiden integraatio ja rakenneuudistus, siirtyminen yksikanavaiseen rahoitukseen sekä valinnanvapauden ja tuotannon monipuolistuminen.

Sipilä totesi mediainfon aluksi tv-kameroille, että saadun kansalaispalautteen perusteella myös silmälasien istuvuutta on tänään parannettu niin, että rillit eivät enää valu nenälle.

Petri Honkonen: Kokoomuksen ajama ajoneuvoveron jättikorotus estettävä
Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen torjuu kokoomuksen linjan vuosittaisen ajoneuvoveron rajuista korotuksista. Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo kertoi muutoksista kokoomuksen veromalliin perjantaina.
15.1.2021 / Uutiset
Kurvinen tyytyväinen: Polttoaineveron korotus ei hallituksen suunnitelmissa liikenteen päästöjen puolittamiseksi
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen on tyytyväinen liikenneministeriön tänään lausunnoille lähettämään fossiilittoman liikenteen tiekarttaan. Tiekartassa esiteltyyn keinovalikoimaan ei kuulu polttoaineveron korottaminen.
15.1.2021 / Uutiset
Liikennevaliokunnan varapuheenjohtaja Ari Torniainen: Autoa tarvitaan, päästöjä ei
Liikenteen päästöt voidaan puolittaa alueellisesti ja sosiaalisesti reilulla tavalla. Olennaista on vähentää päästöjä, ei vaikeuttaa liikkumista. Jatkossa teillä liikutaan yhä enemmän kotimaisilla uusiutuvalla polttonesteillä, biokaasulla ja sähköautoilla. Pitkien etäisyyksien Suomessa tarvitaan jatkossakin omaa autoa ja tämä tunnistetaan tiekartassa, Ari Torniainen kertoo.
EtusivuAjankohtaistaUutisetSäästöjen rakenne alkaa hahmottua