Säästöjen rakenne alkaa hahmottua

Keskusta Uutiset

– Kuntien velvoitteet säästöistä tulevat voimaan pidemmällä aikavälillä, Sipilä totesi.

Hänen mukaansa soteuudistus ja julkisen sektorin tuottavuustoimet vaikuttavat asteittain ja tähtäin on vuodessa 2030.

– Päällimmäinen neljästä korista tähtää 1,5 miljardin sopeutukseen kasvun ja työllisyyden toimin. Jos kasvu- ja työllisyyspaketin taakse ei saada uskottavia toimia, tehdään ehdollinen säästölista, Sipilä sanoi.

Neuvottelijoiden tekemillä malleilla vuoteen 2019 mennessä kuntatalous ja valtiontalous olisivat hieman alijäämäiset, mutta tasapaino saavutettaisiin vuoteen 2021 mennessä.

Reformiryhmä pohtii Sipilän mukaan kuntien velvoitteita ja etsii sieltä miljardin euron edestä vaikuttavuutta. Toimet tarkoittavat tehtävien karsintaa, normien väljentämistä ja toimintatapojen uudistamista.

– Sitä listaa nyt parhaillaan väännetään, Sipilä kertoi.

Kolme askelta soteen

Sipilän mukaan sosiaali- ja terveyspalvelu-uudistus eli sote on nyt hyvässä asennossa. Askelmerkkejä tehdään parhaillaan, mutta lopullinen malli ei ole vielä valmis.

Sipilän mukaan soteasiaa on ”jumpattu” myös hallitusneuvotteluja käyvien keskustan, perussuomalaisten ja kokoomuksen puheenjohtajista koostuvassa triossa.

– Tavoitteenamme on tehdä poliittinen prioriteetti siitä, mikä on polku eteenpäin. Nyt on kaksi mallia, eli kuntayhtymämalli tai sitten suurempi itsehallintoalue. Päätöstä mallista ei ole vielä tehty, Sipilä sanoi.

Askelmerkkejä sitä kohti on kuitenkin rakennettu. Sote-ratkaisulle on sovittu kolme porrasta, joiden pohjalta edetään. Periaatteina ovat julkisten sosiaali- ja terveyspalveluiden integraatio ja rakenneuudistus, siirtyminen yksikanavaiseen rahoitukseen sekä valinnanvapauden ja tuotannon monipuolistuminen.

Sipilä totesi mediainfon aluksi tv-kameroille, että saadun kansalaispalautteen perusteella myös silmälasien istuvuutta on tänään parannettu niin, että rillit eivät enää valu nenälle.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetSäästöjen rakenne alkaa hahmottua