Uudella hallituksella edessään välttämättömiä uudistuksia

Keskusta Uutiset

Hallitusohjelma on poikkeuksellinen taloudellisten linjausten tarkkuudessaan. Käytännössä neuvotteluissa tehdyn työn pohjalta päälinjat ensi vuoden budjettiin ja koko neljän vuoden kehyksiin on luotu.

– On nöyrästi tunnustettava, että olen kokenut itseni pieneksi, mutta uskon että olemme saaneet aikaan sellaisen suunnitelman, jolla Suomi selviää, Sipilä kertoi.

Sipilä muistutti, että Suomen talouden tila on kestämättömällä pohjalla, ja että emme voi tehdä enempää velkaa lastemme maksettavaksi. Käsillä on nyt muutosohjelma.

– Hallituksen tavoitteena on työllistävä, työtä tekevä ja yritteliäs Suomi. Päätökset ovat paikoin kipeitä, ja koskettavat jotenkin jokaista suomalaista.

Sipilä avasi päätettyjä 10 miljardin sopeutustoimia. Suorat säästöt ja vuoteen 2021 vaikuttavien rakenneuudistusten osuus sopeutuksista on 4,5 miljardia euroa. Sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistus ja tuottavuuden lisäämisen sekä kuntien tehtävien ja velvoitteiden karsiminen muodostavat yhteensä 4 miljardin euron kokonaisuuden.

Näiden lisäksi on 1,5 miljardin euron kokonaisuus, joka pyritään saamaan kasaan työllisyyttä ja kasvua parantamalla. Sen edellytyksenä on yhteiskuntasopimuksen syntyminen. Mikäli tällaista ei saada aikaan, edessä ovat vastaavasti puolentoista miljardin euron lisäleikkaukset.

– Hyvinvoinnin säilyttämiseksi suomalaisten täytyy tehdä enemmän töitä, Sipilä totesi.

Sipilä korosti myös esimerkin voimaa ja yhteisen tahtotilan syntyä muutosten viemiseksi eteenpäin läpi yhteiskunnan.

– Tarvitsemme kohtuuden ja samassa veneessä olemisen viestin. Vetoan syvästi elinkeinoelämän, kirkon ja ammattiyhdistysliikkeen johtoon. Tarvitaan parempiosaisten ”tupo”, jonka etumerkki on miinusmerkkinen.

Keskustalle painava salkkukokonaisuus

Keskustalle tulevat uudessa hallituksessa pääministerin salkun lisäksi elinkeinoministerin, ympäristö- ja liikenneministerin, perhe- ja perusturvaministerin, maa- ja metsätalousministerin, kunta- ja uudistusministerin salkku.

Perussuomalaisille tulevat ulkoministerin, oikeus- ja työministerin, puolustusministerin, sosiaali- ja terveysministerin. Kokoomukselle on sovittu valtiovarainministerin, opetus- ja kulttuuriministerin, sisäministerin sekä ulkomaankauppa- ja kehitysministerin salkut.

Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
Suomi ja suomalaisuus – koko Suomi. Mitkä ovat nuo meidän suomalaisten vahvuudet Suomessa, mitkä ovat olleet turvanamme koronan aikana ja miten hyödyntää niitä Suomen uudelleenrakentamisessa. Keskustelemassa Keskustan puheenjohtaja, kansanedustaja Katri Kulmuni sekä kirjailija, käsikirjoittaja Katri Manninen. Podcastia juontaa Keskustan viestintäpäällikkö Laura Ruohola.
26.6.2020 / Podcast
EtusivuAjankohtaistaUutisetUudella hallituksella edessään välttämättömiä uudistuksia