Keskusta päätti hallitukseen menosta

Keskusta Uutiset

Puoluevaltuuston jäsenet vetosivat päätöstä edeltäneen keskustelun aikana voimakkaasti koulutuksen säilyttämisen ja kehittämisen puolesta. Tulevat koulutusleikkaukset herättivät huolta.

Hallitusneuvottelujen kulku ja tulos kaikkineen saivat kiitosta.

– Kyllä tällä paperilla kehtaa hallitukseen lähteä, totesi puoluevaltuuston jäsen Pekka Pelttari Peräpohjolan piiristä.

Hallitusneuvotteluissa talousryhmän puheenjohtajana toiminut eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kimmo Tiilikainen avasi leikkausten taustoja sanomalla, että pienimmät etuudet haluttiin suojata. Koulutuksesta neuvottelemassa ollut kansanedustaja Tuomo Puumala kertoi tarkemmin koulutukseen tulevista muutoksista.

– Jos [säästöjen] mittaluokka on tämä, tätä ei paljon oikeudenmukaisemmin voisi tehdä, Puumala sanoi.

Koulutuksessa kyse on Puumalan mukaan monesta rakenteellisesta uudistuksesta. Esimerkiksi rahoitusjärjestelmää muutetaan toisella asteella siten, että oppilaitokset saavat jatkossa rahaa valmistuneiden, eivät oppilaitoksessa kirjoilla olevien mukaan. Hän muistutti monien Keskustalle tärkeiden tavoitteiden kuten nuorisotakuuseen panostamisen toteutuneen.

Myös kehitysavun leikkaus nostettiin keskustelussa esiin. Muistutuksena kehitysmaiden auttamisen tärkeydestä kehitysyhteistyöhankkeessa mukana oleva pohjoissavolainen puoluevaltuuston edustaja kierrätti kokouksessa keräyslipasta, jolla kerättiin rahaa tyttöjen koulutukseen Boliviassa.

Torstaina Keskusta päättää ministerinsalkkujensa jaosta puoluehallituksen, eduskuntaryhmän ja europarlamentaarikkojen klo 17 alkavassa yhteiskokouksessa.

Juttua täydennetty 28.5. klo 16.45 toiseksi viimeisen kappaleen osalta

MEP Elsi Katainen vaatii: Unionin maahanmuuttoa on uudistettava realistisesti
Europarlamentaarikko Elsi Katainen peräänkuuluttaa realistista ja rakentavaa lähestymistapaa, kun EU:n maahanmuuttouudistuksesta keskustellaan.
25.9.2020 / Uutiset
Kurvinen ihmettelee Kokoomuksen kaksijakoisia kommentteja
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen ihmettelee Kokoomuksen sumutusta, joka kohdistuu ennen kaikkea maaseudun ihmisiin ja maaseutuelinkeinoihin. Kaverit pelaavat kaksin kortein ja Kokoomuksen kanta vaihtuu, kun Helsingistä tullaan maakuntaan.
23.9.2020 / Uutiset
Markus Lohi: Matkustusrajoituksia tarkennettava välittömästi
Keskustan varapuheenjohtaja ja eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Markus Lohi vaatii hallituksen matkustuslinjauksiin selkeyttä.
23.9.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskusta päätti hallitukseen menosta