Keskusta päätti hallitukseen menosta

Keskusta Uutiset

Puoluevaltuuston jäsenet vetosivat päätöstä edeltäneen keskustelun aikana voimakkaasti koulutuksen säilyttämisen ja kehittämisen puolesta. Tulevat koulutusleikkaukset herättivät huolta.

Hallitusneuvottelujen kulku ja tulos kaikkineen saivat kiitosta.

– Kyllä tällä paperilla kehtaa hallitukseen lähteä, totesi puoluevaltuuston jäsen Pekka Pelttari Peräpohjolan piiristä.

Hallitusneuvotteluissa talousryhmän puheenjohtajana toiminut eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kimmo Tiilikainen avasi leikkausten taustoja sanomalla, että pienimmät etuudet haluttiin suojata. Koulutuksesta neuvottelemassa ollut kansanedustaja Tuomo Puumala kertoi tarkemmin koulutukseen tulevista muutoksista.

– Jos [säästöjen] mittaluokka on tämä, tätä ei paljon oikeudenmukaisemmin voisi tehdä, Puumala sanoi.

Koulutuksessa kyse on Puumalan mukaan monesta rakenteellisesta uudistuksesta. Esimerkiksi rahoitusjärjestelmää muutetaan toisella asteella siten, että oppilaitokset saavat jatkossa rahaa valmistuneiden, eivät oppilaitoksessa kirjoilla olevien mukaan. Hän muistutti monien Keskustalle tärkeiden tavoitteiden kuten nuorisotakuuseen panostamisen toteutuneen.

Myös kehitysavun leikkaus nostettiin keskustelussa esiin. Muistutuksena kehitysmaiden auttamisen tärkeydestä kehitysyhteistyöhankkeessa mukana oleva pohjoissavolainen puoluevaltuuston edustaja kierrätti kokouksessa keräyslipasta, jolla kerättiin rahaa tyttöjen koulutukseen Boliviassa.

Torstaina Keskusta päättää ministerinsalkkujensa jaosta puoluehallituksen, eduskuntaryhmän ja europarlamentaarikkojen klo 17 alkavassa yhteiskokouksessa.

Juttua täydennetty 28.5. klo 16.45 toiseksi viimeisen kappaleen osalta

Suomen Keskusta hakee viestintäpäällikköä
Onko itsenäinen ja vastuullinen viestinnän johtotehtävä sinun unelmasi? Motivoidutko vaihtuvista työpäivistä etkä säikähdä paineita? Haluatko tulla mukaan kehittämään politiikkaa aiempaa myönteisempään ja tulevaisuususkoisempaan suuntaan? Hae Suomen Keskustan viestintäpäällikön tehtävään!
28.6.2022 / Uutiset
Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokous 23. – 24.8. Porissa ja Satakunnassa
Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokous pidetään tiistaista keskiviikkoon 23. – 24.8.2022 Porissa. Kesäkokouksen yhteydessä on kansanedustajien tutustumiskäyntejä ja yleisötapahtumia Satakunnassa.
20.6.2022 / Tapahtumat
Keskustan varapuheenjohtaja Pakarinen: Kokoomuksen uudelleenharkinta erityistalousalueista paikallaan
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen on tyytyväinen Helsingin kokoomuslaisen varapormestari Daniel Sazonovin ulostuloon erityistalousalueiden puolesta. Sazonov totesi viikonloppuna Helsingin Sanomissa, että myös Helsinki voisi hyötyä Keskustan esittämästä mahdollisuudesta perustaa erityistalousalueita.
19.6.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskusta päätti hallitukseen menosta