Keskusta päätti hallitukseen menosta

Keskusta Uutiset

Puoluevaltuuston jäsenet vetosivat päätöstä edeltäneen keskustelun aikana voimakkaasti koulutuksen säilyttämisen ja kehittämisen puolesta. Tulevat koulutusleikkaukset herättivät huolta.

Hallitusneuvottelujen kulku ja tulos kaikkineen saivat kiitosta.

– Kyllä tällä paperilla kehtaa hallitukseen lähteä, totesi puoluevaltuuston jäsen Pekka Pelttari Peräpohjolan piiristä.

Hallitusneuvotteluissa talousryhmän puheenjohtajana toiminut eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kimmo Tiilikainen avasi leikkausten taustoja sanomalla, että pienimmät etuudet haluttiin suojata. Koulutuksesta neuvottelemassa ollut kansanedustaja Tuomo Puumala kertoi tarkemmin koulutukseen tulevista muutoksista.

– Jos [säästöjen] mittaluokka on tämä, tätä ei paljon oikeudenmukaisemmin voisi tehdä, Puumala sanoi.

Koulutuksessa kyse on Puumalan mukaan monesta rakenteellisesta uudistuksesta. Esimerkiksi rahoitusjärjestelmää muutetaan toisella asteella siten, että oppilaitokset saavat jatkossa rahaa valmistuneiden, eivät oppilaitoksessa kirjoilla olevien mukaan. Hän muistutti monien Keskustalle tärkeiden tavoitteiden kuten nuorisotakuuseen panostamisen toteutuneen.

Myös kehitysavun leikkaus nostettiin keskustelussa esiin. Muistutuksena kehitysmaiden auttamisen tärkeydestä kehitysyhteistyöhankkeessa mukana oleva pohjoissavolainen puoluevaltuuston edustaja kierrätti kokouksessa keräyslipasta, jolla kerättiin rahaa tyttöjen koulutukseen Boliviassa.

Torstaina Keskusta päättää ministerinsalkkujensa jaosta puoluehallituksen, eduskuntaryhmän ja europarlamentaarikkojen klo 17 alkavassa yhteiskokouksessa.

Juttua täydennetty 28.5. klo 16.45 toiseksi viimeisen kappaleen osalta

Mikä muuttuu yrittäjien eläkelaissa? Yrittäjien eläkelain (YEL) uudistus etenee. Huolet on kuultu. Mikä laissa muuttuu? Keskustelemassa eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja, Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi, valiokunnan jäsenet, kansanedustajat Hanna-Leena Mattila ja Pekka Aittakumpu sekä Mikro- ja yksinyrittäjät ry:n puheenjohtaja Liisa Hanén ja Suomen Yrittäjien työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellstén.
30.11.2022 / K-Studio
Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kalli: Luontoa pitää suojella – omaisuuden suoja pitää turvata ja kustannukset jakaa oikeudenmukaisesti
Luonnon tilan parantaminen on yhteinen asia, ja siihen tarvitaan jokaista. Ihmisten omaisuuden suojan pitää kuitenkin toteutua kaikissa oloissa. Luonnonsuojelun kustannusten tulee jakaantua oikeudenmukaisesti. Hallituksen esityksessä näin ei ollut ja osa omaisuuden suojaa heikentävistä ja kustannuksia epäoikeudenmukaisesti kohdentavista seurauksista kävi ilmi vasta eduskuntakäsittelyn aikana.
29.11.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan puoluevaltuusto vaatii järkeä ennallistamisasetukseen
EU:n luonnonvarapolitiikkaan tarvitaan järkeä ja kokonaiskestävyyttä. EU:ssa esitetty uusi ennallistamisasetus on suomalaiselle veronmaksajalle äärettömän kallis, huonosti valmisteltu ja epäoikeudenmukainen.
27.11.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskusta päätti hallitukseen menosta