Keskusta päätti hallitukseen menosta

Keskusta Uutiset

Puoluevaltuuston jäsenet vetosivat päätöstä edeltäneen keskustelun aikana voimakkaasti koulutuksen säilyttämisen ja kehittämisen puolesta. Tulevat koulutusleikkaukset herättivät huolta.

Hallitusneuvottelujen kulku ja tulos kaikkineen saivat kiitosta.

– Kyllä tällä paperilla kehtaa hallitukseen lähteä, totesi puoluevaltuuston jäsen Pekka Pelttari Peräpohjolan piiristä.

Hallitusneuvotteluissa talousryhmän puheenjohtajana toiminut eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kimmo Tiilikainen avasi leikkausten taustoja sanomalla, että pienimmät etuudet haluttiin suojata. Koulutuksesta neuvottelemassa ollut kansanedustaja Tuomo Puumala kertoi tarkemmin koulutukseen tulevista muutoksista.

– Jos [säästöjen] mittaluokka on tämä, tätä ei paljon oikeudenmukaisemmin voisi tehdä, Puumala sanoi.

Koulutuksessa kyse on Puumalan mukaan monesta rakenteellisesta uudistuksesta. Esimerkiksi rahoitusjärjestelmää muutetaan toisella asteella siten, että oppilaitokset saavat jatkossa rahaa valmistuneiden, eivät oppilaitoksessa kirjoilla olevien mukaan. Hän muistutti monien Keskustalle tärkeiden tavoitteiden kuten nuorisotakuuseen panostamisen toteutuneen.

Myös kehitysavun leikkaus nostettiin keskustelussa esiin. Muistutuksena kehitysmaiden auttamisen tärkeydestä kehitysyhteistyöhankkeessa mukana oleva pohjoissavolainen puoluevaltuuston edustaja kierrätti kokouksessa keräyslipasta, jolla kerättiin rahaa tyttöjen koulutukseen Boliviassa.

Torstaina Keskusta päättää ministerinsalkkujensa jaosta puoluehallituksen, eduskuntaryhmän ja europarlamentaarikkojen klo 17 alkavassa yhteiskokouksessa.

Juttua täydennetty 28.5. klo 16.45 toiseksi viimeisen kappaleen osalta

Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
Suomi ja suomalaisuus – koko Suomi. Mitkä ovat nuo meidän suomalaisten vahvuudet Suomessa, mitkä ovat olleet turvanamme koronan aikana ja miten hyödyntää niitä Suomen uudelleenrakentamisessa. Keskustelemassa Keskustan puheenjohtaja, kansanedustaja Katri Kulmuni sekä kirjailija, käsikirjoittaja Katri Manninen. Podcastia juontaa Keskustan viestintäpäällikkö Laura Ruohola.
26.6.2020 / Podcast
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskusta päätti hallitukseen menosta