Keskusta päätti hallitukseen menosta

Keskusta Uutiset

Puoluevaltuuston jäsenet vetosivat päätöstä edeltäneen keskustelun aikana voimakkaasti koulutuksen säilyttämisen ja kehittämisen puolesta. Tulevat koulutusleikkaukset herättivät huolta.

Hallitusneuvottelujen kulku ja tulos kaikkineen saivat kiitosta.

– Kyllä tällä paperilla kehtaa hallitukseen lähteä, totesi puoluevaltuuston jäsen Pekka Pelttari Peräpohjolan piiristä.

Hallitusneuvotteluissa talousryhmän puheenjohtajana toiminut eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kimmo Tiilikainen avasi leikkausten taustoja sanomalla, että pienimmät etuudet haluttiin suojata. Koulutuksesta neuvottelemassa ollut kansanedustaja Tuomo Puumala kertoi tarkemmin koulutukseen tulevista muutoksista.

– Jos [säästöjen] mittaluokka on tämä, tätä ei paljon oikeudenmukaisemmin voisi tehdä, Puumala sanoi.

Koulutuksessa kyse on Puumalan mukaan monesta rakenteellisesta uudistuksesta. Esimerkiksi rahoitusjärjestelmää muutetaan toisella asteella siten, että oppilaitokset saavat jatkossa rahaa valmistuneiden, eivät oppilaitoksessa kirjoilla olevien mukaan. Hän muistutti monien Keskustalle tärkeiden tavoitteiden kuten nuorisotakuuseen panostamisen toteutuneen.

Myös kehitysavun leikkaus nostettiin keskustelussa esiin. Muistutuksena kehitysmaiden auttamisen tärkeydestä kehitysyhteistyöhankkeessa mukana oleva pohjoissavolainen puoluevaltuuston edustaja kierrätti kokouksessa keräyslipasta, jolla kerättiin rahaa tyttöjen koulutukseen Boliviassa.

Torstaina Keskusta päättää ministerinsalkkujensa jaosta puoluehallituksen, eduskuntaryhmän ja europarlamentaarikkojen klo 17 alkavassa yhteiskokouksessa.

Juttua täydennetty 28.5. klo 16.45 toiseksi viimeisen kappaleen osalta

Tiejyrä, soppatykki vai keskustalainen sopu
Keskustalaiset kansanedustajat tivasivat eduskunnan kyselytunnilla, mitä sosiaali- ja terveyspalveluita hallitus aikoo leikata. Ministerin mukaan vaikeiden päätösten tekeminen on vaikeaa. Konkelossa oleviin työmarkkinakysymyksiin keskusta vaatii neuvottelu- ja sopimisratkaisuja jyräämisen ja soppatykkien sijaan. Omaa malliaan keskusta ehdottaa myös aikuiskoulutustuen pelastamiseksi. Hallitus aikoo lakkauttaa käytetyn ja järkevän tuen. Eduskunnassa muistettiin myös Ukrainan sodan alkamispäivää ja vietettiin hiljainen hetki.
23.2.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
Hyvin toimiva yhteistyö luo turvaa
Keskustan mielestä Suomen osallistuminen Naton toimintaan Itämerellä ja Kaakkois-Euroopassa on perusteltua. Keskustan ryhmäpuheen aiheesta eduskunnassa piti Itä-Suomen Outokummusta tuleva kansanedustaja Hanna Räsänen. Hän totesi puheessaan kokeneensa kotiseudullaan konkreettisesti, kuinka tärkeää on viranomaisten hyvä yhteistyö. Räsänen muistutti, että se luo alueille turvaa.
22.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot

Työmarkkinoiden konkeloa seuratessa Suomen ulkopuoliset ilkimykset iloissaan taputtavat ja maan talous sakkaa entisestään. Siksi Keskusta tarjoaa oikeiston tiejyräporukalle ja vasemmiston paikalleen juntatulle soppatykkijoukolle keskellä olevaa kolmatta tietä: sopimista. Keskustan Tuomas Kettunen pohti näitä asioita ryhmäpuheenvuorossaan eduskunnassa. Lisäksi hän muotoili myös vanhaa persuhokemaa uuteen uskoon: missä ps, siellä petetty vaalilupaus.
20.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskusta päätti hallitukseen menosta