Keskustan ministeriryhmä muodostui

Keskusta Uutiset

Juha Sipilä sanoi, että hän halusi valinnoillaan pysyä jo aiemmin ilmoittamassaan periaatteessa, että ministerit valitaan eduskuntaryhmän jäsenistä. Lisäksi hän kertoi halunneensa kunnioittaa tasa-arvoperiaatetta.

Edelleen Sipilä halusi tehdä ministereissä ikärakenteen uudistusta, vaikka eduskuntaryhmässä on hänen mukaansa valtavasti kokenutta ministeriosaamista.

– Toivon, että entisten ministereiden kokemus ryhmässä tulee nyt käyttöön niin, että he antavat kaiken tuen ministerin tehtäviä hoitaville, Sipilä totesi.

54-vuotias Sipilä on itse keskustan ministeriryhmän ikäpresidentti, eli kaikki muut keskustan ministerit ovat pääministeriä nuorempia. Ministereistä Anne Berner on ensimmäisen kauden kansanedustaja, Rehn, Saarikko ja Sipilä toisen kauden kansanedustajia.

Sipilän hallituksessa on nyt ensimmäistä kertaa Suomessa ministerin tehtävä, jonka nimikkeessä on mainittu perhepolitiikka. Tätä seikkaa korostivat tyytyväisyydellä sekä Juha Rehula että Annika Saarikko, jotka jakavat tehtävän puoliksi vaalikauden aikana. Juha Rehula on aiemmin toiminut sosiaali- ja terveysministerinä.

Uutta ajattelua ja osin myös ministerintehtävää edustaa uudistusministerin salkku. Se on osa kuntaministeri Anu Vehviläiselle hallittavaksi tulevaa kokonaisuutta. Vehviläinen veti hallitusneuvotteluissa neuvotteluryhmää, joka käsitteli muun muassa kokeiluyhteiskuntaan ja byrokratian purkamiseen liittyviä asioita.

Keskustan ministeriryhmässä maa- ja metsätalousministerin tehtävään on nyt yhdistetty ympäristöministerin tehtävä. Tuleva ministeri Kimmo Tiilikainen on aiemmin toiminut ympäristöministerinä osan vaalikaudesta. Tiilikainen on taustaltaan maa- ja metsätaloustieteiden maisteri ja luomuviljelijä.

Elinkeinoministerin tehtävään tuleva Olli Rehn on toiminut aiemmin EU-komissaarina ja Euroopan parlamentin varapuhemiehenä. Hän on ollut aiemmin myös kansanedustajana yhden kauden. Rehn totesi, että elinkeinoministerin tehtävässä hyödynnettäväksi tulee myös hänelle itselleen tuttu Eurooppa-ulottuvuus.

Liikenneministeriksi nouseva ensimmäisen kauden kansanedustaja Anne Berner on kokenut yrittäjä ja kansalaisvaikuttaja, jolla on Suomen kansalaisuuden lisäksi myös Sveitsin kansalaisuus. Berner on koulutukseltaan kauppatieteiden maisteri, jonka tutkinnon hän on suorittanut ruotsinkielisessä kauppakorkeakoulussa. Bernerin vastuualueelle tulevat liikenne- ja viestintäpolitiikan lisäksi myös oikeusministeriön asioista Ahvenanmaan maakunnan itsehallintoa koskevat asiat.

Sosiaali- ja terveysvaliokunnan pj Lohi: Hyvää hoitoa jokaiselle kautta Suomen
Hoitajapula, päivystysten ruuhkautuminen ja se, että hoitoon ei pääse eikä hoivaa saa ovat vakavia asioita. Etenkin huoli ikäihmisten palveluista on yhteinen.
28.9.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Muutoksia Keskustan kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin – Kulmuni ehdokas talousvaliokunnan varapuheenjohtajaksi
Keskustan eduskuntaryhmä päätti ryhmäkokouksessaan torstaina 22.9. muutoksista kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin.
22.9.2022 / Uutiset
Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Eeva Kalli: Kun suomalaiset pärjäävät, Suomi pärjää
Suomalaisten turvallisuus ja hyvinvointi ovat Keskustan tärkeimmät tavoitteet. Ajat ovat vakavat. Nyt pitää toimia tavalla, joka vahvistaa suomalaisten luottamusta tulevaan.
20.9.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan ministeriryhmä muodostui