Keskustan ministeriryhmä muodostui

Keskusta Uutiset

Juha Sipilä sanoi, että hän halusi valinnoillaan pysyä jo aiemmin ilmoittamassaan periaatteessa, että ministerit valitaan eduskuntaryhmän jäsenistä. Lisäksi hän kertoi halunneensa kunnioittaa tasa-arvoperiaatetta.

Edelleen Sipilä halusi tehdä ministereissä ikärakenteen uudistusta, vaikka eduskuntaryhmässä on hänen mukaansa valtavasti kokenutta ministeriosaamista.

– Toivon, että entisten ministereiden kokemus ryhmässä tulee nyt käyttöön niin, että he antavat kaiken tuen ministerin tehtäviä hoitaville, Sipilä totesi.

54-vuotias Sipilä on itse keskustan ministeriryhmän ikäpresidentti, eli kaikki muut keskustan ministerit ovat pääministeriä nuorempia. Ministereistä Anne Berner on ensimmäisen kauden kansanedustaja, Rehn, Saarikko ja Sipilä toisen kauden kansanedustajia.

Sipilän hallituksessa on nyt ensimmäistä kertaa Suomessa ministerin tehtävä, jonka nimikkeessä on mainittu perhepolitiikka. Tätä seikkaa korostivat tyytyväisyydellä sekä Juha Rehula että Annika Saarikko, jotka jakavat tehtävän puoliksi vaalikauden aikana. Juha Rehula on aiemmin toiminut sosiaali- ja terveysministerinä.

Uutta ajattelua ja osin myös ministerintehtävää edustaa uudistusministerin salkku. Se on osa kuntaministeri Anu Vehviläiselle hallittavaksi tulevaa kokonaisuutta. Vehviläinen veti hallitusneuvotteluissa neuvotteluryhmää, joka käsitteli muun muassa kokeiluyhteiskuntaan ja byrokratian purkamiseen liittyviä asioita.

Keskustan ministeriryhmässä maa- ja metsätalousministerin tehtävään on nyt yhdistetty ympäristöministerin tehtävä. Tuleva ministeri Kimmo Tiilikainen on aiemmin toiminut ympäristöministerinä osan vaalikaudesta. Tiilikainen on taustaltaan maa- ja metsätaloustieteiden maisteri ja luomuviljelijä.

Elinkeinoministerin tehtävään tuleva Olli Rehn on toiminut aiemmin EU-komissaarina ja Euroopan parlamentin varapuhemiehenä. Hän on ollut aiemmin myös kansanedustajana yhden kauden. Rehn totesi, että elinkeinoministerin tehtävässä hyödynnettäväksi tulee myös hänelle itselleen tuttu Eurooppa-ulottuvuus.

Liikenneministeriksi nouseva ensimmäisen kauden kansanedustaja Anne Berner on kokenut yrittäjä ja kansalaisvaikuttaja, jolla on Suomen kansalaisuuden lisäksi myös Sveitsin kansalaisuus. Berner on koulutukseltaan kauppatieteiden maisteri, jonka tutkinnon hän on suorittanut ruotsinkielisessä kauppakorkeakoulussa. Bernerin vastuualueelle tulevat liikenne- ja viestintäpolitiikan lisäksi myös oikeusministeriön asioista Ahvenanmaan maakunnan itsehallintoa koskevat asiat.

Keskustan keskikesän podcastin aiheena on työ ja työn tulevaisuus koronakriisin jälkeisessä Suomessa. Keskustelemassa elinkeinoministeri Mika Lintilä sekä Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala.
10.7.2020 / Podcast
Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan ministeriryhmä muodostui