Keskustan ministeriryhmä muodostui

Keskusta Uutiset

Juha Sipilä sanoi, että hän halusi valinnoillaan pysyä jo aiemmin ilmoittamassaan periaatteessa, että ministerit valitaan eduskuntaryhmän jäsenistä. Lisäksi hän kertoi halunneensa kunnioittaa tasa-arvoperiaatetta.

Edelleen Sipilä halusi tehdä ministereissä ikärakenteen uudistusta, vaikka eduskuntaryhmässä on hänen mukaansa valtavasti kokenutta ministeriosaamista.

– Toivon, että entisten ministereiden kokemus ryhmässä tulee nyt käyttöön niin, että he antavat kaiken tuen ministerin tehtäviä hoitaville, Sipilä totesi.

54-vuotias Sipilä on itse keskustan ministeriryhmän ikäpresidentti, eli kaikki muut keskustan ministerit ovat pääministeriä nuorempia. Ministereistä Anne Berner on ensimmäisen kauden kansanedustaja, Rehn, Saarikko ja Sipilä toisen kauden kansanedustajia.

Sipilän hallituksessa on nyt ensimmäistä kertaa Suomessa ministerin tehtävä, jonka nimikkeessä on mainittu perhepolitiikka. Tätä seikkaa korostivat tyytyväisyydellä sekä Juha Rehula että Annika Saarikko, jotka jakavat tehtävän puoliksi vaalikauden aikana. Juha Rehula on aiemmin toiminut sosiaali- ja terveysministerinä.

Uutta ajattelua ja osin myös ministerintehtävää edustaa uudistusministerin salkku. Se on osa kuntaministeri Anu Vehviläiselle hallittavaksi tulevaa kokonaisuutta. Vehviläinen veti hallitusneuvotteluissa neuvotteluryhmää, joka käsitteli muun muassa kokeiluyhteiskuntaan ja byrokratian purkamiseen liittyviä asioita.

Keskustan ministeriryhmässä maa- ja metsätalousministerin tehtävään on nyt yhdistetty ympäristöministerin tehtävä. Tuleva ministeri Kimmo Tiilikainen on aiemmin toiminut ympäristöministerinä osan vaalikaudesta. Tiilikainen on taustaltaan maa- ja metsätaloustieteiden maisteri ja luomuviljelijä.

Elinkeinoministerin tehtävään tuleva Olli Rehn on toiminut aiemmin EU-komissaarina ja Euroopan parlamentin varapuhemiehenä. Hän on ollut aiemmin myös kansanedustajana yhden kauden. Rehn totesi, että elinkeinoministerin tehtävässä hyödynnettäväksi tulee myös hänelle itselleen tuttu Eurooppa-ulottuvuus.

Liikenneministeriksi nouseva ensimmäisen kauden kansanedustaja Anne Berner on kokenut yrittäjä ja kansalaisvaikuttaja, jolla on Suomen kansalaisuuden lisäksi myös Sveitsin kansalaisuus. Berner on koulutukseltaan kauppatieteiden maisteri, jonka tutkinnon hän on suorittanut ruotsinkielisessä kauppakorkeakoulussa. Bernerin vastuualueelle tulevat liikenne- ja viestintäpolitiikan lisäksi myös oikeusministeriön asioista Ahvenanmaan maakunnan itsehallintoa koskevat asiat.

Tehdään aluevaalit kaikille tutuiksi kyselemällä ja vastaamalla. Mitä tarkoittaa esim. Sote-palvelupiste? Onhan Keskusta linjannut, että jatkossa jokaisessa kunnassa pitää olla vähintään yksi Sote-palvelupiste. Lähetyksessä vieraana ovat valtiosihteeri, Sote-asiantuntija Maria Kaisa Aula ja kutsuttuna asiantuntijana Väestöliiton toimitusjohtaja, Sosten hallituksen puheenjohtaja Eija Koivuranta. Ohjelman juontaa Keskustan poliittinen asiantuntija Helena Pakarinen.
23.9.2021 / K-Studio
Kansanedustaja Hanna Huttunen: Arjen pitää olla turvallista jokaiselle suomalaiselle
Kansanedustaja Hanna Huttunen käytti Keskustan tiistaisen ryhmäpuheenvuoron sisäisen turvallisuuden selontekokeskustelussa ja painotti sitä, että poliisin oltava läsnä arjessa niin kaupungeissa kuin maaseudulla ja että määrärahojen käyttö ja kohdentuminen syytä selvittää.
21.9.2021 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen: EU:n puolustuspolitiikka ei enää voi olla pelkkiä juhlapuheita
Pelkkä ulko- ja turvallisuuspoliittinen puhe ei EU:lta enää riitä. Nyt tarvitaan konkreettisia toimia. EU:lla on tässä näytönpaikka, keskustan varapuheenjohtaja ja EU:n puolustuspolitiikasta väitöskirjaa tekevä Riikka Pakarinen toteaa.
18.9.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan ministeriryhmä muodostui