Keskustan ministeriryhmä muodostui

Keskusta Uutiset

Juha Sipilä sanoi, että hän halusi valinnoillaan pysyä jo aiemmin ilmoittamassaan periaatteessa, että ministerit valitaan eduskuntaryhmän jäsenistä. Lisäksi hän kertoi halunneensa kunnioittaa tasa-arvoperiaatetta.

Edelleen Sipilä halusi tehdä ministereissä ikärakenteen uudistusta, vaikka eduskuntaryhmässä on hänen mukaansa valtavasti kokenutta ministeriosaamista.

– Toivon, että entisten ministereiden kokemus ryhmässä tulee nyt käyttöön niin, että he antavat kaiken tuen ministerin tehtäviä hoitaville, Sipilä totesi.

54-vuotias Sipilä on itse keskustan ministeriryhmän ikäpresidentti, eli kaikki muut keskustan ministerit ovat pääministeriä nuorempia. Ministereistä Anne Berner on ensimmäisen kauden kansanedustaja, Rehn, Saarikko ja Sipilä toisen kauden kansanedustajia.

Sipilän hallituksessa on nyt ensimmäistä kertaa Suomessa ministerin tehtävä, jonka nimikkeessä on mainittu perhepolitiikka. Tätä seikkaa korostivat tyytyväisyydellä sekä Juha Rehula että Annika Saarikko, jotka jakavat tehtävän puoliksi vaalikauden aikana. Juha Rehula on aiemmin toiminut sosiaali- ja terveysministerinä.

Uutta ajattelua ja osin myös ministerintehtävää edustaa uudistusministerin salkku. Se on osa kuntaministeri Anu Vehviläiselle hallittavaksi tulevaa kokonaisuutta. Vehviläinen veti hallitusneuvotteluissa neuvotteluryhmää, joka käsitteli muun muassa kokeiluyhteiskuntaan ja byrokratian purkamiseen liittyviä asioita.

Keskustan ministeriryhmässä maa- ja metsätalousministerin tehtävään on nyt yhdistetty ympäristöministerin tehtävä. Tuleva ministeri Kimmo Tiilikainen on aiemmin toiminut ympäristöministerinä osan vaalikaudesta. Tiilikainen on taustaltaan maa- ja metsätaloustieteiden maisteri ja luomuviljelijä.

Elinkeinoministerin tehtävään tuleva Olli Rehn on toiminut aiemmin EU-komissaarina ja Euroopan parlamentin varapuhemiehenä. Hän on ollut aiemmin myös kansanedustajana yhden kauden. Rehn totesi, että elinkeinoministerin tehtävässä hyödynnettäväksi tulee myös hänelle itselleen tuttu Eurooppa-ulottuvuus.

Liikenneministeriksi nouseva ensimmäisen kauden kansanedustaja Anne Berner on kokenut yrittäjä ja kansalaisvaikuttaja, jolla on Suomen kansalaisuuden lisäksi myös Sveitsin kansalaisuus. Berner on koulutukseltaan kauppatieteiden maisteri, jonka tutkinnon hän on suorittanut ruotsinkielisessä kauppakorkeakoulussa. Bernerin vastuualueelle tulevat liikenne- ja viestintäpolitiikan lisäksi myös oikeusministeriön asioista Ahvenanmaan maakunnan itsehallintoa koskevat asiat.

Keskustan Vehviläinen: Hakuvaiheen käynnistyttyä meidän on suunnattava katseemme siihen, millainen Nato-maa haluamme olla
Oma on aina oma. Naton jäsenenäkin Suomen puolustuksen tärkeimmän perustan luo meidät omat kansalliset puolustusjärjestelyt.
17.5.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Annika Saarikko: Toukokuun päivä, jolloin Suomi päätti hakea Naton jäseneksi