Vanhanen Keskustan eduskuntaryhmän johtoon

Keskusta Uutiset

Keskustan eduskuntaryhmä lähtee alkavalle vaalikaudelle uusin valinnoin myös eduskuntaryhmän johdossa. Entinen pääministeri ja pitkäaikainen kansanedustaja Matti Vanhanen valittiin luotsaamaan eduskunnan suurinta ryhmää.

Matti Vanhanen on valtiotieteen maisteri Uudeltamaalta, ja hänet valittiin ensimmäisen kerran eduskuntaan vuonna 1991. Hän on toiminut aiemmin kaksi kautta pääministerinä. Vaalikauden 2011-2015 hän toimi Perheyritysten liiton toimitusjohtajana.

Ryhmän ensimmäinen varapuheenjohtaja Elsi Katainen on kolmannen kauden kansanedustaja Pielavedeltä Pohjois-Savosta. Koulutukseltaan Katainen on agrologi. Toinen varapuheenjohtaja Markus Lohi on toisen kauden lappilainen kansanedustaja Rovaniemeltä. Lohi on oikeustieteen maisteri.

Vanhanen korosti, että eduskuntaryhmällä on tärkeä rooli rakentavana sparraajana ministeriryhmän ja puolueen puheenjohtajan suuntaan.

– Ryhmän puheenjohtajisto on tässä saumakohdassa, Vanhanen muistutti.

Tehdään aluevaalit kaikille tutuiksi kyselemällä ja vastaamalla. Mitä tarkoittaa esim. Sote-palvelupiste? Onhan Keskusta linjannut, että jatkossa jokaisessa kunnassa pitää olla vähintään yksi Sote-palvelupiste. Lähetyksessä vieraana ovat valtiosihteeri, Sote-asiantuntija Maria Kaisa Aula ja kutsuttuna asiantuntijana Väestöliiton toimitusjohtaja, Sosten hallituksen puheenjohtaja Eija Koivuranta. Ohjelman juontaa Keskustan poliittinen asiantuntija Helena Pakarinen.
23.9.2021 / K-Studio
Kansanedustaja Hanna Huttunen: Arjen pitää olla turvallista jokaiselle suomalaiselle
Kansanedustaja Hanna Huttunen käytti Keskustan tiistaisen ryhmäpuheenvuoron sisäisen turvallisuuden selontekokeskustelussa ja painotti sitä, että poliisin oltava läsnä arjessa niin kaupungeissa kuin maaseudulla ja että määrärahojen käyttö ja kohdentuminen syytä selvittää.
21.9.2021 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen: EU:n puolustuspolitiikka ei enää voi olla pelkkiä juhlapuheita
Pelkkä ulko- ja turvallisuuspoliittinen puhe ei EU:lta enää riitä. Nyt tarvitaan konkreettisia toimia. EU:lla on tässä näytönpaikka, keskustan varapuheenjohtaja ja EU:n puolustuspolitiikasta väitöskirjaa tekevä Riikka Pakarinen toteaa.
18.9.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetVanhanen Keskustan eduskuntaryhmän johtoon