Vanhanen: Suomalaiset on vapautettava tekemään ja toimimaan

Keskusta Uutiset

– Lisää jaettavaa ei ole. Talouden kuntoon saamiseksi hallitus joutuu päinvastoin leikkaamaan menoja. Siksi yhdessä on haettava ratkaisuja siihen, miten suomalaiset vapautetaan tekemään ja toimimaan. Se on nopein tapa saada Suomen pyörät pyörimään, Vanhanen sanoi Keskustan ryhmäpuheessa keskiviikkona, kun eduskunta keskusteli pääministerin ilmoituksesta normien purkamisesta.

Vanhanen muistutti Suomen talous- ja työllisyystilanteen olevan vakava. Kiireellisintä onkin raivata työnteon ja yrittäjyyden esteitä, jotta Suomeen saadaan lisää työpaikkoja.

– Meidän on myös vauhditettava investointeja lupaprosesseja nopeuttamalla, järkevöitettävä valituskäytäntöjä, ajettava digitaalisaatio toden teolla läpi, uudistettava hallintoa toimimaan alhaalta ylöspäin, ja uskallettava rohkeasti kokeilla asioita.

Vanhasen mukaan kiireellistä on myös helpottaa ihmisten arkea sallimalla terveen järjen käyttö.

– Lähes joka päivä luemme ja kuulemme, miten liiallinen byrokratia ja sääntely vaikeuttavat ja jopa estävät sellaista toimeliaisuutta, jota Suomi nyt kipeästi tarvitsee. Annetaan ihmisten tehdä. Meidän on uudistettava yhteiskuntaa enemmän luottamuksen kuin ylenpalttisen sääntelyn varaan rakentuvaksi.

Vanhanen alleviivasi, että päätökset normien purkamisesta ovat suomalaisten omissa käsissä, ja että yhteistyötä tarvitaan yli puoluerajojen.

– Jos toimimme oikein, voimme avata liiketoimintamahdollisuuksia uusille, digitalisaatiota eri tavalla hyödyntäville ideoille. Saadessaan kokeilukentän täällä Suomessa, kykenevät ne kasvamaan kansainvälisiä markkinoita varten.

– Voimme avata monille nuorille tien yrittäjyyteen varsinkin kehittyvillä palvelumarkkinoilla. Voimme madaltaa työllistämisen kynnyksiä. Viisaasti tehdessämme annamme kuntapäättäjille väljyyttä siihen, mitä ja miten he toteuttavat palvelujaan. Ja jos haluamme ymmärtää kansalaisia, helpotamme rakentamista niin maalla kuin kaupungeissakin.

Keskusta kutsuu suomalaisia purkamaan byrokratiaa

Keskusta aloitti keskiviikkona koko vaalikauden jatkuvan kampanjan otsikolla Suomi kuntoon – puretaan byrokratiaa. Työhön kutsutaan mukaan tavallisia suomalaisia esittämään omia ratkaisujaan. Kampanja on jatkoa viime syksylle, jolloin Keskusta kokosi suomalaisilta jo 101 ehdotusta byrokratian purkamiseksi. Näitä ehdotuksia viedään nyt toteutukseen, ja työ jatkuu.

Keskustan eduskuntaryhmä jakaantuu byrokratian purkamista varten viiteen valmisteluryhmään, jotka jalkautuvat syksystä alkaen eri puolille Suomea kuulemaan suomalaisten ehdotuksia. Omia ehdotuksia voi jättää ja valmisteluryhmien työtä kommentoida Keskustan verkkosivuilla www.keskusta.fi. Ehdotuksia otetaan vastaan myös kesätapahtumissa, joissa Keskusta on mukana.

Valmisteluryhmät ja niiden vetäjät ovat:
– kansalaisen arjen ja vapaaehtoistoiminnan helpottaminen, kansanedustaja Hanna Kosonen
– yritystoiminnan ja investointien helpottaminen, kansanedustaja Marisanna Jarva
– maatalouden sääntelyn helpottaminen, kansanedustaja Pertti Hakanen
– rakentamisen sääntelyn ja kustannusten karsiminen, kansanedustaja Ari Torniainen
– kaupan alan edistäminen sekä terveen ja reilun kilpailun lisääminen, kansanedustaja Markku Rossi

Valmisteluryhmien työtä vetää kansanedustaja Olavi Ala-Nissilä. Valmisteluryhmien jäsenet kokonaisuudessaan löytyvät Keskustan verkkosivuilta. Valmisteluryhmien työ sovitetaan yhteen hallituksen valmistelun kanssa.

Petri Honkonen: Kokoomuksen ajama ajoneuvoveron jättikorotus estettävä
Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen torjuu kokoomuksen linjan vuosittaisen ajoneuvoveron rajuista korotuksista. Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo kertoi muutoksista kokoomuksen veromalliin perjantaina.
15.1.2021 / Uutiset
Kurvinen tyytyväinen: Polttoaineveron korotus ei hallituksen suunnitelmissa liikenteen päästöjen puolittamiseksi
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen on tyytyväinen liikenneministeriön tänään lausunnoille lähettämään fossiilittoman liikenteen tiekarttaan. Tiekartassa esiteltyyn keinovalikoimaan ei kuulu polttoaineveron korottaminen.
15.1.2021 / Uutiset
Liikennevaliokunnan varapuheenjohtaja Ari Torniainen: Autoa tarvitaan, päästöjä ei
Liikenteen päästöt voidaan puolittaa alueellisesti ja sosiaalisesti reilulla tavalla. Olennaista on vähentää päästöjä, ei vaikeuttaa liikkumista. Jatkossa teillä liikutaan yhä enemmän kotimaisilla uusiutuvalla polttonesteillä, biokaasulla ja sähköautoilla. Pitkien etäisyyksien Suomessa tarvitaan jatkossakin omaa autoa ja tämä tunnistetaan tiekartassa, Ari Torniainen kertoo.
15.1.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetVanhanen: Suomalaiset on vapautettava tekemään ja toimimaan