Keskusta Uutiset

– Visiot monesti ymmärretään herrojen ja rouvien höttönä, mutta jos tämä tarkasti luetaan, täältä löytyvät avainsanat siihen, mitä me haluamme muuttaa, Sipilä kertoi tulevan hallituksen tavoitepaperista vuodelle 2025.

Sipilä selvitti, että nykytilanteesta päästään visioon eli tavoitetilaan viiden valitun strategisen painopisteen kautta. Painopisteitä ovat hyvinvointi, työ ja työllisyys, koulutus ja osaaminen, biotalous ja toimintatavat (esim. normien purku ja digitalisaatio). Lisäksi ns. kivijalkatyöryhmiä ovat kestävää julkista taloutta, sisäistä turvallisuutta sekä rakenneuudistuksia pohtivat ryhmät.

UTP-, EU- ja maahanmuuttolinjaukset sovittiin ensimmäisinä

Sipilän mukaan turvallisuuspoliittisessa linjauksessa merkittävää on sen ilmaiseminen suoraan, että Itämeren turvallisuustilanne on heikentynyt Ukrainan kriisin vuoksi. Nato-linjauksissa puolestaan mennään Sipilän mukaan sillä linjalla, jotka yhteisesti sovittiin puoluejohtajien tapaamisessa presidentti Sauli Niinistön vieraana joulukuussa. Sen mukaan Suomi on sotilasliittoon kuulumaton maa, joka toteuttaa käytännönläheistä kumppanuutta Naton kanssa ja ylläpitää mahdollisuutta hakea Nato-jäsenyyttä.

EU:n suhteen hallitusneuvottelupuolueet haluavat pitää aktiivisen linjan, jossa Suomen kansallisia etuja ei unohdeta. Myös EU-byrokratian vähentämiseen hallituspohja haluaisi vaikuttaa.

Kiintiöpakolaisten määrä halutaan pitää ainakin ennallaan, mutta myös EU:n suuntaan halutaan toimia aktiivisesti etenkin ihmiskauppakysymyksissä.

Tiedotustilaisuudessa kysyttiin, kuinka paljon etenkin perussuomalaiset ja kokoomus ovat joutuneet tinkimään omista kannoistaan, jotta yhteinen linja on saatu tehtyä. Molemmat puheenjohtajat myönsivät, että toinen korostaisi mielellään yksiä lauseita, toinen toisia. Yhdessä kuitenkin ollaan yhteisten linjausten takana. Sipilällä oli myös asiasta näkemys:

– Tästä keskeltä tulee automaattisesti oikea linjaus, Sipilä myhäili.

Puheenjohtajat totesivat, että linjaukset saatiin soviteltua lähinnä sen vuoksi, että jo tunnusteluvaiheessa niistä käytiin niin perusteelliset keskustelut, että nyt ei enää tarvittu suurta vääntöä.

Suomen saamaan EU-komission varoitukseen taloudesta Sipilä suhtautui tyynesti ja vastuuta korostaen.

– EU-komissiolle annetaan vastaus kesäkuussa. Kyllä meillä siihen on silloin valmius. Parhaillaan työskentelevä hallitusneuvottelujen talousryhmä nyt pureskelee tätä ja heidän työnsä yhteydessä vastaus löytyy myös tähän.
Myös Soini ja Stubb totesivat, että omat asiat pitää laittaa kuntoon etenkin, koska Suomi on vaatinut myös muilta talouskuria.

Hallitusneuvottelut jatkuvat Smolnassa myös helatorstaina.

Markus Lohi: Osakesäästötili muutettava sijoitussäästötiliksi
Keskustan varapuheenjohtaja ja talouspoliittisen työryhmän pj. Markus Lohi tukee voimakkaasti puheenjohtaja Saarikon torstaista avausta. ”Osakesäästötiliä on syytä laajentaa sijoitussäästötiliksi”, Lohi linjaa.
23.1.2021 / Uutiset
Keskustan varapj. Petri Honkonen: Twitterit hetkeksi kiinni?
Navalnyi-sekaannus laittaa kysymään, kannattaisiko meidän johto- ja vastuupaikoilla olevien pistää twitterit ainakin hetkellisesti kiinni ja hakeutua useammin saman pöydän ääreen keskustelemaan? Kansainvälisten ja kotimaisten mullistusten ajassa tämä ei ole aivan vähäpätöinen kysymys. Eikö meidän päättäjien tehtävä kuitenkin ole johtaa Suomea eikä somea?
22.1.2021 / Uutiset
Jos kaipaat tolkkua hulluun maailmaan ja vaihtoehtoa vastakkainasettelulle, tule netin äärelle torstaina 21. tammikuuta. Osana Keskustan eduskuntaryhmän talvikokousta Keskustan Annika Saarikko ja Antti Kurvinen keskustelevat netissä Matti Vanhasen ja Anu Vehviläisen kanssa politiikan käytös- ja toimintatavoista.
21.1.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetSipilän joukko esitteli tulevan hallituksen vision sekä turvallisuus-, EU- ja maahanmuuttolinjaukset