Sipilä: Kaikki suomalaiset pidetään mukana

Keskusta Uutiset

– Vaikeidenkin päätösten takana on yhteinen arvopohja ja tavoitteenamme on, että kaikki suomalaiset pidetään mukana.

Näin totesi hallitusneuvotteluiden vetäjä, keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä tiistaina valtioneuvoston juhlahuoneistossa median edustajille toisen virallisen hallitusneuvottelupäivän illansuussa.

Puheenjohtajat kertoivat, että viikon alkupuolella jo työskennelleet maahanmuutto-, EU- ja ulko- ja turvallisuuspolitiikan työryhmät ovat saaneet paperinsa jo viimeistelyä vaille valmiiksi. Näiden jälkeen keskiviikkona jatkavat työtään hyvinvointiin, työllisyyteen, koulutukseen, biotalouteen sekä toimintatapoihin ja normien purkuun keskittyvät työryhmät.

Sipilän mukaan työssä on päästy niin hyvään vauhtiin, että taloutta pohtiva työryhmäkin pääsee omaan työhönsä jo tiistai-iltana.

– Nyt vasta edessä ovat todella vaikeat asiat, talous ja sopeutukset, Juha Sipilä totesi viitaten siihen, että jokainen suomalainen joutunee jatkossa tinkimään jostakin.

Hän totesi, että hallitusneuvottelijat ovat jo viime viikolla hyväksyneet yhteiseksi pohjaksi 10 miljardin euron sopeutustavoitteen. Valtavasta luvusta osa on katettava talouden kasvulla ja rakenneuudistuksilla, osa säästöillä ja leikkauksilla.

– Olemme tehneet strategisia valintoja ja niiden pohjalta edetään, Sipilä totesi.

Neuvottelijat jatkavat työtään keskiviikkona ja ilmeisesti myös helatorstain aikana.

Petri Honkonen: Kokoomuksen ajama ajoneuvoveron jättikorotus estettävä
Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen torjuu kokoomuksen linjan vuosittaisen ajoneuvoveron rajuista korotuksista. Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo kertoi muutoksista kokoomuksen veromalliin perjantaina.
15.1.2021 / Uutiset
Kurvinen tyytyväinen: Polttoaineveron korotus ei hallituksen suunnitelmissa liikenteen päästöjen puolittamiseksi
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen on tyytyväinen liikenneministeriön tänään lausunnoille lähettämään fossiilittoman liikenteen tiekarttaan. Tiekartassa esiteltyyn keinovalikoimaan ei kuulu polttoaineveron korottaminen.
15.1.2021 / Uutiset
Liikennevaliokunnan varapuheenjohtaja Ari Torniainen: Autoa tarvitaan, päästöjä ei
Liikenteen päästöt voidaan puolittaa alueellisesti ja sosiaalisesti reilulla tavalla. Olennaista on vähentää päästöjä, ei vaikeuttaa liikkumista. Jatkossa teillä liikutaan yhä enemmän kotimaisilla uusiutuvalla polttonesteillä, biokaasulla ja sähköautoilla. Pitkien etäisyyksien Suomessa tarvitaan jatkossakin omaa autoa ja tämä tunnistetaan tiekartassa, Ari Torniainen kertoo.
EtusivuAjankohtaistaUutisetSipilä: Kaikki suomalaiset pidetään mukana