Sipilä: Muutos lähtee yhteisestä visiosta

Keskusta Uutiset

– Lisäksi tarvitaan jatkuvuuden elementti, joka merkitsee myös kipeitä ratkaisuja, Sipilä sanoi viitaten siihen, että Suomen talous pitää saada kuntoon niin, että se kantaa pitkälle.

Sipilän mukaan pelkkä entisten käytäntöjen viilailu yhteiskunnassamme ei riitä. Hän totesi, että Suomella on vaara jäädä aiemman menestyksensä ja hyvinvointivaltion rakenteiden vangiksi. Siksi täytyy löytää aivan uusia tapoja panostaa yhteisiin asioihin, vaikka maan talous on huono.

Hallitusneuvottelut jatkuivat maanantaina Smolnassa strategiatyön käynnistämisellä sekä ulko- ja turvallisuuspolitiikan, EU-politiikan ja maahanmuuttopolitiikan työryhmien työllä. Jokaisesta kolmesta puolueesta osallistuu kuuden hengen ryhmä haarukoimaan tärkeimpiä strategisia tavoitteita hallitusohjelmaan. Kun painopisteet on valittu, siirrytään strategisten linjausten mukaisiin alatyöryhmiin. Ennen kuin alatyöryhmät aloittavat työnsä, on kuitenkin edessä vielä yhteisen näkemyksen muodostaminen talouden raameista kunkin työryhmän työn puitteiden rajaamiseksi. Tavoite on, että alatyöryhmät pääsevät työhön ensi viikon aikana.

Sekä Soini että Stubb kiittelivät maanantain tiedotustilaisuudessa miellyttävää työskentelytapaa ja hyvää johtamista. Sipilä totesi, että edessä on kuitenkin paljon kovaa työtä.

– Tämän vaalikauden kärkihankkeista päättäminen vaatii valintoja, ja se on aina vaikeaa, Sipilä kuvasi.

Kaikki puoluejohtajat vakuuttivat, että hyvän yhteistyön hengessä tuloksiin päästään. Timo Soinin mukaan tarvittaessa ”yksi jos toinenkin joutuu vähän tarkistamaan näkemyksiään” isänmaan edun nimissä.

Hannu Hoskonen: Itäistä Suomea pitää vihdoin auttaa
Metsät ja muut luonnonvarat, iso osa teollisuudesta ja työllistävät yritykset – nousun todelliset rakennuspuut - eivät ole Helsingissä. Ne ovat maakunnissa läpi Suomen. Siksi maakunnissa pitää olla elämisen mahdollisuuksia. Tällä maalla ei ole varaa jättää mitään kolkkaa taantumaan ja tyhjenemään. Ei etenkään itäistä Suomea.
12.6.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Sähköä eduskunnan kyselytunnilla
Eduskunnan kyselytunti kuulosti lähinnä Keskustan syyttelytunnilta eivätkä Petri Honkonen tai Annika Saarikko saaneet vastauksia kysymyksiinsä, jotka selvästi osuivat maaliinsa. Keskustalaiset kysyivät jo aiemmin esillä pidettyjä asioita hallituksen huojuvasta EU-politiikasta. Viikon varrella hallitusta oli jo haastettu niin kokoomusparlamentaarikoiden Suomen-vastaisesta EU-äänestämisestä kuin metsävallan luisumisesta Brysseliin. Lisäksi toistuvasti peräänkuulutettiin hallituksen lupaamia uusia EU-rahoja itäiseen Suomeen. Sellaisista ei hallitusaitiosta puhuttu, vaan viitattiin ainoastaan rahoitukseen, jonka Suomi on joka tapauksessa saamassa.
7.6.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
EtusivuAjankohtaistaUutisetSipilä: Muutos lähtee yhteisestä visiosta