Vain yhtenäinen EU pystyy vastaamaan talouden ja turvallisuuden haasteisiin

Keskusta Uutiset

Eurooppa-päivänä 9.5.2015

Tänään 9.5. vietetään Euroopan rauhan ja yhtenäisyyden päivää. Eilen tuli myös kuluneeksi 70 vuotta toisen maailmansodan päättymisestä. Maanosamme on kulkenut pitkän matkan noista ajoista. Rauhan ja vakauden juurruttaminen sekä taloudellisen yhteistyön lisääminen ovat yhteisömme suurimpia saavutuksia, joista voimme olla ylpeitä.

Eduskuntavaalien jälkeen ja mahdollisen hallituskokoonpanon selvittyä keskusteluun on noussut epäilyksiä siitä, aikooko Suomi muuttaa EU-politiikkansa painopistettä eristäytymällä muusta maailmasta. Tällaisten epärealististen uhkakuvien maalaamiselle ei ole sijaa tämän päivän Euroopassa. Ainoastaan vahva ja yhtenäinen Euroopan unioni pystyy vastaamaan talouden, turvallisuuden ja ilmastonmuutoksen suuriin haasteisiin.

Keskusta haluaa, että Suomella on paikka kaikissa niissä pöydissä, joissa päätöksiä tehdään. Meidän on oltava aktiivinen, aloitteellinen ja käytännönläheinen Euroopan unionin jäsenmaa. Vain rakentavalla ja yhteistyöhakuisella politiikalla voimme yhdistää kansallisen edun ja yhteiset eurooppalaiset intressit.

Olemme olleet unionin jäseniä 20 vuotta. Meillä on siis riittävästi aikapesrpektiiviä tarkastella paitsi unionin onnistumisia myös sen epäonnistumisia. EU ei toimi nykyisellään niin hyvin kuin sen pitäisi. Unionin on jatkossa keskityttävä ennen kaikkea talouden ja kilpailukyvyn kysymyksiin. Turhaa sääntelyä ja byrokratiaa on karsittava. Kansallisia joustoja on uskallettava vaatia, ja niitä on voitava toteuttaa paremmin käytännön arjessa.

Ensi maanantaina alamme työstää yhdessä mahdollisten hallituskumppaneidemme kanssa Suomen EU-politiikan painopisteitä tuleville vuosille. Keskusta haluaa vahvistaa Suomen asemaa aktiivisena ja ratkaisuhakuisena jäsenmaana.

ALDEN neuvoston kokouksessa Oslossa 9.5.2015

Jouni Ovaska
Puoluevaltuuston puheenjohtaja

Keskustan ryhmäpuheenjohtaja Juha Pylväs: Sotea todella tarvitaan
Viidentoista vuoden valmistelun jälkeen ollaan vihdoin saamassa aikaan uudistus, jota todella tarvitaan. Tämä päivä (15.6.2021) jää aikakirjoihin suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä, eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo.
15.6.2021 / Uutiset
Maanantai-iltana palataan vielä vaaleihin ja sen tunnelmiin. Klo 18 alkavassa lähetyksessä käydään puoluesihteeri Riikka Pirkkalaisen ja puolustusministeri, kansanedustaja Antti Kaikkosen kanssa vaalituloksen kimppuun.
14.6.2021 / K-Studio
Keskustan kuntavaalivalvojaisia järjestetään ympäri Suomen eri kunnissa. Puolue ei järjestä varsinaisia vaalivalvojaisia vaan etkot, joissa vieraillaan keskustalaisissa vaalivalvojaisissa ympäri Suomen ja kuullaan puheenjohtaja Annika Saarikon haastattelu. Lähetyksen juontaa Keskustan viestintäpäällikkö, toimittaja Laura Ruohola. Musiikista vastaa Eetu Viinikka. Tervetuloa seuraamaan suoraa lähetystä!
13.6.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetVain yhtenäinen EU pystyy vastaamaan talouden ja turvallisuuden haasteisiin