Vain yhtenäinen EU pystyy vastaamaan talouden ja turvallisuuden haasteisiin

Keskusta Uutiset

Eurooppa-päivänä 9.5.2015

Tänään 9.5. vietetään Euroopan rauhan ja yhtenäisyyden päivää. Eilen tuli myös kuluneeksi 70 vuotta toisen maailmansodan päättymisestä. Maanosamme on kulkenut pitkän matkan noista ajoista. Rauhan ja vakauden juurruttaminen sekä taloudellisen yhteistyön lisääminen ovat yhteisömme suurimpia saavutuksia, joista voimme olla ylpeitä.

Eduskuntavaalien jälkeen ja mahdollisen hallituskokoonpanon selvittyä keskusteluun on noussut epäilyksiä siitä, aikooko Suomi muuttaa EU-politiikkansa painopistettä eristäytymällä muusta maailmasta. Tällaisten epärealististen uhkakuvien maalaamiselle ei ole sijaa tämän päivän Euroopassa. Ainoastaan vahva ja yhtenäinen Euroopan unioni pystyy vastaamaan talouden, turvallisuuden ja ilmastonmuutoksen suuriin haasteisiin.

Keskusta haluaa, että Suomella on paikka kaikissa niissä pöydissä, joissa päätöksiä tehdään. Meidän on oltava aktiivinen, aloitteellinen ja käytännönläheinen Euroopan unionin jäsenmaa. Vain rakentavalla ja yhteistyöhakuisella politiikalla voimme yhdistää kansallisen edun ja yhteiset eurooppalaiset intressit.

Olemme olleet unionin jäseniä 20 vuotta. Meillä on siis riittävästi aikapesrpektiiviä tarkastella paitsi unionin onnistumisia myös sen epäonnistumisia. EU ei toimi nykyisellään niin hyvin kuin sen pitäisi. Unionin on jatkossa keskityttävä ennen kaikkea talouden ja kilpailukyvyn kysymyksiin. Turhaa sääntelyä ja byrokratiaa on karsittava. Kansallisia joustoja on uskallettava vaatia, ja niitä on voitava toteuttaa paremmin käytännön arjessa.

Ensi maanantaina alamme työstää yhdessä mahdollisten hallituskumppaneidemme kanssa Suomen EU-politiikan painopisteitä tuleville vuosille. Keskusta haluaa vahvistaa Suomen asemaa aktiivisena ja ratkaisuhakuisena jäsenmaana.

ALDEN neuvoston kokouksessa Oslossa 9.5.2015

Jouni Ovaska
Puoluevaltuuston puheenjohtaja

Keskustan keskikesän podcastin aiheena on työ ja työn tulevaisuus koronakriisin jälkeisessä Suomessa. Keskustelemassa elinkeinoministeri Mika Lintilä sekä Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala.
10.7.2020 / Podcast
Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetVain yhtenäinen EU pystyy vastaamaan talouden ja turvallisuuden haasteisiin