Vain yhtenäinen EU pystyy vastaamaan talouden ja turvallisuuden haasteisiin

Keskusta Uutiset

Eurooppa-päivänä 9.5.2015

Tänään 9.5. vietetään Euroopan rauhan ja yhtenäisyyden päivää. Eilen tuli myös kuluneeksi 70 vuotta toisen maailmansodan päättymisestä. Maanosamme on kulkenut pitkän matkan noista ajoista. Rauhan ja vakauden juurruttaminen sekä taloudellisen yhteistyön lisääminen ovat yhteisömme suurimpia saavutuksia, joista voimme olla ylpeitä.

Eduskuntavaalien jälkeen ja mahdollisen hallituskokoonpanon selvittyä keskusteluun on noussut epäilyksiä siitä, aikooko Suomi muuttaa EU-politiikkansa painopistettä eristäytymällä muusta maailmasta. Tällaisten epärealististen uhkakuvien maalaamiselle ei ole sijaa tämän päivän Euroopassa. Ainoastaan vahva ja yhtenäinen Euroopan unioni pystyy vastaamaan talouden, turvallisuuden ja ilmastonmuutoksen suuriin haasteisiin.

Keskusta haluaa, että Suomella on paikka kaikissa niissä pöydissä, joissa päätöksiä tehdään. Meidän on oltava aktiivinen, aloitteellinen ja käytännönläheinen Euroopan unionin jäsenmaa. Vain rakentavalla ja yhteistyöhakuisella politiikalla voimme yhdistää kansallisen edun ja yhteiset eurooppalaiset intressit.

Olemme olleet unionin jäseniä 20 vuotta. Meillä on siis riittävästi aikapesrpektiiviä tarkastella paitsi unionin onnistumisia myös sen epäonnistumisia. EU ei toimi nykyisellään niin hyvin kuin sen pitäisi. Unionin on jatkossa keskityttävä ennen kaikkea talouden ja kilpailukyvyn kysymyksiin. Turhaa sääntelyä ja byrokratiaa on karsittava. Kansallisia joustoja on uskallettava vaatia, ja niitä on voitava toteuttaa paremmin käytännön arjessa.

Ensi maanantaina alamme työstää yhdessä mahdollisten hallituskumppaneidemme kanssa Suomen EU-politiikan painopisteitä tuleville vuosille. Keskusta haluaa vahvistaa Suomen asemaa aktiivisena ja ratkaisuhakuisena jäsenmaana.

ALDEN neuvoston kokouksessa Oslossa 9.5.2015

Jouni Ovaska
Puoluevaltuuston puheenjohtaja

Hyvin toimiva yhteistyö luo turvaa
Keskustan mielestä Suomen osallistuminen Naton toimintaan Itämerellä ja Kaakkois-Euroopassa on perusteltua. Keskustan ryhmäpuheen aiheesta eduskunnassa piti Itä-Suomen Outokummusta tuleva kansanedustaja Hanna Räsänen. Hän totesi puheessaan kokeneensa kotiseudullaan konkreettisesti, kuinka tärkeää on viranomaisten hyvä yhteistyö. Räsänen muistutti, että se luo alueille turvaa.
22.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot

Työmarkkinoiden konkeloa seuratessa Suomen ulkopuoliset ilkimykset iloissaan taputtavat ja maan talous sakkaa entisestään. Siksi Keskusta tarjoaa oikeiston tiejyräporukalle ja vasemmiston paikalleen juntatulle soppatykkijoukolle keskellä olevaa kolmatta tietä: sopimista. Keskustan Tuomas Kettunen pohti näitä asioita ryhmäpuheenvuorossaan eduskunnassa. Lisäksi hän muotoili myös vanhaa persuhokemaa uuteen uskoon: missä ps, siellä petetty vaalilupaus.
20.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetVain yhtenäinen EU pystyy vastaamaan talouden ja turvallisuuden haasteisiin