Vain yhtenäinen EU pystyy vastaamaan talouden ja turvallisuuden haasteisiin

Keskusta Uutiset

Eurooppa-päivänä 9.5.2015

Tänään 9.5. vietetään Euroopan rauhan ja yhtenäisyyden päivää. Eilen tuli myös kuluneeksi 70 vuotta toisen maailmansodan päättymisestä. Maanosamme on kulkenut pitkän matkan noista ajoista. Rauhan ja vakauden juurruttaminen sekä taloudellisen yhteistyön lisääminen ovat yhteisömme suurimpia saavutuksia, joista voimme olla ylpeitä.

Eduskuntavaalien jälkeen ja mahdollisen hallituskokoonpanon selvittyä keskusteluun on noussut epäilyksiä siitä, aikooko Suomi muuttaa EU-politiikkansa painopistettä eristäytymällä muusta maailmasta. Tällaisten epärealististen uhkakuvien maalaamiselle ei ole sijaa tämän päivän Euroopassa. Ainoastaan vahva ja yhtenäinen Euroopan unioni pystyy vastaamaan talouden, turvallisuuden ja ilmastonmuutoksen suuriin haasteisiin.

Keskusta haluaa, että Suomella on paikka kaikissa niissä pöydissä, joissa päätöksiä tehdään. Meidän on oltava aktiivinen, aloitteellinen ja käytännönläheinen Euroopan unionin jäsenmaa. Vain rakentavalla ja yhteistyöhakuisella politiikalla voimme yhdistää kansallisen edun ja yhteiset eurooppalaiset intressit.

Olemme olleet unionin jäseniä 20 vuotta. Meillä on siis riittävästi aikapesrpektiiviä tarkastella paitsi unionin onnistumisia myös sen epäonnistumisia. EU ei toimi nykyisellään niin hyvin kuin sen pitäisi. Unionin on jatkossa keskityttävä ennen kaikkea talouden ja kilpailukyvyn kysymyksiin. Turhaa sääntelyä ja byrokratiaa on karsittava. Kansallisia joustoja on uskallettava vaatia, ja niitä on voitava toteuttaa paremmin käytännön arjessa.

Ensi maanantaina alamme työstää yhdessä mahdollisten hallituskumppaneidemme kanssa Suomen EU-politiikan painopisteitä tuleville vuosille. Keskusta haluaa vahvistaa Suomen asemaa aktiivisena ja ratkaisuhakuisena jäsenmaana.

ALDEN neuvoston kokouksessa Oslossa 9.5.2015

Jouni Ovaska
Puoluevaltuuston puheenjohtaja

Keskustan Savola: Oma ruoka on järkäleasia suomalaisille ja Suomelle
Viljelijöiden pärjääminen on yhteinen asia.  Meidän pitää tehdä yhteistyötä reilumpien markkinoiden ja oikeudenmukaisemman tulonjaon puolesta. Kotimaisen ruuan ja isänmaan tähden.
7.12.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan Saarikko ja Kalli: Luonto ja talous pystytään yhdistämään
Saarikon ja Kallin mukaan uusi luonnonsuojelulaki vahvistaa entisestään taloudellisen tuen mahdollisuuksia nimenomaan vapaaehtoisille suojeluohjelmille. Vapaaehtoisuus - ei ylhäältä saneleminen - on näissä asioissa kestävä tie edetä. Lisäksi esimerkiksi malminetsintä kielletään kansallispuistoissa ja luonnonpuistoissa kokonaan, ja valtion muilla suojelualueilla sen edellytyksiä tiukennetaan.
3.12.2022 / Uutiset
Mikä muuttuu yrittäjien eläkelaissa? Yrittäjien eläkelain (YEL) uudistus etenee. Huolet on kuultu. Mikä laissa muuttuu? Keskustelemassa eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja, Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi, valiokunnan jäsenet, kansanedustajat Hanna-Leena Mattila ja Pekka Aittakumpu sekä Mikro- ja yksinyrittäjät ry:n puheenjohtaja Liisa Hanén ja Suomen Yrittäjien työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellstén.
30.11.2022 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetVain yhtenäinen EU pystyy vastaamaan talouden ja turvallisuuden haasteisiin