Timo Laaninen: Ihmisyysaate sopii myös pako­lais­po­li­tiik­kaan

Keskusta Uutiset

Kun tämä eurooppalainen kriisi alkoi, suomalaisiakin liikuttivat kuvat rantaan ajautuneesta kuolleesta pikkupojasta. Ihmiset reagoivat spontaanisti. Joku päätti lahjoittaa SPR:lle vaatteita turvapaikanhakijoille. Pääministeri lupasi oman kotinsa jonkun pakolaisperheen käyttöön.

Viime viikkojen aikana keskustelua ovat hallinneet aivan toisenlaiset kuvat ja tunteet. Uudenvuoden juhlissa Kölnissä satapäinen miesjoukko ahdisteli naisia. Tilanne karkasi täysin sikäläisen poliisin hallinnasta.

Suomessa viranomaiset saivat vinkkejä samansuuntaisen toiminnan suunnittelusta ja ryhtyivät tarvittaviin toimiin vastaavien ilmiöiden estämiseksi.

Nyt sitten keskustellaan katupartioista, jotka ovat ottaneet järjestyksenvalvonnan tehtäväkseen joillakin paikkakunnilla. Viranomaisten ja hallituksenkin kommenteissa näihin ilmiöihin on nähty ristiriitaisuuksia.
Kuumentuneessa keskusteluilmapiirissä on pyrittävä mahdollisimman selkeisiin linjanvetoihin.

Keskustalainen linjanveto katupartioihin ja muihin viime aikojen ilmiöihin lähtee alkiolaisesta ihmisyysaatteesta. Sen mukaan kaikille ihmisille ihonväristä, asuinpaikasta tai varallisuudesta tai muista ulkoisista tekijöistä riippumatta kuuluu yhtäläinen ihmisarvo.

Näemme jokaisessa ihmisessä suuret kasvamisen ja kehittymisen mahdollisuudet. Kaikkia Suomessa oleskelevia ihmisiä on kohdeltava kunnioituksella ja tasapuolisesti.

Yhdenvertaiseen kohteluun kuuluu sekin, että rikoksiin syyllistyneet on saatettava lailliseen edesvastuuseen.

Keskusta ei hyväksy rasismia missään muodossa. Torjumme ehdottomasti sellaisen toiminnan, jossa ”katupartion” nimissä pyritään itse asiassa väkivaltaisiin yhteenottoihin turvapaikanhakijoiden kanssa.

Kun laskeudutaan aatteen sfääreistä käytännön tasolle, keskusta lähtee siitä, että järjestyksenvalvonta ja kansalaisten turvallisuudesta huolehtiminen on valtiovallan, ennen muuta poliisin ja muiden viranomaisten tehtävä. Jotta poliisi voi onnistua tärkeässä tehtävässään, se tarvitsee kansalaisten tuen. Poliisin korkea arvostus on hyvä lähtökohta yhteistyölle.

Seuraavaksi pitää todeta, että kansalaisten huoli on ymmärrettävää. Kahden tyttären isänä ymmärrän täsmälleen niitä tuntemuksia, mitä esimerkiksi viime viikkojen raiskausuutiset ovat kodeissa herättäneet.

Naisrauha julistettiin RuotsiSuomessa jo keskiajalla, ja sen pyhyys on tehtävä mahdollisimman selväksi kaikille Suomessa oleskeleville. Valitettavasti naisiin kohdistuvaa väkivaltaa ei ole Suomessakaan saatu kokonaan kitkettyä, sitä on esiintynyt ennen viime kesääkin, jolloin turvapaikanhakijoita alkoi tulla meille laajemmassa mitassa.

Viimeksi korostan vielä kaikkien kuntapäättäjien vastuuta. Lähikuukausien aikana tuhannet turvapaikanhakijat saavat luvan jäädä Suomeen. Nyt on kyse siitä, miten onnistumme heidän kotouttamisessaan.

Vetoan erityisesti keskustalaisiin kuntapäättäjiin. Monessa kunnassa turvapaikanhakijat voisivat olla se mahdollisuus, joka kääntäisi koko kunnan kehityksen uuteen kasvuun.

Markus Lohi: Osakesäästötili muutettava sijoitussäästötiliksi
Keskustan varapuheenjohtaja ja talouspoliittisen työryhmän pj. Markus Lohi tukee voimakkaasti puheenjohtaja Saarikon torstaista avausta. ”Osakesäästötiliä on syytä laajentaa sijoitussäästötiliksi”, Lohi linjaa.
23.1.2021 / Uutiset
Keskustan varapj. Petri Honkonen: Twitterit hetkeksi kiinni?
Navalnyi-sekaannus laittaa kysymään, kannattaisiko meidän johto- ja vastuupaikoilla olevien pistää twitterit ainakin hetkellisesti kiinni ja hakeutua useammin saman pöydän ääreen keskustelemaan? Kansainvälisten ja kotimaisten mullistusten ajassa tämä ei ole aivan vähäpätöinen kysymys. Eikö meidän päättäjien tehtävä kuitenkin ole johtaa Suomea eikä somea?
22.1.2021 / Uutiset
Jos kaipaat tolkkua hulluun maailmaan ja vaihtoehtoa vastakkainasettelulle, tule netin äärelle torstaina 21. tammikuuta. Osana Keskustan eduskuntaryhmän talvikokousta Keskustan Annika Saarikko ja Antti Kurvinen keskustelevat netissä Matti Vanhasen ja Anu Vehviläisen kanssa politiikan käytös- ja toimintatavoista.
21.1.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetTimo Laaninen: Ihmisyysaate sopii myös pako­lais­po­li­tiik­kaan