Timo Laaninen: Ihmisyysaate sopii myös pako­lais­po­li­tiik­kaan

Keskusta Uutiset

Kun tämä eurooppalainen kriisi alkoi, suomalaisiakin liikuttivat kuvat rantaan ajautuneesta kuolleesta pikkupojasta. Ihmiset reagoivat spontaanisti. Joku päätti lahjoittaa SPR:lle vaatteita turvapaikanhakijoille. Pääministeri lupasi oman kotinsa jonkun pakolaisperheen käyttöön.

Viime viikkojen aikana keskustelua ovat hallinneet aivan toisenlaiset kuvat ja tunteet. Uudenvuoden juhlissa Kölnissä satapäinen miesjoukko ahdisteli naisia. Tilanne karkasi täysin sikäläisen poliisin hallinnasta.

Suomessa viranomaiset saivat vinkkejä samansuuntaisen toiminnan suunnittelusta ja ryhtyivät tarvittaviin toimiin vastaavien ilmiöiden estämiseksi.

Nyt sitten keskustellaan katupartioista, jotka ovat ottaneet järjestyksenvalvonnan tehtäväkseen joillakin paikkakunnilla. Viranomaisten ja hallituksenkin kommenteissa näihin ilmiöihin on nähty ristiriitaisuuksia.
Kuumentuneessa keskusteluilmapiirissä on pyrittävä mahdollisimman selkeisiin linjanvetoihin.

Keskustalainen linjanveto katupartioihin ja muihin viime aikojen ilmiöihin lähtee alkiolaisesta ihmisyysaatteesta. Sen mukaan kaikille ihmisille ihonväristä, asuinpaikasta tai varallisuudesta tai muista ulkoisista tekijöistä riippumatta kuuluu yhtäläinen ihmisarvo.

Näemme jokaisessa ihmisessä suuret kasvamisen ja kehittymisen mahdollisuudet. Kaikkia Suomessa oleskelevia ihmisiä on kohdeltava kunnioituksella ja tasapuolisesti.

Yhdenvertaiseen kohteluun kuuluu sekin, että rikoksiin syyllistyneet on saatettava lailliseen edesvastuuseen.

Keskusta ei hyväksy rasismia missään muodossa. Torjumme ehdottomasti sellaisen toiminnan, jossa ”katupartion” nimissä pyritään itse asiassa väkivaltaisiin yhteenottoihin turvapaikanhakijoiden kanssa.

Kun laskeudutaan aatteen sfääreistä käytännön tasolle, keskusta lähtee siitä, että järjestyksenvalvonta ja kansalaisten turvallisuudesta huolehtiminen on valtiovallan, ennen muuta poliisin ja muiden viranomaisten tehtävä. Jotta poliisi voi onnistua tärkeässä tehtävässään, se tarvitsee kansalaisten tuen. Poliisin korkea arvostus on hyvä lähtökohta yhteistyölle.

Seuraavaksi pitää todeta, että kansalaisten huoli on ymmärrettävää. Kahden tyttären isänä ymmärrän täsmälleen niitä tuntemuksia, mitä esimerkiksi viime viikkojen raiskausuutiset ovat kodeissa herättäneet.

Naisrauha julistettiin RuotsiSuomessa jo keskiajalla, ja sen pyhyys on tehtävä mahdollisimman selväksi kaikille Suomessa oleskeleville. Valitettavasti naisiin kohdistuvaa väkivaltaa ei ole Suomessakaan saatu kokonaan kitkettyä, sitä on esiintynyt ennen viime kesääkin, jolloin turvapaikanhakijoita alkoi tulla meille laajemmassa mitassa.

Viimeksi korostan vielä kaikkien kuntapäättäjien vastuuta. Lähikuukausien aikana tuhannet turvapaikanhakijat saavat luvan jäädä Suomeen. Nyt on kyse siitä, miten onnistumme heidän kotouttamisessaan.

Vetoan erityisesti keskustalaisiin kuntapäättäjiin. Monessa kunnassa turvapaikanhakijat voisivat olla se mahdollisuus, joka kääntäisi koko kunnan kehityksen uuteen kasvuun.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetTimo Laaninen: Ihmisyysaate sopii myös pako­lais­po­li­tiik­kaan