Jari Leppä: Maisema pysyy, jos ihmiset pysyvät

Keskusta Uutiset

Eduskunnan maa- ja metsätalousvaliokunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Jari Leppä on tyytyväinen ympäristöministeriön ehdotuksen kriteereihin lähes 60:sta uudesta maisema-alueesta lähinnä Ylä-Lappiin. Määrittelyssä painotetaan luontoa, perinteistä rakennuskantaa ja hoidettua viljelymaisemaa.

– Kulttuurimaisema ja –ympäristö ansaitsevat kaiken arvostuksen. Mikään näistä ei kuitenkaan säily ilman ihmistyötä. Kulttuurimaisema syntyy ympäristötekijät huomioivalla viljelyllä, perinteinen rakennuskanta pysyy yllä huollolla ja vuotuisilla korjauksilla eikä ympäristöäkään voi suojella ilman asianmukaisia ihmisen suorittamia toimenpiteitä, Leppä muistuttaa.

Siksi hänen mukaansa tarvitaan myös maisema-alueilla eläviä ja toimivia ja yrittäviä ihmisiä.

– Ihmisillä pitää olla edellytykset asua, yrittää ja harjoittaa elinkeinojaan näillä alueilla. Museointi ei säilytä perinnemaisemaa, vaan normaali elämä, jossa maisema otetaan oikealla tavalla huomioon. Järkevää toimintaa ja investointeja tämä ei saa estää, Leppä sanoo.

Hän näkee hallituksen biotaloushankkeessa mahdollisuuksia kaikkeen tähän. Biotalouden vahvistuminen niin ruuantuotannon kuin metsänkin hyödyntämisessä tuo monille alueille Suomessa juuri sitä elämää ja toimintaa, jolla myös kulttuurimaisemia säilytetään, pidetään yllä ja kehitetään.

Eurovaaliehdokas Kati Häkkinen: EU:ssa päätetään sinullekin tärkeistä asioista
Vuoden 2019 EU-vaalien äänestysprosentti oli valtakunnallisesti 40,8 %, Kaakkois-Suomessa 36.5 % ja Mikkelissä 39,3 %.
13.4.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Miksi hallitus toimillaan vain romuttaa luottamusta?
Keskusta ihmettelee, miksi hallituksen ja hallituspuolueiden riveistä rakentamisen ja parantamisen sijaan revitään ja rapautetaan. Hallitus uhkaa toimillaan romuttaa Suomen toimivan eläkejärjestelmän, joka turvaisi myös tulevien sukupolvien aseman. Samoin hallitus on tekemässä sairaalaverkolle. Oraalle saatu sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän kehittäminen näyttää hallituksen käsissä vaihtuvan järjestelmän hävittämiseen. Sama meno jatkuu myös toisen hallituspuolueen puheissa, joissa pilkataan ja nälvitään ratkaisujen hakemisen sijaan.
12.4.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
EtusivuAjankohtaistaUutisetJari Leppä: Maisema pysyy, jos ihmiset pysyvät