Jari Leppä: Maisema pysyy, jos ihmiset pysyvät

Keskusta Uutiset

Eduskunnan maa- ja metsätalousvaliokunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Jari Leppä on tyytyväinen ympäristöministeriön ehdotuksen kriteereihin lähes 60:sta uudesta maisema-alueesta lähinnä Ylä-Lappiin. Määrittelyssä painotetaan luontoa, perinteistä rakennuskantaa ja hoidettua viljelymaisemaa.

– Kulttuurimaisema ja –ympäristö ansaitsevat kaiken arvostuksen. Mikään näistä ei kuitenkaan säily ilman ihmistyötä. Kulttuurimaisema syntyy ympäristötekijät huomioivalla viljelyllä, perinteinen rakennuskanta pysyy yllä huollolla ja vuotuisilla korjauksilla eikä ympäristöäkään voi suojella ilman asianmukaisia ihmisen suorittamia toimenpiteitä, Leppä muistuttaa.

Siksi hänen mukaansa tarvitaan myös maisema-alueilla eläviä ja toimivia ja yrittäviä ihmisiä.

– Ihmisillä pitää olla edellytykset asua, yrittää ja harjoittaa elinkeinojaan näillä alueilla. Museointi ei säilytä perinnemaisemaa, vaan normaali elämä, jossa maisema otetaan oikealla tavalla huomioon. Järkevää toimintaa ja investointeja tämä ei saa estää, Leppä sanoo.

Hän näkee hallituksen biotaloushankkeessa mahdollisuuksia kaikkeen tähän. Biotalouden vahvistuminen niin ruuantuotannon kuin metsänkin hyödyntämisessä tuo monille alueille Suomessa juuri sitä elämää ja toimintaa, jolla myös kulttuurimaisemia säilytetään, pidetään yllä ja kehitetään.

Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen: Liikenneköyhyyttä aiheuttavat ruuhkamaksut hylättävä pääkaupunkiseudulla
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarisen mielestä ruuhkamaksujen käyttöönotolle ei ole kestäviä perusteita. Suomen pääkaupunkiseudun ei tarvitse olla ruuhkamaksuissa edelläkävijä, varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen linjaa.
15.5.2021 / Uutiset
Suorassa lähetyksessä esittelemme Keskustan vaalikampanjan TV-mainokset ja tutustumme vaaliohjelmaamme ehdokkaiden kera ympäri Suomen. Mukana myös kuntavaaliehdokkaat Annika Saarikko ja Matti Vanhanen.
7.5.2021 / K-Studio
Keskustan vpj ja Keskustalaisempi Eurooppa -työryhmän pj Riikka Pakarinen: Suomessa tavoitteeksi nurmivaltaisen maidon ja naudanlihan tuotannon kasvattaminen
Nurmipeitteisyys, monimuotoisuus ja hiilensietokyky ovat kaikki tärkeitä elementtejä suomalaisessa maataloudessa. Niillä vastataan ympäristö-, ilmasto- ja biodiversiteettikysymyksiin. Karjatila on siis hyvä monimuotoisuuden lähde, Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen toteaa.
7.5.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetJari Leppä: Maisema pysyy, jos ihmiset pysyvät