Jari Leppä: Maisema pysyy, jos ihmiset pysyvät

Keskusta Uutiset

Eduskunnan maa- ja metsätalousvaliokunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Jari Leppä on tyytyväinen ympäristöministeriön ehdotuksen kriteereihin lähes 60:sta uudesta maisema-alueesta lähinnä Ylä-Lappiin. Määrittelyssä painotetaan luontoa, perinteistä rakennuskantaa ja hoidettua viljelymaisemaa.

– Kulttuurimaisema ja –ympäristö ansaitsevat kaiken arvostuksen. Mikään näistä ei kuitenkaan säily ilman ihmistyötä. Kulttuurimaisema syntyy ympäristötekijät huomioivalla viljelyllä, perinteinen rakennuskanta pysyy yllä huollolla ja vuotuisilla korjauksilla eikä ympäristöäkään voi suojella ilman asianmukaisia ihmisen suorittamia toimenpiteitä, Leppä muistuttaa.

Siksi hänen mukaansa tarvitaan myös maisema-alueilla eläviä ja toimivia ja yrittäviä ihmisiä.

– Ihmisillä pitää olla edellytykset asua, yrittää ja harjoittaa elinkeinojaan näillä alueilla. Museointi ei säilytä perinnemaisemaa, vaan normaali elämä, jossa maisema otetaan oikealla tavalla huomioon. Järkevää toimintaa ja investointeja tämä ei saa estää, Leppä sanoo.

Hän näkee hallituksen biotaloushankkeessa mahdollisuuksia kaikkeen tähän. Biotalouden vahvistuminen niin ruuantuotannon kuin metsänkin hyödyntämisessä tuo monille alueille Suomessa juuri sitä elämää ja toimintaa, jolla myös kulttuurimaisemia säilytetään, pidetään yllä ja kehitetään.

Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
Suomi ja suomalaisuus – koko Suomi. Mitkä ovat nuo meidän suomalaisten vahvuudet Suomessa, mitkä ovat olleet turvanamme koronan aikana ja miten hyödyntää niitä Suomen uudelleenrakentamisessa. Keskustelemassa Keskustan puheenjohtaja, kansanedustaja Katri Kulmuni sekä kirjailija, käsikirjoittaja Katri Manninen. Podcastia juontaa Keskustan viestintäpäällikkö Laura Ruohola.
26.6.2020 / Podcast
EtusivuAjankohtaistaUutisetJari Leppä: Maisema pysyy, jos ihmiset pysyvät