Jari Leppä: Maisema pysyy, jos ihmiset pysyvät

Keskusta Uutiset

Eduskunnan maa- ja metsätalousvaliokunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Jari Leppä on tyytyväinen ympäristöministeriön ehdotuksen kriteereihin lähes 60:sta uudesta maisema-alueesta lähinnä Ylä-Lappiin. Määrittelyssä painotetaan luontoa, perinteistä rakennuskantaa ja hoidettua viljelymaisemaa.

– Kulttuurimaisema ja –ympäristö ansaitsevat kaiken arvostuksen. Mikään näistä ei kuitenkaan säily ilman ihmistyötä. Kulttuurimaisema syntyy ympäristötekijät huomioivalla viljelyllä, perinteinen rakennuskanta pysyy yllä huollolla ja vuotuisilla korjauksilla eikä ympäristöäkään voi suojella ilman asianmukaisia ihmisen suorittamia toimenpiteitä, Leppä muistuttaa.

Siksi hänen mukaansa tarvitaan myös maisema-alueilla eläviä ja toimivia ja yrittäviä ihmisiä.

– Ihmisillä pitää olla edellytykset asua, yrittää ja harjoittaa elinkeinojaan näillä alueilla. Museointi ei säilytä perinnemaisemaa, vaan normaali elämä, jossa maisema otetaan oikealla tavalla huomioon. Järkevää toimintaa ja investointeja tämä ei saa estää, Leppä sanoo.

Hän näkee hallituksen biotaloushankkeessa mahdollisuuksia kaikkeen tähän. Biotalouden vahvistuminen niin ruuantuotannon kuin metsänkin hyödyntämisessä tuo monille alueille Suomessa juuri sitä elämää ja toimintaa, jolla myös kulttuurimaisemia säilytetään, pidetään yllä ja kehitetään.

Keskustan eduskuntaryhmä vetoaa rokotusten ottamisen puolesta
Keskustan eduskuntaryhmä vetoaa vakavasti suomalaisiin rokotusten ottamisen puolesta. Niin suojelee sekä itseään, läheisiään että muita kanssaihmisiään. Rokotukset ottamalla jokainen pystyy osaltaan vaikuttamaan suoraan myös siihen, että Suomi pysyy auki.
21.10.2021 / Uutiset
Keskusta hakee viestinnän poliittista suunnittelijaa
Tehtävä on määräaikainen vanhempainvapaan sijaisuus välillä 10.1-30.6 2022. Hakuaikaa on jatkettu 31.10. asti.
21.10.2021 / Uutiset
Keskustan Pakarinen: Etätyö luo lisätarvetta lähiyrittäjyydelle
Monipaikkaisuudella ja sen etätyön muodolla on suuria vaikutuksia kaupunkiseuduilla, joilla asiantuntijatyön runsas määrä tarkoittaa myös aiempaa suurempaa määrää etätyötä koronan jälkeen. Enemmän kotona tehtävä työ synnyttää uutta kysyntää palveluille lähellä kotia. Lähipalveluiden kysyntä vaikkapa lounasravintoloiden muodossa todennäköisesti kasvaa, kun etätyöt nyt vakiintuvat, Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä Riikka Pakarinen linjaa.
15.10.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetJari Leppä: Maisema pysyy, jos ihmiset pysyvät