Keskusta Uutiset

Vastakkainasettelu ei kuitenkaan ole ratkaisu. Nyt on keskityttävä kriisialueilta maahamme paenneiden turvapaikkahakemusten tehokkaaseen käsittelyyn sekä oleskelu- ja turvapaikan saaneiden kotouttamiseen. Tässä onnistumme vain ratkaisukeskeisellä yhteistyöllä, maltilla ja yhteisistä arvoistamme kiinni pitämällä. Rasismi ja vihapuhe on torjuttava.

Pakolaisten osallistaminen yhteiskuntamme toimintaan on kaikkien etu. Toimettomuus, yhteiskunnan ulkopuolelle jääminen ja näistä seuraava turhautuminen tarjoavat kasvualustan rikollisuudelle ja ääriajattelulle. Tällainen kehitys on torjuttava onnistuneella kotouttamisella, jossa kansalaisjärjestöillä ja paikallisyhteisöillä on vahva rooli. Turvapaikanhakijoiden onkin mahdollisimman nopeasti päästävä työhön, opiskeluun tai muuhun merkitykselliseen toimintaan.

Keskustan mielestä työelämällä on keskeinen rooli kotouttamisen edistämisessä. Työllistymisen esteenä olevia normeja, kuten turvapaikanhakijoiden karenssiaika, on kevennettävä ja purettava. Keskusta pyytää työmarkkinajärjestöjä lähtemään mukaan etsimään täsmäkeinoja ja hyviä käytänteitä turvapaikanhakijoiden ja pakolaisten saamiseksi sujuvammin mukaan työelämään. Erityinen haaste on ilman koulutusta ja kielitaitoa olevien ihmisten saaminen työelämään. Työnantaja- ja palkansaajajärjestöillä on arvokasta asiantuntemusta ratkaisujen löytämiseksi.

Vaikeinakin aikoina on pidettävä tinkimättömästi kiinni lain kunnioittamisesta ja oikeusvaltiosta. Tämä koskee niin suomalaisia kuin tänne pyrkiviä turvapaikanhakijoitakin. Järjestyksen ylläpito kuuluu Suomessa viranomaisille. Omankädenoikeudella ja viharikoksilla ei ole sijaa maassamme. Suomalaiset arvot ja lait on tehtävä turvapaikanhakijoille selviksi ensimmäisestä päivästä alkaen. Lakiemme rikkomisesta on jokaisen vastattava oikeusvaltion periaatteiden mukaisesti.

Keskustan mielestä pakolaisten kotouttaminen on yksi lähihistoriamme suurimmista haasteista. Suomessa tarvitaan nyt yhtenäisyyden vahvistamista, ei repimistä. Tästä vastuu on meillä jokaisella.

Keskustan varapj. Petri Honkonen: Kyse on nyt Suomen selviytymisestä - ymmärretäänkö asioiden vakavuus?
Työllisyys ylös, velka hallintaan ja alas, kaikki (jokainen suomalainen ja koko maa) mukana pitäen. Siinä se on: perus- ja pääasioiden programmi Suomelle, sanoo Petri Honkonen.
20.2.2021 / Uutiset
Keskustan Pakarinen: Kuntien osaajapulaan on vastattava
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen jakaa huolen kuntien osaavan työvoiman saatavuudesta. Kevan työvoimaennusteen viesti on selkeä. Ihmisten arjen kannalta keskeisten palveluiden saatavuus eri puolilla Suomea on uhattuna, jos mitään ei tehdä.
19.2.2021 / Uutiset
Keskustan Eeva Kalli: Perheiden toiveet ja Keskustan tavoitteet toteutuvat perhevapaauudistuksessa
Yksi Keskustan kymmenestä kynnyskysymyksestä hallitukseen osallistumiselle oli nykyjärjestelmään nähden aidosti perhe-etuuksia parantavan perhepaketin toteuttaminen. - Keskusta vaati hallitusneuvotteluissa, että kotihoidon tuki säilytetään nykymuotoisena ja että äitien käytettävissä olevia ansiosidonnaisia perhevapaita ei vähennetä. Nämä tavoitteet kirjattiin myös hallitusohjelmaan. Perhevapaauudistuksen tavoitteena onkin hoivan tasa-arvon ja isien hoivavastuun kasvattaminen isille kohdennettuja etuuksia parantamalla, ei äitien vapaita leikkaamalla tai kotihoidon tukioikeutta heikentämällä.
16.2.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puoluehallitus 21.1.2016: Kotouttamisessa onnistuminen on suomalaisten yhteinen asia