Keskusta Uutiset

Vastakkainasettelu ei kuitenkaan ole ratkaisu. Nyt on keskityttävä kriisialueilta maahamme paenneiden turvapaikkahakemusten tehokkaaseen käsittelyyn sekä oleskelu- ja turvapaikan saaneiden kotouttamiseen. Tässä onnistumme vain ratkaisukeskeisellä yhteistyöllä, maltilla ja yhteisistä arvoistamme kiinni pitämällä. Rasismi ja vihapuhe on torjuttava.

Pakolaisten osallistaminen yhteiskuntamme toimintaan on kaikkien etu. Toimettomuus, yhteiskunnan ulkopuolelle jääminen ja näistä seuraava turhautuminen tarjoavat kasvualustan rikollisuudelle ja ääriajattelulle. Tällainen kehitys on torjuttava onnistuneella kotouttamisella, jossa kansalaisjärjestöillä ja paikallisyhteisöillä on vahva rooli. Turvapaikanhakijoiden onkin mahdollisimman nopeasti päästävä työhön, opiskeluun tai muuhun merkitykselliseen toimintaan.

Keskustan mielestä työelämällä on keskeinen rooli kotouttamisen edistämisessä. Työllistymisen esteenä olevia normeja, kuten turvapaikanhakijoiden karenssiaika, on kevennettävä ja purettava. Keskusta pyytää työmarkkinajärjestöjä lähtemään mukaan etsimään täsmäkeinoja ja hyviä käytänteitä turvapaikanhakijoiden ja pakolaisten saamiseksi sujuvammin mukaan työelämään. Erityinen haaste on ilman koulutusta ja kielitaitoa olevien ihmisten saaminen työelämään. Työnantaja- ja palkansaajajärjestöillä on arvokasta asiantuntemusta ratkaisujen löytämiseksi.

Vaikeinakin aikoina on pidettävä tinkimättömästi kiinni lain kunnioittamisesta ja oikeusvaltiosta. Tämä koskee niin suomalaisia kuin tänne pyrkiviä turvapaikanhakijoitakin. Järjestyksen ylläpito kuuluu Suomessa viranomaisille. Omankädenoikeudella ja viharikoksilla ei ole sijaa maassamme. Suomalaiset arvot ja lait on tehtävä turvapaikanhakijoille selviksi ensimmäisestä päivästä alkaen. Lakiemme rikkomisesta on jokaisen vastattava oikeusvaltion periaatteiden mukaisesti.

Keskustan mielestä pakolaisten kotouttaminen on yksi lähihistoriamme suurimmista haasteista. Suomessa tarvitaan nyt yhtenäisyyden vahvistamista, ei repimistä. Tästä vastuu on meillä jokaisella.

Eeva Kalli: Valtion on vastattava ihmisten tarpeisiin ja edistettävä asumiseen liittyvää valinnanvapautta
"Jokaisen ministeriön tulee tehdä omalla hallinnonalallaan yhteistyössä viranhaltijoiden ja työntekijöiden kanssa selvitys työtehtävistä, jotka voidaan monipaikkaistaa, sanoo Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, kansanedustaja Eeva Kalli.
20.9.2020 / Uutiset
Petri Honkonen: Valkoposkihanhien ampuminen vauhdissa, ammutut hanhet saatava lautaselle
-Kun valkoposkihanhia on nyt alettu nyt ampua, pitää lihakin voida hyödyntää. Ei ole järkevää jättää herkullinen ja ekologinen liha syömättä, sanoo Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Petri Honkonen.
20.9.2020 / Uutiset
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko: Olemme Suomen myönteisin ja tulevaisuuskoisin puolue
"Keskusta on aina toiminut nimensä mukaisesti sillanrakentajana suomalaisessa politiikassa. Uskon, että sille on nyt tilausta enemmän kuin koskaan. Maltti ja empatia ovat politiikan supervoimia", näin totesi Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko perjantaiaamun poliittisessa linjapuheessaan.
18.9.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puoluehallitus 21.1.2016: Kotouttamisessa onnistuminen on suomalaisten yhteinen asia