Keskusta Uutiset

Vastakkainasettelu ei kuitenkaan ole ratkaisu. Nyt on keskityttävä kriisialueilta maahamme paenneiden turvapaikkahakemusten tehokkaaseen käsittelyyn sekä oleskelu- ja turvapaikan saaneiden kotouttamiseen. Tässä onnistumme vain ratkaisukeskeisellä yhteistyöllä, maltilla ja yhteisistä arvoistamme kiinni pitämällä. Rasismi ja vihapuhe on torjuttava.

Pakolaisten osallistaminen yhteiskuntamme toimintaan on kaikkien etu. Toimettomuus, yhteiskunnan ulkopuolelle jääminen ja näistä seuraava turhautuminen tarjoavat kasvualustan rikollisuudelle ja ääriajattelulle. Tällainen kehitys on torjuttava onnistuneella kotouttamisella, jossa kansalaisjärjestöillä ja paikallisyhteisöillä on vahva rooli. Turvapaikanhakijoiden onkin mahdollisimman nopeasti päästävä työhön, opiskeluun tai muuhun merkitykselliseen toimintaan.

Keskustan mielestä työelämällä on keskeinen rooli kotouttamisen edistämisessä. Työllistymisen esteenä olevia normeja, kuten turvapaikanhakijoiden karenssiaika, on kevennettävä ja purettava. Keskusta pyytää työmarkkinajärjestöjä lähtemään mukaan etsimään täsmäkeinoja ja hyviä käytänteitä turvapaikanhakijoiden ja pakolaisten saamiseksi sujuvammin mukaan työelämään. Erityinen haaste on ilman koulutusta ja kielitaitoa olevien ihmisten saaminen työelämään. Työnantaja- ja palkansaajajärjestöillä on arvokasta asiantuntemusta ratkaisujen löytämiseksi.

Vaikeinakin aikoina on pidettävä tinkimättömästi kiinni lain kunnioittamisesta ja oikeusvaltiosta. Tämä koskee niin suomalaisia kuin tänne pyrkiviä turvapaikanhakijoitakin. Järjestyksen ylläpito kuuluu Suomessa viranomaisille. Omankädenoikeudella ja viharikoksilla ei ole sijaa maassamme. Suomalaiset arvot ja lait on tehtävä turvapaikanhakijoille selviksi ensimmäisestä päivästä alkaen. Lakiemme rikkomisesta on jokaisen vastattava oikeusvaltion periaatteiden mukaisesti.

Keskustan mielestä pakolaisten kotouttaminen on yksi lähihistoriamme suurimmista haasteista. Suomessa tarvitaan nyt yhtenäisyyden vahvistamista, ei repimistä. Tästä vastuu on meillä jokaisella.

Muutoksia Keskustan kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin – Kulmuni ehdokas talousvaliokunnan varapuheenjohtajaksi
Keskustan eduskuntaryhmä päätti ryhmäkokouksessaan torstaina 22.9. muutoksista kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin.
22.9.2022 / Uutiset
Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Eeva Kalli: Kun suomalaiset pärjäävät, Suomi pärjää
Suomalaisten turvallisuus ja hyvinvointi ovat Keskustan tärkeimmät tavoitteet. Ajat ovat vakavat. Nyt pitää toimia tavalla, joka vahvistaa suomalaisten luottamusta tulevaan.
20.9.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Valtiovarainministeri Annika Saarikko budjetin esittelyssä: Turvaa talven yli, kasvun eväitä tulevaisuuteen
Ensi vuoden budjetin tarkoituksena on tarjota turvaa talven yli, ja kasvun eväitä pitkälle tulevaisuuteen.
20.9.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puoluehallitus 21.1.2016: Kotouttamisessa onnistuminen on suomalaisten yhteinen asia