Keskusta Uutiset

Vastakkainasettelu ei kuitenkaan ole ratkaisu. Nyt on keskityttävä kriisialueilta maahamme paenneiden turvapaikkahakemusten tehokkaaseen käsittelyyn sekä oleskelu- ja turvapaikan saaneiden kotouttamiseen. Tässä onnistumme vain ratkaisukeskeisellä yhteistyöllä, maltilla ja yhteisistä arvoistamme kiinni pitämällä. Rasismi ja vihapuhe on torjuttava.

Pakolaisten osallistaminen yhteiskuntamme toimintaan on kaikkien etu. Toimettomuus, yhteiskunnan ulkopuolelle jääminen ja näistä seuraava turhautuminen tarjoavat kasvualustan rikollisuudelle ja ääriajattelulle. Tällainen kehitys on torjuttava onnistuneella kotouttamisella, jossa kansalaisjärjestöillä ja paikallisyhteisöillä on vahva rooli. Turvapaikanhakijoiden onkin mahdollisimman nopeasti päästävä työhön, opiskeluun tai muuhun merkitykselliseen toimintaan.

Keskustan mielestä työelämällä on keskeinen rooli kotouttamisen edistämisessä. Työllistymisen esteenä olevia normeja, kuten turvapaikanhakijoiden karenssiaika, on kevennettävä ja purettava. Keskusta pyytää työmarkkinajärjestöjä lähtemään mukaan etsimään täsmäkeinoja ja hyviä käytänteitä turvapaikanhakijoiden ja pakolaisten saamiseksi sujuvammin mukaan työelämään. Erityinen haaste on ilman koulutusta ja kielitaitoa olevien ihmisten saaminen työelämään. Työnantaja- ja palkansaajajärjestöillä on arvokasta asiantuntemusta ratkaisujen löytämiseksi.

Vaikeinakin aikoina on pidettävä tinkimättömästi kiinni lain kunnioittamisesta ja oikeusvaltiosta. Tämä koskee niin suomalaisia kuin tänne pyrkiviä turvapaikanhakijoitakin. Järjestyksen ylläpito kuuluu Suomessa viranomaisille. Omankädenoikeudella ja viharikoksilla ei ole sijaa maassamme. Suomalaiset arvot ja lait on tehtävä turvapaikanhakijoille selviksi ensimmäisestä päivästä alkaen. Lakiemme rikkomisesta on jokaisen vastattava oikeusvaltion periaatteiden mukaisesti.

Keskustan mielestä pakolaisten kotouttaminen on yksi lähihistoriamme suurimmista haasteista. Suomessa tarvitaan nyt yhtenäisyyden vahvistamista, ei repimistä. Tästä vastuu on meillä jokaisella.

Keskustan Katainen neuvottelemaan Suomelle tärkeästä merenkulun polttoaineiden EU-laista
Europarlamentaarikko Elsi Katainen on valittu ryhmänsä liikennevaliokunnan neuvottelijaksi merenkulun uusiutuvien ja vähähiilisten polttoaineiden käyttöä säätävään FuelEU Maritime -asetukseen, joka on osa EU:n energia- ja ilmastopakettia. Kataisen mukaan asetus on viennistä ja merikuljetuksista riippuvaiselle Suomelle ratkaisevan tärkeä: tavoitteenani neuvotteluissa on varmistaa selkeä lainsäädäntö, joka huomioi mm. talvimerenkulun Suomelle aiheuttamat poikkeusolosuhteet, Elsi Katainen linjaa.
27.10.2021 / Uutiset
Elinkeinoministeri Mika Lintilä: Luvitusta sujuvoittamalla vihreät investoinnit liikkeelle, ei kehystä venyttämällä
Elinkeinoministeri Mika Lintilä haluaa, että Suomen investointiympäristöstä tehdään Euroopan paras. Luvituksen sujuvoittaminen on ilmainen tapa saada yksityisiä investointeja ja työpaikkoja aikaiseksi tukemaan vihreää siirtymää ja uusteollistamista.
23.10.2021 / Uutiset
Yleisö kysyy, Annika vastaa. FB-livenä toteuttavaan lähetykseen yleisö voi laittaa kysymyksiään jo etukäteen tapahtuman keskustelussa tai suoran lähetyksen kommenttikentässä. Käsittelyssä tulevat aluevaalit ja ajankohtaiset poliittiset aiheet. Vähän kuin eduskunnan kyselytunnilla olisit.
21.10.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puoluehallitus 21.1.2016: Kotouttamisessa onnistuminen on suomalaisten yhteinen asia