Saarikko: Päivähoitoon käyttöön tuntiperusteinen laskutus

Keskusta Uutiset

Saarikko toivoo opetus- ja kulttuuriministeriön kiirehtivän esityksen rinnalla valmistelua päivähoidon laskutuksen tuntiperusteisuudesta. Sitä on kokeiltu jo muutamissa kunnissa. Uudistus vastaisi myös muuttuneen työelämän tarpeisiin.

– Kokemukset ovat olleet positiivisia. Lasten hoitoajat ovat lyhentyneet ja hoidon tarve pienentynyt. Sijaisia on tarvittu vähemmän, ja se on säästänyt kunnan varoja. Myös perheiden kukkarossa muutos näkyy, kun hoidosta maksetaan todellisen käytön mukaan ja maksuportaita on enemmän, Saarikko toteaa.

Annika Saarikon mukaan tuntiperusteinen laskutus voisi toimia nykymallia paremmin, kun osa-aikainen hoito tulee lisääntymään subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajauksen myötä.

– Työn ja perheen yhteensovittamisen helpottamiseksi tarvitsemme kaikki mahdolliset toimet. Samalla on tärkeää muistaa, että päiväkodin arjen sujuvuuden takaamiseksi tuntiperusteisuus ei saa johtaa hollitupaan, vaan suunnitelmallisuutta ja yhteistyötä kodin ja päiväkodin välillä tarvitaan jatkossakin.

Saarikko pitää hyvänä, että julkistettu esitys 54 miljoonan euron päivähoidon maksukorotuksesta pitää sisällään nykyisen nollamaksuluokan säilyttämisen pienituloisimmille perheille. Myös maksujen määrittelyssä käytettyjä tulorajoja korotetaan ja osalla perheistä maksut alenevat tämän ansiosta. Maksukorotusten osalta nyt tehty esitys on kivuttomin yksinhuoltajaperheille.

Saarikko toivoo, että vielä selvitettäisiin, voisivatko selkeästi keskituloisen yläpuolella olevat perheet maksaa vieläkin korkeampaa päivähoitomaksua.

– On hyvä muistaa, että erinomainen varhaiskasvatusjärjestelmämme on yhä vahvasti julkisesti tuettua, eivätkä korotetutkaan maksut vastaa likikään hoidon todellisia kustannuksia.
Saarikon mukaan on välttämätöntä varmistaa, etteivät nyt valmistellut maksukorotukset syvennä kannustinloukkuja vanhempien työssäkäynnin osalta.

Eeva Kalli: Valtion on vastattava ihmisten tarpeisiin ja edistettävä asumiseen liittyvää valinnanvapautta
"Jokaisen ministeriön tulee tehdä omalla hallinnonalallaan yhteistyössä viranhaltijoiden ja työntekijöiden kanssa selvitys työtehtävistä, jotka voidaan monipaikkaistaa, sanoo Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, kansanedustaja Eeva Kalli.
20.9.2020 / Uutiset
Petri Honkonen: Valkoposkihanhien ampuminen vauhdissa, ammutut hanhet saatava lautaselle
-Kun valkoposkihanhia on nyt alettu nyt ampua, pitää lihakin voida hyödyntää. Ei ole järkevää jättää herkullinen ja ekologinen liha syömättä, sanoo Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Petri Honkonen.
20.9.2020 / Uutiset
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko: Olemme Suomen myönteisin ja tulevaisuuskoisin puolue
"Keskusta on aina toiminut nimensä mukaisesti sillanrakentajana suomalaisessa politiikassa. Uskon, että sille on nyt tilausta enemmän kuin koskaan. Maltti ja empatia ovat politiikan supervoimia", näin totesi Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko perjantaiaamun poliittisessa linjapuheessaan.
18.9.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetSaarikko: Päivähoitoon käyttöön tuntiperusteinen laskutus