Saarikko: Päivähoitoon käyttöön tuntiperusteinen laskutus

Keskusta Uutiset

Saarikko toivoo opetus- ja kulttuuriministeriön kiirehtivän esityksen rinnalla valmistelua päivähoidon laskutuksen tuntiperusteisuudesta. Sitä on kokeiltu jo muutamissa kunnissa. Uudistus vastaisi myös muuttuneen työelämän tarpeisiin.

– Kokemukset ovat olleet positiivisia. Lasten hoitoajat ovat lyhentyneet ja hoidon tarve pienentynyt. Sijaisia on tarvittu vähemmän, ja se on säästänyt kunnan varoja. Myös perheiden kukkarossa muutos näkyy, kun hoidosta maksetaan todellisen käytön mukaan ja maksuportaita on enemmän, Saarikko toteaa.

Annika Saarikon mukaan tuntiperusteinen laskutus voisi toimia nykymallia paremmin, kun osa-aikainen hoito tulee lisääntymään subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajauksen myötä.

– Työn ja perheen yhteensovittamisen helpottamiseksi tarvitsemme kaikki mahdolliset toimet. Samalla on tärkeää muistaa, että päiväkodin arjen sujuvuuden takaamiseksi tuntiperusteisuus ei saa johtaa hollitupaan, vaan suunnitelmallisuutta ja yhteistyötä kodin ja päiväkodin välillä tarvitaan jatkossakin.

Saarikko pitää hyvänä, että julkistettu esitys 54 miljoonan euron päivähoidon maksukorotuksesta pitää sisällään nykyisen nollamaksuluokan säilyttämisen pienituloisimmille perheille. Myös maksujen määrittelyssä käytettyjä tulorajoja korotetaan ja osalla perheistä maksut alenevat tämän ansiosta. Maksukorotusten osalta nyt tehty esitys on kivuttomin yksinhuoltajaperheille.

Saarikko toivoo, että vielä selvitettäisiin, voisivatko selkeästi keskituloisen yläpuolella olevat perheet maksaa vieläkin korkeampaa päivähoitomaksua.

– On hyvä muistaa, että erinomainen varhaiskasvatusjärjestelmämme on yhä vahvasti julkisesti tuettua, eivätkä korotetutkaan maksut vastaa likikään hoidon todellisia kustannuksia.
Saarikon mukaan on välttämätöntä varmistaa, etteivät nyt valmistellut maksukorotukset syvennä kannustinloukkuja vanhempien työssäkäynnin osalta.

Keskustan varapj. Petri Honkonen: Kyse on nyt Suomen selviytymisestä - ymmärretäänkö asioiden vakavuus?
Työllisyys ylös, velka hallintaan ja alas, kaikki (jokainen suomalainen ja koko maa) mukana pitäen. Siinä se on: perus- ja pääasioiden programmi Suomelle, sanoo Petri Honkonen.
20.2.2021 / Uutiset
Keskustan Pakarinen: Kuntien osaajapulaan on vastattava
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen jakaa huolen kuntien osaavan työvoiman saatavuudesta. Kevan työvoimaennusteen viesti on selkeä. Ihmisten arjen kannalta keskeisten palveluiden saatavuus eri puolilla Suomea on uhattuna, jos mitään ei tehdä.
19.2.2021 / Uutiset
Keskustan Eeva Kalli: Perheiden toiveet ja Keskustan tavoitteet toteutuvat perhevapaauudistuksessa
Yksi Keskustan kymmenestä kynnyskysymyksestä hallitukseen osallistumiselle oli nykyjärjestelmään nähden aidosti perhe-etuuksia parantavan perhepaketin toteuttaminen. - Keskusta vaati hallitusneuvotteluissa, että kotihoidon tuki säilytetään nykymuotoisena ja että äitien käytettävissä olevia ansiosidonnaisia perhevapaita ei vähennetä. Nämä tavoitteet kirjattiin myös hallitusohjelmaan. Perhevapaauudistuksen tavoitteena onkin hoivan tasa-arvon ja isien hoivavastuun kasvattaminen isille kohdennettuja etuuksia parantamalla, ei äitien vapaita leikkaamalla tai kotihoidon tukioikeutta heikentämällä.
16.2.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetSaarikko: Päivähoitoon käyttöön tuntiperusteinen laskutus