Saarikko: Päivähoitoon käyttöön tuntiperusteinen laskutus

Keskusta Uutiset

Saarikko toivoo opetus- ja kulttuuriministeriön kiirehtivän esityksen rinnalla valmistelua päivähoidon laskutuksen tuntiperusteisuudesta. Sitä on kokeiltu jo muutamissa kunnissa. Uudistus vastaisi myös muuttuneen työelämän tarpeisiin.

– Kokemukset ovat olleet positiivisia. Lasten hoitoajat ovat lyhentyneet ja hoidon tarve pienentynyt. Sijaisia on tarvittu vähemmän, ja se on säästänyt kunnan varoja. Myös perheiden kukkarossa muutos näkyy, kun hoidosta maksetaan todellisen käytön mukaan ja maksuportaita on enemmän, Saarikko toteaa.

Annika Saarikon mukaan tuntiperusteinen laskutus voisi toimia nykymallia paremmin, kun osa-aikainen hoito tulee lisääntymään subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajauksen myötä.

– Työn ja perheen yhteensovittamisen helpottamiseksi tarvitsemme kaikki mahdolliset toimet. Samalla on tärkeää muistaa, että päiväkodin arjen sujuvuuden takaamiseksi tuntiperusteisuus ei saa johtaa hollitupaan, vaan suunnitelmallisuutta ja yhteistyötä kodin ja päiväkodin välillä tarvitaan jatkossakin.

Saarikko pitää hyvänä, että julkistettu esitys 54 miljoonan euron päivähoidon maksukorotuksesta pitää sisällään nykyisen nollamaksuluokan säilyttämisen pienituloisimmille perheille. Myös maksujen määrittelyssä käytettyjä tulorajoja korotetaan ja osalla perheistä maksut alenevat tämän ansiosta. Maksukorotusten osalta nyt tehty esitys on kivuttomin yksinhuoltajaperheille.

Saarikko toivoo, että vielä selvitettäisiin, voisivatko selkeästi keskituloisen yläpuolella olevat perheet maksaa vieläkin korkeampaa päivähoitomaksua.

– On hyvä muistaa, että erinomainen varhaiskasvatusjärjestelmämme on yhä vahvasti julkisesti tuettua, eivätkä korotetutkaan maksut vastaa likikään hoidon todellisia kustannuksia.
Saarikon mukaan on välttämätöntä varmistaa, etteivät nyt valmistellut maksukorotukset syvennä kannustinloukkuja vanhempien työssäkäynnin osalta.

Keskustan eduskuntaryhmä: Tukea Ukrainalle pitää jatkaa – Suomen oma varautuminen korostuu
Keskustan eduskuntaryhmä pitää viimeaikaisia tapahtumia – Venäjän osittaista liikekannallepanoa, puheita sodasta länttä vastaan, niin sanottuja kansanäänestyksiä Ukrainan itä- ja eteläosissa, alueiden liittämisaikeita Venäjään ja Nord Stream -kaasuputkien vuotoja Itämerellä – vakavana ja huolestuttavana kehityksenä.
29.9.2022 / Uutiset
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan pj Lohi: Hyvää hoitoa jokaiselle kautta Suomen
Hoitajapula, päivystysten ruuhkautuminen ja se, että hoitoon ei pääse eikä hoivaa saa ovat vakavia asioita. Etenkin huoli ikäihmisten palveluista on yhteinen.
28.9.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Muutoksia Keskustan kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin – Kulmuni ehdokas talousvaliokunnan varapuheenjohtajaksi
Keskustan eduskuntaryhmä päätti ryhmäkokouksessaan torstaina 22.9. muutoksista kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin.
22.9.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetSaarikko: Päivähoitoon käyttöön tuntiperusteinen laskutus