Saarikko: Päivähoitoon käyttöön tuntiperusteinen laskutus

Keskusta Uutiset

Saarikko toivoo opetus- ja kulttuuriministeriön kiirehtivän esityksen rinnalla valmistelua päivähoidon laskutuksen tuntiperusteisuudesta. Sitä on kokeiltu jo muutamissa kunnissa. Uudistus vastaisi myös muuttuneen työelämän tarpeisiin.

– Kokemukset ovat olleet positiivisia. Lasten hoitoajat ovat lyhentyneet ja hoidon tarve pienentynyt. Sijaisia on tarvittu vähemmän, ja se on säästänyt kunnan varoja. Myös perheiden kukkarossa muutos näkyy, kun hoidosta maksetaan todellisen käytön mukaan ja maksuportaita on enemmän, Saarikko toteaa.

Annika Saarikon mukaan tuntiperusteinen laskutus voisi toimia nykymallia paremmin, kun osa-aikainen hoito tulee lisääntymään subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajauksen myötä.

– Työn ja perheen yhteensovittamisen helpottamiseksi tarvitsemme kaikki mahdolliset toimet. Samalla on tärkeää muistaa, että päiväkodin arjen sujuvuuden takaamiseksi tuntiperusteisuus ei saa johtaa hollitupaan, vaan suunnitelmallisuutta ja yhteistyötä kodin ja päiväkodin välillä tarvitaan jatkossakin.

Saarikko pitää hyvänä, että julkistettu esitys 54 miljoonan euron päivähoidon maksukorotuksesta pitää sisällään nykyisen nollamaksuluokan säilyttämisen pienituloisimmille perheille. Myös maksujen määrittelyssä käytettyjä tulorajoja korotetaan ja osalla perheistä maksut alenevat tämän ansiosta. Maksukorotusten osalta nyt tehty esitys on kivuttomin yksinhuoltajaperheille.

Saarikko toivoo, että vielä selvitettäisiin, voisivatko selkeästi keskituloisen yläpuolella olevat perheet maksaa vieläkin korkeampaa päivähoitomaksua.

– On hyvä muistaa, että erinomainen varhaiskasvatusjärjestelmämme on yhä vahvasti julkisesti tuettua, eivätkä korotetutkaan maksut vastaa likikään hoidon todellisia kustannuksia.
Saarikon mukaan on välttämätöntä varmistaa, etteivät nyt valmistellut maksukorotukset syvennä kannustinloukkuja vanhempien työssäkäynnin osalta.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetSaarikko: Päivähoitoon käyttöön tuntiperusteinen laskutus