– Sata vuotta täyttävä Suomi luo tulevaisuuttaan panostamalla osaamiseen ja koulutukseen.

Eduskunta on lisäämässä opetus- ja kulttuuriministeriön rahoitusta yhteensä 12,5 miljoonalla eurolla.

– Olemme erittäin iloisia, että sivistysvaliokunnan sekä sivistys- ja tiedejaoston tekemät budjettihuomiot toteutuvat. Kokonaisuudessa nämä ovat pieniä lisäyksiä, mutta niillä saadaan aikaiseksi tärkeitä täsmätoimia.

– Kerhotoimintaan tulee 3 miljoonan euron lisärahoitus, varhaiskasvatuksen ja perusopetukseen lähes 4 miljoonaa euroa sekä nuorten työllistämisen 2,8 miljoonaa euroa. Näillä toimilla puututaan lasten ja nuorten kasvaneeseen eriarvoisuuteen.
Liikuntaan ja urheiluun on tulossa merkittävä lähes miljoonan euron lisäsatsaus. Tällä parannetaan pienituloisten urheilijoiden harjoittelumahdollisuuksia ja toimeentuloa.

– Urheilu nostettiin vahvasti esille sivistysvaliokunnan budjettikäsittelyssä. On hienoa, että niukoilla resursseilla toimiva suomalainen urheilu saa näin pientä helpotusta.
Itsenäisyyden juhlavuonna panostetaan myös museotoimintaan sekä kolmanteen sektoriin. Tämä tuo vireää kansalaistoimintaa eri puolille Suomea.

– Luvassa on tapahtumia laidasta laitaan – kansainvälisestä oppimistapahtumasta alueellisesti ja valtakunnallisesti merkittäviin kulttuurijuhliin.

Kansanedustaja Tuomo Puumala toimii eduskunnan sivistysvaliokunnan puheenjohtajana. Kansanedustaja Olavi Ala-Nissilä on keskustan vastaava eduskunnan valtiovarainvakiokunnan sivistys- ja tiedejaostossa.

Annikan kanssa on virtuaalinen keskusteluohjelma sivuillani. Pääsiäisen jälkeen saan vieraakseni kaikille tutun juontajan ja toimittajan, Vappu Pimiän. Annikan kanssa -tuokioiden tarkoituksena on tuoda sekä itselleni että teille uusia ajatuksia – hieman päivänpolitiikan keskustelua syvemmältä. Odotan, että pääsemme Vapun kanssa keskustelussamme kevään korvalla muun muassa kotimaisen ruoan ja aivan varmasti myös perhearvojen äärelle!
8.4.2021 / K-Studio
Keskustan Honkonen ja Keskustanuorten Markkanen: Nuoret pois vuokra-asumisen loukusta – jokaiselle nuorelle oikeus omaan asuntoon
Keskustan tavoitteena on, että jokaisella työssäkäyvällä nuorella olisi jatkossa mahdollisuus hankkia oma koti. Honkonen ja Markkanen esittävät, että ASP-järjestelmään tulisi lisätä enemmän joustoja ja osa harkinnasta tulisi jättää pankin tehtäväksi, noudattaen kuitenkin hyvää pankkitapaa. Yksi tapa olisi esimerkiksi poistaa ASP-asuntojen osalta hintarajat kokonaan.
8.4.2021 / Uutiset
Annika Saarikko: EU:n suunta ja kansalaisten toiveet erkaantumassa, tarvitaan parempaa unionia
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko avasi keskustelua EU:n suunnasta ja Suomen EU-linjasta puheessaan Paasikivi-seuran vieraana. Saarikon mukaan kansalaisten huoliin ja esimerkiksi Kiinan haasteeseen EU vastaa parhaiten huolehtimalla oman järjestelmänsä toimivuudesta sekä unionion epäkohtiin tarttumisesta.
6.4.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetTuomo Puumala ja Olavi Ala-Nissilä: Eduskunta panostaa sivistykseen ja koulutukseen