– Sata vuotta täyttävä Suomi luo tulevaisuuttaan panostamalla osaamiseen ja koulutukseen.

Eduskunta on lisäämässä opetus- ja kulttuuriministeriön rahoitusta yhteensä 12,5 miljoonalla eurolla.

– Olemme erittäin iloisia, että sivistysvaliokunnan sekä sivistys- ja tiedejaoston tekemät budjettihuomiot toteutuvat. Kokonaisuudessa nämä ovat pieniä lisäyksiä, mutta niillä saadaan aikaiseksi tärkeitä täsmätoimia.

– Kerhotoimintaan tulee 3 miljoonan euron lisärahoitus, varhaiskasvatuksen ja perusopetukseen lähes 4 miljoonaa euroa sekä nuorten työllistämisen 2,8 miljoonaa euroa. Näillä toimilla puututaan lasten ja nuorten kasvaneeseen eriarvoisuuteen.
Liikuntaan ja urheiluun on tulossa merkittävä lähes miljoonan euron lisäsatsaus. Tällä parannetaan pienituloisten urheilijoiden harjoittelumahdollisuuksia ja toimeentuloa.

– Urheilu nostettiin vahvasti esille sivistysvaliokunnan budjettikäsittelyssä. On hienoa, että niukoilla resursseilla toimiva suomalainen urheilu saa näin pientä helpotusta.
Itsenäisyyden juhlavuonna panostetaan myös museotoimintaan sekä kolmanteen sektoriin. Tämä tuo vireää kansalaistoimintaa eri puolille Suomea.

– Luvassa on tapahtumia laidasta laitaan – kansainvälisestä oppimistapahtumasta alueellisesti ja valtakunnallisesti merkittäviin kulttuurijuhliin.

Kansanedustaja Tuomo Puumala toimii eduskunnan sivistysvaliokunnan puheenjohtajana. Kansanedustaja Olavi Ala-Nissilä on keskustan vastaava eduskunnan valtiovarainvakiokunnan sivistys- ja tiedejaostossa.

Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
Suomi ja suomalaisuus – koko Suomi. Mitkä ovat nuo meidän suomalaisten vahvuudet Suomessa, mitkä ovat olleet turvanamme koronan aikana ja miten hyödyntää niitä Suomen uudelleenrakentamisessa. Keskustelemassa Keskustan puheenjohtaja, kansanedustaja Katri Kulmuni sekä kirjailija, käsikirjoittaja Katri Manninen. Podcastia juontaa Keskustan viestintäpäällikkö Laura Ruohola.
26.6.2020 / Podcast
EtusivuAjankohtaistaUutisetTuomo Puumala ja Olavi Ala-Nissilä: Eduskunta panostaa sivistykseen ja koulutukseen