Keskusta esittää perhevapaiden uudistusta ja perhepakettia

Keskustan haluaa pidentää tulosidonnaisia perhevapaita ja joustavoittaa vapaiden käyttöä. Tulevan perhe- ja peruspalveluministeri, kansanedustaja Annika Saarikon mukaan tavoitteena on tukea perheiden arkea ja kannustaa isiä käyttämään enemmän perhevapaita.

– Nykyinen perhevapaamalli on remontin tarpeessa. Perhevapaiden ehtoja on kevennettävä ja joustavuutta lisättävä. Perhevapaiden tulee tukea paremmin isien mahdollisuutta lapsenhoitoon. Hoitovastuun tasaisemmasta jakautumisesta hyötyisivät sekä perheet että koko yhteiskunta.

– Keskusta ei halua hätiköityä uudistusta. Perhevapaista on käynnistettävä laajapohjainen valmistelu, jossa lähtökohtina ovat perheiden tarpeet ja toiveet, tasa-arvoa unohtamatta. Haluamme laajan ja hyvän perhevapaauudistuksen, linjaa Annika Saarikko.

Keskustan mallissa sekä isille kohdennettu että kiintiöimätön vanhempainvapaakausi pitenisivät, äidille kiintiöidyn vanhempainvapaan säilyessä ennallaan. Vanhempainvapaiden käytön sääntelyä kevennettäisiin mm. niin, että perhevapaita voisi käyttää myös myöhemmässä vaiheessa lapsuutta aina kouluikään saakka. Jatkossa vanhemmat saisivat myös käyttää vapaita nykyistä enemmän yhtäaikaisesti. Nykyisin vanhempien yhteinen aika kotona on rajattu vain kolmeen viikkoon.

Keskusta peräänkuuluttaa myös työelämän toimijoita ja kuntia mukaan uudistustyöhön. Pienten lasten vanhempien osa-aikatyöhön on luotava paremmat mahdollisuudet. Osa-aikatyön tueksi päivähoitomaksuissa pitää siirtyä tuntiperusteisuuteen. Kuntakentällä on tästä jo hyviä kokemuksia.

– Osa-aikatyön pitää olla jatkossa todellinen vaihtoehto pienten lasten vanhemmille. Joustava hoitoraha on meillä alikäytetty hoitomuoto. On/off –kulttuurin sijaan vanhemmille pitäisi taata oikeus palata työelämään osa-aikatyön kautta. Osa-aikatyön avulla vanhemmuuden ja uran yhdistäminen mahdollistaisi yhä useammalle. Tästä hyötyisivät niin perheet, kansantalous kuin tasa-arvokin, muistuttaa Saarikko.
Keskustan perhepakettiin sisältyy myös muita tavoitteita. Keskusta tavoittelee mm. pienituloisille perheellisille opiskelijoilla huoltajakorotusta opintorahaan, perhepäivähoidon ja sen kaltaisten hoitomuotojen parempaa huomioimista perhepolitiikassa, äitiyspäivärahakauden alkamisajankohdan joustavoittamista ja luottamustehtävien sujuvampaa yhdistämistä perhevapaiden käyttöön.

– Laajan perhevapaauudistuksen valmistelu vie aikaa, mutta jo tällä vaalikaudella voimme tehdä pienempiä korjauksia perheiden tukiin ja palveluihin. Esitänkin, että hallituksen piirissä aloitetaan nyt keskustelu tämän vaalikauden aikana tehtävistä toimista, ja tämän rinnalla laitetaan liikkeelle ison perhevapaauudistuksen laajapohjainen valmistelu, toteaa Annika Saarikko.

Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen: Liikenneköyhyyttä aiheuttavat ruuhkamaksut hylättävä pääkaupunkiseudulla
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarisen mielestä ruuhkamaksujen käyttöönotolle ei ole kestäviä perusteita. Suomen pääkaupunkiseudun ei tarvitse olla ruuhkamaksuissa edelläkävijä, varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen linjaa.
15.5.2021 / Uutiset
Suorassa lähetyksessä esittelemme Keskustan vaalikampanjan TV-mainokset ja tutustumme vaaliohjelmaamme ehdokkaiden kera ympäri Suomen. Mukana myös kuntavaaliehdokkaat Annika Saarikko ja Matti Vanhanen.
7.5.2021 / K-Studio
Keskustan vpj ja Keskustalaisempi Eurooppa -työryhmän pj Riikka Pakarinen: Suomessa tavoitteeksi nurmivaltaisen maidon ja naudanlihan tuotannon kasvattaminen
Nurmipeitteisyys, monimuotoisuus ja hiilensietokyky ovat kaikki tärkeitä elementtejä suomalaisessa maataloudessa. Niillä vastataan ympäristö-, ilmasto- ja biodiversiteettikysymyksiin. Karjatila on siis hyvä monimuotoisuuden lähde, Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen toteaa.
7.5.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskusta esittää perhevapaiden uudistusta ja perhepakettia