Keskusta esittää perhevapaiden uudistusta ja perhepakettia

Keskustan haluaa pidentää tulosidonnaisia perhevapaita ja joustavoittaa vapaiden käyttöä. Tulevan perhe- ja peruspalveluministeri, kansanedustaja Annika Saarikon mukaan tavoitteena on tukea perheiden arkea ja kannustaa isiä käyttämään enemmän perhevapaita.

– Nykyinen perhevapaamalli on remontin tarpeessa. Perhevapaiden ehtoja on kevennettävä ja joustavuutta lisättävä. Perhevapaiden tulee tukea paremmin isien mahdollisuutta lapsenhoitoon. Hoitovastuun tasaisemmasta jakautumisesta hyötyisivät sekä perheet että koko yhteiskunta.

– Keskusta ei halua hätiköityä uudistusta. Perhevapaista on käynnistettävä laajapohjainen valmistelu, jossa lähtökohtina ovat perheiden tarpeet ja toiveet, tasa-arvoa unohtamatta. Haluamme laajan ja hyvän perhevapaauudistuksen, linjaa Annika Saarikko.

Keskustan mallissa sekä isille kohdennettu että kiintiöimätön vanhempainvapaakausi pitenisivät, äidille kiintiöidyn vanhempainvapaan säilyessä ennallaan. Vanhempainvapaiden käytön sääntelyä kevennettäisiin mm. niin, että perhevapaita voisi käyttää myös myöhemmässä vaiheessa lapsuutta aina kouluikään saakka. Jatkossa vanhemmat saisivat myös käyttää vapaita nykyistä enemmän yhtäaikaisesti. Nykyisin vanhempien yhteinen aika kotona on rajattu vain kolmeen viikkoon.

Keskusta peräänkuuluttaa myös työelämän toimijoita ja kuntia mukaan uudistustyöhön. Pienten lasten vanhempien osa-aikatyöhön on luotava paremmat mahdollisuudet. Osa-aikatyön tueksi päivähoitomaksuissa pitää siirtyä tuntiperusteisuuteen. Kuntakentällä on tästä jo hyviä kokemuksia.

– Osa-aikatyön pitää olla jatkossa todellinen vaihtoehto pienten lasten vanhemmille. Joustava hoitoraha on meillä alikäytetty hoitomuoto. On/off –kulttuurin sijaan vanhemmille pitäisi taata oikeus palata työelämään osa-aikatyön kautta. Osa-aikatyön avulla vanhemmuuden ja uran yhdistäminen mahdollistaisi yhä useammalle. Tästä hyötyisivät niin perheet, kansantalous kuin tasa-arvokin, muistuttaa Saarikko.
Keskustan perhepakettiin sisältyy myös muita tavoitteita. Keskusta tavoittelee mm. pienituloisille perheellisille opiskelijoilla huoltajakorotusta opintorahaan, perhepäivähoidon ja sen kaltaisten hoitomuotojen parempaa huomioimista perhepolitiikassa, äitiyspäivärahakauden alkamisajankohdan joustavoittamista ja luottamustehtävien sujuvampaa yhdistämistä perhevapaiden käyttöön.

– Laajan perhevapaauudistuksen valmistelu vie aikaa, mutta jo tällä vaalikaudella voimme tehdä pienempiä korjauksia perheiden tukiin ja palveluihin. Esitänkin, että hallituksen piirissä aloitetaan nyt keskustelu tämän vaalikauden aikana tehtävistä toimista, ja tämän rinnalla laitetaan liikkeelle ison perhevapaauudistuksen laajapohjainen valmistelu, toteaa Annika Saarikko.

Keskustan keskikesän podcastin aiheena on työ ja työn tulevaisuus koronakriisin jälkeisessä Suomessa. Keskustelemassa elinkeinoministeri Mika Lintilä sekä Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala.
10.7.2020 / Podcast
Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskusta esittää perhevapaiden uudistusta ja perhepakettia