Keskusta esittää perhevapaiden uudistusta ja perhepakettia

Keskustan haluaa pidentää tulosidonnaisia perhevapaita ja joustavoittaa vapaiden käyttöä. Tulevan perhe- ja peruspalveluministeri, kansanedustaja Annika Saarikon mukaan tavoitteena on tukea perheiden arkea ja kannustaa isiä käyttämään enemmän perhevapaita.

– Nykyinen perhevapaamalli on remontin tarpeessa. Perhevapaiden ehtoja on kevennettävä ja joustavuutta lisättävä. Perhevapaiden tulee tukea paremmin isien mahdollisuutta lapsenhoitoon. Hoitovastuun tasaisemmasta jakautumisesta hyötyisivät sekä perheet että koko yhteiskunta.

– Keskusta ei halua hätiköityä uudistusta. Perhevapaista on käynnistettävä laajapohjainen valmistelu, jossa lähtökohtina ovat perheiden tarpeet ja toiveet, tasa-arvoa unohtamatta. Haluamme laajan ja hyvän perhevapaauudistuksen, linjaa Annika Saarikko.

Keskustan mallissa sekä isille kohdennettu että kiintiöimätön vanhempainvapaakausi pitenisivät, äidille kiintiöidyn vanhempainvapaan säilyessä ennallaan. Vanhempainvapaiden käytön sääntelyä kevennettäisiin mm. niin, että perhevapaita voisi käyttää myös myöhemmässä vaiheessa lapsuutta aina kouluikään saakka. Jatkossa vanhemmat saisivat myös käyttää vapaita nykyistä enemmän yhtäaikaisesti. Nykyisin vanhempien yhteinen aika kotona on rajattu vain kolmeen viikkoon.

Keskusta peräänkuuluttaa myös työelämän toimijoita ja kuntia mukaan uudistustyöhön. Pienten lasten vanhempien osa-aikatyöhön on luotava paremmat mahdollisuudet. Osa-aikatyön tueksi päivähoitomaksuissa pitää siirtyä tuntiperusteisuuteen. Kuntakentällä on tästä jo hyviä kokemuksia.

– Osa-aikatyön pitää olla jatkossa todellinen vaihtoehto pienten lasten vanhemmille. Joustava hoitoraha on meillä alikäytetty hoitomuoto. On/off –kulttuurin sijaan vanhemmille pitäisi taata oikeus palata työelämään osa-aikatyön kautta. Osa-aikatyön avulla vanhemmuuden ja uran yhdistäminen mahdollistaisi yhä useammalle. Tästä hyötyisivät niin perheet, kansantalous kuin tasa-arvokin, muistuttaa Saarikko.
Keskustan perhepakettiin sisältyy myös muita tavoitteita. Keskusta tavoittelee mm. pienituloisille perheellisille opiskelijoilla huoltajakorotusta opintorahaan, perhepäivähoidon ja sen kaltaisten hoitomuotojen parempaa huomioimista perhepolitiikassa, äitiyspäivärahakauden alkamisajankohdan joustavoittamista ja luottamustehtävien sujuvampaa yhdistämistä perhevapaiden käyttöön.

– Laajan perhevapaauudistuksen valmistelu vie aikaa, mutta jo tällä vaalikaudella voimme tehdä pienempiä korjauksia perheiden tukiin ja palveluihin. Esitänkin, että hallituksen piirissä aloitetaan nyt keskustelu tämän vaalikauden aikana tehtävistä toimista, ja tämän rinnalla laitetaan liikkeelle ison perhevapaauudistuksen laajapohjainen valmistelu, toteaa Annika Saarikko.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskusta esittää perhevapaiden uudistusta ja perhepakettia