Vaalien yhdistämisestä ei yksimielisyyttä puolueiden välillä

Keskustan puoluesihteeri Jouni Ovaskan johtama puoluesihteerityöryhmä ei päässyt yksimielisyyteen eduskunta- ja eurovaalien yhdistämisestä vuonna 2019. Työryhmän enemmistön mielestä eduskuntavaalit ja europarlamenttivaalit olisi syytä yhdistää kertaluonteisesti, mikäli europarlamenttivaalit pidetään viimeistään toukokuussa.

– Vaalien yhdistäminen olisi ollut perusteltua mm. äänestysaktiivisuuden edistämiseksi. Kahdet eri vaalit lyhyen ajan sisällä voisivat johtaa vaaliväsymykseen, mikä ei olisi kansanvallan etu, Ovaska toteaa.

Jos eduskuntavaalit pidetään huhtikuussa, osuisivat eurovaalit todennäköisesti päällekkäin hallitusneuvotteluiden kanssa. Eurovaalit saattaisivat jäädä hallitusneuvotteluiden varjoon.

Sopu kaatui, koska SDP, RKP ja KD vastustivat vaalien yhdistämistä. Perustuslakiasiantuntijat ovat korostaneet parlamentaarisen yksimielisyyden tärkeyttä. Asia etenee nyt oikeusministeri Antti Häkkäsen (kok.) harkintaan.

Seuraavat eduskuntavaalit ovat huhtikuussa 2019 ja seuraavat europarlamenttivaalit näillä näkymin kesäkuun 9. päivänä 2019. Eurovaalien ajankohta voi kuitenkin vielä muuttua, mikäli jäsenmaat yksimielisesti näin päättävät Euroopan unionin neuvostossa.

Suorassa lähetyksessä esittelemme Keskustan vaalikampanjan TV-mainokset ja tutustumme vaaliohjelmaamme ehdokkaiden kera ympäri Suomen. Mukana myös kuntavaaliehdokkaat Annika Saarikko ja Matti Vanhanen.
7.5.2021 / K-Studio
Keskustan vpj ja Keskustalaisempi Eurooppa -työryhmän pj Riikka Pakarinen: Suomessa tavoitteeksi nurmivaltaisen maidon ja naudanlihan tuotannon kasvattaminen
Nurmipeitteisyys, monimuotoisuus ja hiilensietokyky ovat kaikki tärkeitä elementtejä suomalaisessa maataloudessa. Niillä vastataan ympäristö-, ilmasto- ja biodiversiteettikysymyksiin. Karjatila on siis hyvä monimuotoisuuden lähde, Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen toteaa.
7.5.2021 / Uutiset
Keskustan puoluevaltuuston pj Tiusanen: Terapiatakuu tarvitaan koko Suomeen
"Suomalaiset asuinpaikasta riippumatta ansaitsevat apua mielenterveyden ongelmiin nopeammin ja matalammalla kynnyksellä. Siksi terapiatakuu täytyy toteuttaa koko Suomessa. Mielenterveyspalvelujen saatavuus ei saa riippua postinumerosta", Keskustan puoluevaltuuston puheenjohtaja Liina Tiusanen linjaa.
6.5.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetVaalien yhdistämisestä ei yksimielisyyttä puolueiden välillä