Vaalien yhdistämisestä ei yksimielisyyttä puolueiden välillä

Keskustan puoluesihteeri Jouni Ovaskan johtama puoluesihteerityöryhmä ei päässyt yksimielisyyteen eduskunta- ja eurovaalien yhdistämisestä vuonna 2019. Työryhmän enemmistön mielestä eduskuntavaalit ja europarlamenttivaalit olisi syytä yhdistää kertaluonteisesti, mikäli europarlamenttivaalit pidetään viimeistään toukokuussa.

– Vaalien yhdistäminen olisi ollut perusteltua mm. äänestysaktiivisuuden edistämiseksi. Kahdet eri vaalit lyhyen ajan sisällä voisivat johtaa vaaliväsymykseen, mikä ei olisi kansanvallan etu, Ovaska toteaa.

Jos eduskuntavaalit pidetään huhtikuussa, osuisivat eurovaalit todennäköisesti päällekkäin hallitusneuvotteluiden kanssa. Eurovaalit saattaisivat jäädä hallitusneuvotteluiden varjoon.

Sopu kaatui, koska SDP, RKP ja KD vastustivat vaalien yhdistämistä. Perustuslakiasiantuntijat ovat korostaneet parlamentaarisen yksimielisyyden tärkeyttä. Asia etenee nyt oikeusministeri Antti Häkkäsen (kok.) harkintaan.

Seuraavat eduskuntavaalit ovat huhtikuussa 2019 ja seuraavat europarlamenttivaalit näillä näkymin kesäkuun 9. päivänä 2019. Eurovaalien ajankohta voi kuitenkin vielä muuttua, mikäli jäsenmaat yksimielisesti näin päättävät Euroopan unionin neuvostossa.

Keskustan keskikesän podcastin aiheena on työ ja työn tulevaisuus koronakriisin jälkeisessä Suomessa. Keskustelemassa elinkeinoministeri Mika Lintilä sekä Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala.
10.7.2020 / Podcast
Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetVaalien yhdistämisestä ei yksimielisyyttä puolueiden välillä