Vaalien yhdistämisestä ei yksimielisyyttä puolueiden välillä

Keskustan puoluesihteeri Jouni Ovaskan johtama puoluesihteerityöryhmä ei päässyt yksimielisyyteen eduskunta- ja eurovaalien yhdistämisestä vuonna 2019. Työryhmän enemmistön mielestä eduskuntavaalit ja europarlamenttivaalit olisi syytä yhdistää kertaluonteisesti, mikäli europarlamenttivaalit pidetään viimeistään toukokuussa.

– Vaalien yhdistäminen olisi ollut perusteltua mm. äänestysaktiivisuuden edistämiseksi. Kahdet eri vaalit lyhyen ajan sisällä voisivat johtaa vaaliväsymykseen, mikä ei olisi kansanvallan etu, Ovaska toteaa.

Jos eduskuntavaalit pidetään huhtikuussa, osuisivat eurovaalit todennäköisesti päällekkäin hallitusneuvotteluiden kanssa. Eurovaalit saattaisivat jäädä hallitusneuvotteluiden varjoon.

Sopu kaatui, koska SDP, RKP ja KD vastustivat vaalien yhdistämistä. Perustuslakiasiantuntijat ovat korostaneet parlamentaarisen yksimielisyyden tärkeyttä. Asia etenee nyt oikeusministeri Antti Häkkäsen (kok.) harkintaan.

Seuraavat eduskuntavaalit ovat huhtikuussa 2019 ja seuraavat europarlamenttivaalit näillä näkymin kesäkuun 9. päivänä 2019. Eurovaalien ajankohta voi kuitenkin vielä muuttua, mikäli jäsenmaat yksimielisesti näin päättävät Euroopan unionin neuvostossa.

Tule kuulolle - Annika Saarikon uuden keskusteluohjelman ensimmäisenä vieraana kirjailija Kari Hotakainen. Puhutaan maaseudusta, kaupungista, Suomesta ja elämästä.
3.12.2020 / K-Studio
Annika Saarikolle oma virtuaalinen keskusteluohjelma - avausvieraana kirjailija Kari Hotakainen
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikon ensimmäinen "Annikan kanssa" nähdään huomisiltana Saarikon omalla facebook-kanavalla.
2.12.2020 / Uutiset
Kalli Keskustan ryhmäpuheenvuorossa: Koko Suomeen työpaikkoja, kestävää kasvua ja elämisen edellytyksiä
Keskustan ryhmäpuheenvuoron pitänyt kansanedustaja Eeva Kalli muistutti tänään, että koronan taklaamisen ohella meiltä vaaditaan myös kykyä nähdä pandemian yli. Koko Suomi on vietävä koronan jälkeiseen maailmaan entistä vahvempana ja entistä houkuttelevampana. On rakennettava tie sumusta valoon.
1.12.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetVaalien yhdistämisestä ei yksimielisyyttä puolueiden välillä