Vaalien yhdistämisestä ei yksimielisyyttä puolueiden välillä

Keskustan puoluesihteeri Jouni Ovaskan johtama puoluesihteerityöryhmä ei päässyt yksimielisyyteen eduskunta- ja eurovaalien yhdistämisestä vuonna 2019. Työryhmän enemmistön mielestä eduskuntavaalit ja europarlamenttivaalit olisi syytä yhdistää kertaluonteisesti, mikäli europarlamenttivaalit pidetään viimeistään toukokuussa.

– Vaalien yhdistäminen olisi ollut perusteltua mm. äänestysaktiivisuuden edistämiseksi. Kahdet eri vaalit lyhyen ajan sisällä voisivat johtaa vaaliväsymykseen, mikä ei olisi kansanvallan etu, Ovaska toteaa.

Jos eduskuntavaalit pidetään huhtikuussa, osuisivat eurovaalit todennäköisesti päällekkäin hallitusneuvotteluiden kanssa. Eurovaalit saattaisivat jäädä hallitusneuvotteluiden varjoon.

Sopu kaatui, koska SDP, RKP ja KD vastustivat vaalien yhdistämistä. Perustuslakiasiantuntijat ovat korostaneet parlamentaarisen yksimielisyyden tärkeyttä. Asia etenee nyt oikeusministeri Antti Häkkäsen (kok.) harkintaan.

Seuraavat eduskuntavaalit ovat huhtikuussa 2019 ja seuraavat europarlamenttivaalit näillä näkymin kesäkuun 9. päivänä 2019. Eurovaalien ajankohta voi kuitenkin vielä muuttua, mikäli jäsenmaat yksimielisesti näin päättävät Euroopan unionin neuvostossa.

Eurovaaliehdokas Kati Häkkinen: EU:ssa päätetään sinullekin tärkeistä asioista
Vuoden 2019 EU-vaalien äänestysprosentti oli valtakunnallisesti 40,8 %, Kaakkois-Suomessa 36.5 % ja Mikkelissä 39,3 %.
13.4.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Miksi hallitus toimillaan vain romuttaa luottamusta?
Keskusta ihmettelee, miksi hallituksen ja hallituspuolueiden riveistä rakentamisen ja parantamisen sijaan revitään ja rapautetaan. Hallitus uhkaa toimillaan romuttaa Suomen toimivan eläkejärjestelmän, joka turvaisi myös tulevien sukupolvien aseman. Samoin hallitus on tekemässä sairaalaverkolle. Oraalle saatu sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän kehittäminen näyttää hallituksen käsissä vaihtuvan järjestelmän hävittämiseen. Sama meno jatkuu myös toisen hallituspuolueen puheissa, joissa pilkataan ja nälvitään ratkaisujen hakemisen sijaan.
12.4.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
EtusivuAjankohtaistaUutisetVaalien yhdistämisestä ei yksimielisyyttä puolueiden välillä