Vaalien yhdistämisestä ei yksimielisyyttä puolueiden välillä

Keskustan puoluesihteeri Jouni Ovaskan johtama puoluesihteerityöryhmä ei päässyt yksimielisyyteen eduskunta- ja eurovaalien yhdistämisestä vuonna 2019. Työryhmän enemmistön mielestä eduskuntavaalit ja europarlamenttivaalit olisi syytä yhdistää kertaluonteisesti, mikäli europarlamenttivaalit pidetään viimeistään toukokuussa.

– Vaalien yhdistäminen olisi ollut perusteltua mm. äänestysaktiivisuuden edistämiseksi. Kahdet eri vaalit lyhyen ajan sisällä voisivat johtaa vaaliväsymykseen, mikä ei olisi kansanvallan etu, Ovaska toteaa.

Jos eduskuntavaalit pidetään huhtikuussa, osuisivat eurovaalit todennäköisesti päällekkäin hallitusneuvotteluiden kanssa. Eurovaalit saattaisivat jäädä hallitusneuvotteluiden varjoon.

Sopu kaatui, koska SDP, RKP ja KD vastustivat vaalien yhdistämistä. Perustuslakiasiantuntijat ovat korostaneet parlamentaarisen yksimielisyyden tärkeyttä. Asia etenee nyt oikeusministeri Antti Häkkäsen (kok.) harkintaan.

Seuraavat eduskuntavaalit ovat huhtikuussa 2019 ja seuraavat europarlamenttivaalit näillä näkymin kesäkuun 9. päivänä 2019. Eurovaalien ajankohta voi kuitenkin vielä muuttua, mikäli jäsenmaat yksimielisesti näin päättävät Euroopan unionin neuvostossa.

Keskustan eduskuntaryhmän johto: Tautitilanne pidettävä hallinnassa yhteistyöllä - oppositiolle kiitos
Keskustan eduskuntaryhmän johto Antti Kurvinen, Eeva Kalli ja Hanna-Leena Mattila toteaa, että koronaepidemian suhteen ollaan taitekohdassa - eteenpäin tilanteen kokonaishallinnassa mennään yhteistyöllä hallituksen ja opposition kanssa.
26.2.2021 / Uutiset
Matin seurassa Huhtamäen ja Sanoman hallituksen puheenjohtaja Pekka Ala-Pietilä, joka on johtanut myös työ- ja elinkeinoministeriön Kestävän kasvun työryhmää.
25.2.2021 / K-Studio
Keskustan varapj. Petri Honkonen: Kyse on nyt Suomen selviytymisestä - ymmärretäänkö asioiden vakavuus?
Työllisyys ylös, velka hallintaan ja alas, kaikki (jokainen suomalainen ja koko maa) mukana pitäen. Siinä se on: perus- ja pääasioiden programmi Suomelle, sanoo Petri Honkonen.
20.2.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetVaalien yhdistämisestä ei yksimielisyyttä puolueiden välillä