Väkivaltaisia ääriliikkeitä torjuttava pohjoismaisesti

Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Katri Kulmuni nostaa esiin pohjoismaisen yhteistyön tärkeyden ääriliikkeiden toimintaan puuttumisessa. Viime päivinä järkytystä herättäneen väkivaltaisen Suomen Vastarintaliikkeen SVL:n toiminta on osa Ruotsista johdettua Pohjoismaista Vastarintaliikettä.

– Pohjoismainen Vastarintaliike on vahvin Ruotsissa. Siellä liikkeen jäseniä on syyllistynyt väkivaltarikoksiin. Järjestön tavoitteena on perustaa kaikki Pohjoismaat ja jopa Baltian maat kattava kansallissosialistinen valtio. On selvää, että tällaisen järjestön toimintaan on puututtava myös yhteispohjoismaisesti. On varmistettava, että maiden suojelupoliisien yhteistyö sujuu ja siihen on riittävät valtuudet, Kulmuni sanoo.

– Väkivaltainen toiminta on ehdottoman tuomittavaa ja lainvastaista. Ongelmallista on, jos järjestön tavoitteisiin liittyy väkivaltaa tai sen ihannointia. Keinot puuttumiseen on oltava, joten on välttämätöntä, että äärijärjestöjen toiminnan laillisuus ja niihin kuuluminen arvioidaan, Kulmuni toteaa.

Kulmuni kysyy Pohjoismaiden ministerineuvostolta, miten Pohjoismaat ovat puuttuneet ja aikovat puuttua väkivaltaisiin äärijärjestöihin, ja onko tarkoitus esittää väkivaltaa käyttävien järjestöjen tai niihin kuulumisen kriminalisointia.

Eeva Kalli: Valtion on vastattava ihmisten tarpeisiin ja edistettävä asumiseen liittyvää valinnanvapautta
"Jokaisen ministeriön tulee tehdä omalla hallinnonalallaan yhteistyössä viranhaltijoiden ja työntekijöiden kanssa selvitys työtehtävistä, jotka voidaan monipaikkaistaa, sanoo Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, kansanedustaja Eeva Kalli.
20.9.2020 / Uutiset
Petri Honkonen: Valkoposkihanhien ampuminen vauhdissa, ammutut hanhet saatava lautaselle
-Kun valkoposkihanhia on nyt alettu nyt ampua, pitää lihakin voida hyödyntää. Ei ole järkevää jättää herkullinen ja ekologinen liha syömättä, sanoo Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Petri Honkonen.
20.9.2020 / Uutiset
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko: Olemme Suomen myönteisin ja tulevaisuuskoisin puolue
"Keskusta on aina toiminut nimensä mukaisesti sillanrakentajana suomalaisessa politiikassa. Uskon, että sille on nyt tilausta enemmän kuin koskaan. Maltti ja empatia ovat politiikan supervoimia", näin totesi Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko perjantaiaamun poliittisessa linjapuheessaan.
18.9.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetVäkivaltaisia ääriliikkeitä torjuttava pohjoismaisesti