Väkivaltaisia ääriliikkeitä torjuttava pohjoismaisesti

Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Katri Kulmuni nostaa esiin pohjoismaisen yhteistyön tärkeyden ääriliikkeiden toimintaan puuttumisessa. Viime päivinä järkytystä herättäneen väkivaltaisen Suomen Vastarintaliikkeen SVL:n toiminta on osa Ruotsista johdettua Pohjoismaista Vastarintaliikettä.

– Pohjoismainen Vastarintaliike on vahvin Ruotsissa. Siellä liikkeen jäseniä on syyllistynyt väkivaltarikoksiin. Järjestön tavoitteena on perustaa kaikki Pohjoismaat ja jopa Baltian maat kattava kansallissosialistinen valtio. On selvää, että tällaisen järjestön toimintaan on puututtava myös yhteispohjoismaisesti. On varmistettava, että maiden suojelupoliisien yhteistyö sujuu ja siihen on riittävät valtuudet, Kulmuni sanoo.

– Väkivaltainen toiminta on ehdottoman tuomittavaa ja lainvastaista. Ongelmallista on, jos järjestön tavoitteisiin liittyy väkivaltaa tai sen ihannointia. Keinot puuttumiseen on oltava, joten on välttämätöntä, että äärijärjestöjen toiminnan laillisuus ja niihin kuuluminen arvioidaan, Kulmuni toteaa.

Kulmuni kysyy Pohjoismaiden ministerineuvostolta, miten Pohjoismaat ovat puuttuneet ja aikovat puuttua väkivaltaisiin äärijärjestöihin, ja onko tarkoitus esittää väkivaltaa käyttävien järjestöjen tai niihin kuulumisen kriminalisointia.

Tiejyrä, soppatykki vai keskustalainen sopu
Keskustalaiset kansanedustajat tivasivat eduskunnan kyselytunnilla, mitä sosiaali- ja terveyspalveluita hallitus aikoo leikata. Ministerin mukaan vaikeiden päätösten tekeminen on vaikeaa. Konkelossa oleviin työmarkkinakysymyksiin keskusta vaatii neuvottelu- ja sopimisratkaisuja jyräämisen ja soppatykkien sijaan. Omaa malliaan keskusta ehdottaa myös aikuiskoulutustuen pelastamiseksi. Hallitus aikoo lakkauttaa käytetyn ja järkevän tuen. Eduskunnassa muistettiin myös Ukrainan sodan alkamispäivää ja vietettiin hiljainen hetki.
23.2.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
Hyvin toimiva yhteistyö luo turvaa
Keskustan mielestä Suomen osallistuminen Naton toimintaan Itämerellä ja Kaakkois-Euroopassa on perusteltua. Keskustan ryhmäpuheen aiheesta eduskunnassa piti Itä-Suomen Outokummusta tuleva kansanedustaja Hanna Räsänen. Hän totesi puheessaan kokeneensa kotiseudullaan konkreettisesti, kuinka tärkeää on viranomaisten hyvä yhteistyö. Räsänen muistutti, että se luo alueille turvaa.
22.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot

Työmarkkinoiden konkeloa seuratessa Suomen ulkopuoliset ilkimykset iloissaan taputtavat ja maan talous sakkaa entisestään. Siksi Keskusta tarjoaa oikeiston tiejyräporukalle ja vasemmiston paikalleen juntatulle soppatykkijoukolle keskellä olevaa kolmatta tietä: sopimista. Keskustan Tuomas Kettunen pohti näitä asioita ryhmäpuheenvuorossaan eduskunnassa. Lisäksi hän muotoili myös vanhaa persuhokemaa uuteen uskoon: missä ps, siellä petetty vaalilupaus.
20.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetVäkivaltaisia ääriliikkeitä torjuttava pohjoismaisesti