Annika Saarikko: Metsiä pitää puolustaa, yhdessä

Annika Saarikko studiokuva, tumma tausta

Olen tyytyväinen eduskunnan talousvaliokunnan kriittiseen lausuntoon EU-komission ennallistamisen esityksessä. Keskusta teki tarvittavat tarkennukset yhteistyössä SDP:n ja kokoomuksen kanssa. Tiukka, Suomen edun mukainen linja vastaa Keskustan linjaa. Linjasimme yhdessä, että päätökset Suomen metsistä kuuluvat Suomelle.

Luonnosta pitää metsäpolitiikassa huolehtia, se on selvä. Selvää on kuitenkin myös se, että metsäpolitiikka kuuluu kansallisvaltioille, ei komissiolle. Komission ehdotus on Suomelle kohtuuton. Edellytämme siihen merkittäviä muutoksia ja Suomelle lankeavien kustannusten merkittävää pienentymistä edessä olevissa pitkissä neuvotteluissa.

Kyse on paitsi metsistä, myös toimivallasta. Nykyinen komissio ahnehtii valtaa asioissa, joissa viimeinen sana kuuluu jäsenvaltioille. Tähän on puututtava yhdessä, yli hallitus-oppositio-rajan ja esimerkiksi Ruotsin kanssa yhteistyössä.

Metsät ovat suomalaisen hyvinvoinnin lähde. Sillä on mittaamaton arvonsa mielenmaisemassamme ja virkistyskäytössä, mutta myös ihmisten työpaikkojen ja hyvinvointi-Suomen taloudellisen kestävyyden kannalta. Tästä hyvä osoitus oli Stora Enson tuore miljardi-investointipäätös Ouluun, ja tällä hallituskaudella tehty päätös metsäteollisuuden historian isoimmasta investoinnista Kemiin.

Keskusta haluaa olla jatkamassa vastuullista metsäpolitiikkaa ja luottaa sekä suomalaiseen metsänomistajaan että metsäteollisuuteen.

Keskustan mielestä puu on jatkossakin myös kestävä uusiutuvan energian lähde. Ihmeellistä, että tätä ilmiselvää tosiasiaa edes yritetään haastaa.

Suomi pitää puolensa EU-pöydissä vain silloin, kun maamme näkemykset ovat mahdollisimman selkeät ja yhtenäiset. Yhteistyö Suomessa yli hallitus-oppositio-rajan merkitsee myös jatkuvuutta yli vaalikausien, sitä tarvitaan tässäkin asiassa.

EU-politiikassa edessä olevat uhat vaativat meitä pystymään parempaan. Vastuu on yhteinen. Parempi terävä linja kuin laiha kompromissi, vaikka ihan jokaista eduskuntapuoluetta ei saataisikaan mukaan. Pääministerin ja hänen puolueensa kanta on tässä työssä ratkaiseva. Kannustan heitä rohkeuteen ja selkeyteen asiassa. Suomen EU-politiikkaa, kannan muodostusta ja Suomen vaikuttamistyötä johtaa pääministeri. Keskusta on aina valmis tukemaan Suomen edun ajamista hartiavoimin.

On arvokasta, että maa-ja metsätalousministeri Kurvisen johdolla Suomi on tiivistänyt yhteistyötä EU:n muiden metsäisten maiden kanssa.

Kokoomus on kertonut jättävänsä metsäpolitiikasta välikysymyksen, kärkenä Suomen EU-vaikuttaminen. Hyvä, että asia puhuttaa. Keskustalle linja on selvä.

Keskustan Savola: Oma ruoka on järkäleasia suomalaisille ja Suomelle
Viljelijöiden pärjääminen on yhteinen asia.  Meidän pitää tehdä yhteistyötä reilumpien markkinoiden ja oikeudenmukaisemman tulonjaon puolesta. Kotimaisen ruuan ja isänmaan tähden.
7.12.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan Saarikko ja Kalli: Luonto ja talous pystytään yhdistämään
Saarikon ja Kallin mukaan uusi luonnonsuojelulaki vahvistaa entisestään taloudellisen tuen mahdollisuuksia nimenomaan vapaaehtoisille suojeluohjelmille. Vapaaehtoisuus - ei ylhäältä saneleminen - on näissä asioissa kestävä tie edetä. Lisäksi esimerkiksi malminetsintä kielletään kansallispuistoissa ja luonnonpuistoissa kokonaan, ja valtion muilla suojelualueilla sen edellytyksiä tiukennetaan.
3.12.2022 / Uutiset
Mikä muuttuu yrittäjien eläkelaissa? Yrittäjien eläkelain (YEL) uudistus etenee. Huolet on kuultu. Mikä laissa muuttuu? Keskustelemassa eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja, Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi, valiokunnan jäsenet, kansanedustajat Hanna-Leena Mattila ja Pekka Aittakumpu sekä Mikro- ja yksinyrittäjät ry:n puheenjohtaja Liisa Hanén ja Suomen Yrittäjien työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellstén.
30.11.2022 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaBlogit ja ryhmäpuheenvuorotAnnika Saarikko: Metsiä pitää puolustaa, yhdessä