Keskustan Savola: Oma ruoka on järkäleasia suomalaisille ja Suomelle

Välikysymys suomalaisen maatalouden kriisistä ja kotimaisen ruuantuotannon turvaamisesta tulevaisuudessa
Keskustan ryhmäpuheenvuoro
Kansanedustaja Mikko Savola

(muutosvarauksin)

Arvoisa puhemies,

Toimeentulo, jolla elättää perheen. Varmuutta tulevasta. Arvostusta työlle. Viljelijät odottavat arjessaan samoja asioita kuin kaikki muutkin suomalaiset.  Isänmaalle maatalous ja maaseutu ovat henkivakuutus. Se on omavaraisuutta ja se on huoltovarmuutta.

Lopulta kotimainen ruoka on turvallisuutta. Suomen pärjäämistä epävakaassa maailmassa.

Arvoisa puhemies,

Vuosien mittaan yhdet ovat ajaneet talonpojan tappolinjaa. Toiset ovat nimitelleet viljelijöitä eläteiksi. Kolmannet syyttäneet ilman ja vesien pilaamisesta.

Hyvät ystävät,

Suomalainen viljelijä on väsynyt joka puolelta tuleviin syytöksiin. Tämän pitää nyt viimein loppua. Suomi tarvitsee maajussien kunnianpalautuksen!

Herra puhemies,

Viljelijä tuottaa niin duunarin, porvarin kuin hipsterin ruuan. Elokapinankin pitää syödä.

Ruoka ei tule kaupasta. Ruoka tulee suomalaisilta perhetiloilta –  koko maan mitalta. Tuotettuna hiellä, työllä ja yrittämisellä.

Nyt maatalous on hätää kärsimässä. Maailma on sellaisessa jamassa. Venäjän hyökkäyssota tuntuu.

Kannattavuus sojottaa alaspäin ja kustannukset ylöspäin. Epävarmuus jyllää.

Siksi viljelijöitä pitää tukea.

Puhemies,

Opposition tehtävä on herätellä ja haastaa. Tämä välikysymys antaa kuitenkin ymmärtää, että tässä olisi seisty tumput suorina. Se ei pidä paikkaansa. Ja sen tietää jokainen teistä maa- ja metsätalousvaliokunnassa istuvasta kollegasta.

Ei yli kolmensadan miljoonan euron apupaketti keväällä ja kesällä taivaasta tippunut. Ei myöskään maatilojen kiinteistöveron palautus.  Tai maatalouden sähköveron alentaminen.

Viljelijöiden puolta on pidetty myös Brysseliin päin. Suomalaisen maatalouden ja maaseudun EU-tuet nousevat.

Mutta totuus on, että vielä enemmän pitää tehdä. Kyllä minä itsekin viljelijänä tiedän ja tunnen, kuinka ahtaalla nyt ollaan kasvaneiden sähkölaskujen ja ensi vuoden lannoitetilausten kanssa.

Näissä asioissa yhteiskunnan pitää tulla viljelijöitä kiireellä vastaan.  On irvokasta, jos kotimainen ruoka ja sen tulevaisuus vaarannetaan pelin politiikalla. Tämä on liian iso asia sellaiseen. Oma ruoka on järkäleasia suomalaisille ja Suomelle.

Arvoisa puhemies,

Viljelijät eivät halua elää tuilla, vaan työllään. Siitä pitää saada markkinoilta reilu ja oikeudenmukainen korvaus.

Vaikka kaikki kallistuu, isot kauppajätit ovat tehneet myös tänä syksynä ennätystulosta.

Samaan aikaan ruuantuottajat ovat veitsenterällä. Kustannusten nousu on mennyt kuluttajahintoihin, mutta ei tuottajille.

Kauppa ei katteistaan tingi. Tilanne on kohtuuton ja täysin vastoin oikeustajua.

Kotimainen ruoka ja sen tulevaisuus turvataan kestävästi vain korjaamalla markkinat. Markkinat pitää saada toimimaan oikeudenmukaisesti.

Elintarvikemarkkinalain muutokset ovat ministeri Kurviselta oikeaa politiikkaa. Vielä isompi remontti pitää tehdä. Tulevalla vaalikaudella on tehtävä kilpailulain kokonaisuudistus. Vain siten saamme aikaan aidosti reilummat markkinat. Ovatko kaikki puolueet tässä mukana? Keskusta on yhteistyöhön valmis.

Arvoisa puhemies,

Ihmiset arvostavat ja haluavat syödä kotimaista, lähellä tuotettua ruokaa.  Toiseksi elämme niin arvaamattomassa maailmassa, että Suomella pitää kaikissa tilanteissa olla ruokaa omasta takaa.

Siksi viljelijöiden pärjääminen on yhteinen asia.  Meidän pitää tehdä yhteistyötä reilumpien markkinoiden ja oikeudenmukaisemman tulonjaon puolesta.

Kotimaisen ruuan ja isänmaan tähden.

Keskustan varapuheenjohtaja Honkonen: Nykyiset väylät kuntoon vai rahat uusiin miljardihankkeisiin?
Tammikuun uutispommista vastasivat liikenne- ja viestintäministeriö sekä valtiovarainministeriö, joiden asiantuntijaselvitys tyrmää miljardien uudet ratahankkeet. Tuoreet tiedot kertovat, että superkalliit uudet yhteydet eivät maksaisi itseään takaisin, eivät juuri säästäisi ihmisten aikaa, ja olisivat ilmastopäästöiltään tuhoisia sadan vuoden ajan.
5.2.2023 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Puheenjohtaja Annika Saarikko Keskustan eduskuntavaalistartissa 27.1.2023
Keskusta on puolue, joka tarjoaa välittämistä ilman holhoavaa vasemmistolaisuutta ja hyvää taloudenpitoa ilman kovaa oikeistolaisuutta. Meille isänmaallisuus on ylpeyttä, joka ei kumpua toisen polkemisesta. Isänmaallisuutemme polttoainetta ei ole pelko, vaan usko siihen, että rakennamme turvallista muutosta. Eteenpäin on elävän mieli.
27.1.2023 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaBlogit ja ryhmäpuheenvuorotKeskustan Savola: Oma ruoka on järkäleasia suomalaisille ja Suomelle