Ala-Nissilä: Verotukseen ei tarvita nyt äkkikäännöksiä

Keskustan talous- ja veropoliittisten työryhmien puheenjohtaja, kansanedustaja Olavi Ala-Nissilä SDP:n vero-ohjelmasta:

Verotukseen ei tarvita nyt äkkikäännöksiä – suomalaisten verot lähtisivät taas nousuun

Tällä vaalikaudella ennen muuta pieni- ja keskituloisten ansiotuloveroja on alennettu jasuurituloisilla on ollut solidaarisuusvero. Myös Yle-vero poistettiin pienituloisilta. Suomen kokonaisveroaste on kääntynyt laskuun pitkästä aikaa laskuun ,mutta verotulojen kertymä on kasvanut.

Kaikella tällä on ollut osaltaan merkitys siinä, että monen vuoden alamäen jälkeen Suomi nousee. Talous kasvaa ja työllisyys paranee kautta maan.

Samalla verotukseen on tullut lisää ennakoitavuutta, mikä on etenkin työllistävien yritysten menestyksen näkökulmasta välttämätöntä. Poukkoileva politiikka on kaikille huono toimintaympäristö eikä ylipäätään kanna pitkälle.

SDP:n ohjelman toteuttaminen tarkoittaisi, että suomalaisten verot lähtisivät kokonaisuudessaan taas nousuun, ja verotukseen tulisi ennakoimattomuutta. Se puolestaan vakavasti vaarantaisi aikaansaadun myönteisen talous- ja työllisyyskehityksen jatkumisen, ja sitä kautta verotulojen kertymisen.

Keskustan linja seuraavalla vaalikaudella on uudistaa verotus kokonaisuudessaan yksinkertaisemmaksi, oikeudenmukaisemmaksi ja työntekoon kannustavammaksi. Kotimaista omistamisen suosimisesta voidaan päättää jo tällä vaalikaudella toteuttamalla sijoitustili eri sijoitusmuotoja kohtelevalla oikeudenmukaisella tavalla.

Verotuksen toimintaympäristö muuttuu digitalisaation, työn muuttumisen ja kansainvälisen verokilpailun ja kansainvälisen verovälttelyn takia. Hallitus toteuttaa verotuksen tiekartan, jota Keskusta esitti. Tiekartassa on tärkeää katsoa toimintaympäristön muutosten vaikutuksen ja linjataan uudelle vaalikaudella verotuksen uudistamisen johdonmukaisia linjoja

SDP poistaisi kaikkien pienituloisimpien yrittäjien yrittäjyysvähennyksenkin. Keskusta haluaataas veroratkaisuilla parantaa etenkin pienten ja keskisuurten yritysten toimintaedellytyksiä sekä tukea suomalaista omistamista. Tämä tarkoittaa lisää työpaikkoja Suomeen.

SDP puolestaan vero-ohjelmallaan hankaloittaisi yritysten mahdollisuuksia menestyä. Ohjelmassa valitettavasti näkyy myös ideologinen vastenmielisyys kotimaista omistamista kohtaan.

Mahdolliset tulonveronalennukset on lähivuosina kohdennettava ennen muuta pienituloisille. Tässä Keskustan ja SDP:n näkemykset ovat yhteneviä. Kasvu kuuluu kaikille.

Suorassa lähetyksessä esittelemme Keskustan vaalikampanjan TV-mainokset ja tutustumme vaaliohjelmaamme ehdokkaiden kera ympäri Suomen. Mukana myös kuntavaaliehdokkaat Annika Saarikko ja Matti Vanhanen.
7.5.2021 / K-Studio
Keskustan vpj ja Keskustalaisempi Eurooppa -työryhmän pj Riikka Pakarinen: Suomessa tavoitteeksi nurmivaltaisen maidon ja naudanlihan tuotannon kasvattaminen
Nurmipeitteisyys, monimuotoisuus ja hiilensietokyky ovat kaikki tärkeitä elementtejä suomalaisessa maataloudessa. Niillä vastataan ympäristö-, ilmasto- ja biodiversiteettikysymyksiin. Karjatila on siis hyvä monimuotoisuuden lähde, Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen toteaa.
7.5.2021 / Uutiset
Keskustan puoluevaltuuston pj Tiusanen: Terapiatakuu tarvitaan koko Suomeen
"Suomalaiset asuinpaikasta riippumatta ansaitsevat apua mielenterveyden ongelmiin nopeammin ja matalammalla kynnyksellä. Siksi terapiatakuu täytyy toteuttaa koko Suomessa. Mielenterveyspalvelujen saatavuus ei saa riippua postinumerosta", Keskustan puoluevaltuuston puheenjohtaja Liina Tiusanen linjaa.
6.5.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetAla-Nissilä: Verotukseen ei tarvita nyt äkkikäännöksiä