Pääkaupunkiseudun kaupunkien Keskustan valtuustoryhmät totesivat kansanedustaja Pekka Puskan pitämässä ryhmäpuheessa, että Uudellamaalla tarvitaan sosiaali- ja terveydenhuollon uudistusta aivan samoista perussyistä kuin muuallakin Suomessa.

– Nykyisen sote-järjestelmän haasteet kasvavat, eivätkä yksittäisten kuntien voimavarat riitä laadukkaiden ja tasaveroisten palveluiden järjestämiseen kaikille uusmaalaisille. Luontevin järjestäjätaho sote-palveluille on kuntien sijaan myös Uudellamaalla maakunta. HUS:ssa tuotettu erikoissairaanhoito luo hyvän pohjan kaiken terveydenhuollon ja sosiaalipalveluiden järjestämiseen.

– Sote- ja maakuntauudistuksen voimaantulon jälkeen pääkaupunkiseudun kaupungit voivat keskittyä entistä paremmin asukkaidensa hyvinvoinnin, koulutuksen, elinympäristön sekä kaupunkien elinvoimaisuuden kehittämiseen.

– Sote-keskustelu alkaa olla enemmän valtapeliä ja mielikuvia, kuin keskustelua itse uudistuksesta, sen sisällöstä ja todellisista vaikutuksista. Keskustelussa unohtuu kokonaan, mitä tapahtuu, jos pitkään valmisteltu uudistus kaadetaan ja valmistelu aloitetaan taas alusta. Peruspalvelujen rapautuminen jatkuu ja yksityiset terveysfirmat valtaavat markkinoita.

– Pääkaupunkiseudun kaupungit ovat antaneet jo sote- ja maakuntauudistuksesta lukuisia lausuntoja ja kaupunkien edustajat ovat olleet eduskunnan valiokunnissa kuultavina. Valtuustojen yhteinen teatterikokous, jossa ei ollut tilaa edes vuorovaikutteiselle keskustelulle, oli turha ja tuhlasi vain veronmaksajien rahoja. Nyt on vastuullisen politiikan aika. Sote- ja maakuntauudistus on vietävä maaliin.

Keskustan keskikesän podcastin aiheena on työ ja työn tulevaisuus koronakriisin jälkeisessä Suomessa. Keskustelemassa elinkeinoministeri Mika Lintilä sekä Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala.
10.7.2020 / Podcast
Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKansanedustaja Pekka Puska: Sotekapinassa kysymys enemmän vallasta kuin ihmisten palveluista