Pääkaupunkiseudun kaupunkien Keskustan valtuustoryhmät totesivat kansanedustaja Pekka Puskan pitämässä ryhmäpuheessa, että Uudellamaalla tarvitaan sosiaali- ja terveydenhuollon uudistusta aivan samoista perussyistä kuin muuallakin Suomessa.

– Nykyisen sote-järjestelmän haasteet kasvavat, eivätkä yksittäisten kuntien voimavarat riitä laadukkaiden ja tasaveroisten palveluiden järjestämiseen kaikille uusmaalaisille. Luontevin järjestäjätaho sote-palveluille on kuntien sijaan myös Uudellamaalla maakunta. HUS:ssa tuotettu erikoissairaanhoito luo hyvän pohjan kaiken terveydenhuollon ja sosiaalipalveluiden järjestämiseen.

– Sote- ja maakuntauudistuksen voimaantulon jälkeen pääkaupunkiseudun kaupungit voivat keskittyä entistä paremmin asukkaidensa hyvinvoinnin, koulutuksen, elinympäristön sekä kaupunkien elinvoimaisuuden kehittämiseen.

– Sote-keskustelu alkaa olla enemmän valtapeliä ja mielikuvia, kuin keskustelua itse uudistuksesta, sen sisällöstä ja todellisista vaikutuksista. Keskustelussa unohtuu kokonaan, mitä tapahtuu, jos pitkään valmisteltu uudistus kaadetaan ja valmistelu aloitetaan taas alusta. Peruspalvelujen rapautuminen jatkuu ja yksityiset terveysfirmat valtaavat markkinoita.

– Pääkaupunkiseudun kaupungit ovat antaneet jo sote- ja maakuntauudistuksesta lukuisia lausuntoja ja kaupunkien edustajat ovat olleet eduskunnan valiokunnissa kuultavina. Valtuustojen yhteinen teatterikokous, jossa ei ollut tilaa edes vuorovaikutteiselle keskustelulle, oli turha ja tuhlasi vain veronmaksajien rahoja. Nyt on vastuullisen politiikan aika. Sote- ja maakuntauudistus on vietävä maaliin.

Keskustelussa monipaikkainen Suomi ja sen mahdollisuudet, työnteko, asuminen ja liikkuminen koko Suomessa. Voit myös itse osallistua ja esittää kysymyksesi lähetyksen aikana kommenttikentässä.
22.10.2020 / K-Studio
Keskustan europarlamentaarikko Elsi Katainen: Suomen turvepeltojen viljely pelastettiin maatalousäänestyksessä
Huono kirjaus saatiin torpattua viime hetkellä, kun yhteisen maatalouspolitiikan ympäristöehdoista neuvoteltiin. Nyt vaatimus koskee turvepeltojen kunnossapitoa, EU-parlamentin maatalousvaliokunnan varapuheenjohtajana toimiva Elsi Katainen kertoo.
21.10.2020 / Uutiset
Keskustan Honkonen: Tavallisiin autoihin ei veronkiristyksiä
Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen torjuu ajatuksen vuosittaisen ajoneuvoveron jyrkästä kiristämisestä. Ajatusta väläytti harkittavaksi liikenneministeriön työryhmä. Honkosen mukaan tavallisten ihmisten tavallisia autoja ei saa kurittaa verotuksella nykyistä enempää ja päätöksissä pitää huomioida ihmisten arkitodellisuus.
19.10.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKansanedustaja Pekka Puska: Sotekapinassa kysymys enemmän vallasta kuin ihmisten palveluista