Pääkaupunkiseudun kaupunkien Keskustan valtuustoryhmät totesivat kansanedustaja Pekka Puskan pitämässä ryhmäpuheessa, että Uudellamaalla tarvitaan sosiaali- ja terveydenhuollon uudistusta aivan samoista perussyistä kuin muuallakin Suomessa.

– Nykyisen sote-järjestelmän haasteet kasvavat, eivätkä yksittäisten kuntien voimavarat riitä laadukkaiden ja tasaveroisten palveluiden järjestämiseen kaikille uusmaalaisille. Luontevin järjestäjätaho sote-palveluille on kuntien sijaan myös Uudellamaalla maakunta. HUS:ssa tuotettu erikoissairaanhoito luo hyvän pohjan kaiken terveydenhuollon ja sosiaalipalveluiden järjestämiseen.

– Sote- ja maakuntauudistuksen voimaantulon jälkeen pääkaupunkiseudun kaupungit voivat keskittyä entistä paremmin asukkaidensa hyvinvoinnin, koulutuksen, elinympäristön sekä kaupunkien elinvoimaisuuden kehittämiseen.

– Sote-keskustelu alkaa olla enemmän valtapeliä ja mielikuvia, kuin keskustelua itse uudistuksesta, sen sisällöstä ja todellisista vaikutuksista. Keskustelussa unohtuu kokonaan, mitä tapahtuu, jos pitkään valmisteltu uudistus kaadetaan ja valmistelu aloitetaan taas alusta. Peruspalvelujen rapautuminen jatkuu ja yksityiset terveysfirmat valtaavat markkinoita.

– Pääkaupunkiseudun kaupungit ovat antaneet jo sote- ja maakuntauudistuksesta lukuisia lausuntoja ja kaupunkien edustajat ovat olleet eduskunnan valiokunnissa kuultavina. Valtuustojen yhteinen teatterikokous, jossa ei ollut tilaa edes vuorovaikutteiselle keskustelulle, oli turha ja tuhlasi vain veronmaksajien rahoja. Nyt on vastuullisen politiikan aika. Sote- ja maakuntauudistus on vietävä maaliin.

Keskustan Pakarinen: Etätyö luo lisätarvetta lähiyrittäjyydelle
Monipaikkaisuudella ja sen etätyön muodolla on suuria vaikutuksia kaupunkiseuduilla, joilla asiantuntijatyön runsas määrä tarkoittaa myös aiempaa suurempaa määrää etätyötä koronan jälkeen. Enemmän kotona tehtävä työ synnyttää uutta kysyntää palveluille lähellä kotia. Lähipalveluiden kysyntä vaikkapa lounasravintoloiden muodossa todennäköisesti kasvaa, kun etätyöt nyt vakiintuvat, Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä Riikka Pakarinen linjaa.
15.10.2021 / Uutiset
K-studion vieraaksi saapuu ministeri Antti Kurvinen. Keskustelussa mistä luomme lisää kasvua ja työpaikkoja luoville aloille, korjaamme koronan jälkiä ja pidämme huolta lapsista ja nuorista, kun samaan aikaan veikkauksen rahoitus vähenee.
14.10.2021 / K-Studio
Keskustan Markus Lohi: Kela-korvauksia ei pidä poistaa yksityisestä sairaanhoidosta
Keskustan varapuheenjohtaja, sosiaali- ja terveysvaliokunnan pj. Markus Lohi ei näe perustetta poistaa yksityisen sairaanhoidon kela-korvauksia. Tärkeää on myös varmistaa monituottajuus ja palveluseteleiden käyttö osana sote-uudistusta, Lohi toteaa.
11.10.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKansanedustaja Pekka Puska: Sotekapinassa kysymys enemmän vallasta kuin ihmisten palveluista