Pääkaupunkiseudun kaupunkien Keskustan valtuustoryhmät totesivat kansanedustaja Pekka Puskan pitämässä ryhmäpuheessa, että Uudellamaalla tarvitaan sosiaali- ja terveydenhuollon uudistusta aivan samoista perussyistä kuin muuallakin Suomessa.

– Nykyisen sote-järjestelmän haasteet kasvavat, eivätkä yksittäisten kuntien voimavarat riitä laadukkaiden ja tasaveroisten palveluiden järjestämiseen kaikille uusmaalaisille. Luontevin järjestäjätaho sote-palveluille on kuntien sijaan myös Uudellamaalla maakunta. HUS:ssa tuotettu erikoissairaanhoito luo hyvän pohjan kaiken terveydenhuollon ja sosiaalipalveluiden järjestämiseen.

– Sote- ja maakuntauudistuksen voimaantulon jälkeen pääkaupunkiseudun kaupungit voivat keskittyä entistä paremmin asukkaidensa hyvinvoinnin, koulutuksen, elinympäristön sekä kaupunkien elinvoimaisuuden kehittämiseen.

– Sote-keskustelu alkaa olla enemmän valtapeliä ja mielikuvia, kuin keskustelua itse uudistuksesta, sen sisällöstä ja todellisista vaikutuksista. Keskustelussa unohtuu kokonaan, mitä tapahtuu, jos pitkään valmisteltu uudistus kaadetaan ja valmistelu aloitetaan taas alusta. Peruspalvelujen rapautuminen jatkuu ja yksityiset terveysfirmat valtaavat markkinoita.

– Pääkaupunkiseudun kaupungit ovat antaneet jo sote- ja maakuntauudistuksesta lukuisia lausuntoja ja kaupunkien edustajat ovat olleet eduskunnan valiokunnissa kuultavina. Valtuustojen yhteinen teatterikokous, jossa ei ollut tilaa edes vuorovaikutteiselle keskustelulle, oli turha ja tuhlasi vain veronmaksajien rahoja. Nyt on vastuullisen politiikan aika. Sote- ja maakuntauudistus on vietävä maaliin.

Annikan kanssa on virtuaalinen keskusteluohjelma sivuillani. Pääsiäisen jälkeen saan vieraakseni kaikille tutun juontajan ja toimittajan, Vappu Pimiän. Annikan kanssa -tuokioiden tarkoituksena on tuoda sekä itselleni että teille uusia ajatuksia – hieman päivänpolitiikan keskustelua syvemmältä. Odotan, että pääsemme Vapun kanssa keskustelussamme kevään korvalla muun muassa kotimaisen ruoan ja aivan varmasti myös perhearvojen äärelle!
8.4.2021 / K-Studio
Keskustan Honkonen ja Keskustanuorten Markkanen: Nuoret pois vuokra-asumisen loukusta – jokaiselle nuorelle oikeus omaan asuntoon
Keskustan tavoitteena on, että jokaisella työssäkäyvällä nuorella olisi jatkossa mahdollisuus hankkia oma koti. Honkonen ja Markkanen esittävät, että ASP-järjestelmään tulisi lisätä enemmän joustoja ja osa harkinnasta tulisi jättää pankin tehtäväksi, noudattaen kuitenkin hyvää pankkitapaa. Yksi tapa olisi esimerkiksi poistaa ASP-asuntojen osalta hintarajat kokonaan.
8.4.2021 / Uutiset
Annika Saarikko: EU:n suunta ja kansalaisten toiveet erkaantumassa, tarvitaan parempaa unionia
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko avasi keskustelua EU:n suunnasta ja Suomen EU-linjasta puheessaan Paasikivi-seuran vieraana. Saarikon mukaan kansalaisten huoliin ja esimerkiksi Kiinan haasteeseen EU vastaa parhaiten huolehtimalla oman järjestelmänsä toimivuudesta sekä unionion epäkohtiin tarttumisesta.
6.4.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKansanedustaja Pekka Puska: Sotekapinassa kysymys enemmän vallasta kuin ihmisten palveluista