Pääkaupunkiseudun kaupunkien Keskustan valtuustoryhmät totesivat kansanedustaja Pekka Puskan pitämässä ryhmäpuheessa, että Uudellamaalla tarvitaan sosiaali- ja terveydenhuollon uudistusta aivan samoista perussyistä kuin muuallakin Suomessa.

– Nykyisen sote-järjestelmän haasteet kasvavat, eivätkä yksittäisten kuntien voimavarat riitä laadukkaiden ja tasaveroisten palveluiden järjestämiseen kaikille uusmaalaisille. Luontevin järjestäjätaho sote-palveluille on kuntien sijaan myös Uudellamaalla maakunta. HUS:ssa tuotettu erikoissairaanhoito luo hyvän pohjan kaiken terveydenhuollon ja sosiaalipalveluiden järjestämiseen.

– Sote- ja maakuntauudistuksen voimaantulon jälkeen pääkaupunkiseudun kaupungit voivat keskittyä entistä paremmin asukkaidensa hyvinvoinnin, koulutuksen, elinympäristön sekä kaupunkien elinvoimaisuuden kehittämiseen.

– Sote-keskustelu alkaa olla enemmän valtapeliä ja mielikuvia, kuin keskustelua itse uudistuksesta, sen sisällöstä ja todellisista vaikutuksista. Keskustelussa unohtuu kokonaan, mitä tapahtuu, jos pitkään valmisteltu uudistus kaadetaan ja valmistelu aloitetaan taas alusta. Peruspalvelujen rapautuminen jatkuu ja yksityiset terveysfirmat valtaavat markkinoita.

– Pääkaupunkiseudun kaupungit ovat antaneet jo sote- ja maakuntauudistuksesta lukuisia lausuntoja ja kaupunkien edustajat ovat olleet eduskunnan valiokunnissa kuultavina. Valtuustojen yhteinen teatterikokous, jossa ei ollut tilaa edes vuorovaikutteiselle keskustelulle, oli turha ja tuhlasi vain veronmaksajien rahoja. Nyt on vastuullisen politiikan aika. Sote- ja maakuntauudistus on vietävä maaliin.

Petri Honkonen: Kokoomuksen ajama ajoneuvoveron jättikorotus estettävä
Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen torjuu kokoomuksen linjan vuosittaisen ajoneuvoveron rajuista korotuksista. Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo kertoi muutoksista kokoomuksen veromalliin perjantaina.
15.1.2021 / Uutiset
Kurvinen tyytyväinen: Polttoaineveron korotus ei hallituksen suunnitelmissa liikenteen päästöjen puolittamiseksi
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen on tyytyväinen liikenneministeriön tänään lausunnoille lähettämään fossiilittoman liikenteen tiekarttaan. Tiekartassa esiteltyyn keinovalikoimaan ei kuulu polttoaineveron korottaminen.
15.1.2021 / Uutiset
Liikennevaliokunnan varapuheenjohtaja Ari Torniainen: Autoa tarvitaan, päästöjä ei
Liikenteen päästöt voidaan puolittaa alueellisesti ja sosiaalisesti reilulla tavalla. Olennaista on vähentää päästöjä, ei vaikeuttaa liikkumista. Jatkossa teillä liikutaan yhä enemmän kotimaisilla uusiutuvalla polttonesteillä, biokaasulla ja sähköautoilla. Pitkien etäisyyksien Suomessa tarvitaan jatkossakin omaa autoa ja tämä tunnistetaan tiekartassa, Ari Torniainen kertoo.
15.1.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKansanedustaja Pekka Puska: Sotekapinassa kysymys enemmän vallasta kuin ihmisten palveluista