-Aura Salla kritisoi Suomen EU-politiikkaa liian hiljaiseksi ottaen esimerkiksi Suomen toiminnan talous- ja rahaliiton kehittämiseksi, pankkiunionin viimeistelemiseksi ja EU:n puolustusulottuvuuden vahvistamiseksi. Salla on seurannut EU-ministerivaliokunnan päätöksiä, pääministeri Sipilän tapaamisia muiden EU-johtajien kanssa ja maamme EU-vaikuttamisstrategiaa harvinaisen heikosti, sillä juuri EU:n puolustusulottuvuuden ja talous- ja rahaliiton kehittäminen ovat olleet Suomen EU-vaikuttamisen ytimessä. Kehotan Aura Sallaa perehtymään Suomen EU-linjauksiin, jotka ovat Sipilän hallituksessa yhteisesti hyväksyttyjä, Ovaska sanoo.

-Hyviä esimerkkejä Suomen aktiivisesta EU-vaikuttamisesta on useita. Suomi sai omat näkemyksensä erinomaisesti sisällytetyksi EU:n tulevaisuutta linjaavaan Rooman julistukseen maaliskuussa 2017. Julistuksen mukaan EU keskittyy olennaiseen: kasvuun ja työpaikkoihin sekä turvallisuuteen. Unioni tavoittelee tehokkaampaa päätöksentekoa ja etenee neljällä eri osa-alueella: Vauras EU, sosiaalinen EU, turvallinen EU ja globaali EU, Ovaska kiteyttää.

-Suomi on ollut EU-puolustuksen kehittämisen kärjessä. Kesällä 2016 pääministeri Sipilä ja Ranskan presidentti Hollande allekirjoittivat yhteisen julistuksen puolustusyhteistyön kehittämisestä. EU:n puolustus on edennyt pitkälti julistuksen pohjalta kun pysyvä rakenteellinen yhteistyö käynnistyi ja puolustusrahaston ja –teollisuuden hankkeet etenevät. Talous- ja rahaliiton kehittämisessä Suomi linjasi kantansa toisena jäsenvaltiona. Tavoittelemme sääntöperusteista ja toimivaa euroaluetta, joka pystyy paremmin vastaamaan euroalueen talouden haasteisiin ja jossa jokaisella maalla on ensisijainen vastuu omasta talouspolitiikastaan, Ovaska sanoo.

Puoluesihteeri Ovaska kiittää hallitusta ja pääministeriä myös aktiivisesta toiminnasta EU:n sisämarkkinoiden ja kauppapolitiikan vahvistamiseksi. Suomi on painottanut EU:n sisämarkkinoita etenkin palvelu- ja digitaalisten sisämarkkinoiden syventämiseksi. Pääministeri Sipilä julkaisi yhdessä Tanskan ja Hollannin pääministereiden kanssa yhteisen voimakkaan vetoomuksen vapaakaupan edistämiseksi kesällä 2017. Sisämarkkinoiden syventäminen ja vapaakaupan puolustaminen on entistäkin merkittävämpää, jotta protektionismi ei pääse vaarantamaan talouden kasvun ja työllisyyden parantamisen edellytyksiä, Ovaska muistuttaa.

-Suomen EU-vaikuttaminen on kansallinen yhteinen asia. Suomi toimii EU:n puheenjohtajamaana ensi vuoden jälkipuoliskolla. Pidän tärkeänä, että pääministeri Sipilän aloitteesta Suomen kansallista EU-puheenjohtajuusohjelmaa valmistellaan parlamentaarisesti siten, että valmistelutyössä ovat mukana kaikki eduskuntapuolueet ja keskeisenä toimijana on eduskunnan suuren valiokunnan työjaosto. Laajapohjainen valmistelu varmistaa laaja-alaisen EU-keskustelun ja prioriteettien selkeän asettamisen. Toivon, että Suomen EU-vaikuttamisen yhteisissä talkoissa ovat rakentavalla tavalla mukana kaikki suomalaiset EU-toimijat, EU-komission suomalaisia myöten, Ovaska sanoo.

_____________

Keskustan puoluesihteeri Jouni Ovaska toimii myös Eurooppalainen Suomi ry:n puheenjohtajana.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puoluesihteeri Jouni Ovaska: Suomen EU-vaikuttaminen on yhteinen kansallinen kysymys