-Aura Salla kritisoi Suomen EU-politiikkaa liian hiljaiseksi ottaen esimerkiksi Suomen toiminnan talous- ja rahaliiton kehittämiseksi, pankkiunionin viimeistelemiseksi ja EU:n puolustusulottuvuuden vahvistamiseksi. Salla on seurannut EU-ministerivaliokunnan päätöksiä, pääministeri Sipilän tapaamisia muiden EU-johtajien kanssa ja maamme EU-vaikuttamisstrategiaa harvinaisen heikosti, sillä juuri EU:n puolustusulottuvuuden ja talous- ja rahaliiton kehittäminen ovat olleet Suomen EU-vaikuttamisen ytimessä. Kehotan Aura Sallaa perehtymään Suomen EU-linjauksiin, jotka ovat Sipilän hallituksessa yhteisesti hyväksyttyjä, Ovaska sanoo.

-Hyviä esimerkkejä Suomen aktiivisesta EU-vaikuttamisesta on useita. Suomi sai omat näkemyksensä erinomaisesti sisällytetyksi EU:n tulevaisuutta linjaavaan Rooman julistukseen maaliskuussa 2017. Julistuksen mukaan EU keskittyy olennaiseen: kasvuun ja työpaikkoihin sekä turvallisuuteen. Unioni tavoittelee tehokkaampaa päätöksentekoa ja etenee neljällä eri osa-alueella: Vauras EU, sosiaalinen EU, turvallinen EU ja globaali EU, Ovaska kiteyttää.

-Suomi on ollut EU-puolustuksen kehittämisen kärjessä. Kesällä 2016 pääministeri Sipilä ja Ranskan presidentti Hollande allekirjoittivat yhteisen julistuksen puolustusyhteistyön kehittämisestä. EU:n puolustus on edennyt pitkälti julistuksen pohjalta kun pysyvä rakenteellinen yhteistyö käynnistyi ja puolustusrahaston ja –teollisuuden hankkeet etenevät. Talous- ja rahaliiton kehittämisessä Suomi linjasi kantansa toisena jäsenvaltiona. Tavoittelemme sääntöperusteista ja toimivaa euroaluetta, joka pystyy paremmin vastaamaan euroalueen talouden haasteisiin ja jossa jokaisella maalla on ensisijainen vastuu omasta talouspolitiikastaan, Ovaska sanoo.

Puoluesihteeri Ovaska kiittää hallitusta ja pääministeriä myös aktiivisesta toiminnasta EU:n sisämarkkinoiden ja kauppapolitiikan vahvistamiseksi. Suomi on painottanut EU:n sisämarkkinoita etenkin palvelu- ja digitaalisten sisämarkkinoiden syventämiseksi. Pääministeri Sipilä julkaisi yhdessä Tanskan ja Hollannin pääministereiden kanssa yhteisen voimakkaan vetoomuksen vapaakaupan edistämiseksi kesällä 2017. Sisämarkkinoiden syventäminen ja vapaakaupan puolustaminen on entistäkin merkittävämpää, jotta protektionismi ei pääse vaarantamaan talouden kasvun ja työllisyyden parantamisen edellytyksiä, Ovaska muistuttaa.

-Suomen EU-vaikuttaminen on kansallinen yhteinen asia. Suomi toimii EU:n puheenjohtajamaana ensi vuoden jälkipuoliskolla. Pidän tärkeänä, että pääministeri Sipilän aloitteesta Suomen kansallista EU-puheenjohtajuusohjelmaa valmistellaan parlamentaarisesti siten, että valmistelutyössä ovat mukana kaikki eduskuntapuolueet ja keskeisenä toimijana on eduskunnan suuren valiokunnan työjaosto. Laajapohjainen valmistelu varmistaa laaja-alaisen EU-keskustelun ja prioriteettien selkeän asettamisen. Toivon, että Suomen EU-vaikuttamisen yhteisissä talkoissa ovat rakentavalla tavalla mukana kaikki suomalaiset EU-toimijat, EU-komission suomalaisia myöten, Ovaska sanoo.

_____________

Keskustan puoluesihteeri Jouni Ovaska toimii myös Eurooppalainen Suomi ry:n puheenjohtajana.

Eeva Kalli: Valtion on vastattava ihmisten tarpeisiin ja edistettävä asumiseen liittyvää valinnanvapautta
"Jokaisen ministeriön tulee tehdä omalla hallinnonalallaan yhteistyössä viranhaltijoiden ja työntekijöiden kanssa selvitys työtehtävistä, jotka voidaan monipaikkaistaa, sanoo Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, kansanedustaja Eeva Kalli.
20.9.2020 / Uutiset
Petri Honkonen: Valkoposkihanhien ampuminen vauhdissa, ammutut hanhet saatava lautaselle
-Kun valkoposkihanhia on nyt alettu nyt ampua, pitää lihakin voida hyödyntää. Ei ole järkevää jättää herkullinen ja ekologinen liha syömättä, sanoo Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Petri Honkonen.
20.9.2020 / Uutiset
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko: Olemme Suomen myönteisin ja tulevaisuuskoisin puolue
"Keskusta on aina toiminut nimensä mukaisesti sillanrakentajana suomalaisessa politiikassa. Uskon, että sille on nyt tilausta enemmän kuin koskaan. Maltti ja empatia ovat politiikan supervoimia", näin totesi Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko perjantaiaamun poliittisessa linjapuheessaan.
18.9.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puoluesihteeri Jouni Ovaska: Suomen EU-vaikuttaminen on yhteinen kansallinen kysymys