Anneli Jäätteenmäki: Byrokratiapyykkinaru näytille Euroopan parlamenttiin

Keskusta Uutiset

Hän uskoo, että näyttelyn järjestäminen Euroopan parlamentissa herättää keskustelua maatalousbyrokratian mielekkyydestä.

– Vaikka tiedän, että byrokratiaa on paljon, tuli lomakkeiden mahdoton määrä tuli itsellenikin yllätyksenä kun näin teoksen ensimmäistä kertaa, Jäätteenmäki kauhistelee.

Taideteoksen tekijät ovat Kiuruveden maaseutuasiamies Mari Tabell, kiuruvetinen maitotilallinen Kaisa Huttunen ja Sirpa Lintunen MTK:n Pohjois-Savon toimistosta.

Ensimmäisen kerran Byrokratiapyykkinaru esiteltiin Huttusen maatilan avoimien ovien tapahtumassa. Sen jälkeen teos on nähty muun muassa maa- ja metsätalousministeriössä.

Edes 25-metrinen byrokratiapyykkinaru ei anna koko kuvaa viljelijöiden vuosittain kohtaamasta paperityön määrästä. Teoksesta puuttuvat hakulomakkeiden liitteet ja tilakohtaiset kirjanpidot, jotka kasvattaisivat pyykkinarun pituutta vielä kymmenillä metreillä.

Euroopan parlamentin näyttelyä varten Mari Tabell on tehnyt myös uuden teoksen. Viljelijöille suunnatusta täydentävien ehtojen oppaasta tehtyyn pyykkinaruun metrejä kertyy 73.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetAnneli Jäätteenmäki: Byrokratiapyykkinaru näytille Euroopan parlamenttiin