Anneli Jäätteenmäki: Byrokratiapyykkinaru näytille Euroopan parlamenttiin

Keskusta Uutiset

Hän uskoo, että näyttelyn järjestäminen Euroopan parlamentissa herättää keskustelua maatalousbyrokratian mielekkyydestä.

– Vaikka tiedän, että byrokratiaa on paljon, tuli lomakkeiden mahdoton määrä tuli itsellenikin yllätyksenä kun näin teoksen ensimmäistä kertaa, Jäätteenmäki kauhistelee.

Taideteoksen tekijät ovat Kiuruveden maaseutuasiamies Mari Tabell, kiuruvetinen maitotilallinen Kaisa Huttunen ja Sirpa Lintunen MTK:n Pohjois-Savon toimistosta.

Ensimmäisen kerran Byrokratiapyykkinaru esiteltiin Huttusen maatilan avoimien ovien tapahtumassa. Sen jälkeen teos on nähty muun muassa maa- ja metsätalousministeriössä.

Edes 25-metrinen byrokratiapyykkinaru ei anna koko kuvaa viljelijöiden vuosittain kohtaamasta paperityön määrästä. Teoksesta puuttuvat hakulomakkeiden liitteet ja tilakohtaiset kirjanpidot, jotka kasvattaisivat pyykkinarun pituutta vielä kymmenillä metreillä.

Euroopan parlamentin näyttelyä varten Mari Tabell on tehnyt myös uuden teoksen. Viljelijöille suunnatusta täydentävien ehtojen oppaasta tehtyyn pyykkinaruun metrejä kertyy 73.

Keskustan puoluepäivä – SuomiAreena
"Elämänmakuiset ratkaisut uuden normaalin parissa". Mukana keskustelemassa tiede-ja kulttuuriministeri Antti IV Kurvinen, kansanedustaja, ex-huippu-urheilija Hanna Kosonen sekä koronavuonna virtuaalialan yrityksen perustanut yrittäjä Jarno Wuorisalo. Keskustelun loppupuolella seuraamme liittyy myös maa-ja metsätalousministeri Jari Leppä.
12.7.2021 / Uutiset
Keskustan Lohi, Aittakumpu ja Mattila iloitsevat: Tänään tehtiin historiaa!
"Tänään tehtiin historiaa", iloitsivat keskustalaiset sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenet, kansanedustajat Markus Lohi, Pekka Aittakumpu ja Hanna-Leena Mattila, eduskunnan hyväksyttyä soteuudistuksen lainsäädännön äänin 105-77.
23.6.2021 / Uutiset
Juha Pylväs sote-uudistuksen läpimenosta: Poikkeuksellisen iso onnistuminen!
"Poikkeuksellisen iso onnistuminen Marinin-Saarikon hallitukselta. Tämä päivä jää aikakirjoihin", Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo sote-uudistuksen läpimenosta eduskunnassa.
23.6.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetAnneli Jäätteenmäki: Byrokratiapyykkinaru näytille Euroopan parlamenttiin