Anneli Jäätteenmäki: Byrokratiapyykkinaru näytille Euroopan parlamenttiin

Keskusta Uutiset

Hän uskoo, että näyttelyn järjestäminen Euroopan parlamentissa herättää keskustelua maatalousbyrokratian mielekkyydestä.

– Vaikka tiedän, että byrokratiaa on paljon, tuli lomakkeiden mahdoton määrä tuli itsellenikin yllätyksenä kun näin teoksen ensimmäistä kertaa, Jäätteenmäki kauhistelee.

Taideteoksen tekijät ovat Kiuruveden maaseutuasiamies Mari Tabell, kiuruvetinen maitotilallinen Kaisa Huttunen ja Sirpa Lintunen MTK:n Pohjois-Savon toimistosta.

Ensimmäisen kerran Byrokratiapyykkinaru esiteltiin Huttusen maatilan avoimien ovien tapahtumassa. Sen jälkeen teos on nähty muun muassa maa- ja metsätalousministeriössä.

Edes 25-metrinen byrokratiapyykkinaru ei anna koko kuvaa viljelijöiden vuosittain kohtaamasta paperityön määrästä. Teoksesta puuttuvat hakulomakkeiden liitteet ja tilakohtaiset kirjanpidot, jotka kasvattaisivat pyykkinarun pituutta vielä kymmenillä metreillä.

Euroopan parlamentin näyttelyä varten Mari Tabell on tehnyt myös uuden teoksen. Viljelijöille suunnatusta täydentävien ehtojen oppaasta tehtyyn pyykkinaruun metrejä kertyy 73.

Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
Suomi ja suomalaisuus – koko Suomi. Mitkä ovat nuo meidän suomalaisten vahvuudet Suomessa, mitkä ovat olleet turvanamme koronan aikana ja miten hyödyntää niitä Suomen uudelleenrakentamisessa. Keskustelemassa Keskustan puheenjohtaja, kansanedustaja Katri Kulmuni sekä kirjailija, käsikirjoittaja Katri Manninen. Podcastia juontaa Keskustan viestintäpäällikkö Laura Ruohola.
26.6.2020 / Podcast
EtusivuAjankohtaistaUutisetAnneli Jäätteenmäki: Byrokratiapyykkinaru näytille Euroopan parlamenttiin