Anneli Jäätteenmäki: Byrokratiapyykkinaru näytille Euroopan parlamenttiin

Keskusta Uutiset

Hän uskoo, että näyttelyn järjestäminen Euroopan parlamentissa herättää keskustelua maatalousbyrokratian mielekkyydestä.

– Vaikka tiedän, että byrokratiaa on paljon, tuli lomakkeiden mahdoton määrä tuli itsellenikin yllätyksenä kun näin teoksen ensimmäistä kertaa, Jäätteenmäki kauhistelee.

Taideteoksen tekijät ovat Kiuruveden maaseutuasiamies Mari Tabell, kiuruvetinen maitotilallinen Kaisa Huttunen ja Sirpa Lintunen MTK:n Pohjois-Savon toimistosta.

Ensimmäisen kerran Byrokratiapyykkinaru esiteltiin Huttusen maatilan avoimien ovien tapahtumassa. Sen jälkeen teos on nähty muun muassa maa- ja metsätalousministeriössä.

Edes 25-metrinen byrokratiapyykkinaru ei anna koko kuvaa viljelijöiden vuosittain kohtaamasta paperityön määrästä. Teoksesta puuttuvat hakulomakkeiden liitteet ja tilakohtaiset kirjanpidot, jotka kasvattaisivat pyykkinarun pituutta vielä kymmenillä metreillä.

Euroopan parlamentin näyttelyä varten Mari Tabell on tehnyt myös uuden teoksen. Viljelijöille suunnatusta täydentävien ehtojen oppaasta tehtyyn pyykkinaruun metrejä kertyy 73.

Antti Kurvinen: Väljempien vesien Suomeen - maaseudun tyhjeneminen ja kaupunkien tukkeutuminen ei ole luonnonlaki
Tulevaisuudessa jokaisen valtion asiantuntijatehtävässä työskentelevän pitää saada valita itse oma sijoituspaikkansa. Kaikki uudet tehtävät pitää täyttää paikkariippumattomasti. Jos tällaista Suomea haluaa, pitää äänestää Keskustaa. Kuntavaaleissa ja muissakin tulevissa vaaleissa.
Keskustan puoluevaltuuston puheenjohtajaksi on valittu Liina Tiusanen
Puoluevaltuusto valitsee syyskokouksensa aluksi puheenjohtajan ja kaksi varapuheenjohtajaa.
Puheenjohtaja Annika Saarikko Keskustan puoluevaltuustossa 28.11.2020
Olen valinnut puheenvuorooni kolme tulevaisuuden isoa asiaa. Keskustelun kautta pureskelemme tänään varmasti montaa muutakin politiikan ruisleipä-asiaa. Tänään puhun koko maan kehittämisestä ja monipaikkaisesta Suomesta sekä sivistyksestä. Ja tietenkin kunnista ja vaaleista. Katson lähelle ja katson kauemmas.
28.11.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetAnneli Jäätteenmäki: Byrokratiapyykkinaru näytille Euroopan parlamenttiin