Anneli Jäätteenmäki: Byrokratiapyykkinaru näytille Euroopan parlamenttiin

Keskusta Uutiset

Hän uskoo, että näyttelyn järjestäminen Euroopan parlamentissa herättää keskustelua maatalousbyrokratian mielekkyydestä.

– Vaikka tiedän, että byrokratiaa on paljon, tuli lomakkeiden mahdoton määrä tuli itsellenikin yllätyksenä kun näin teoksen ensimmäistä kertaa, Jäätteenmäki kauhistelee.

Taideteoksen tekijät ovat Kiuruveden maaseutuasiamies Mari Tabell, kiuruvetinen maitotilallinen Kaisa Huttunen ja Sirpa Lintunen MTK:n Pohjois-Savon toimistosta.

Ensimmäisen kerran Byrokratiapyykkinaru esiteltiin Huttusen maatilan avoimien ovien tapahtumassa. Sen jälkeen teos on nähty muun muassa maa- ja metsätalousministeriössä.

Edes 25-metrinen byrokratiapyykkinaru ei anna koko kuvaa viljelijöiden vuosittain kohtaamasta paperityön määrästä. Teoksesta puuttuvat hakulomakkeiden liitteet ja tilakohtaiset kirjanpidot, jotka kasvattaisivat pyykkinarun pituutta vielä kymmenillä metreillä.

Euroopan parlamentin näyttelyä varten Mari Tabell on tehnyt myös uuden teoksen. Viljelijöille suunnatusta täydentävien ehtojen oppaasta tehtyyn pyykkinaruun metrejä kertyy 73.

Keskustan Katainen neuvottelemaan Suomelle tärkeästä merenkulun polttoaineiden EU-laista
Europarlamentaarikko Elsi Katainen on valittu ryhmänsä liikennevaliokunnan neuvottelijaksi merenkulun uusiutuvien ja vähähiilisten polttoaineiden käyttöä säätävään FuelEU Maritime -asetukseen, joka on osa EU:n energia- ja ilmastopakettia. Kataisen mukaan asetus on viennistä ja merikuljetuksista riippuvaiselle Suomelle ratkaisevan tärkeä: tavoitteenani neuvotteluissa on varmistaa selkeä lainsäädäntö, joka huomioi mm. talvimerenkulun Suomelle aiheuttamat poikkeusolosuhteet, Elsi Katainen linjaa.
27.10.2021 / Uutiset
Elinkeinoministeri Mika Lintilä: Luvitusta sujuvoittamalla vihreät investoinnit liikkeelle, ei kehystä venyttämällä
Elinkeinoministeri Mika Lintilä haluaa, että Suomen investointiympäristöstä tehdään Euroopan paras. Luvituksen sujuvoittaminen on ilmainen tapa saada yksityisiä investointeja ja työpaikkoja aikaiseksi tukemaan vihreää siirtymää ja uusteollistamista.
23.10.2021 / Uutiset
Yleisö kysyy, Annika vastaa. FB-livenä toteuttavaan lähetykseen yleisö voi laittaa kysymyksiään jo etukäteen tapahtuman keskustelussa tai suoran lähetyksen kommenttikentässä. Käsittelyssä tulevat aluevaalit ja ajankohtaiset poliittiset aiheet. Vähän kuin eduskunnan kyselytunnilla olisit.
21.10.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetAnneli Jäätteenmäki: Byrokratiapyykkinaru näytille Euroopan parlamenttiin