Keskusta Uutiset

Työryhmän raportti on yksi keskustelunavaus haettaessa ratkaisua valinnanvapauden toteuttamiseen sosiaali- ja terveyspalveluissa.

– Keskustan mielestä pienet hoito- ja hoiva-alan yritykset täydentävät palveluja. Valinnanvapaus ei saa johtaa muutaman suuren kansainvälisen yrityksen hallitsemiin markkinoihin, korostaa Heikkinen.

Valinnanvapauden on tuettava sote-uudistuksen tavoitteita eli palvelujen turvaamista koko Suomessa, nopeampaa lääkärille pääsyä, raja-aitojen poistamista ja sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistyön parantamista sekä kustannusten kasvun hillitsemistä.

– Jatkovalmistelussa on haettava ratkaisu siihen, miten valinnanvapaus mahdollistetaan muuallakin kuin vain suurissa kaupungeissa, muistuttaa Heikkinen.

Työryhmän esitys matkakustannusten ja niiden korvausten siirtämistä osittain maakuntien vastuulle on erinomainen esitys.

– Tämä voi kannustaa matkojen yhdistämiseen ja palveluketjujen ja -tapojen järkevöittämiseen sekä lähipalvelujen säilyttämiseen, Hannakaisa Heikkinen painottaa.

Mikä muuttuu yrittäjien eläkelaissa? Yrittäjien eläkelain (YEL) uudistus etenee. Huolet on kuultu. Mikä laissa muuttuu? Keskustelemassa eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja, Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi, valiokunnan jäsenet, kansanedustajat Hanna-Leena Mattila ja Pekka Aittakumpu sekä Mikro- ja yksinyrittäjät ry:n puheenjohtaja Liisa Hanén ja Suomen Yrittäjien työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellstén.
30.11.2022 / K-Studio
Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kalli: Luontoa pitää suojella – omaisuuden suoja pitää turvata ja kustannukset jakaa oikeudenmukaisesti
Luonnon tilan parantaminen on yhteinen asia, ja siihen tarvitaan jokaista. Ihmisten omaisuuden suojan pitää kuitenkin toteutua kaikissa oloissa. Luonnonsuojelun kustannusten tulee jakaantua oikeudenmukaisesti. Hallituksen esityksessä näin ei ollut ja osa omaisuuden suojaa heikentävistä ja kustannuksia epäoikeudenmukaisesti kohdentavista seurauksista kävi ilmi vasta eduskuntakäsittelyn aikana.
29.11.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan puoluevaltuusto vaatii järkeä ennallistamisasetukseen
EU:n luonnonvarapolitiikkaan tarvitaan järkeä ja kokonaiskestävyyttä. EU:ssa esitetty uusi ennallistamisasetus on suomalaiselle veronmaksajalle äärettömän kallis, huonosti valmisteltu ja epäoikeudenmukainen.
27.11.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetHannakaisa Heikkinen: Sote-palvelujen oltava myös tulevaisuudessa julkisen vallan vastuulla