Olavi Ala-Nissilä: EU-säädöksiä on pakko yksinkertaistaa

Keskusta Uutiset

– Juha Sipilän hallituksen ohjelmassa painopisteinä ovat muun muassa uudet toimintavat ja säädösten sujuvoittaminen. Vaikea työ on lähtenyt Suomessa hyvin liikkeelle, mutta monessa kohtaa EU-säädökset ovat esteenä. Tämä vuoksi myös niihin pitää nyt puuttua, Ala-Nissilä vaatii.

Ala-Nissilä on jättänyt asiasta kirjallisen kysymyksen asianomaisen ministerin vastattavaksi. Hän viittaa kysymyksessään siihen, että EU:ssa on meneillään oma Refit-ohjelma säädösten helpottamiseksi.

– Toistaiseksi tulokset Euroopan unionissa eivät ole vielä olleet selkeästi nähtävissä. Esimerkiksi Suomesta esitetyt maataloutta koskevat esitykset eivät ole juuri edenneet. Parempaan pitää pystyä, Ala-Nissilä sanoo.

Näissä on kyse muun muassa pinta-alamittausten ja sanktioiden järkeistämisestä, valvontojen vähentämisestä ja siirtymisestä riskiperusteisiin tarkastuksiin.
EU-lainsäädännön monimutkaisuuden syy on Ala-Nissilän mukaan säädöspohjassa.
– Viime rahoituskaudella tehdyssä maatalouspolitiikan uudistuksessa esimerkiksi eri politiikkakäytäntöjä sekoitettiin keskenään. Tämä on yksi syy siihen, että muun muassa maatalouden maksatukset ovat Suomessa nyt myöhässä, Ala-Nissilä kuvaa.
Vietäessä EU-lainsäädäntöä jäsenmaan omaksi, säädäntöä ja turhaa byrokratiaa ei pitäisi lisätä missään nimessä. Tämän pitää myös Suomessa olla periaatteena, Ala-Nissilä muistuttaa oman hallituksen suuntaan.

Byrokratian vähentäminen on Euroopan unionin tasolla välttämätöntä niin yritystoiminnan, työllisyyden kuin kansalaisten arjen sujuvoittamisen vuoksi.

Ala-Nissilä johtaa keskustan eduskuntaryhmän sisällä koordinointiryhmää, johon kuuluu viisi eri työryhmää turhien säädösten karsimiseksi.

Keskustan puoluepäivä – SuomiAreena
"Elämänmakuiset ratkaisut uuden normaalin parissa". Mukana keskustelemassa tiede-ja kulttuuriministeri Antti IV Kurvinen, kansanedustaja, ex-huippu-urheilija Hanna Kosonen sekä koronavuonna virtuaalialan yrityksen perustanut yrittäjä Jarno Wuorisalo. Keskustelun loppupuolella seuraamme liittyy myös maa-ja metsätalousministeri Jari Leppä.
12.7.2021 / Uutiset
Keskustan Lohi, Aittakumpu ja Mattila iloitsevat: Tänään tehtiin historiaa!
"Tänään tehtiin historiaa", iloitsivat keskustalaiset sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenet, kansanedustajat Markus Lohi, Pekka Aittakumpu ja Hanna-Leena Mattila, eduskunnan hyväksyttyä soteuudistuksen lainsäädännön äänin 105-77.
23.6.2021 / Uutiset
Juha Pylväs sote-uudistuksen läpimenosta: Poikkeuksellisen iso onnistuminen!
"Poikkeuksellisen iso onnistuminen Marinin-Saarikon hallitukselta. Tämä päivä jää aikakirjoihin", Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo sote-uudistuksen läpimenosta eduskunnassa.
23.6.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetOlavi Ala-Nissilä: EU-säädöksiä on pakko yksinkertaistaa