Olavi Ala-Nissilä: EU-säädöksiä on pakko yksinkertaistaa

Keskusta Uutiset

– Juha Sipilän hallituksen ohjelmassa painopisteinä ovat muun muassa uudet toimintavat ja säädösten sujuvoittaminen. Vaikea työ on lähtenyt Suomessa hyvin liikkeelle, mutta monessa kohtaa EU-säädökset ovat esteenä. Tämä vuoksi myös niihin pitää nyt puuttua, Ala-Nissilä vaatii.

Ala-Nissilä on jättänyt asiasta kirjallisen kysymyksen asianomaisen ministerin vastattavaksi. Hän viittaa kysymyksessään siihen, että EU:ssa on meneillään oma Refit-ohjelma säädösten helpottamiseksi.

– Toistaiseksi tulokset Euroopan unionissa eivät ole vielä olleet selkeästi nähtävissä. Esimerkiksi Suomesta esitetyt maataloutta koskevat esitykset eivät ole juuri edenneet. Parempaan pitää pystyä, Ala-Nissilä sanoo.

Näissä on kyse muun muassa pinta-alamittausten ja sanktioiden järkeistämisestä, valvontojen vähentämisestä ja siirtymisestä riskiperusteisiin tarkastuksiin.
EU-lainsäädännön monimutkaisuuden syy on Ala-Nissilän mukaan säädöspohjassa.
– Viime rahoituskaudella tehdyssä maatalouspolitiikan uudistuksessa esimerkiksi eri politiikkakäytäntöjä sekoitettiin keskenään. Tämä on yksi syy siihen, että muun muassa maatalouden maksatukset ovat Suomessa nyt myöhässä, Ala-Nissilä kuvaa.
Vietäessä EU-lainsäädäntöä jäsenmaan omaksi, säädäntöä ja turhaa byrokratiaa ei pitäisi lisätä missään nimessä. Tämän pitää myös Suomessa olla periaatteena, Ala-Nissilä muistuttaa oman hallituksen suuntaan.

Byrokratian vähentäminen on Euroopan unionin tasolla välttämätöntä niin yritystoiminnan, työllisyyden kuin kansalaisten arjen sujuvoittamisen vuoksi.

Ala-Nissilä johtaa keskustan eduskuntaryhmän sisällä koordinointiryhmää, johon kuuluu viisi eri työryhmää turhien säädösten karsimiseksi.

Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
Suomi ja suomalaisuus – koko Suomi. Mitkä ovat nuo meidän suomalaisten vahvuudet Suomessa, mitkä ovat olleet turvanamme koronan aikana ja miten hyödyntää niitä Suomen uudelleenrakentamisessa. Keskustelemassa Keskustan puheenjohtaja, kansanedustaja Katri Kulmuni sekä kirjailija, käsikirjoittaja Katri Manninen. Podcastia juontaa Keskustan viestintäpäällikkö Laura Ruohola.
26.6.2020 / Podcast
EtusivuAjankohtaistaUutisetOlavi Ala-Nissilä: EU-säädöksiä on pakko yksinkertaistaa