Olavi Ala-Nissilä: EU-säädöksiä on pakko yksinkertaistaa

Keskusta Uutiset

– Juha Sipilän hallituksen ohjelmassa painopisteinä ovat muun muassa uudet toimintavat ja säädösten sujuvoittaminen. Vaikea työ on lähtenyt Suomessa hyvin liikkeelle, mutta monessa kohtaa EU-säädökset ovat esteenä. Tämä vuoksi myös niihin pitää nyt puuttua, Ala-Nissilä vaatii.

Ala-Nissilä on jättänyt asiasta kirjallisen kysymyksen asianomaisen ministerin vastattavaksi. Hän viittaa kysymyksessään siihen, että EU:ssa on meneillään oma Refit-ohjelma säädösten helpottamiseksi.

– Toistaiseksi tulokset Euroopan unionissa eivät ole vielä olleet selkeästi nähtävissä. Esimerkiksi Suomesta esitetyt maataloutta koskevat esitykset eivät ole juuri edenneet. Parempaan pitää pystyä, Ala-Nissilä sanoo.

Näissä on kyse muun muassa pinta-alamittausten ja sanktioiden järkeistämisestä, valvontojen vähentämisestä ja siirtymisestä riskiperusteisiin tarkastuksiin.
EU-lainsäädännön monimutkaisuuden syy on Ala-Nissilän mukaan säädöspohjassa.
– Viime rahoituskaudella tehdyssä maatalouspolitiikan uudistuksessa esimerkiksi eri politiikkakäytäntöjä sekoitettiin keskenään. Tämä on yksi syy siihen, että muun muassa maatalouden maksatukset ovat Suomessa nyt myöhässä, Ala-Nissilä kuvaa.
Vietäessä EU-lainsäädäntöä jäsenmaan omaksi, säädäntöä ja turhaa byrokratiaa ei pitäisi lisätä missään nimessä. Tämän pitää myös Suomessa olla periaatteena, Ala-Nissilä muistuttaa oman hallituksen suuntaan.

Byrokratian vähentäminen on Euroopan unionin tasolla välttämätöntä niin yritystoiminnan, työllisyyden kuin kansalaisten arjen sujuvoittamisen vuoksi.

Ala-Nissilä johtaa keskustan eduskuntaryhmän sisällä koordinointiryhmää, johon kuuluu viisi eri työryhmää turhien säädösten karsimiseksi.

Eurovaaliehdokas Kati Häkkinen: EU:ssa päätetään sinullekin tärkeistä asioista
Vuoden 2019 EU-vaalien äänestysprosentti oli valtakunnallisesti 40,8 %, Kaakkois-Suomessa 36.5 % ja Mikkelissä 39,3 %.
13.4.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Miksi hallitus toimillaan vain romuttaa luottamusta?
Keskusta ihmettelee, miksi hallituksen ja hallituspuolueiden riveistä rakentamisen ja parantamisen sijaan revitään ja rapautetaan. Hallitus uhkaa toimillaan romuttaa Suomen toimivan eläkejärjestelmän, joka turvaisi myös tulevien sukupolvien aseman. Samoin hallitus on tekemässä sairaalaverkolle. Oraalle saatu sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän kehittäminen näyttää hallituksen käsissä vaihtuvan järjestelmän hävittämiseen. Sama meno jatkuu myös toisen hallituspuolueen puheissa, joissa pilkataan ja nälvitään ratkaisujen hakemisen sijaan.
12.4.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
EtusivuAjankohtaistaUutisetOlavi Ala-Nissilä: EU-säädöksiä on pakko yksinkertaistaa