Olavi Ala-Nissilä: EU-säädöksiä on pakko yksinkertaistaa

Keskusta Uutiset

– Juha Sipilän hallituksen ohjelmassa painopisteinä ovat muun muassa uudet toimintavat ja säädösten sujuvoittaminen. Vaikea työ on lähtenyt Suomessa hyvin liikkeelle, mutta monessa kohtaa EU-säädökset ovat esteenä. Tämä vuoksi myös niihin pitää nyt puuttua, Ala-Nissilä vaatii.

Ala-Nissilä on jättänyt asiasta kirjallisen kysymyksen asianomaisen ministerin vastattavaksi. Hän viittaa kysymyksessään siihen, että EU:ssa on meneillään oma Refit-ohjelma säädösten helpottamiseksi.

– Toistaiseksi tulokset Euroopan unionissa eivät ole vielä olleet selkeästi nähtävissä. Esimerkiksi Suomesta esitetyt maataloutta koskevat esitykset eivät ole juuri edenneet. Parempaan pitää pystyä, Ala-Nissilä sanoo.

Näissä on kyse muun muassa pinta-alamittausten ja sanktioiden järkeistämisestä, valvontojen vähentämisestä ja siirtymisestä riskiperusteisiin tarkastuksiin.
EU-lainsäädännön monimutkaisuuden syy on Ala-Nissilän mukaan säädöspohjassa.
– Viime rahoituskaudella tehdyssä maatalouspolitiikan uudistuksessa esimerkiksi eri politiikkakäytäntöjä sekoitettiin keskenään. Tämä on yksi syy siihen, että muun muassa maatalouden maksatukset ovat Suomessa nyt myöhässä, Ala-Nissilä kuvaa.
Vietäessä EU-lainsäädäntöä jäsenmaan omaksi, säädäntöä ja turhaa byrokratiaa ei pitäisi lisätä missään nimessä. Tämän pitää myös Suomessa olla periaatteena, Ala-Nissilä muistuttaa oman hallituksen suuntaan.

Byrokratian vähentäminen on Euroopan unionin tasolla välttämätöntä niin yritystoiminnan, työllisyyden kuin kansalaisten arjen sujuvoittamisen vuoksi.

Ala-Nissilä johtaa keskustan eduskuntaryhmän sisällä koordinointiryhmää, johon kuuluu viisi eri työryhmää turhien säädösten karsimiseksi.

Annikan kanssa on virtuaalinen keskusteluohjelma sivuillani. Pääsiäisen jälkeen saan vieraakseni kaikille tutun juontajan ja toimittajan, Vappu Pimiän. Annikan kanssa -tuokioiden tarkoituksena on tuoda sekä itselleni että teille uusia ajatuksia – hieman päivänpolitiikan keskustelua syvemmältä. Odotan, että pääsemme Vapun kanssa keskustelussamme kevään korvalla muun muassa kotimaisen ruoan ja aivan varmasti myös perhearvojen äärelle!
8.4.2021 / K-Studio
Keskustan Honkonen ja Keskustanuorten Markkanen: Nuoret pois vuokra-asumisen loukusta – jokaiselle nuorelle oikeus omaan asuntoon
Keskustan tavoitteena on, että jokaisella työssäkäyvällä nuorella olisi jatkossa mahdollisuus hankkia oma koti. Honkonen ja Markkanen esittävät, että ASP-järjestelmään tulisi lisätä enemmän joustoja ja osa harkinnasta tulisi jättää pankin tehtäväksi, noudattaen kuitenkin hyvää pankkitapaa. Yksi tapa olisi esimerkiksi poistaa ASP-asuntojen osalta hintarajat kokonaan.
8.4.2021 / Uutiset
Annika Saarikko: EU:n suunta ja kansalaisten toiveet erkaantumassa, tarvitaan parempaa unionia
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko avasi keskustelua EU:n suunnasta ja Suomen EU-linjasta puheessaan Paasikivi-seuran vieraana. Saarikon mukaan kansalaisten huoliin ja esimerkiksi Kiinan haasteeseen EU vastaa parhaiten huolehtimalla oman järjestelmänsä toimivuudesta sekä unionion epäkohtiin tarttumisesta.
6.4.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetOlavi Ala-Nissilä: EU-säädöksiä on pakko yksinkertaistaa