Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko on avannut keskustelua EU:n suunnasta ja Suomen EU-linjasta Paasikivi-seuran vieraana tiistaina. Saarikon mukaan kansalaisten huoliin ja esimerkiksi Kiinan haasteeseen EU vastaa parhaiten huolehtimalla oman järjestelmänsä toimivuudesta sekä unionion epäkohtiin tarttumisesta.

-Maailmassa on uudelleen viriämässä vertailu yhteiskuntamallien paremmuudesta. EU:n on onnistuttava perusasioissa. Uskallan väittää, että sillä on merkitystä koko ihmiskunnan suunnalle, Saarikko sanoo.

-Onnistuminen omissa asioissamme on myös viesti kaikkialle maailmaan siitä, että moniarvoinen demokratia on menestyvä ja tavoittelemisen arvoinen yhteiskuntamalli.

Saarikon mukaan eurooppalainen analyysi Brexitin syistä jäi puolitiehen. Tutkimusten mukaan suomalaiset pitävät EU:ta hyvänä asiana, mutta unionin kehityssuuntaa pidetään epäselvänä tai vääränä. Saarikko näkee vaaroja kehityksessä, jossa EU-päätöksenteko erkanee kauemmas ihmisten unionille asettamista toiveista.

-On muodostunut epäselvä kuva, millaista yhteistyötä rakennetaan ja mihin EU:ta ollaan viemässä. Olen huolestunut siitä, että Euroopan unionin päätöksenteko ei seuraa niitä syvävirtoja, mitä kansalaisten keskuudessa tällä hetkellä unionilta halutaan.

-EU:n ei sovi unohtaa, että se on jäsenvaltioidensa summa, kansalaistensa muodostama. Ei erillinen todellisuus, muistuttaa Saarikko.

-Aina ei muisteta sitä, että EU:n legitimiteetti tulee jäsenvaltioilta – ja valtiot saavat sen kansalaisiltaan.

Saarikon mukaan unionin nopea eteneminen muun muassa talouspolitiikan saralla on aiheuttanut jakolinjoja pohjoisen ja etelän välille, ja näkynyt oikeutettuna kritiikkinä myös Suomessa. Saarikko ajaakin EU:n kehitykselle ja Suomen EU-politiikalle entistä selkeämpiä tienviittoja.

-Omani ja Keskustan näkemys on selvä: unionista ei pidä kehittää velkaunionia. Yksittäisillä päätöksillä ei myöskään pidä hivuttaa varkain integraatiota syvemmälle.

-Ihmiset odottavat EU:lta ennen kaikkea turvaa ja vakautta. Esimerkiksi terrorismin torjunnassa, maahanmuuttoon liittyvissä kysymyksissä tai ilmastonmuutoksen hillinnässä EU:n on tehtävä yhdessä enemmän.

-Toisaalta eteneminen yhteisissä sisämarkkinoissa ja yhteisen kauppapolitiikan vahvistaminen luovat pohjaa vakaammalle talouden kehitykselle ja sitä kautta ihmisten hyvinvoinnille koko EU:n alueella, Saarikko sanoo.

Saarikon mielestä Suomen EU-politiikassa tarvitaankin aloitteellisuutta EU:n korjaamiseksi ja olennaiseen keskittymiseksi.

-Kun koronakriisistä on selvitty ja Eurooppa saatu taas jaloilleen, on aloitettava perinpohjainen työ Euroopan unionin rakenteiden uudistamiseksi. Keskusta tulee olemaan aktiivinen tässä työssä ja esittämään omalta osaltaan ratkaisunsa.

-Sanon jo tässä kohdin: ei enemmän EU:ta. Mutta kyllä, parempaa EU:ta, päättää Saarikko.

Saarikon puhe kokonaisuudessaan täällä.

Annikan kanssa on virtuaalinen keskusteluohjelma sivuillani. Pääsiäisen jälkeen saan vieraakseni kaikille tutun juontajan ja toimittajan, Vappu Pimiän. Annikan kanssa -tuokioiden tarkoituksena on tuoda sekä itselleni että teille uusia ajatuksia – hieman päivänpolitiikan keskustelua syvemmältä. Odotan, että pääsemme Vapun kanssa keskustelussamme kevään korvalla muun muassa kotimaisen ruoan ja aivan varmasti myös perhearvojen äärelle!
8.4.2021 / K-Studio
Keskustan Honkonen ja Keskustanuorten Markkanen: Nuoret pois vuokra-asumisen loukusta – jokaiselle nuorelle oikeus omaan asuntoon
Keskustan tavoitteena on, että jokaisella työssäkäyvällä nuorella olisi jatkossa mahdollisuus hankkia oma koti. Honkonen ja Markkanen esittävät, että ASP-järjestelmään tulisi lisätä enemmän joustoja ja osa harkinnasta tulisi jättää pankin tehtäväksi, noudattaen kuitenkin hyvää pankkitapaa. Yksi tapa olisi esimerkiksi poistaa ASP-asuntojen osalta hintarajat kokonaan.
8.4.2021 / Uutiset
Sosiaali- ja terveyspalvelu-uudistuksen myötä sote-menot siirtyvät pois kuntien hartioilta. Tämä vakauttaa kuntien taloutta. Miten lähipalvelut turvataan uudessa tilanteessa? Mitkä on tulevaisuuden kunnan keskeiset tehtävät?
25.3.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetAnnika Saarikko: EU:n suunta ja kansalaisten toiveet erkaantumassa, tarvitaan parempaa unionia