Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko on avannut keskustelua EU:n suunnasta ja Suomen EU-linjasta Paasikivi-seuran vieraana tiistaina. Saarikon mukaan kansalaisten huoliin ja esimerkiksi Kiinan haasteeseen EU vastaa parhaiten huolehtimalla oman järjestelmänsä toimivuudesta sekä unionion epäkohtiin tarttumisesta.

-Maailmassa on uudelleen viriämässä vertailu yhteiskuntamallien paremmuudesta. EU:n on onnistuttava perusasioissa. Uskallan väittää, että sillä on merkitystä koko ihmiskunnan suunnalle, Saarikko sanoo.

-Onnistuminen omissa asioissamme on myös viesti kaikkialle maailmaan siitä, että moniarvoinen demokratia on menestyvä ja tavoittelemisen arvoinen yhteiskuntamalli.

Saarikon mukaan eurooppalainen analyysi Brexitin syistä jäi puolitiehen. Tutkimusten mukaan suomalaiset pitävät EU:ta hyvänä asiana, mutta unionin kehityssuuntaa pidetään epäselvänä tai vääränä. Saarikko näkee vaaroja kehityksessä, jossa EU-päätöksenteko erkanee kauemmas ihmisten unionille asettamista toiveista.

-On muodostunut epäselvä kuva, millaista yhteistyötä rakennetaan ja mihin EU:ta ollaan viemässä. Olen huolestunut siitä, että Euroopan unionin päätöksenteko ei seuraa niitä syvävirtoja, mitä kansalaisten keskuudessa tällä hetkellä unionilta halutaan.

-EU:n ei sovi unohtaa, että se on jäsenvaltioidensa summa, kansalaistensa muodostama. Ei erillinen todellisuus, muistuttaa Saarikko.

-Aina ei muisteta sitä, että EU:n legitimiteetti tulee jäsenvaltioilta – ja valtiot saavat sen kansalaisiltaan.

Saarikon mukaan unionin nopea eteneminen muun muassa talouspolitiikan saralla on aiheuttanut jakolinjoja pohjoisen ja etelän välille, ja näkynyt oikeutettuna kritiikkinä myös Suomessa. Saarikko ajaakin EU:n kehitykselle ja Suomen EU-politiikalle entistä selkeämpiä tienviittoja.

-Omani ja Keskustan näkemys on selvä: unionista ei pidä kehittää velkaunionia. Yksittäisillä päätöksillä ei myöskään pidä hivuttaa varkain integraatiota syvemmälle.

-Ihmiset odottavat EU:lta ennen kaikkea turvaa ja vakautta. Esimerkiksi terrorismin torjunnassa, maahanmuuttoon liittyvissä kysymyksissä tai ilmastonmuutoksen hillinnässä EU:n on tehtävä yhdessä enemmän.

-Toisaalta eteneminen yhteisissä sisämarkkinoissa ja yhteisen kauppapolitiikan vahvistaminen luovat pohjaa vakaammalle talouden kehitykselle ja sitä kautta ihmisten hyvinvoinnille koko EU:n alueella, Saarikko sanoo.

Saarikon mielestä Suomen EU-politiikassa tarvitaankin aloitteellisuutta EU:n korjaamiseksi ja olennaiseen keskittymiseksi.

-Kun koronakriisistä on selvitty ja Eurooppa saatu taas jaloilleen, on aloitettava perinpohjainen työ Euroopan unionin rakenteiden uudistamiseksi. Keskusta tulee olemaan aktiivinen tässä työssä ja esittämään omalta osaltaan ratkaisunsa.

-Sanon jo tässä kohdin: ei enemmän EU:ta. Mutta kyllä, parempaa EU:ta, päättää Saarikko.

Saarikon puhe kokonaisuudessaan täällä.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetAnnika Saarikko: EU:n suunta ja kansalaisten toiveet erkaantumassa, tarvitaan parempaa unionia